To właśnie autorzy „Biblii e-biznesu” stworzyli podwaliny handlu internetowego w Polsce. Są teoretykami i praktykami jednocześnie. Mają wiedzę, nie wahają się jej użyć. Stoją za większością sukcesów tej branży i w praktyczny sposób opisują, co robić, by je powtórzyć. „Biblia e-biznesu” to tak naprawdę zbiór doświadczeń, pomysłów i porad. Dzięki niej można się dowiedzieć, jak zacząć i co robić, by przetrwać na rynku. 


Marcin Łukiańczyk, twórca serwisu UpolujEbooka.pl, dzieli się np. swoimi najlepszymi pomysłami na e-biznes. Jakub Jasiński, który zbudował e-sklep Sephory, opowiada, jak ocenia wzrost e-commerce w naszym kraju. Także Piotr Motyl, który może się pochwalić sprzedażą przez Internet ponad miliona przedmiotów, ambasador polskiego biznesu w Tajlandii i człowiek, który – jak opowiada – podniósł się po kilku biznesowych upadkach, tłumaczy, jak zarządzać kryzysem w e-biznesie. 

„Biblia e-biznesu” to praktyczne porady znawców branży. Tłumaczą oni, jak wejść do e-biznesu, jak rozwinąć firmę i osiągnąć sukces, ale też, jak zmierzyć się z problemami, na które można natrafić. Z „Biblii e-biznesu” można się dowiedzieć, jak otworzyć e-sklep i jak zbudować jego witrynę, jak rozreklamować, sprzedać i wysłać towar, ale też jak radzić sobie ze zwrotami. Jak przetrwać atak hakerów i kontrolę z urzędu skarbowego. Wreszcie jak piąć się po drabinie sukcesu i zdobywać nowe rynki. 

Księga sukcesu

I wydanie „Biblii e-biznesu” z 2013 roku zostało przyjęte entuzjastycznie. Jej nakład miał być sprzedawany przez 2 lata, a rozszedł się w… 12 dni. Na sprzedaż kolejnego wystarczyło sześć tygodni. Książka przez 2 lata pozostawała na szczycie listy bestsellerów, ponad 90% czytelników uznało ją za wybitną. Zdobyła prestiżową nagrodę Economicus „Gazety Prawnej” dla najlepszego poradnika ekonomicznego.

W ocenie Wojciecha Bryzka, Product Managera Allegro Ads i jednego z autorów publikacji, sukces pierwszej edycji „Biblii e-biznesu” pokazał, że taka książka jest istotną formą przekazywania wiedzy. – Jest pewnego rodzaju elementarzem dla każdego, kto chce spróbować sił w e-commerce. Druga edycja – „Nowy testament” – ma szansę nie tylko powtórzyć to osiągnięcie, ale także wprowadzić nową jakość. Rozwój technologii sprawił, że w ostatnich latach pojawiło się wiele nowych rozwiązań wspierających e-biznes i właśnie o nich przeczytamy w nowej edycji.

Maciej Dutko, współautor i koordynator projektu „Biblia e-biznesu”, jest więc przekonany, że przy odpowiednim wsparciu wszystkich twórców obecne wydanie może liczyć na ogromnie zainteresowanie czytelników. – Deklaruję, że jeśli najpóźniej do marca 2017 r. „Biblia e-biznesu 2” nie dotrze na I miejsce Listy Bestsellerów i nie sprzeda się co najmniej w paru tysiącach egzemplarzy, uznam, że projekt nie okazał się 100-procentowym sukcesem i zrezygnuję z opieki nad kolejnym, trzecim wydaniem.

Gigantyczny rynek

Z raportu Sociomantic Labs „Barometr e-commerce 2016”, wynika że e-rynek rośnie w naszym kraju błyskawicznie. Dziś sklepów internetowych jest już ponad 20 tys., a za trzy lata ich liczba ma przekroczyć 30 tys. Co drugi Polak z dostępem do Internetu jest już ich klientem. Oznacza to, że ponad 10 mln ludzi robi zakupy w sieci. Lubimy handel internetowy i coraz bardziej się nim interesujemy. Grupę potencjalnych odbiorców „Biblii e-biznesu” w Polsce można szacować nawet na 5 mln.

