Ida święta Bożego Narodzenia, a wraz z nimi oblężenie przeżywają sklepy, cały świat rusza na największe zakupy w roku. Coraz więcej, kupujących odwiedza też największe centrum handlowe świata – Internet.  

Towar z najdalszych zakątków świata powinien do naszych drzwi dotrzeć po kilkunastu dniach. Może to potrwać dłużej, jeżeli wybieramy tanią i wolniejszą przesyłkę, ale robiąc zakupy, powinniśmy mieć pewność, kiedy i co dostaniemy. Aby uniknąć rozczarowań, warto zapoznać się z mikroporadnikiem „Zakupy w sieci”, który przygotowała Izba Gospodarki Elektronicznej we współpracy z Allegro. Zachęcając do lektury, Patrycja Sass-Staniszewska, prezes e-Izby mówi, że można tam znaleźć odpowiedzi na fundamentalne pytania: od czego zacząć zakupy w sieci? Na co powinien zwracać uwagę klient e-sklepów? Jakie są prawa klienta kupującego online? 

Zakupy w sieci 

Poradnik porządkuje informacje dotyczące bezpiecznego handlu w Internecie. Weteranom zakupów w sieci w klarowny sposób przypomina, że mimo ogromnych zmian, jakie zaszły na tym rynku, nadal trzeba uważać na istniejące tam zagrożenia. Bezcenną pomoc stanowi jednak dla początkujących, którzy przymierzają się do swej pierwszej transakcji on-line. 

Poradnik powstał w ramach IV edycji edukacyjnej akcji „Kupuję w Internecie”. Jej celem jest m.in. zachęcenie Polaków do korzystania z e-commerce’u. Obecnie w Polsce, jak szacuje MillwardBrown, z Internetu korzysta ponad 24,6 mln osób. Tylko 55 proc. z nich już zrobiło zakupy on-line. Z badań wynika, że ta grupa aktywnych konsumentów ma szansę szybko wzrosnąć, bowiem 68 proc. internautów odwiedza e-sklepy, a 84 proc. serwisy e-commerce. 

preview_il1.jpg

To łatwiejsze niż myślisz

Zakupy w sieci są proste. Czasy, gdy e-handel raczkował, mamy już dawno za sobą. Przez ostatnie kilkanaście lat przybyło internetowych sklepów (tylko w Polsce jest ich ponad 12 tys.), a setki tysięcy transakcji dokonywanych jest każdego dnia na platformach handlowych, takich jak Allegro. Jako klienci dostaliśmy też doskonałe narzędzia do kupowania. Komputery upowszechniły się, większość z nas ma w kieszeni choćby smartfona. Niemal wszyscy mają konta bankowe z dostępem przez sieć. Łatwo otrzymać karty płatnicze i kredytowe. Paczki dostarczają dziesiątki firm kurierskich. W praktyce, by kupić, wystarczy znaleźć i kliknąć. 

preview_il3.jpg

Dekalog bezpieczeństwa

Aby beczki miodu nie popsuła łyżka dziegciu, warto, przyswoić sobie jednak zasady bezpieczeństwa, o których trzeba pamiętać, robiąc zakupy w sieci (w poradniku zapisano ich dziesięć). Przypominają one, że kupujący w sieci wcale nie jest taki bezbronny, jak niektórzy sądzą. Handlowa rzetelność jest tak samo ważna i ceniona w sieci, jak w biznesie tradycyjnym. Każdego sprzedawcę można sprawdzić, każdą płatność zabezpieczyć, a sztuczkę przejrzeć. Wystarczy uważnie przeczytać i stosować się do zaleceń mikroporadnika „Zakupy w sieci”. 

Nie ma odwrotu od e-commerce 

Odwrotu nie ma, bo w sieci po prostu warto kupować - to główne przesłanie poradnika. Warto, bo wybór jest zdecydowanie większy niż handlu tradycyjnym, ceny niższe, a bezpieczeństwo wysokie nawet w porównaniu ze zwykłym sklepem. Zgodnie z prawem zakupy internetowe można zwrócić w ciągu 14 dni nie tylko w sytuacji, gdy otrzymany produkt ma jakąś wadę. W ciągu dwóch tygodni można go oddać nie podając powodu, wystarczy, że się nie spodobał. Sprzedawca ma obowiązek przyjąć odesłany towar i bez dyskusji zwrócić pieniądze. 

Jednocześnie sklepy w sieci mają kilka mocnych stron, które dostrzegają klienci. 88 proc. badanych zwraca uwagę, że e-handel nigdy nie zasypia i zakupy można robić przez całą dobę. 83 proc. docenia możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu, 77 proc. łatwość porównywania cen, zaś 76 proc. fakt, że są one na ogół niższe niż w zwykłym sklepie. 64 proc. ankietowanych uważa, że oferta sklepów internetowych jest wyjątkowo szeroka i pozwala łatwiej niż w tradycyjnym handlu znaleźć produkty rzadkie, wyjątkowe i specjalistyczne. 

preview_il2.jpg
Czy młodych Polaków trzeba uczyć zakupów w Internecie?
Kilka kliknięć, płatność online i oczekiwanie na wybrany produkt. Do tych prostych działań ograniczają się obecnie zakupy przez Internet. Czy jednak dla każdego użytkownika Internetu zadanie to jest tak samo proste? Według Izby Gospodarki Elektronicznej niekoniecznie. Z tego względu we współpracy z Allegro wydała mikroporadnik „Kupuję w sieci”, który jest elementem cyklicznej akcji edukacyjnej o takiej samej nazwie. W 2017 roku w jej ramach zorganizowano „Cyfrowy Tydzień w Rybniku”, gdzie w dniach 18–22.09.2017 r. odbywają się prelekcje oraz warsztaty na temat e-commerce m.in. dla młodzieży.
Nie tylko metka
Raport e-Commerce Polska – Izby Gospodarki Elektronicznej i Fundacji GS1 Polska: „Label Power. Siła e-etykiety” powstał z potrzeby standaryzacji w zakresie opisu produktów. Oczekują jej także konsumenci. Głównym partnerem raportu jest Allegro.
Handel kusi wielokanałowo
Zobaczyć smartfona na Instagramie, sprawdzić stronę producenta, podyskutować o nim na Facebooku, obejrzeć oferty w porównywarce i kliknąć „kup teraz” na Allegro. Dziś kupujący może się poczuć, jak myśliwy tropiący zwierzynę. Zakupy mogą być banalne, ale też dostarczać emocji, dać zastrzyk adrenaliny i satysfakcję z sukcesu.
Allegro – obserwuj i łap najlepsze okazje!
Funkcji Obserwowane nikomu przedstawiać nie trzeba, bo od samego początku umożliwia kupującym na Allegro zapisywanie poszczególnych ofert, by mogli wrócić do nich później. Prawie rok temu funkcja Obserwowane przeszła jednak gruntowną przebudowę, dzięki czemu jeszcze bardziej intuicyjnie i wygodniej można z niej korzystać.