Ich blogi, kanały i profile śledzą miliony ludzi, a liczba odtworzeń ich materiałów wideo sięga nawet kilkunastu miliardów (ten rekord należy do PewDiePie). W ciągu zaledwie kilku lat blogerzy i vlogerzy z grupy pasjonatów stali się siłą, z którą liczą się wszyscy. Jeszcze nie tak dawno szokiem była informacja, kiedy sieć popularnych restauracji zdecydowała się wydać 100 000 złotych na współpracę z popularnym blogerem. Dziś takie działania są normą, a i kwota nie budzi już tak dużych emocji jak kiedyś.

Największym atutem blogosfery jest wszechstronność. Jej twórcy piszą, fotografują, nagrywają materiały wideo i podkasty praktycznie na każdy temat. Kiedyś robili to „po godzinach”, dziś najpopularniejsi żyją z prowadzonych przez siebie serwisów oraz publikują swoje własne książki. Popularność tych ostatnich jest tak duża, że wydawnictwo Znak uruchomiło specjalny imprint Flow Books, pod którego marką ukazały się już dzieła Włodka Markowicza (byłego członka duetu Lekko Stronniczy), Ewy Grzelakowskiej-Kostoglu (specjalistki od makijażu znanej w blogosferze jako Red Lipstick Monster) czy Magdaleny Kostyszyn (czyli znanej ponad 500 000 użytkowników Facebooka Ch...wej Pani Domu). – Jeżeli książki pisane przez internetowych twórców cieszą się popularnością i pokrywają się z misją firmy, to pozostaje nam się cieszyć, że docieramy do nowych czytelników. Imprinty stworzone dla blogerów i vlogerów w Stanach Zjednoczonych to już standard, cieszymy się, że możemy być pierwsi w Polsce – mówi Oskar Błachut z wydawnictwa Znak.

Książek pisanych przez popularnych blogerów i vlogerów, albo – jak nazywają ich specjaliści od marketingu – influencerów jest na rynku coraz więcej, a z każdym miesiącem pojawiają się nowe. Dziś przedstawiamy 10, które od swojej premiery najlepiej się sprzedawały na Allegro.

Miejsce 10. „Rodzina bez granic w Ameryce Środkowej” (blog: thefamilywithoutborders.com)

preview_Rodzina_bez_granic_w_Ameryce__rodkowej.jpg

Anna i Thomas Albothowie są autorami wyjątkowego bloga, w którym opowiadają o rodzinnych podróżach. Wspólnie z dwójką swoich małych dzieci odwiedzili już Polskę, Niemcy, Ukrainę, Rumunię, Mołdawię, Naddniestrze, Rosję, Gruzję, Azerbejdżan, Górski Karabach, Armenię, Turcję, Bułgarię, Serbię, Macedonię, Austrię, Meksyk, Gwatemalę, Belize, Honduras i Bośnię i Hercegowinę, a ich „przygody” śledzą czytelnicy już ze 150 krajów. W swojej najnowszej książce opowiadają o kilkumiesięcznej podróży samochodem przez Meksyk, Belize, Gwatemalę i Honduras. „Rodzina bez granic w Ameryce Środkowej” to opowieść o ludziach, których spotkali, miejscach, które zobaczyli i przygodach, które w tym czasie przeżyli. To nie tylko reportersko-fotograficzny zapis ich rodzinnej podróży, ale też zbiór porad przydatnych rodzicom, którzy chcą pokazywać świat swoim dzieciom, nawet tym bardzo małym.

Miejsce 9. „Kaiko. It's only a game” (YouTube: Kaiko)

preview_kaiko-it-s-only-a-game-b-iext44557181.jpg

Karol Poznański jest jednym z najpopularniejszych polskich gamerów, czyli vlogerów specjalizujących się w tworzeniu materiałów poświęconych grom wideo. Zdobycie setek tysięcy fanów nie zajęło mu nawet dwóch lat! „Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś o mnie, o zwykłym Kaiko, Karolu Poznańskim, który jako dzieciak usiadł po raz pierwszy przed komputerem, o moich szkolnych traumach, trofeach i wagarach – strzał w dziesiątkę: ta książka jest właśnie dla was” – opisuje swoją pierwszą książkę sam autor. W „Kaiko It’s only a game” vloger pierwszy raz szczerze opowiada o swojej drodze na YouTubie, pasjach i o tym, co go ukształtowało.

Kaiko, czyli Karol Poznański
Fani na YouTubie: 666 tys.
Fani na Instagramie: 328 tys.
Fani na Facebooku: 526 tys.

Miejsce 8. „Dzień dobry. Śniadania z Małgosią Mintą” (blog: mintaeats.com)

preview_Dzie__dobry.__niadania_z_Ma_gosi__Mint_.jpg


Dziennikarka na co dzień zajmująca się mediami społecznościowymi. Po godzinach prowadzi jednego z najbardziej opiniotwórczych blogów kulinarnych w polskiej sieci. Pisze na nim nie tylko o wspaniałych potrawach, ale również o ludziach je przygotowujących i miejscach, z których pochodzą wykorzystane do ich ugotowania produkty. Jak sama przyznaje, mało rzeczy jest jej w stanie zepsuć nastrój tak jak złe śniadanie. Dlatego to właśnie śniadaniom poświęciła swoją pierwszą książkę, która krótko po premierze osiągnęła status bestsellera. W „Dzień dobry. Śniadania z Małgosią Mintą” autorka przedstawia dziesiątki pomysłów na proste i pożywne śniadania, które można przygotować nawet „w biegu”.

