Ludzie urodzeni na przełomie tysiącleci, wieku XX i XXI, generacja millennialsów. Kończą szkoły, wkraczają w dorosłość, szukają pracy. Coraz więcej zarabiają i wydają. To klucza do ich portfeli szukają więc dziś sprzedawcy. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez firmę Stratosfera by Deloitte, wśród rzeczy, bez których millennials nie potrafi funkcjonować, najważniejsze wydają się dwie: prywatny smartfon z Internetem oraz sneakersy – buty sportowe, na które gotów jest wydać każde pieniądze. Smartfon, najlepiej iPhone, to przedmiot tak osobisty dla millennialsa, że nie powierzy go nikomu. W nim zamknięty jest jego prywatny świat. Chroni go niby własną duszę. O ile smartfon kryje jego prywatność, sneakers pokazuje światu, jaki jest.

Magiczny trampek 

Nie chodzi o zwykłe trampki. Przeciwnie, zwykłe trampki kupione tanio w supermarkecie są zaprzeczeniem prawdziwego sneakersa. – Sneakersy są zrobione z lepszych materiałów, fajnie zaprojektowane, mają charakterystyczny design i dlatego młodzi ludzie chętnie po nie sięgają – tłumaczy Łukasz Podliński, autor bloga dla współczesnych mężczyzn www.PODLINSKI.net. – Trampki ze sklepów sieciowych nie wyglądają tak dobrze. Sneakersy są kolorowe, bardzo odjechane, szałowe. W sneakersach wiele może się dziać, mogą być odważne – to ich największy atut – tłumaczy.  

preview_shutterstock_317044865.jpg

Sneakersy to nie tylko buty, to także sposób na wyrażenie osobowości właściciela. – Ludzie potrzebują wyróżnienia się, swojej niszy, w której mogą się utożsamić z innymi – tłumaczy Mikołaj Komar, redaktor naczelny „K-mag”. – Szuka się rzeczy, które wyróżniają, a sneakersy są jedną z takich rzeczy. To coś, co mnie totalnie wyróżnia. Uwielbiam je, hołubię, zbieram i rozumiem tych ludzi – wyjaśnia.

Sneakers trafia na salony 

Dla laika sneakers to zwykły but sportowy. Gumowa podeszwa, góra ze skóry lub tworzywa. Obuwniczy banał? Nic bardziej mylnego. To nie są buty, tylko manifestacja stylu. Na sneakersach poznano się dość dawno. Już w latach 60. ludzie, którzy chcieli pokazać swój bunt przeciwko normom społecznym, zaczęli zamieniać tradycyjne, lakierowane trzewiki na trampki. Kilka lat później w koszykarskich butach firmy Converse chodzili już nie tylko sportowcy, ale znani artyści, twórcy kontrkultury. Pokochali je punkowcy, a rozsławili artyści z takich zespołów jak Sex Pistols, a później Nirvana czy U2. Na scenie rockowej w latach 90. trudno znaleźć zespół bez muzyka w trampkach. Dziś trudno o przyjęcie, na którym nie byłoby gości w sneakersach. Legendarny twórca Apple Steve Jobs nie tylko dał millennialsom iPhone’a, pokazał im też, że kultowe dziś, szare buty New Balance model 993 można nosić zawsze i wszędzie. 

Przedmiot pożądania 

Sneakersy nie tylko się nosi. Niektóre są też traktowane jak przedmioty kolekcjonerskie, a w dniu ich premiery przed sklepami ustawiają się gigantyczne kolejki. W sieci trwa prawdziwe polowanie. Jedni kupują, by potem odsprzedać drożej, inni traktują je jak trofeum. Premierowy sneakers to cenny łup. W Stanach Zjednoczonych dochodzi przy takich okazjach nawet do zamieszek. 

– Kuba Wojewódzki mówił, że T-shirty są elementem stroju tworzącym wizerunek człowieka, ja uważam, że tak samo jest z butami – przyznaje Szczepan Radzki, autor bloga Kolekcjoner Butów. – Zmiana butów z logotypem Jordana na biegówki albo na trochę bardziej lifestylowy model typu Adidas Yeezy Boost 350 zmienia nasz wygląd i to, jak się czujemy i jak jesteśmy odbierani – mówi.   

