Takiego kompleksowego raportu dotyczącego polskich rowerzystów jeszcze nie było. W trakcie trwania kampanii „Kręć Kilometry” Fundacja Allegro All For Planet zapytała o stan infrastruktury ponad 25 tys. aktywnych rowerzystów, przeanalizowała blisko 460 tys. aktywności użytkowników aplikacji mobilnej oraz dane dotyczące sprzedaży rowerów i akcesoriów rowerowych na Allegro. W ten sposób powstał największy w Polsce raport obrazujący kulturę rowerową. Z treścią raportu można zapoznać się na stronie www.rowerowa-polska.pl

– W ostatnich latach dużo mówi się o tym, że jazda rowerem to narodowy sport Polaków. Informacje zawarte w raporcie są tego najlepszym dowodem. Aż 78% cyklistów potwierdziło, że jeździ rowerem codziennie lub kilka razy w tygodniu. Co ciekawe, 2/3 aktywnych rowerzystów to także kierowcy. To oznacza, że klasyczny podział Polaków na rowerzystów i kierowców to mit – mówi Krzysztof Śpiewek, członek Zarządu Fundacji Allegro All For Planet. 

Średni dystans, który badane osoby pokonują tygodniowo na rowerze w okresie wiosenno-letnim, to aż 60,4 km. Jak się przy tym okazuje, mężczyźni przejeżdżają o 18 km tygodniowo więcej niż kobiety, a mieszkańcy dużych miast pokonują o 10 km więcej niż ci z małych miejscowości i wsi. Zaskakujące jest to, że najmniej na rowerze jeżdżą uczniowie i studenci, najwięcej – osoby pracujące oraz emeryci i renciści. 


Choć zdecydowana większość badanych rowerzystów (93%) korzysta z roweru w celach rekreacyjnych, ponad połowa wykorzystuje swój jednoślad w codziennych obowiązkach – jeździ nim do pracy, na uczelnię czy po zakupy. 51% polskich rowerzystów określić można więc mianem rowerzysty miejskiego, czyli takiego, który wykorzystuje rower jako podstawowy środek transportu.

Zmiany na lepsze

Polacy jeżdżą rowerem coraz częściej i chętniej, również dlatego że poprawia się stan infrastruktury rowerowej w kraju. Zmiany, jakie dokonały się w tym zakresie w ciągu ostatnich pięciu lat pozytywnie ocenia 84% polskich rowerzystów. Najlepszą ocenę wystawiają sygnalizacji świetlnej i oznakowaniom, długości tras i ścieżek rowerowych oraz jakość nawierzchni. Zdaniem badanych rowerzystów w Polsce wciąż brakuje jednak parkingów i stojaków dla rowerów. Zadowolonych z miejsc gdzie można zostawić rower jest tylko 29% ankietowanych.



– Do tej pory wydawało się nam, że kwestia stojaków rowerowych nie jest aż tak bardzo istotna. Rowerzyści jednak zwracają na to uwagę. Może chodzi nie tylko o liczbę stojaków, ale także o ich jakość? – zwraca uwagę Karol Mocniak ze Stowarzyszenia Miasta dla rowerów. 

Z kolei zdaniem Michała Kalidy z Warszawskiej Masy Krytycznej kierunek zmian jest właściwy. – Infrastruktura rowerowa potrzebna jest osobom mniej zaznajomionym z ruchem drogowym, które boją się jeździć po jezdni na zasadach ogólnych. Im bardziej doświadczony rowerzysta, tym mniej infrastruktury potrzebuje. 

Bezpieczny rowerzysta i jego rower

Najczęściej na rower wsiadają mieszkańcy Opola, ale najwięcej kilometrów tygodniowo pokonują mieszkańcy Szczecina – średnio przejeżdżają aż 70 km. Najbardziej zadowolonymi z warunków jazdy w swoim mieście rowerzystami są gdańszczanie, a najmniej – mieszkańcy Gorzowa Wielkopolskiego. Najwięcej niebezpiecznych sytuacji na drodze odnotowują rowerzyści z Łodzi – w ciągu roku jest to aż pięć zdarzeń spowodowanych przez rowerzystów i sześć, których sprawcami są kierowcy samochodów. Najrzadziej świadkami wypadków są cykliści z Olsztyna. Kradzieży roweru najbardziej obawiają się Wrocławianie. Najspokojniejsi o swoje jednoślady są z kolei rowerzyści z Radomia i Białegostoku.

                   Częstotliwość poruszania się po mieście rowerem w wybranych miastach Polski

– Mniej więcej jedna trzecia rowerów zostaje odzyskanych spośród tych, które ludzie zgłaszają, iż padły łupem złodziei. Niestety w wielu przypadkach nie wiemy, do kogo ten rower wcześniej należał, a mamy podejrzenia, że może on pochodzić z przestępstwa. Dlatego zwracamy się z dużą prośbą do rowerzystów o to, żeby umawiali się jednostkach policji na znakowanie rowerów – apeluje mł. asp. Antoni Rzeczkowski z Komendy Głównej Policji. 

