Raport „Label Power. Siła e-etykiety w branży odzież i obuwie” inicjuje proces standaryzacji opisów produktów w e-commerce. Mają one ułatwić producentom przygotowanie elektronicznych etykiet i zachęcić do dostarczania ich odbiorcom. Wszystko po to, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów.   

– Jednolity standard e-etykiet pozwoli przedsiębiorcom i e-przedsiębiorcom w całej Europie prawidłowo wypełnić obowiązki informacyjne wynikające m.in. z takich aktów prawnych Unii Europejskiej jak: Rozporządzenia UE w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, Dyrektywy UE w sprawie praw konsumentów, Rozporządzenia UE dotyczące produktów kosmetycznych czy dyrektyw wykonawczych do Dyrektywy UE w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią – wyjaśnia Łukasz Kiczma, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej.


Allegro jest głównym partnerem raportu i w swoich standardach idzie o krok dalej, jednocześnie wprowadzając nowe wymagania dotyczące zdjęć. Najważniejsze dla firmowych kont zmiany, które nastąpią w lutym 2017 r., to m.in. zakaz publikowania na miniaturach nazwy użytkowników, sklepów, logotypów, znaków wodnych, dodatkowych elementów jak teksty, ramki, ikony, infografiki i rozszerzające informacje o produkcie oraz prezentowania kilku wariantów tego samego przedmiotu na jednym zdjęciu. 

Tego zagadnienia dotyczy cytowany poniżej rozdział z raportu „Label Power. Siła e-etykiety w branży odzież i obuwie” autorstwa Celestyny Lendo-Zachariasz i Michała Markowskiego z Allegro:

Wpływ na decyzje konsumenckie ma wiele czynników, w tym odpowiednie opisanie i przedstawienie produktu. Obserwujemy polskich konsumentów od lat i widzimy, że choć interesuje ich formalny opis towaru, to o wiele chętniej zerkają na inspiracje i opisy trendów. Rola sprzedawców jest więc niebagatelna, szczególnie w zakresie prezentacji graficznej poprzez zdjęcia. 

Z doświadczeń, jakie mamy w Allegro, wynika, że - przede wszystkim w odniesieniu do kategorii Moda – właściwa prezentacja produktu ma niezwykłe znacznie. Visual merchandising w świecie off-line podąża za aktualnymi trendami i tendencjami rynkowymi: ma ułatwiać zauważanie produktów i docenienie ich walorów przez kupujących. Ma też wesprzeć klienta w zakupie produktu np. poprzez wyobrażenie go sobie w konkretnej stylizacji. Podobnie jest w branży modowej online, gdzie „kupuje się oczami”.

Z raportu „Polska Strojna” wiemy, że Polacy potrzebują wsparcia przed decyzją o zakupie i chętnie kupują polecane już gotowe zestawy. Często sami poszukują wzorów do naśladowania i są w stanie poświęcić wiele pieniędzy, czasu i uwagi, aby takie wskazówki znaleźć. Jednak to po stronie sprzedającego leży ciężar jak najlepszej prezentacji produktu. Niezbędne jest, by sprzedawcy mogli się oprzeć na standardach rynkowych, a dotyczą one głównie tła na fotografiach prezentujących poszczególne przedmioty oraz opisu produktu.

W tej branży działa niezmiennie kilka żelaznych zasad. Przede wszystkim produkty modowe najlepiej prezentują się na modelkach i zawsze wśród zdjęć produktów powinno znaleźć się również zdjęcie typu packshot. Kiedy prezentujemy produkty na jasnym, najlepiej szarym lub białym tle, wtedy właściwie eksponowany jest kolor i uwaga klienta koncentruje się na proponowanym produkcie, a nie zbędnych szczegółach tła, które mogą rozpraszać. Ważne jest, aby pokazać produkt najlepiej w kilku ujęciach: przód i tył, profil itd. Często wydaje nam się, że zdjęcie to jedyny sposób, by wyróżnić swój sklep, dlatego próbujemy wyrwać się ze schematów i specjalnie je oznaczyć, ozdobić i spersonalizować, jednak pamiętajmy, że bardziej niż kreatywność, zdjęcie powinno pokazywać profesjonalizm sprzedawcy i świadczyć o jakości produktu.

Fot. Jakub Kaźmierczyk. Zdjęcie pochodzi z cyklu artykułów o fotografowaniu na białym tle

Choć wielu ekspertów twierdzi, że nawet najlepszy opis nie przyciągnie uwagi klienta tak skutecznie, jak dobra prezentacja wizualna, pamiętajmy, że to właśnie opisy pozwolą znaleźć klientom naszą ofertę i wesprą pozycjonowanie sklepu. Aby tak się stało, powinny być unikatowe, wyczerpujące i oryginalne, bo tylko wtedy wraz z profesjonalnymi zdjęciami tworzą komplementarną ofertę.

Jednym z najistotniejszych elementów prezentacji produktów dla klientów platform sprzedażowych takich jak Allegro jest zdjęcie produktu. Według badań nowojorskiej firmy MGD Advertising więcej kupujących wskazuje na istotność dobrego zdjęcia przy zakupach (67%), niż specyfikacji technicznej (64%), wyczerpującego opisu produktu (54%) czy oceny i recenzji (53%). W branży modowej, w której wygląd i kolor przedmiotu są najważniejszymi cechami dla klienta, wysokiej jakości zdjęcie jest więc warunkiem lepszej sprzedaży.
Historia prezentacji zdjęć produktów w serwisach internetowych w Polsce pokazuje, jak bardzo zmienia się percepcja klientów i estetyka, jaką kierują się sprzedający.

Niepoprawne formalnie i wręcz brzydkie zdjęcia, okraszone krzykliwymi hasłami marketingowymi są przeszłością. Dziś rynek jest już na innym etapie rozwoju: bazary w największych miastach są w odwrocie, klienci mają zasobniejsze portfele i wyższe wymagania jakościowe. Chętnie kupują w galeriach, także tych internetowych, jak Allegro. Młodzi bardzo aktywnie korzystają z urządzeń mobilnych. Klienci pragną atrakcyjnych, wysoko jakościowych produktów w dobrych cenach, ale też estetycznie zaprezentowanych.


Mając świadomość tego zjawiska, postanowiliśmy wprowadzić w Allegro zasady czytelniejszej prezentacji zdjęć w serwisie. Obecnie jesteśmy w trakcie tego procesu, którego koniec planowany jest na luty 2017. Jedna z tych zasad mówi o konieczności używania białego tła podczas ekspozycji odzieży i obuwia. Jednocześnie w regulaminie wprowadzimy zakaz umieszczania dodatkowych elementów graficznych i napisów - miejsce na przekazywanie takich informacji jest w formalnych i nieformalnych opisach produktu i oferty.


Białe tło eksponuje mocniej produkt, skupia całą uwagę klienta na oferowanym przedmiocie, uwypukla jego detale. Dzięki temu prostemu zabiegowi podwyższa percepcję jakości produktu. A klient, niezależnie od ceny przedmiotu, pragnie jak najwyższej jakości.

Zdjęcie produktu na białym tle ma również pośredni wpływ na zmniejszenie odsetka zwrotów, powodem których w branży odzieżowej - obok złego rozmiaru - jest rozczarowanie kolorem produktu. Jest tak nie tylko z uwagi na „efekt monitora”, ale również, dlatego że zdjęcia odzieży na barwnym tle wpływają na zmianę percepcji koloru produktu, potrafią przekłamać jego odcień. Dodatkowo, przy zbyt ciemnych kolorach tła istnieje ryzyko, że kolor odzieży otrzyma efekt „spranego” i „zmęczonego”. Tymczasem białe tło wiarygodnie oddaje kolor i pozwala kupującemu wyobrazić sobie produkt w dowolnym zestawieniu z jego szafy.

Badani przez nas Polacy wskazują, że często wybierając produkty, kierują się zarówno przesłankami merytorycznymi, jak dokładny opis na metce lub w karcie produktu, jak i emocjonalnymi, czyli wyglądem produktu i spodziewanym wrażeniem, jakie wywrze na otoczeniu ubranie. Warto zatem pamiętać, by oprócz poprawnego i wyczerpującego opisu, dostarczać kupującym także wrażenia i emocje, które spowodują, iż będzie zadowolony z zakupów.




Patronami merytorycznymi raportu są: @mico, Balladine Polska Moda on-line, Big Star, Symcore, Gorseciarka.pl, Presto, e-obuwie.pl. Raport przygotował Mobile Institute. 


Fot. Schutterstock.com

Celestyna Lendo-Zachariasz, Michał Markowski

magazyn@allegro.pl
Charytatywna akcja „Obudź mnie” z igrzyskami olimpijskimi w tle
Kiedy jedni walczą o olimpijskie medale, inni toczą równie zaciętą walkę o powrót do życia. Platforma charytatywni.allegro.pl jest partnerem technologicznym akcji „Obudź mnie”, organizowanej przez Fundację „AKogo”? Licytując olimpijską pochodnię od Ewy Błaszczyk, dorzucając się do wirtualnej puszki czy wpłacając dowolną kwotę, można pomóc pacjentom przebywających w śpiączce.
Chęć pomagania mamy w DNA
Zaczęło się 18 lat temu, od pierwszych licytacji na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Dzisiaj to między innymi platforma charytatywni.allegro.pl, która pomogła już prawie 300 organizacjom pozarządowym, zbierając 27,5 miliona złotych na ponad 1300 celów charytatywnych. Okazją do podsumowania tych działań stał się II Kongres Szlachetnej Paczki w Krakowie, na którym Allegro odebrało dwie nagrody za swoje działania społeczne.
To nie koniec 26. Finału WOŚP, aukcje na Allegro wciąż trwają
WOŚP w trakcie 26. Finału zebrał ponad 81 mln zł. Ale licznik jeszcze się nie zatrzymał - ta kwota zostanie jeszcze uzupełniona o pieniądze m.in. z aukcji Allegro, które potrwają do połowy lutego. Już teraz wartość wylicytowanych przedmiotów to 6,6 mln zł, z których najdroższy - jak do tej pory - okazał się Polonez Filipa Chajzera.
Aukcje, Rzeczy od serca i Wirtualna Puszka – tak Internet gra dla WOŚP
Już 1,9 mln zł wskazuje licznik aukcji Allegro dla WOŚP. Gitara Slasha z Guns N’ Roses, polonez Filipa Chajzera czy wakacje na Dominikanie to jedne z najpopularniejszych aukcji. Ale internauci dopiero się rozkręcają przed niedzielnym Finałem.