Tak powstały m.in. BMW M3, lancia stratos, lancia delta HF integrale, renault 5 turbo czy plymouth superbird. Drogowe bestie, których powstania nie da się wytłumaczyć pobudkami praktycznymi i racjonalnymi, które tworzono i kupowano wyłącznie po to, by burzyły krew naładowanych adrenaliną kierowców.

 Zaskakujący jest fakt, że nie wszystkie tak tworzone modele zostały właściwie odkryte i nie wszystkie pozostają poza zasięgiem zwykłych śmiertelników. Biorąc pod uwagę techniczne zaawansowanie tego auta i możliwości, cena jest zaskakująco niska. O czym mowa? Oto jedyne wystawione na sprzedaż w Polsce mitsubishi pajero evolution


Zbudowane zostało, aby uzyskać homologację dla samochodu terenowego zbudowanego według regulaminu grupy FIA T2. Są to samochody seryjne, które zbudowane być muszą w liczbie co najmniej 1000 sztuk. Ponieważ sportowy regulamin zabrania modyfikacji głównych podzespołów, jak silnika czy zawieszenia, potencjał konstrukcji musiał być dopracowany już w fabryce. W 1997 roku Mitsubishi podeszło do tego tematu w sposób bardziej poważny niż ktokolwiek wcześniej.

Mitsubishi pajero evolution jedynie z zewnątrz przypomina zwykłe pajero. Kompletnie przebudowano tu układ napędowy, zamiast otwartych dyferencjałów, stosując dwa mechanizmy typu Torsen i centralny dyferencjał. Samochód otrzymał nowy silnik o pojemności 3,5 l wyposażony w system zmiennych faz rozrządu MIVEC. Moc maksymalną określono na 280 KM, choć potencjał jednostki był o wiele większy. Samochód otrzymał kompletnie nowe zawieszenie nazwane ARMIE, z wielowahaczowym układem z tyłu i podwójnymi wahaczami z przodu. Koła zostały wysunięte zdecydowanie bardziej na boki, co pozwoliło zmieścić większe opony i uzyskać większą stabilność. Aby je zmieścić, konieczne było poszerzenie błotników, nadające mu zdecydowanie bardziej agresywny wygląd. 


Pod samochodem zainstalowano stalowe płyty, dla obniżenia masy i środka ciężkości zastosowano aluminiową maskę, we wnętrzu fotele Recaro i zamszową kierownicę, a na dachu przykuwające uwagę i poprawiające aerodynamikę spojlery.


Efekt? Fenomenalny, a najlepiej udowodnił do najcięższy rajd terenowy świata – Rajd Paryż–Dakar w 1997 roku. Mitsubishi wygrało nie tylko swoją klasę, wygrało cały rajd, zajmując cztery czołowe miejsca. Kenijro Shinozuka, Jean-Pierre Fontenay, Bruno Saby, Hiroshi Masuoka i piąta na mecie Jutta Kleinschmidt w buggy, która zanotowała 4,5 h straty do zwycięzcy. Rok później sytuacja powtórzyła się. Cztery pierwsze miejsca dla Mitsubishi (Fontenay, Shinozuka, Saby, Masuoka) i Jean-Louis Schlesser na piątym miejscu, 8 h i 10 min straty. Następnie pajero na chwilę ustąpiło miejsca na najwyższym stopniu podium, aby od roku 2001 nie oddać go przez siedem lat z kolei. Do dziś to jedna z największych legend tego morderczego rajdu.


Mitsubishi pajero evolution zbudowane zostało zaledwie w 2500 sztukach. Wszystkie wyposażono w kierownicę umieszczoną po prawej stronie, co może po części tłumaczyć brak popularności tego wyjątkowego samochodu w Europie. Dzięki ostatnim zmianom przepisów możliwe jest zarejestrowanie takiego auta w Polsce na normalne, białe tablice. To dostępne na Allegro jest już zarejestrowane, co pozwala od razu korzystać z jego uroku. To wyjątkowe połączenie techniki i mechaniki samochodu terenowego z samochodem rajdowym, do dziś robiące wrażenie swoimi osiągami, wyglądem i bezkompromisowym charakterem.

Adam Piotrowski jest autorem popularnego bloga i serwisu ogłoszeniowego Giełda klasyków, prezentującego godne polecenia samochody klasyczne i kolekcjonerskie.


Serdecznie dziękujemy Panu Mariuszowi Woźniczko z G4 Motosport za udostępnienie zdjęć, które są autorstwa Macieja Niechwiadowicza  

Adam Piotrowski

www.gieldaklasykow.pl

magazyn@allegro.pl