31 tysięcy ton karmy dla zwierząt, 1,5 tysięcy ton kawy oraz 38 milionów kapsułek do prania. Tyle kupili w ubiegłym roku w kategorii Supermarket klienci na Allegro. Nic dziwnego, że rośnie ona bardzo szybko: w 2019 roku miała dynamikę sprzedaży blisko trzy razy wyższą niż cały rynek sprzedaży online. Dlaczego warto zacząć sprzedawać produkty codzienne na Allegro opowiadali eksperci Allegro oraz zaproszeni goście z firmy PMR oraz Google Polska podczas niedawnej Konferencji Supermarket.

Allegro działa od blisko 21 lat i przez ten cały czas bardzo intensywnie się rozwija. Każdego miesiąca blisko 18 milionów klientów szuka na Allegro produktów -  wyszukiwarka Allegro przetwarza 1600 zapytań na sekundę! 80% wszystkich internautów w Polsce uważa Allegro za swoje ulubione miejsce zakupów. Klienci korzystają coraz częściej z urządzeń mobilnych: obecnie już 70% ruchu w serwisie pochodzi właśnie z nich.

Jedną z największych inwestycji wspierających sprzedawców oraz mającą na celu ułatwienie zakupów jest Allegro Smart!  - Obecnie na Allegro aż  72 miliony ofert objętych jest programem Allegro Smart!. Warto zauważyć, że odnotowujemy 37% wzrost obrotów na produktach objętych tym programem. Klienci Allegro Smart! robią zakupy 6 razy częściej niż osoby, które nie posiadają usługi smart - podkreśla Dagmara Brzezińska, Market Segment Director Allegro. Szczególnie dla użytkowników kategorii Supermarket usługa Allegro Smart! jest bardzo ważna: już blisko 60% klientów korzystających z niej kupuje w kategorii Supermarket. Ponad połowę transakcji w tej kategorii klienci robią, korzystając z Allegro Smart!. Dodatkowo smartowicze podczas zakupów w tej kategorii dokładają do koszyka o ⅕ więcej produktów.

Supermarket na Allegro szybko rośnie

Według danych firmy badawczej PMR sprzedaż produktów codziennych online stanowi ok 1% wartości całego rynku FMCG w Polsce. -W najbardziej rozwiniętych krajach Azji wartość ta jest o wiele wyższa, np. w Korei Południowej jest to 19%. W krajach europejskich udziały te są również wyższe niż u nas. Według prognoz PMR w ciągu najbliższych 5 lat rynek ten będzie się rozwijać w tempie ok 19% rocznie – komentuje Bartosz Bolecki, Retail Business Unit Director z firmy PMR.

Kategoria Supermarket na Allegro w roku 2019 miała dynamikę sprzedaży blisko trzykrotnie wyższą niż rynek online. W skład tej kategorii wchodzą produkty spożywcze, artykuły dla zwierząt w tym karma oraz produkty do utrzymania czystości w tym chemia gospodarcza. - Supermarket to ważny segment sprzedaży na Allegro. Rozwijamy płynnie kategorie produktów codziennych: chemii gospodarczej, artykułów dla zwierząt oraz produktów spożywczych. W ubiegłym roku klienci kupili tu ponad 31 tys ton karmy dla zwierząt, 1,5 tys ton kawy oraz 38 mln kapsułek do prania - podsumowuje Beata Podleśna-Gumkowska, Market Segment Director Allegro. W 2019 r najdynamiczniej rozwijającymi się podkategoriami w artykułach dla zwierząt były: karmy mokre i suche dla kota oraz karmy mokre dla psa. Wśród produktów spożywczych: bakalie, produkty wegetariańskie oraz produkty sypkie, w kategorii utrzymanie czystości: płyny do płukania, środki piorące oraz preparaty do zmywarek. Kategoria Supermarket współpracuje z wieloma markami i producentami, dla których rok 2019 na Allegro to również rok dynamicznych wzrostów: -Jesteśmy bardzo zadowoleni z ubiegłego roku, okazał się on być lepszym rokiem niż pierwotnie zakładaliśmy. Patrzymy na to przez pryzmat trzech rzeczy, które pomogły nam osiągnąć ten sukces. Pierwsza rzecz to stale dobrze rozwijająca się współpraca z Allegro, jako naszym partnerem strategicznym. Druga rzecz to fakt, że udało nam się poprawić jakoś współpracy z naszymi merchantami. Trzeci aspekt to stała praca nad naszą ofertą asortymentową dostępną na Allegro - komentuje Bartosz Krzemień, Head of E-commerce, Reckitt Benckiser

Co dalej? Plan jest bardzo ambitny

W 2020 kategoria Supermarket na Allegro będzie rosnąć i to bardzo dynamicznie. Plan zakłada wzrost o ponad połowę w stosunku do roku ubiegłego. Cel ten będzie można osiągnąć za pomocą trzech głównych filarów. Pierwszy z nich to convenience, czyli ułatwienie użytkownikom robienia zakupów codziennych na Allegro. W tym punkcie mieści się zarówno zapewnienie kupującym darmowej dostawy w ramach Allegro Smart!, z dostawą tego samego dnia oraz wprowadzanie nowych funkcjonalności na platformie dzięki którym kupujący łatwo znajdzie i doda do koszyka kilka przedmiotów od jednego sprzedającego. Klienci wracają do zakupów na Allegro, bo stają się coraz bardziej lojalni. Drugi filar wzrostu kategorii Supermarket to rekrutacja nowych klientów, zarówno wśród użytkowników Allegro jak i spoza platformy. Trzeci aspekt to poszerzanie szerokiego wyboru asortymentu oraz zapewnienie klientom atrakcyjnych ofert. Ten punkt jest możliwy do zrealizowania tylko i wyłącznie przy bardzo silnej współpracy z markami i sprzedawcami. Marki i producenci z którymi współpracuje kategoria Supermarket, również planują wykorzystać wysoką dynamikę i rozwijać się na Allegro co najmniej tak szybko jak kategoria. - Plany mamy nadal bardzo ambitne, wręcz agresywne. Odzwierciedlają one w pewien sposób ambicje firmy, które są nie tylko ambicjami lokalnymi, ale również ambicjami globalnymi. My jako firma stawiamy sobie za cel ponadproporcjonalnie rosnąć w kanale e-commerce. Chcemy to robić dalej poprzez rozwijanie strategicznych innowacyjnych rozwiązań. Chcemy być z Allegro wszędzie tam gdzie możemy być, chcemy testować nowe rozwiązania, chcemy uczestniczyć we wszystkich projektach które dają nam szansę pozyskania nowego konsumenta, czy też lojalizowania obecnego. Chcemy również rozbudowywać całe nasze portfolio, gdyż widzimy zdecydowanie rosnącą tendencję konsumentów do crossowania koszyków często z różnych kategorii - podkreśla Bartosz Krzemień, Head of E-commerce, Reckitt Benckiser.

Jaki jest polski klient FMCG online?

Od lat dla Allegro bardzo ważny jest klient. W listopadzie 2019 r przeprowadziliśmy wspólnie z firmą PMR badanie, mające na celu określenie kim jest użytkownik robiący zakupy codzienne online oraz dlaczego decyduje się je robić w kategorii Supermarket na Allegro.  - Klienci wybierają Allegro głównie ze względu na możliwość otrzymania produktów z darmową dostawą w ramach abonamentu allegro smart. Oczywiście ważnym powodem jest też wygoda zakupów w internecie. Klienci bardzo lubią robić zakupy na Allegro aż 85% powiedziało, że poleciłoby zakupy w kategorii Supermarket swoim znajomym lub rodzinie podaje Konrad Kurkowski, Business Development Partner Allegro. Aż 82% badanych podkreśla, że na Allegro produkty codzienne dostępne są w atrakcyjniejszych cenach niż w kanale offline. Użytkownicy kategorii Supermarket oceniają, że na Allegro dostępny jest szeroki asortyment produktów codziennych, dostępne są unikalne produkty jak również produkty markowe. Jednak badani wskazali również kategorie, w ramach których zdarzyło im się nie znaleźć poszukiwanego produktu, były to między innymi kategorie takie jak: bakalie, kawa, słodycze, środki czyszczące, środki piorące, karma dla zwierząt. W związku z tym aby spełnić oczekiwania naszych kupujących rok 2020 poświęcimy między innymi na zwiększanie selekcji w kategorii Supermarket, poprzez zachęcenie do współpracy zarówno nowych marek jak i sprzedawców.


Konferencja Supermarket została zorganizowana przez Allegro 14 stycznia 2020.