Twórcy „Biblii e-biznesu” liczą, że uda im się dotrzeć do wielu z nich. Jednym z atutów książki jest bowiem jej język. Autorzy odkryli, jak w sposób przystępny dzielić się specyficznym, branżowym know-how. – Nie ma jedynej recepty pasującej do wszystkich sytuacji skutecznego przekazywania wiedzy o e-biznesie – mówi Marcin Skowroński, Advertising Sales Director Allegro i jeden z autorów publikacji. – Jednak uniwersalną zasadą, nie tylko w e-biznesie, ale w wielu innych dziedzinach jest przekazywanie wiedzy zdobytej w codziennej praktyce i osadzonej w kontekście praktycznych zastosowań czy przykładów. Świat e-biznesu rozwija się tak dynamicznie, że nie ma miejsca na klasyczne akademickie podejście i teoretyczne opisywanie zachodzących procesów – dodaje.

Szybka aktualizacja 

Również i tempo powstawania publikacji sprawia, że wiedza ta jest maksymalnie, na ile to możliwe, aktualna. Jak mówi redaktor całego projektu – Maciej Dutko – książka powstawała w błyskawicznym tempie, zaledwie kilku miesięcy.

Jak zmieniła się „Biblia” i czym różni się najnowsze wydanie od pierwszej edycji? – To przede wszystkim około 50% nowych treści – mówi Dutko. – Zaktualizowane zostały również informacje z pierwszego wydania, przecież przez te trzy lata e-commerce zmienił się ogromnie, np. na znaczeniu straciły zakupy grupowe, Allegro wprowadziło nowe zasady, w życie weszły także nowe przepisy konsumenckie. Dodatkowo też publikację tę tworzyło ponad dwa razy więcej autorów. W pierwszym wydaniu było to 25 osób, w obecnej 59 – podkreśla.

Przejrzyste treści 

Jakie wyzwania przynosiła praca nad taką książką autorom? – Publikacja ta dotyczy obszernego tematu, jakim jest e-biznes, w dodatku ma charakter przekrojowy, co w znacznym stopniu determinuje proces jej tworzenia – mówi Skowroński. – Szczególnym wyzwaniem przy takiej skali działań było wybranie najważniejszych tematów i przedstawienie ich w sposób zwięzły, a zarazem zrozumiały dla czytelnika, który pierwszy raz styka się ze światem e-biznesu. Szczególnie ten drugi punkt wymagał dyscypliny, aby nie operować branżowym żargonem, jakim posługujemy się na co dzień, tylko postarać się opisywać całość pojęciami i językiem powszechnie zrozumiałym – dodaje.



To ważne ze względu na grupę odbiorców, dla której przeznaczona jest książka. A ta, według założeń autorów, jest duża – „Biblia e-biznesu” to poradnik uniwersalny zarówno dla początkujących e-sprzedawców, stawiających pierwsze kroki na Allegro czy uruchamiających własny e-sklepik, jak i dla menedżerów dużej firmy, poszukujących pomysłów na usprawnienie procesów, poprawę komunikacji z klientem, zwiększenie efektywności marketingowej czy wyjaśnienie kwestii prawnych – tłumaczy Dutko. – W książce pokazujemy proste, ale mądre sposoby na budowanie przewagi konkurencyjnej dla każdego – dodaje. Zdaniem autorów to unikalne kompendium o e-biznesie w polskiej, a być może i światowej skali. Takie, które skutecznie wprowadzi przedsiębiorców w świat wirtualnego biznesu, pomagając osiągnąć rzeczywiste rezultaty. Warto to sprawdzić, sięgając po książkę.



Fot. Shutterstock.com, materiały prasowe

Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl