Nowe zasady na Allegro

Nowe zasady prezentacji przedmiotów na białym tle, które wejdą w życie w lutym 2017 r., wzbudziły zainteresowanie profesjonalnych sprzedawców na Allegro. Pojawiły się pytania o to, jak poradzić sobie z tym zadaniem, gdy ma się zwykłą lustrzankę, a nie dysponuje zaawansowanym studiem fotograficznym. Z myślą o tych sprzedawcach, którzy sami będą chcieli przygotować zdjęcia na białym tle, zaplanowaliśmy cykl publikacji poradnikowych przygotowanych przez Jakuba Kaźmierczyka. Zawierają zarówno podstawową wiedzę, jaki triki dla tych, którzy nieco już opanowali sztukę fotografii. Dziś prezentujemy piąty odcinek serii o oświetleniu.

Czytaj także: Jak korzystać z namiotu bezcieniowego (czwarty odcinek serii o fotografowaniu)

Drogi sprzęt nie zda egzaminu, jeśli nie będziecie mieli podstawowej wiedzy z zakresu fotografii. Trzeba zadbać o dobre ustawienie produktu, sfotografowanie go pod odpowiednim kątem i z dobrze dobraną ogniskową. Lepsze zdjęcia to przecież większa sprzedaż.

1. Zadbaj o sam produkt

Wielu sprzedawców fotografuje produkty, które wyglądają naprawdę nieciekawie. Niestety, jeśli oświetlisz przedmiot ze wszystkich stron i pokażesz w dużym zbliżeniu, będą widoczne jego zalety, ale również niedoskonałości. Często widzę zdjęcia przybrudzonych produktów – z drobinkami kurzu czy odciskami palców. Podczas sesji zawsze używam białych rękawiczek, które zapobiegają powstawaniu odcisków palców. Przydaje się także mały pędzelek, którym oczyszczam drobinki kurzu – może być taki jak do nakładania pudru. Przydają się też chusteczki do czyszczenia okularów nasączone alkoholem. Dzięki nim jestem w stanie wyczyścić np. ekran aparatu czy smartfona.


Podczas sesji zakładam białe, niepylące rękawiczki, a drobinki kurzu zmiatam pędzelkiem do czyszczenia obiektywu Lens Pen.

2. Używaj odpowiedniej ogniskowej

Fotografując produkty, powinniście skorzystać z odpowiedniej ogniskowej w swoim aparacie. Wiele osób korzysta tylko z szerokiego kąta lub smartfonów, które standardowo wyposażone są w szerokokątne obiektywy. Jeśli w ten sposób sfotografujesz swoje produkty, zmienisz perspektywę i przerysujesz zdjęcie. Robiąc zdjęcia, koniecznie skorzystaj z zoomu w swoim aparacie. Tu sugeruję 3–4-krotne przybliżenie, które zawęzi perspektywę i sprawi, że produkt będzie wyglądał bardziej naturalnie.


Przy korzystaniu z dłuższych ogniskowych, produkt ma na zdjęciach lepsze proporcje i bardziej zachęca do zakupu.

3. Przysłona – ważna rzecz

Trzeba pamiętać, że wydłużając ogniskową (stosując zoom), zmniejszasz głębię ostrości i powodujesz, że tło będzie bardziej rozmyte. W fotografii portretowej jest to pożądany efekt, w sprzedaży w Internecie zupełnie nie. Żeby osiągnąć głębię ostrości, zastosuj wartość przysłony nie niższą niż f/5.6 lub f/8, ale nie wyższą niż f/16. Niektóre obiektywy mają przysłonę nawet f/1.4 lub f/1.2, ale przy takiej wartości ostry będzie tylko kawałek produktu, a całe zdjęcie przestanie być czytelne.


Na tych zdjęciach wykorzystałem przysłonę f/2.8 i f/11. Jak widzisz, przy f/2.8 ostrość jest jedynie na napisie nad obiektywem, a pozostała część jest nieostra. Przy domknięciu przysłony do f/11, całość zdjęcia jest czytelna.

4. Kąty

Niezależnie, jaki produkt fotografujesz, musisz zadbać o odpowiedni kąt, żeby dobrze go wyeksponować. Jeśli sfotografujesz produkt pod kątem około 50–60 stopni, będzie się wydawał mniejszy, mniej atrakcyjny. Większość przedmiotów fotografuję albo prostopadle do nich, albo pod kątem nie większym niż 45 stopni.

Produkty fotografowane z niższego poziomu, będą wyglądały na większe, będą bardziej dominowały kadr i zachęcały do kupna.


Aparat sfotografowany z linii obiektywu wygląda lepiej, choć możesz pokusić się o różne kąty. Zauważ, że przy samochodzie, wystarczyło zrobić zdjęcie z wysokości lusterek, a wydaje się większy i bardziej dostojny.

Pamiętaj, aby sfotografować produkt ze wszystkich stron. Dzięki temu pokażesz klientowi, że nic przed nim nie ukrywasz, a przedmiot jest warty kupna. Koniecznie skorzystaj ze statywu. Jeśli aparat będzie stał stabilnie, a obracany będzie jedynie produkt, zachowasz spójność kolejnych zdjęć i będą one miały podobną perspektywę fotografowania.


Aparat sfotografowałem z każdej strony, dzięki czemu klient dobrze widzi, co kupuje.
 
5. Szczegół i sedno

W zależności od sprzedawanego asortymentu, możesz pokazać zarówno plan ogólny, jak i szczegół. Głównym tematem zawsze powinny być zdjęcia całego produktu, np. aparatu, którego używam do zdjęć przykładowych. Te oczywiście są najważniejsze, bo pokazują klientowi, co kupuje. Z drugiej strony wiele produktów ma różne ciekawe detale, np. fotografowany przeze mnie Olympus PEN-F charakteryzuje się wieloma nacięciami aluminium na obudowie, jak również eleganckim, drewnianym spustem migawki. Na szerokich planach te detale są widoczne, ale nie są w żaden sposób zaakcentowane. Dlatego dobrym pomysłem jest użycie mocniejszych zbliżeń na najbardziej charakterystyczne elementy produktu, które dodatkowo zachęcą do jego kupna.



6. Pokaż, co znajduje się w zestawie

Wiele produktów sprzedawanych jest w fabrycznych zestawach. Przykładem niech będzie mój aparat. Mimo że to on jest głównym przedmiotem sprzedaży, pokażę, co znajduje się w całym zestawie. Sfotografuję więc pudełko, ładowarkę, instrukcję obsługi czy inne, dostarczane wraz z aparatem przedmioty. Oczywiście takie zdjęcie zestawu powinno być jedynie dopełnieniem, ale warto je dodać – to sprawi, że kupujący będzie miał chęć nabycia większej liczby rzeczy. Wszystkie zobaczy bowiem na zdjęciu, a nie tylko wypisane na liście.

Pokaż, co znajduje się w zestawie. Klient będzie miał chęć kupić więcej produktów, niż tylko główny przedmiot.

7. Twórz styl życia

Kupiony przedmiot zazwyczaj używamy w połączeniu z innymi rzeczami, np. aparat fotograficzny często kupujemy przed wakacjami, kobiety dbają o to, żeby torebka pasowała do butów, a filiżanka powinna ładnie wyglądać na stoliku. Zdjęcia dodatków mogą być jednak jedynie uzupełnieniem dla głównej oferty i dla klasycznych „czystych” zdjęć produktowych i powinny być wstawione np. jako ostatnie z serii. Jeśli sprzedajesz np. odzież – możesz umieścić w kadrze inne produkty z twojego asortymentu i sfotografować je pod kątem 90 stopni. Oczywiście musisz zaznaczyć, że przedmiotem oferty jest tylko główny produkt, a nie cała stylizacja. Niemniej jednak to dobry pomysł na sprzedanie klientowi nie tylko konkretnego produktu, ale też wskazówka, jak go wykorzystać i z czym połączyć.


Do aparatu dobrałem pasujące, stylowe dodatki, które dobrze uzupełniły sprzedawany produkt. W podobny sposób możesz pokazać swój asortyment fotografując go pod kątem 90 stopni.

Na koniec

Mając opanowane techniczne sztuczki, jesteś w stanie zrobić dobre zdjęcia produktowe. Do tego potrzebne jest poczucie dobrego smaku i wyciśnięcie maksimum z fotografowanych produktów. Jeśli zadbasz o to, żeby były czyste, dobrze oświetlone, uczciwie pokazane z każdej strony, sprzedaż powinna iść jeszcze lepiej. Twoim zadaniem jest przekonania klienta, że produkt jest warty każdej złotówki, a dobre zdjęcie to klucz do sukcesu.

Jakub Kaźmierczyk – fotograf specjalizujący się w fotografii kulinarnej, reklamowej, portretowej. Uwielbia podróże, lata, kiedy tylko się da, choć jest wiecznie zapracowany. Stale współpracuje z największym serwisem fotograficznym w Polsce – Fotoblogia.pl, tworząc autorskie teksty z zakresu oświetlenia studyjnego, opisu sesji zdjęciowych, doradztwa sprzętowego. Jest również autorem jednej z największych baz wideoporadników o oprogramowaniu Adobe Photoshop. Na swoim blogu: www.blog.jakubkazmierczyk.pl pokazuje zdjęcia z licznych podróży oraz sesji portretowych.

Jakub Kaźmierczyk

www.jakubkazmierczyk.pl

magazyn@allegro.pl