Tak powstały m.in. BMW M3, lancia stratos, lancia delta HF integrale, renault 5 turbo czy plymouth superbird. Drogowe bestie, których powstania nie da się wytłumaczyć pobudkami praktycznymi i racjonalnymi, które tworzono i kupowano wyłącznie po to, by burzyły krew naładowanych adrenaliną kierowców.

 Zaskakujący jest fakt, że nie wszystkie tak tworzone modele zostały właściwie odkryte i nie wszystkie pozostają poza zasięgiem zwykłych śmiertelników. Biorąc pod uwagę techniczne zaawansowanie tego auta i możliwości, cena jest zaskakująco niska. O czym mowa? Oto jedyne wystawione na sprzedaż w Polsce mitsubishi pajero evolution


Zbudowane zostało, aby uzyskać homologację dla samochodu terenowego zbudowanego według regulaminu grupy FIA T2. Są to samochody seryjne, które zbudowane być muszą w liczbie co najmniej 1000 sztuk. Ponieważ sportowy regulamin zabrania modyfikacji głównych podzespołów, jak silnika czy zawieszenia, potencjał konstrukcji musiał być dopracowany już w fabryce. W 1997 roku Mitsubishi podeszło do tego tematu w sposób bardziej poważny niż ktokolwiek wcześniej.

Mitsubishi pajero evolution jedynie z zewnątrz przypomina zwykłe pajero. Kompletnie przebudowano tu układ napędowy, zamiast otwartych dyferencjałów, stosując dwa mechanizmy typu Torsen i centralny dyferencjał. Samochód otrzymał nowy silnik o pojemności 3,5 l wyposażony w system zmiennych faz rozrządu MIVEC. Moc maksymalną określono na 280 KM, choć potencjał jednostki był o wiele większy. Samochód otrzymał kompletnie nowe zawieszenie nazwane ARMIE, z wielowahaczowym układem z tyłu i podwójnymi wahaczami z przodu. Koła zostały wysunięte zdecydowanie bardziej na boki, co pozwoliło zmieścić większe opony i uzyskać większą stabilność. Aby je zmieścić, konieczne było poszerzenie błotników, nadające mu zdecydowanie bardziej agresywny wygląd. 


Pod samochodem zainstalowano stalowe płyty, dla obniżenia masy i środka ciężkości zastosowano aluminiową maskę, we wnętrzu fotele Recaro i zamszową kierownicę, a na dachu przykuwające uwagę i poprawiające aerodynamikę spojlery.


Efekt? Fenomenalny, a najlepiej udowodnił do najcięższy rajd terenowy świata – Rajd Paryż–Dakar w 1997 roku. Mitsubishi wygrało nie tylko swoją klasę, wygrało cały rajd, zajmując cztery czołowe miejsca. Kenijro Shinozuka, Jean-Pierre Fontenay, Bruno Saby, Hiroshi Masuoka i piąta na mecie Jutta Kleinschmidt w buggy, która zanotowała 4,5 h straty do zwycięzcy. Rok później sytuacja powtórzyła się. Cztery pierwsze miejsca dla Mitsubishi (Fontenay, Shinozuka, Saby, Masuoka) i Jean-Louis Schlesser na piątym miejscu, 8 h i 10 min straty. Następnie pajero na chwilę ustąpiło miejsca na najwyższym stopniu podium, aby od roku 2001 nie oddać go przez siedem lat z kolei. Do dziś to jedna z największych legend tego morderczego rajdu.


Mitsubishi pajero evolution zbudowane zostało zaledwie w 2500 sztukach. Wszystkie wyposażono w kierownicę umieszczoną po prawej stronie, co może po części tłumaczyć brak popularności tego wyjątkowego samochodu w Europie. Dzięki ostatnim zmianom przepisów możliwe jest zarejestrowanie takiego auta w Polsce na normalne, białe tablice. To dostępne na Allegro jest już zarejestrowane, co pozwala od razu korzystać z jego uroku. To wyjątkowe połączenie techniki i mechaniki samochodu terenowego z samochodem rajdowym, do dziś robiące wrażenie swoimi osiągami, wyglądem i bezkompromisowym charakterem.

Adam Piotrowski jest autorem popularnego bloga i serwisu ogłoszeniowego Giełda klasyków, prezentującego godne polecenia samochody klasyczne i kolekcjonerskie.


Serdecznie dziękujemy Panu Mariuszowi Woźniczko z G4 Motosport za udostępnienie zdjęć, które są autorstwa Macieja Niechwiadowicza  

Adam Piotrowski

www.gieldaklasykow.pl

magazyn@allegro.pl
Legenda motoryzacji za mniej niż 50 tysięcy?
Znamy je z kina, znamy również z ulic, z pikników samochodów zabytkowych czy militarnych. Wjadą wszędzie tam, gdzie zwykły samochód osobowy nie da rady. Mają swoje lata, lecz mają również duszę. Coś, czego nie uświadczymy w wielu nowszych pojazdach. Warto poznać smak przygody i zabytkowej motoryzacji, a Land Rover może nas w ten świat doskonale wprowadzić. 
Trabant – peerelu czar
Małe jest piękne. Ta zasada ma również zastosowanie w przypadku samochodów, szczególnie jeżeli mówimy o klasycznej motoryzacji. Nie potrzeba tu wielkiego rozmachu, by poczuć się absolutnie wyjątkowo i przeżyć coś, czego nie da nam zwykłe auto prosto z salonu.
Porsche 911 Turbo – po prostu idealne
Porsche 911 to samochód, którego miłośnikom motoryzacji nie trzeba przedstawiać. Narodził się w 1964 roku, lecz do dziś jest w produkcji, a wszystkie kolejne generacje zachowują charakterystyczny kształt i umieszczenie silnika za tylną osią. Od zawsze 911 wyróżniała się ponadprzeciętnymi osiągami, co szczególnie dotyczy fenomenalnych wersji Turbo, stale rozwijanych od 1975 roku.
10 kultowych samochodów, które warto kupić
Jeżeli po zaparkowaniu samochodu nie patrzysz na niego, odchodząc, to znaczy, że kupiłeś sobie nie ten samochód – to maksyma, którą warto się kierować przy zakupie auta. Nieważne czy kupujemy samochód do codziennej jazdy, czy typowo kolekcjonerski. W każdym z nich może być „to coś”. Przedstawiamy dziesięć kultowych samochodów, które warto kupić.