Minta Eats, czyli Małgosia Minta
Fani na Instagramie: 22 tys.
Fani na Facebooku: 14 tys.

Miejsce 7. „Nieperfekcyjna mama” (blog: nieperfekcyjnamama.pl)

preview_nieperfekcyjna_mama.png

Anna Dydzik, matka trójki dzieci, jest autorką jednego z najpopularniejszych blogów parentingowych w polskiej sieci. Jej strona – jak sama pisze – skupiona jest „przede wszystkim na mamach. Na tym, co nas nas boli, co nas martwi, co zniechęca, a także, co cieszy, bawi i napawa dumą. (...) Przede wszystkim próbuję przekonać kobiety do tego, żeby zawalczyły o siebie. By nie pozwoliły zamknąć się w złotej klatce macierzyństwa. Tylko wtedy, gdy kobieta poczuje się spełniona, może być także wspaniałą mamą”. „Nieperfekcyjna mama” jest antyporadnikiem, który autorka dedykuje wszystkim mamom żyjącym w poczuciu, że za mało się starają dla dobra dzieci i rodziny. Mamom, które mają miliony dylematów związanych z karmieniem, wychowaniem i rozpieszczaniem swoich pociech. Mamom, którym trzeba przypominać, że są także kobietami i mają swoje marzenia.

Nieperfekcyjna mama, czyli Anna Dydzik
Fani na Instagramie: 8 tys.
Fani na Facebooku: 113 tys.

Miejsce 6. „Mówiąc inaczej” (YouTube: Mówiąc inaczej)

preview_mowiac-inaczej-b-iext43267505.jpg

Paulina Mikuła, absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim, udowodniła, że jest w stanie mówić o języku polskim jeszcze bardziej przystępnie niż profesorowie Miodek i Bralczyk. Na swoim kanale na YouTubie w prosty, a jednocześnie pełen humoru sposób rozwiewa wątpliwości językowe i pokazuje, że nauka poprawnej polszczyzny może być doskonałą rozrywką. W debiutanckiej książce umieściła mnóstwo zabawnych i prostych sposobów na zapamiętanie zasad poprawnej polszczyzny.

Mówiąc inaczej, czyli Paulina Mikuła
Fani na YouTubie: 228 tys.
Fani na Instagramie: 42 tys.
Fani na Facebooku: 72 tys.

Miejsce 5. „Kropki” (YouTube: Włodek Markowicz)

preview_kropki.jpg

Wspólnie z Karolem Paciorkiem przez 4 lata prowadził na YouTubie kanał „Lekko Stronniczy”, który śledziło ponad 200 tys. osób i który przyniósł jego prowadzącym rozpoznawalność oraz uwagę mediów i koncernów reklamowych. Po nagraniu 1001 odcinków programu drogi jego twórców rozeszły się. Latem zeszłego roku Włodek Markowicz wrzucił na YouTube swój film „Kropki”, w którym podzielił się z widzami swoimi przemyśleniami na temat życia. 

Materiał, przez jednych uznany za przełomowy, przez innych za banalny, zdobył ogromną popularność (do dziś został odtworzony blisko 1,5 mln razy) oraz przyniósł jego autorowi dwie prestiżowe nagrody Grand Video Awards 2015magazynu Press. Debiutancka książka Markowicza również zatytułowana „Kropki” jest twórczym rozwinięciem niespełna 4-minutowego filmu. W tym szczególnym poradniku „udanego życia” vloger dzieli się z czytelnikami swoimi przemyśleniami na tematy wszelkie, ale również szczegółami z własnej biografii.

Włodek Markowicz
Fani na YouTubie: 214 tys.
Fani na Instagramie: 62 tys.
Fani na Facebooku: 220 tys.

Miejsce 4. „Ch...owa pani domu” (Facebook: Ch***wa Pani Domu)

preview_ch-owa-pani-domu-b-iext43771434.jpg

Facebookowy fanpage Magdaleny Kostyszyn, na którym internauci dzielili się zdjęciami z wpadek domowych, w krótkim czasie stał się jednym z najpopularniejszych w polskiej blogosferze. Napisana dosadnym językiem debiutancka książka jego autorki to swoisty antyporadnik, który – jak mówi sama Kostyszyn – „powstał z tęsknoty za normalnością, z potrzeby stawienia czoła problemom współczesnych kobiet”. Z „Ch…owej pani domu” dowiecie się, jak nie gotować i nie prowadzić gospodarstwa oraz jak nie zostać miss świata.

Ch***wa Pani Domu, czyli Magdalena Kostyszyn
Fani na Facebooku: 526 tys.

Miejsce 3. „Historia bez cenzury” (YouTube: Historia bez cenzury)

preview_historia-bez-cenzury-b-iext43257640.jpg

Wojtek Drewniak jest autorem najpopularniejszego na polskim YouTubie kanału poświęconego historii Historia bez cenzury. W przystępny i dowcipny sposób przybliża swoim odbiorcom sylwetki słynnych władców i kluczowych wydarzeń, koncentrując się nie na datach, ale przyczynach oraz skutkach historycznych decyzji, za którymi często kryją się tak trywialne motywy jak pieniądze, władza czy seks. Wojciech Drewniak, dyplomowany historyk, bardzo dokładnie przygotowuje się do napisania scenariusza każdego odcinka programu. Rzetelną i sprawdzoną wiedzę przekazuje w sposób dowcipny, pełen ciekawostek i z dużym dystansem. W swojej debiutanckiej książce umieścił rozszerzone wersje najciekawszych historii przedstawionych wcześniej w programie.

Wojtek Drewniak i przyjaciele
Fani na YouTubie: 368 tys.
Fani na Facebooku: 159 tys.

Miejsce 2. „Elementarz stylu” (blog: makelifeeasier.pl)

preview_elementarz_stylu.jpg

Dzięki Katarzynie Tusk, córce byłego premiera, większość ludzi dowiedziało się, że istnieje coś takiego jak blogosfera, a co więcej, że można z takiej działalności żyć. Przed laty media do czerwoności rozpalały informacje o rzekomo astronomicznych kwotach, jakie premierówna miała zarabiać na swojej działalności. Jej blog makelifeeasier.pl w 2011 roku zdobył wyróżnienie w konkursie Onet.pl na blog roku, a trzy lata później zajął pierwsze miejsce w rankingu blogów przygotowanym przez międzynarodowy sklep internetowy Zalando. W ubiegłym roku Katarzyna Tusk wydała swoją pierwszą książkę „Elementarz stylu”, w której łamie stereotypy na temat mody oraz zdradza metody na to, aby zawsze wyglądać z klasą. W książce znalazło się wiele ciekawych obserwacji oraz praktycznych uwag wynikających z doświadczeń autorki, jak również dużo wyjątkowych zdjęć oraz ilustracji.

Katarzyna Tusk
Fani na Instagramie: 142 tys.
Fani na Facebooku: 135 tys.

Miejsce 1. „Red Lipstick Monster. Tajniki makijażu”(YouTube: Red Lipstick Monster)

preview_red_lipstick_monster.jpg

„Red Lipstick Monster. Tajniki makijażu” to pierwsza książka najpopularniejszej polskiej blogerki makijażowej i autorki jednego z najpopularniejszych kanałów na polskim YouTubie. W tym poradniku podpowiada, jak dobrać odpowiedni podkład, zrobić kreskę na powiece, dobrać makijaż do okularów i w prosty sposób konturować twarz. Wydana w listopadzie ubiegłego roku książka błyskawicznie osiągnęła status bestsellera, a jej popularność, mimo upływu czasu, nie maleje. – Książka była najlepiej sprzedającym się poradnikiem w roku 2016 w sieci empik, a od niedawna obserwujemy zainteresowanie zagranicznych wydawców tym tytułem – mówi Oskar Błachut z wydawnictwa Znak.

Red Lipstick Monster, czyli Ewa Grzelakowska-Kostoglu
Fani na YouTubie: 810 tys.
Fani na Instagramie: 733 tys.
Fani na Facebooku: 520 tys.

Marcin Kamiński

magazyn@allegro.pl
Sprzedaż książek na Allegro wzrosła w 2015 roku o 7,5%
Pomimo alarmistycznych doniesień o kryzysie czytelnictwa w Polsce rynek księgarski na Allegro rozwija się już kolejny rok.
Beata Bochińska podpowiada, jak szukać pereł designu
Jeszcze kilka lat temu meble, porcelana czy szkło artystyczne z epoki Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej chętnie zamieniane były na pachnące nowością produkty z sieciowych sklepów z wyposażeniem wnętrz. Obecnie coraz częściej docenia się wzornictwo minionych czasów. O tym, jak i gdzie szukać przedmiotów vintage, rozmawiamy z Beatą Bochińską, autorką książki „Zacznij kochać dizajn” będącej bogato ilustrowanym poradnikiem zarówno dla wytrawnych kolekcjonerów, jak i amatorów.
Nie tylko „Belle Epoque”. Kryminały w stylu retro
Przełom XIX i XX wieku. Po ulicach oświetlonych słabym światłem naftowych lamp spacerują wykwintne damy i eleganccy dżentelmeni. W ten sielski krajobraz odważnie wkracza krwawa zbrodnia. Polacy coraz częściej sięgają po kryminały tworzone w stylistyce retro. Co ciekawe, moda ta nie ogranicza się tylko do książek – wpisują się w nią również gry czy filmy.
Czeskie kino: raz śmiesznie, raz smutno
Oto ranking 10 najlepiej sprzedających się czeskich filmów na Allegro. Ponadczasowych, które śmieszą, zachwycają, dają do myślenia. Wciąż chcemy je oglądać.