Rower na stałe wpisał się w krajobraz polskich miast i miasteczek, stając się elementem zdrowego stylu życia. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Allegro All For Planet aż 41 proc. osób posiadających rower korzysta z niego codziennie*. I nie są to wyłącznie puste deklaracje, o czym świadczy tegoroczny rekordowy wynik kampanii społecznej „Kręć Kilometry”. 

– Od maja do września uczestnicy kampanii pokonali dwa razy więcej kilometrów niż w 2015 roku. W rywalizacji uczestniczyło 50 tysięcy rowerzystów, którzy w towarzystwie naszej aplikacji mobilnej wsiedli na rowery blisko pół miliona razy – wylicza Krzysztof Śpiewek, członek Zarządu Fundacji Allegro All For Planet, organizatora kampanii „Kręć Kilometry”. 


Jedni z miłości do dwóch kółek, inni z chęci ustanawiania własnych rekordów czy wygrania nagród w ramach rowerowych wyzwań – powodów, dla których kolejne osoby przyłączały się do rywalizacji, było wiele. Wszystkich jednak łączył jeden cel – zdobycie stojaków rowerowych dla swojego miasta. – Poprzednie edycje pokazały, jaką wartością dla mieszkańców są nasze parkingi rowerowe. Do tej pory postawiliśmy ponad 1000 takich miejsc, które na stałe wpisały się w krajobraz polskich miast i widzimy, że rzeczywiście służą lokalnym społecznościom. Dlatego z okazji jubileuszowej 5. edycji postanowiliśmy ufundować kolejnych 300 stojaków. To chyba najbardziej zmobilizowało do walki mieszkańców 1500 miast w całym kraju – mówi Krzysztof Śpiewek.

Miasta dla rowerów, stojaki dla miast 

Największą siłą kampanii „Kręć Kilometry” są lokalne społeczności, które często, nie oglądając się na działania samorządów, biorą sprawy w swoje ręce i działają na rzecz poprawy infrastruktury rowerowej w swoim najbliższym otoczeniu. Dzięki takim osobom czy grupom każde nawet najmniejsze miasto ma szansę w walce o stojaki. W tegorocznej edycji nie brakuje na to dowodów. W pierwszej trójce zwycięskich miast obok Warszawy i Poznania znalazły się 70-tys. Pabianice z 306 tys. km na koncie. 

Wszystko dzięki oddolnej inicjatywie Przemysława Stano, który zapoczątkował Night Cycling, czyli nocne rajdy cyklistów w swoim mieście. Jak pisze w jednym z postów na swoim profilu społecznościowym na Facebooku: „Osiągnęliśmy wspólnymi siłami coś, co wydawało się dla wielu niemożliwym, a nawet chorymi ambicjami. […] Dziękuje wszystkim za każdy kilometr wrzucony na stronę Kręć Kilometry. Wszystkim, którzy nam bili brawa na ulicy, delikatnie z podniecenia trąbili albo puszczali długie światła, panom na ławkach przed domem pijących nasze zdrowie i pozostałym wolnym widzom”. Jak zapowiedział w przyszłym roku, Pabianice zapolują na pierwsze miejsce. 

             Zwycięskie miasta kampanii „Kręć Kilometry”  fot. Facebook Allegro All For Planet 

Podobne inicjatywy odbywały się przez cały czas trwania kampanii w wielu innych polskich miastach. 

Kórnik
Miejscowość pod Poznaniem choć mała, pokazała wielki rowerowy potencjał. Gmina poniżej 20 tysięcy mieszkańców zakończyła rywalizację na 4. miejscu rankingu wśród 1500 miejscowości. Jest tam mocno zaangażowanych kilka mały grup kolarzy zapaleńców, którzy codziennie poruszają się rowerami, a na weekendy skrzykują całe rodziny i znajomych. 

Brodnica 
W Brodnicy mieszkańcy wpadli na ten sam pomysł, co Pabianiczanie i organizowali nocne kręcenia kilometrów. Brało w nich udział nawet kilkadziesiąt osób, intensyfikując swoje starania zwłaszcza pod koniec trwania kampanii. Dzięki temu w ostatniej chwili wskoczyli na premiowane 17. miejsce w rankingu. 

Włocławek 
W tym mieście prawie w każdy weekend ktoś organizował wspólne kręcenia kilometrów. Ludzie tworzyli wydarzenia na mediach społecznościowych i portalach eventowych. Efekt – 18. miejsce w rankingu. 

Gdańsk
Szkoła Podstawowa nr 80 namawiała uczniów do kręcenia kilometrów, pokazując na www, jak to napisano, „funkcjonalne stojaki rowerowe”.  

Do walki o stojaki zaangażowały się także władze miejskie. Samorząd Grodziska Mazowieckiego wyszedł z inicjatywą rozklejenia plakatów na przystankach komunikacji miejskiej nawołujących mieszkańców do aktywnego kręcenia kilometrów. Efekt – zasłużone 9. miejsce i stojaki, które wkrótce pojawią się na ulicach tego miasta. Ich śladem poszli też inni włodarze. Kiedy Łowicz był na 19. miejscu rankingu, na stronie urzędowej samorząd napisał: „Łowicz na 19! Kręcimy, kręcimy i dodajemy! Z kolei władze Nowego Sącza pokazywały na stronie urzędowej ranking pisząc: Liczy się każdy kilometr”.  

                              Kampania citylight w Grodzisku Mazowieckim .fot. Allegro All For Planet

Dla wielu miast udział w kampanii „Kręć Kilometry” stał się okazją do zacieśniania relacji między mieszkańcami, poznania się bliżej i spędzenia czasu razem. Mirosława Karpowicz ze Stowarzyszenia Jaśkowa Droga w Brodnicy, podsumowując udział w kampanii, napisała na Facebooku: „Jestem taka szczęśliwa, że nam się udało. Chociaż udało się to jest złe określenie. My naprawdę wywalczyliśmy to miejsce. Zobaczcie, ile fajnych rzeczy się zadziało. Spędzaliśmy wspólnie czas, nawiązaliśmy nowe znajomości, podreperowaliśmy swoje zdrowie. Mnie osobiście ubyło trochę cm w talii, a tak poważnie, każdy nasz sukces to dla mnie kolejna motywacja do dalszej walki o nasze bezpieczeństwo na drogach”. 

Ten cel od samego początku towarzyszy również samej kampanii. Inwestując w infrastrukturę rowerową Fundacja Allegro All For Planet poprawia nie tylko jakość życia, ale też bezpieczeństwo rowerzystów. Fundacja rozdała 5 tys. wyjątkowych apteczek rowerowych, w których znajdują się niezbędne opatrunki oraz instrukcja udzielania pierwszej pomocy. W tym roku organizatorzy postanowili sprawdzić, z jakimi problemami borykają się miłośnicy dwóch kółek, jak oceniają stan dróg dla cyklistów, kiedy korzystają ze swoich jednośladów. Na podstawie odpowiedzi powstało największe w Polsce badanie opinii rowerzystów, które zwłaszcza dla samorządów może się okazać cenną wskazówką na przyszłość. To też najcenniejszy tegoroczny wkład uczestników kampanii w poprawę jakości życia rowerzystów. Raport z wynikami badania będzie miał swoją premierę 17 października. 

*Badanie przeprowadzone na grupie 25 tys. osób w trakcie trwania kampanii „Kręć Kilometry” w okresie od maja do września 2016 roku.

Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl