Przypinki i naszywki pojawiły się w światowej modzie w latach 80. XX wieku. Barwne aplikacje podkreślały zadziorność punkowych stylizacji. Pozwalały również zamanifestować przywiązanie do konkretnych zespołów i nurtów muzycznych. Naszywki stały się w Polsce niemal symbolem lat 90. Obecnie dodatki te przestały być już znakiem przynależności do młodzieżowych subkultur. Ozdabianie odzieży aplikacjami to przede wszystkim świetna zabawa – zarówno dla osób korzystających z gotowych „naszywkowych” kreacji, jak i dla tych, którzy wolą poeksperymentować na własną rękę.
   
Na topie jest zdobienie ubrań wieloma elementami, przypominającymi nieco komputerowe clip-arty. Znajdziemy na nich zarówno postacie z popularnych kreskówek, jak i uniwersalne popkulturowe symbole. Barwne naszywki w tym sezonie pojawiają się praktycznie na wszystkich elementach garderoby — od toreb i kurtek zaczynając, na spodniach i sukienkach kończąc.


Ewa Piątkowska, head designer w polskiej firmie odzieżowej EVC DSGN, podkreśla: – Na wybiegach naszywki i przypinki napotkamy dosłownie wszędzie. Będą pasować zarówno do stylu militarnego, boho, jak i do współczesnego streetwearu. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób użyjemy przypinek i co dokładnie na nich jest – mówi Piątkowska.

Wtóruje jej Joanna Buła, autorka bloga modowego Not So Miserable Life: – W ostatnim sezonie widziałam naszywki już prawie na wszystkim. I fajnie! Dlaczego nie? Myślę, że niezależnie od tego, czy bliższy nam jest swobodny sportowy styl, czy bardziej stonowany casual, z pewnością odnajdziemy się w tej modzie. Jedna szalona torebka z masą kolorowych ozdób jest w stanie zamienić skromną, codzienną stylizację w przyciągający wzrok look of the day – mówi blogerka.

Nic, tylko wybierać, przypinać, naszywać i – po prostu – cieszyć się modą. A gdy jeden motyw się znudzi, można błyskawicznie zastąpić go innym.

Zrób to sam!

Barwne aplikacje to niepowtarzalna szansa na własnoręczne stworzenie kolekcji unikatowych ubrań. Joanna Buła stwierdza wprost: – Jeśli ktoś skrycie marzy o tym, by zostać projektantem, to właśnie nadeszło jego pięć minut. W łatwy i przyjemny sposób można teraz te marzenia spełnić – podpowiada blogerka.


Internauci mogą wybierać wśród różnorodnych naszywek i przypinek przeznaczonych do samodzielnego umieszczania na poszczególnych elementach garderoby. Aplikacje można także wykonać własnoręcznie – wystarczy do tego kawałek grubszego materiału (najlepiej dżinsu), farba do tkanin i kartka z bloku technicznego, z której wytniemy szablon (można pomóc sobie, drukując wybrany wzór domową drukarką). Za pomocą szablonu nanosimy farbę na tkaninę. Później wystarczy wyciąć prostokąt i obrębić brzegi. Samodzielne przygotowanie naszywki to nie tylko szansa na zupełnie niepowtarzalny strój, ale i ogromna satysfakcja.

Również wybór spośród gotowych aplikacji może mieć bardzo osobisty wymiar. Joanna Buła wyznaje: – Najbardziej przypadł mi do gustu pomysł ozdabiania ciuchów przypinkami zebranymi podczas podróży. Sama mam kurtkę (wykonaną własnoręcznie) z naszytymi flagami wszystkich krajów, z których pochodzą moi przyjaciele. Jestem z niej strasznie dumna.


– Największym atutem mody na naszywki i przypinki jest to, że pozwalają one wyrazić siebie. Poprzez te kolorowe dodatki możemy pokazać, co lubimy – podsumowuje Maria Smolarek-Wilińska, prowadząca blog Life by Marcelka.

Z ulic na wybiegi

Jeśli nie chcemy wykonywać zdobień na własną rękę, możemy zaufać profesjonalistom. Naszywki i przypinki zdobią tegoroczne kolekcje takich marek, jak Miu Miu, Dolce & Gabbana, Marc Jacobs czy Paul & Joe. Sięgnęły po nie zarówno globalne sieciówki, jak i niewielkie firmy założone przez lokalnych projektantów. Amerykańska ekspertka do spraw mody, Barbara Fields, widzi w naszywkach i przypinkach jeden z najgorętszych trendów sezonu.

Naszywkowy szał błyskawicznie wkroczył również do Polski. – Najszybciej na polskim rynku z branży obuwniczej na trendy z naszywkami zareagowało Carinii i wyprodukowało piękną kolekcję sneakerów oraz torebek pasujących do butów, które wkrótce pojawią się w ofercie – wyjawia Mariola Barzyk, specjalista ds. sprzedaży w Allegro. 

– Dodatkowo sama marka Carinii wyprodukowała specjalnie dla Allegro limitowaną edycję trampek wsuwek z gwiazdkami. Ale to nie wszystko. W ofercie znajdują się również nowości: piękna bluza marki ONLYczapka z PIECES oraz kurtka parka. Zatem u nas można się wystylizować od stóp do głów – podpowiada.


Jednocześnie eksperci podkreślają, że to dopiero początek boomu na naszywki i przypinki.– Za punkt kulminacyjny uważa się przyszłoroczny sezon wiosenny. Wówczas to będzie obowiązek, must-have, ale już dziś każda fashionistka powinna mieć ubrania z naszywkami w swojej garderobie – zapowiada Mariola Barzyk z Allegro i dodaje, że już teraz na Allegro widać 50% wzrost zainteresowania produktami w porównaniu z poprzednim sezonem.

Wielki powrót do dzieciństwa

Skąd w modzie taka inwazja naszywek i przypinek? Kreatorzy mody i styliści przypisują ją tęsknocie za latami 90. Zwraca na to uwagę w rozmowie z _magazynem.Allegro Maria Smolarek-Wilińska: – Moda na naszywki i przypinki wiąże się z wielkim powrotem do lat 90. Znów nosimy to, co wtedy było hitem – ramoneski, dżinsy mom, aksamitki na szyję i właśnie ubrania z naszywkami – wyjaśnia blogerka.


Według „Newsweeka”, tego typu inspiracje modowe to wynik podążania za trendami ważnymi dla tak zwanego pokolenia millennialsów, którego dzieciństwo przypadało właśnie na lata 90. Badania przeprowadzone przez Gemius Polska jednoznacznie wskazują, że osoby między 25. a 34. rokiem życia najczęściej korzystają z zakupów internetowych. Polscy internauci w sieci szukają w przeważającej mierze produktów związanych właśnie z modą – zdeklarowało tak 72% badanych. Naszywkowa moda wyraźnie wpisuje się również w popularność nurtu „zrób to sam” (DIY). Z raportu „Zrób to sam. Jak Polacy łączą przyjemne z pożytecznym” opracowanego przez Allegro, Mobile Institute i Majsterki.pl wynika, że 13% kobiet i 8% mężczyzn samodzielnie szyje, przerabia odzież czy robi na drutach. Najczęściej są to osoby w wieku 25–34 lata.


Czy trend związany ze zdobieniem ubrań naszywkami i przypinkami zostanie z nami na dłużej? Wiele na to wskazuje. Różnorodność wzorów sprawia, że pasują one zarówno do stylizacji jesienno-zimowych, jak i strojów noszonych w sezonie letnim. Joanna Buła podsumowuje: – Kwieciste wzory, ptaki, stonowane kolory, naszywki z emblematami ulubionych zespołów lub czarno-białe typografie to kwintesencja jesiennych trendów. Ta moda nadal trwa i co sezon zachwyca zupełnie nową odsłoną.

Fot. DB Factory, materiały Allegro

Barbara Kowalczyk

magazyn@allegro.pl
Moda na grochy nie przemija
Yayoi Kusama mówi o nich, że są centrum wszechświata. Dla Boba Dylana koszula w nie była oznaką wyzwolenia z heteronormatywności. Moda bez nich byłaby o wiele smutniejsza. Kropki lub, jak kto woli, swojskie grochy wracają. I jak na nie przystało, jest to powrót w dobrym stylu. Na Allegro tylko w ciągu ostatniego roku wartość sprzedanych produktów w grochy, groszki i kropki przekroczyła 1,5 miliona złotych! 
Ostre koło. Lubisz jazdę bez hamulców?
Te rowery fascynują. Kuszą wyglądem, oryginalnością. To nie tyle moda, co miejska subkultura wywodząca się ze środowiska kurierów, ale zataczająca coraz szersze kręgi. Hipsterzy porzucają dla nich swoje klasyczne cruisery. Ostre koła są jednym z obiektów pożądania millennialsów, dla których rower to nie tylko środek transportu, ale też ważny element stylu życia.
Nie przeminęło. Powrót lat 90.
Wydaje się, że skończyły się niedawno. Jednak swoje apogeum miały dwie dekady temu. Niepokorne brzmienia Nirvany, ale też popowe Girls & Boysbandy, kultowe seriale i w końcu moda – jedyna i niepowtarzalna. To nieodłączne atrybuty lat 90. Choć seriale odeszły do lamusa, a zespoły muzyczne się rozpadły, to moda z tych czasów powróciła z wdziękiem na współczesne wybiegi.
Osobowość ukryta w sneakersach
W dawnych czasach eleganccy ludzie korzystali z usług renomowanych szewców, mistrzów paryskich, londyńskich i warszawskich. Później rynek zdominowali wielcy producenci, fabryki najlepszych marek. Dziś za marką kryć się musi coś więcej niż elegancja. Niektórzy twierdzą, że po butach można poznać człowieka, że wyraża jego osobowość.