Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”, multichanneling cieszy się dużą popularnością wśród polskich e-konsumentów. Większość klientów przy zakupach aktywnie korzysta z różnych kanałów sprzedaży, a zanim ostatecznie dokona zakupu, lubi sprawdzić i potwierdzić swój wybór. 61% badanych przyznaje, że rozpoczynało zakupy na smartfonie, a finalizowało je na innym urządzeniu – komputerze lub tablecie.

– Dla konsumenta ważne jest to, żeby miał dostęp do marki i jej oferty we wszystkich znanych mu kanałach sprzedaży – zwraca uwagę Patrycja Sass-Staniszewska, prezes zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej. – Najważniejszą korzyścią ze sprzedaży wielokanałowej jest dotarcie do klienta tam, gdzie on faktycznie jest, w dodatku w wygodnym dla niego czasie.


To ważna wiadomość dla handlowców. Stworzenie wielu kanałów, którymi kupujący mogą poznać ofertę i dokonać zakupu, to recepta na sukces. Dziś nie można się ograniczać do tworzenia sklepów internetowych. Trzeba podążać za klientem, a nawet go wyprzedzać, by na każdym kroku inspirować go do zakupu i tworzyć ku temu okazje.

– Wielokanałowość oznacza wygodę – dodaje Patrycja Sass-Staniszewska. – Trzeba pamiętać, że klient, przeglądając oferty na smartfonie, komputerze czy w sklepie stacjonarnym, nie myśli o wielokanałowości, być może nawet nie zna tego określenia. Chce w dowolnym momencie mieć dostęp do marek i sklepów, które go interesują. Chce w dowolnym momencie poszukać inspiracji, która może zamienić się w zakup.

Wielokanałowość to wyzwanie, z którym trzeba się zmierzyć

Odnalezienie się w tej rzeczywistości wymaga jednak prawdziwej rewolucji w firmach. By stać się sprzedawcą omnichannelowym, zacząć trzeba od stworzenia strategii, a następnie ją konsekwentne wprowadzać w życie. To potężne wyzwanie i w praktyce dotyczy całego przedsiębiorstwa. Zmian wymagają nie tylko organizacja sprzedaży czy zasady obsługi klienta. Do nowego stylu firmy dopasować musi się marketing oraz IT, infrastruktura i logistyka firmy. Patrycja Sass-Staniszewska podkreśla, że najważniejsze, by zmiany wprowadzać jednocześnie, w skoordynowany sposób i zdecydowanie.


– Często konieczność zmian powoduje konflikty wewnątrz przedsiębiorstwa. W wielu przypadkach trzeba zmieniać procesy, które od lat funkcjonowały tak samo, np. sposobu dostaw towaru do sklepów stacjonarnych. W procesie wdrażania omnichannel konieczne jest zaangażowanie zarządu firmy oraz wybranie odpowiednich narzędzi IT.

Nowa szansa... tylko dla profesjonalistów

Oparcie sprzedaży na wielu kanałach otwiera przed firmami ogromne możliwości, ale też stawia przed nimi poważne wyzwania, ponieważ pozwala docierać do klienta na wiele sposobów i rozpoznawać jego potrzeby, zainteresowania, nawet marzenia i… na każdym kroku proponować ich spełnienie. To ryzykowna strategia, ponieważ równie łatwo można klienta skusić, jak i zniechęcić. Wkraczając w świat sprzedaży wielokanałowej, warto porozmawiać z ekspertami i praktykami, którzy odnoszą w tej dziedzinie sukcesy.


3 października w Warszawie odbędzie się konferencja Digital Commerce skierowana do wszystkich firm, które w swoją strategię rozwoju mają wpisany omnichannel – ze szczególnym uwzględnieniem sklepów.

– Atutem konferencji jest grono prelegentów, którzy omnichannel znają od strony praktycznej – mówi prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. – Podzielą się z uczestnikami swoją wiedzą i najciekawszymi case studies, odpowiedzą również na ich pytania na specjalnej sesji w trakcie panelu dyskusyjnego.

Program konferencji został opracowany przez ekspertów e-Izby, reprezentowanych przez e-sklepy i dzięki temu ma ona bardzo praktyczny wymiar, odpowiada na realne problemy i oczekiwania sklepów. Omówione zostaną tam m.in. technologie i marketing stosowane w omnichannel. Będzie też mowa o wyzwaniach, jakie związane są z wprowadzaniem przez firmy nowych kanałów sprzedaży.

Inwestycja w przyszłość

W ciągu ostatniego ćwierćwiecza świat zmienił się w sposób bezprecedensowy. I zmienia się nadal. Powstają urządzenia i rozwiązania, które dają nam możliwości, jakich jeszcze kilka lat temu nie mogliśmy sobie nawet wyobrazić. Technologia daje nowe narzędzia i nowe perspektywy. Sprawia, że zaczynamy żyć inaczej. To jednak oznacza, że prowadząc biznes, trzeba stale trzymać rękę na pulsie, korzystać z nowych pomysłów i dostrzegać nadchodzące zmiany na tyle szybko, by nie zostać w tyle.

Prezes Sass-Staniszewska uważa, że w kontekście sprzedaży wielokanałowej warto dziś również spojrzeć szczególnie uważnie na social media jako siłę napędzającą sprzedaż. – Jak wynika z naszego raportu „Lubię to czy kupuję to”, prawdziwy handel odbywa się także w mediach społecznościowych. 38% użytkowników social media deklaruje, że skorzystało z przycisku „kup”, a według 61% to przydatna lub bardzo przydatna funkcjonalność. Do bezpośredniego zakupu przez social media przyznaje się 32% użytkowników, a wśród osób „lubiących” i obserwujących różne marki aż 60%. Możemy więc mówić o nowym trendzie – social commerce – podsumowuje. 

_magazyn.Allegro jest patronem medialnym konferencji „Digital Commerce. Wejście sklepu w model omnichannel”.

Powiązane artykuły