Znakowanie roweru to naniesienie dodatkowego numeru seryjnego na ramę oraz wprowadzenie informacji o właścicielu do bazy danych. Rower można oznakować w każdym komisariacie policji.

Z aplikacją, ale bez kasku

Polscy rowerzyści są coraz bardziej świadomi tego, jak istotne w ich bezpieczeństwie na drodze jest odpowiednie, sprawne wyposażenie roweru. 

– Blisko 90% badanych rowerzystów posiada sprawne oświetlenie. Z zabezpieczeń do rowerów korzysta średnio 75% badanych, a 70% posiada w swoim rowerze dzwonek. Częściej te podstawowe elementy wyposażenia roweru posiadają rowerzyści z dużych miast, a także osoby powyżej 40. roku życia. Posiadanie kasku deklaruje 41% rowerzystów – mówi dr Andrzej Siatkowski z Centrum Badań Stosowanych.  



Co ciekawe, aż 72% badanych deklaruje posiadanie „rowerowej” aplikacji mobilnej w swoim smartfonie, przez co telefon można już uznać za nieodłącznego towarzysza rowerowych wycieczek. Okazuje się, że rowerzyści są też coraz lepiej przygotowani do udzielenia pierwszej pomocy w razie wypadku – 49% deklaruje, że posiada umiejętności w tym zakresie, jednak tylko 10% ocenia je jako bardzo dobre. Dokładnie taka sama liczba cyklistów posiada w wyposażeniu swojego roweru apteczkę rowerową.

Największa rowerowa kampania społeczna

Raport „Rowerowa Polska” jest jednym z elementów kampanii społecznej „Kręć Kilometry”, którą od 2012 roku przeprowadza Fundacja Allegro All For Planet. Fundacja w swoich działaniach skupia się na miejskich aspektach ekologii: rewitalizacji i zrównoważonym transporcie. Promowanie zdrowego i ekologicznego stylu życia to jeden z filarów strategii społecznej odpowiedzialności biznesu Allegro. Organizowana od 5 lat kampania „Kręć Kilometry” motywuje rowerzystów do rywalizacji o nowoczesne stojaki dla swoich miast. Już teraz można bezpiecznie zaparkować na 2138 miejscach w całej Polsce, a po tegorocznej kampanii przybędzie kolejnych 600 takich miejsc. Fundacja rozdała także 5 tys. profesjonalnych apteczek rowerowych. W tym roku rowerzyści przejechali rekordową liczbę 9 mln km. 

Więcej o kampanii i raporcie Fundacji Allegro All For Planet można dowiedzieć się na stronie www.rowerowa-polska.pl.

Biuro prasowe

Grupa Allegro Sp. z o.o.

prasa@allegro.pl
Tak Polska kręciła kilometry 
5 miesięcy rywalizacji, prawie 9 milionów przejechanych kilometrów, 5 tysięcy apteczek rowerowych i 300 stojaków, które niedługo pojawią się w 20 polskich miastach – 5. edycja kampanii społecznej Kręć Kilometry okazała się pod wieloma względami wyjątkowa. 
Rowerzyści to też kierowcy
Dwie trzecie rowerzystów to kierowcy samochodów! Tak wynika z największego w Polsce badania opinii rowerzystów. W ramach kampanii społecznej „Kręć Kilometry” Fundacji Allegro All For Planet swoje opinie wyraziło już ponad 20 tysięcy użytkowników dwóch kółek. Obchodzony 22 września Europejski Dzień Bez Samochodu to okazja, by zwrócić uwagę na to, jak wiele łączy rowerzystów i kierowców. 
Ostatnia prosta kampanii „Kręć Kilometry”
Mieszkańcy ponad 1500 polskich miejscowości przejechali już ponad 7 milionów kilometrów. To efekt najbardziej pozytywnej w kraju rywalizacji o stojaki rowerowe w kampanii Fundacji Allegro All For Planet. Tegoroczna akcja „Kręć Kilometry” zakończy się 30 września. W rankingu przewodzi Warszawa, ale są też Kórnik, Grodzisk Mazowiecki, Wrocław czy Gdańsk. A o dostanie się do pierwszej dwudziestki Ruda Śląska zacięcie walczy ze Krotoszynem. 
Na co najczęściej narzekają rowerzyści w Polsce?
Pierwsze wyniki badań Fundacji Allegro All For Planet pokazują różnice w opiniach pomiędzy poszczególnymi województwami, ale wszystkich cyklistów łączy potrzeba poprawy infrastruktury rowerowej. Co jeszcze?