Szczepan Radzki przyznaje, że klucz, według którego ludzie wybierają swój typ sneakersów, jest bardzo różny. Jego idolem był gwiazdor koszykówki Michael Jordan, dlatego buty, które promował, fascynują go najbardziej. Inni wybierają rodzaj i modele butów ze względu na gwiazdy sportu, kultury czy muzyki.

preview_sneakers-759212_1920.jpg

– Najmłodsze środowisko kupuje ze względu na pojawianie się w tym obuwiu ich idoli, mówię o ludziach takich jak np. Pharrell Williams, Rihanna, Kanye West. Ten ostatni miał udaną linię obuwia w Nike, a teraz ten sam trend kontynuuje w Adidasie – podkreśla Szczepan Radzki. – Nie zapominajmy jednak, że cały czas dobrymi nośnikami sprzedażowymi są sportowcy, kiedyś Michael Jordan, teraz Ronaldo, Neymar, Usain Bolt, który miał swoje 5 minut z Pumą czy nasz Robert Lewandowski i Nike.

Łukasz Podliński dodaje, że sneakersy to buty mocno personalizowane i liczba modeli obecnych na rynku jest tak duża, że młodzi ludzie mają bardzo szeroki wybór. – Jest to coś innego niż klasyczna elegancja, która wcześniej dominowała na rynku. Odkąd są sneakersy, ludzie mogą się bawić w sportową elegancję, czyli łączenie stylu casualowego, miejskiego (bo sneackersy są głównym elementem mody ulicznej) z klasyczną elegancją. Sneakersy dają możliwość przełamania tradycyjnych stylów.

Dla wybranych czy dla każdego?

Swoje snakersy mają miłośnicy siatkówki, koszykówki, hip-hopu i Steve’a Jobsa. Skateboardziści wybierają buty marki Vans. Hipsterzy znane marki, ale naznaczone indywidualnym piętnem właściciela, podniszczone lub przeciwnie, autorsko przyozdobione nitami lub cekinami. Sneakersy są w naturalny sposób unisexualne, jednak na rynku dostępne są też modele dedykowane dla kobiet, na koturnie lub obcasie. 

Łukasz Podliński uważa, że wśród sneakersów są modele nieśmiertelne, które nigdy się nikomu nie znudzą takie jak Adidas Superstar, Reebok Classic. Są modele, w których każdy będzie wyglądał dobrze, które każdy zna, które każdy chce mieć. 

– Każdy, kto ceni sobie modę streetwearową, uliczną chce trochę zaszpanować, pokazać się. Odrobina szpanerstwa jest domeną pokolenia Y. Fajne, niepowtarzalne buty, które przyciągają uwagę innych, są zawsze w cenie. 

preview_shutterstock_262612739.jpg

Wszyscy są zgodni, że najlepszym miejsce do zakupu sneakersów jest sieć. Sklepy i platformy internetowe dają niemal nieograniczony wybór. W dziale Obuwie na Allegro codziennie dostępne są tysiące ofert setek dostawców.  

– Zawsze szukam w sieci – mówi Łukasz Podliński. – W Internecie jest największy wybór, największa liczba dostawców. Jeżeli szukamy inspiracji, najlepiej poszukiwać przez wyspecjalizowane blogi. Zobaczyć kilka modeli, zainteresować się jakąś marką, obejrzeć asortyment – podpowiada.

– W Internecie jest najprościej i najszybciej – dodaje Szczepan Radzki. Wiele osób kupuje na oficjalnych stronach producentów, swoich zaufanych sklepach, sklepach, które zbudowały jakąś fajną markę, w sklepach, które coś znaczą na rynku. 

Jak zauważa Diana Okular, Business Unit Manager Fashion Allegro, trend na sneakersy to jedna z najbardziej demokratycznych mód ostatnich lat. – Niezależny od pory roku, bo dziś sneakersy są butami całorocznymi – na Allegro sneakersy są popularne przez cały rok. Niezależny od płci – noszą je zarówno kobiety, dzieci, jak i mężczyźni. Dodatkowo – co nie be znaczenia – przeciętne modne sneakersy nie są drogie – zaznacza Diana Okular. 

– Na Allegro widać, że sneakersy to obuwie codziennego użytku. Większość z nas ma ich kilka par w swojej szafie i to w kilku kolorach, bowiem w tej kategorii producenci szaleją z kolorystyką – dodaje Mariola Barzyk, specjalista ds. sprzedaży w Allegro. – Niestandardowe, często jaskrawe lub po prostu modne kolory pozwalają na wyróżnienie się z tłumu. Klienci Allegro w tym roku chętnie kupują sneakersy w jednym kolorze, pastelach czy z elementami materiałów naturalnych – wyjawia na koniec i dodaje, że wyniki sprzedaży na Allegro pokazują, że Polki pokochały sneakersy na koturnie, zwłaszcza te w kolorze czerwonym. Najchętniej wybierane są sneakersy ze skóry licowej.