Ida święta Bożego Narodzenia, a wraz z nimi oblężenie przeżywają sklepy, cały świat rusza na największe zakupy w roku. Coraz więcej, kupujących odwiedza też największe centrum handlowe świata – Internet.
Towar z najdalszych zakątków świata powinien do naszych drzwi dotrzeć po kilkunastu dniach. Może to potrwać dłużej, jeżeli wybieramy tanią i wolniejszą przesyłkę, ale robiąc zakupy, powinniśmy mieć pewność, kiedy i co dostaniemy. Aby uniknąć rozczarowań, warto zapoznać się z mikroporadnikiem „Zakupy w sieci”, który przygotowała Izba Gospodarki Elektronicznej we współpracy z Allegro. Zachęcając do lektury, Patrycja Sass-Staniszewska, prezes e-Izby mówi, że można tam znaleźć odpowiedzi na fundamentalne pytania: od czego zacząć zakupy w sieci? Na co powinien zwracać uwagę klient e-sklepów? Jakie są prawa klienta kupującego online?
Zakupy w sieci
Poradnik porządkuje informacje dotyczące bezpiecznego handlu w Internecie. Weteranom zakupów w sieci w klarowny sposób przypomina, że mimo ogromnych zmian, jakie zaszły na tym rynku, nadal trzeba uważać na istniejące tam zagrożenia. Bezcenną pomoc stanowi jednak dla początkujących, którzy przymierzają się do swej pierwszej transakcji on-line.
Poradnik powstał w ramach IV edycji edukacyjnej akcji „Kupuję w Internecie”. Jej celem jest m.in. zachęcenie Polaków do korzystania z e-commerce’u. Obecnie w Polsce, jak szacuje MillwardBrown, z Internetu korzysta ponad 24,6 mln osób. Tylko 55 proc. z nich już zrobiło zakupy on-line. Z badań wynika, że ta grupa aktywnych konsumentów ma szansę szybko wzrosnąć, bowiem 68 proc. internautów odwiedza e-sklepy, a 84 proc. serwisy e-commerce.

To łatwiejsze niż myślisz
Zakupy w sieci są proste. Czasy, gdy e-handel raczkował, mamy już dawno za sobą. Przez ostatnie kilkanaście lat przybyło internetowych sklepów (tylko w Polsce jest ich ponad 12 tys.), a setki tysięcy transakcji dokonywanych jest każdego dnia na platformach handlowych, takich jak Allegro. Jako klienci dostaliśmy też doskonałe narzędzia do kupowania. Komputery upowszechniły się, większość z nas ma w kieszeni choćby smartfona. Niemal wszyscy mają konta bankowe z dostępem przez sieć. Łatwo otrzymać karty płatnicze i kredytowe. Paczki dostarczają dziesiątki firm kurierskich. W praktyce, by kupić, wystarczy znaleźć i kliknąć.

Dekalog bezpieczeństwa
Aby beczki miodu nie popsuła łyżka dziegciu, warto, przyswoić sobie jednak zasady bezpieczeństwa, o których trzeba pamiętać, robiąc zakupy w sieci (w poradniku zapisano ich dziesięć). Przypominają one, że kupujący w sieci wcale nie jest taki bezbronny, jak niektórzy sądzą. Handlowa rzetelność jest tak samo ważna i ceniona w sieci, jak w biznesie tradycyjnym. Każdego sprzedawcę można sprawdzić, każdą płatność zabezpieczyć, a sztuczkę przejrzeć. Wystarczy uważnie przeczytać i stosować się do zaleceń mikroporadnika „Zakupy w sieci”.
Nie ma odwrotu od e-commerce
Odwrotu nie ma, bo w sieci po prostu warto kupować - to główne przesłanie poradnika. Warto, bo wybór jest zdecydowanie większy niż handlu tradycyjnym, ceny niższe, a bezpieczeństwo wysokie nawet w porównaniu ze zwykłym sklepem. Zgodnie z prawem zakupy internetowe można zwrócić w ciągu 14 dni nie tylko w sytuacji, gdy otrzymany produkt ma jakąś wadę. W ciągu dwóch tygodni można go oddać nie podając powodu, wystarczy, że się nie spodobał. Sprzedawca ma obowiązek przyjąć odesłany towar i bez dyskusji zwrócić pieniądze.
Jednocześnie sklepy w sieci mają kilka mocnych stron, które dostrzegają klienci. 88 proc. badanych zwraca uwagę, że e-handel nigdy nie zasypia i zakupy można robić przez całą dobę. 83 proc. docenia możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu, 77 proc. łatwość porównywania cen, zaś 76 proc. fakt, że są one na ogół niższe niż w zwykłym sklepie. 64 proc. ankietowanych uważa, że oferta sklepów internetowych jest wyjątkowo szeroka i pozwala łatwiej niż w tradycyjnym handlu znaleźć produkty rzadkie, wyjątkowe i specjalistyczne.
