Wielu z nas nie mieści się w standardowych rozmiarach modowych Small, Medium, nawet Large. Coraz więcej bowiem ważymy, o czym przypomina raport z badań Światowego Indeksu Bezpieczeństwa Żywnościowego opublikowany w czerwcu 2016 roku. Według niego ponad jedna czwarta Polaków ma znaczną nadwagę, jest otyła. Oznacza to, że jeśli nawet sami bez problemu odnajdujemy się w standardowej rozmiarówce, wokół nas są nierzadko bliscy, znajomi, którzy poszukują modnych i różnorodnych ubrań. Sprawdzamy, jak odpowiednio dobrać garderobę plus size i gdzie jej szukać

Bez przeszkód 

–  Zapewne każda kobieta plus size mogłaby opowiedzieć o swoich nieprzyjemnych doświadczeniach z zakupami w sklepach stacjonarnych – Agata Kierzkowska, prowadząca blog Grubsze Sprawy potwierdza, że dla osób noszących większe rozmiary wyprawa do odzieżowych sklepów stacjonarnych często jest przeżyciem. Dobór odpowiednich fasonów i rozmiarów w przypadku osób o pełnych kształtach jest bardziej skomplikowany niż u osób o szczupłych sylwetkach. Dodatkowym stresem może być sam kontakt ze sprzedawcami, którzy czasami traktują osoby o niestandardowych rozmiarach jak klientów kłopotliwych lub drugiej kategorii.


Brak ciekawych ubrań o zróżnicowanych fasonach uwzględniających różne typy sylwetek, nieciekawa stylistyka i kolorystyka, ciasne przymierzalnie, w których nawet szczupła osoba nie czuje się komfortowo – to nie są jedyne problemy. Zdarza się też, że największą przeszkodą jest personel, który zwyczajnie nie wie, jak pomóc w doborze ładnego ubrania osobie o krągłych kształtach. Ta niewiedza skutkuje nieprzyjaznym podejściem. Martyna Nasiłowska, właściciel sklepu internetowego XL-ka.pl i prowadząca blog poświęcony modzie plus size XL-ka, mówi na ten temat: – Na problem nieprzeszkolonego i niewykwalifikowanego personelu jakiś czas temu zwrócono uwagę za granicą, przykłady dyskryminacji osób z nadwagą zaczęto tam nagrywać i pokazywać je w sieci. W Polsce wciąż mamy problem – zaznacza.
  
W Internecie sprawa jest prostsza. Justyna Zalewska, prowadząca blog XLady, przyznaje, że w przypadku zakupów internetowych musimy jednak już wcześniej wiedzieć, czego szukamy. Dodaje jednocześnie, że przeszukując sieć, zwraca uwagę na te sklepy odzieżowe, które ubrania plus size prezentują na kobietach w tym właśnie rozmiarze, a nie na szczupłych modelkach. Nie wystarczy bowiem zrobić sporo większe ubranie dla standardowej figury. Trzeba dobrze wiedzieć, w jaki sposób dany fason będzie się układał na kimś, kto ma szerokie biodra czy dużo centymetrów w talii.
 
Na początku października magazyn PlusMag opublikował po raz pierwszy w Polsce badanie, z którego wynika, że co dziewiąta badana osoba nosząca rozmiar plus size 90% swoich ubrań kupuje przez właśnie przez Internet! 

Mężczyznom jest łatwiej? 

Wśród blogów poświęconych modzie plus size jest zdecydowana dominacja kobiet i kobiecej mody. Nie oznacza to jednak braku problemu czy zainteresowania tematem u mężczyzn. Wręcz przeciwnie, panowie także zwracają uwagę na trudność w doborze stroju i przyznają, że zdecydowaną większość garderoby zamawiają przez Internet, który oferuje o wiele większy wybór niż sklepy stacjonarne ograniczające się zazwyczaj do gigantycznych koszul i T-shirtów. 


O tym, jak ubrać się, gdy rozmiar przekracza sklepowe XL, a proporcje ciała dalekie są od standardowych, czytamy na blogu Casualism. Moda męska czy na Facet Nieidealny. Męski blog. Męski styl życia. Czytelnicy blogów chwalą sobie nie tylko porady, wskazówki stylizacyjne, ale i typowo męskie, rzeczowe podejście do problemu. Tu nikt nie owija w bawełnę, nie mówi o krągłościach czy puszystościach, tu używa się określeń „otyły”, „brzuch”, „gruby”. Dominującym wśród prezentowanych zestawień stylem jest casual – idealny na towarzyskie, nieformalne spotkania i z pewnością najwięcej mówiący o osobowości mężczyzny.

Brawn – nowy typ męskiej sylwetki

Ashley Graham, Nadia Aboulhson, Tess Holiday to modelki doskonale znane w świecie mody plus size, wielokrotnie goszczące na okładkach pism kobiecych, w kampaniach reklamowych, od lat odważnie starające się przełamać dominację chudości w modzie i pokazujące, że pięknym można być niezależnie od rozmiaru. Wiosną agencja IMG Models (to ją reprezentuje właśnie Ashley Graham) zrobiła pierwszy krok w kierunku męskiej mody plus size. Twarzą kampanii określanej mianem brawn (ang. silny, tęgi, muskularny) został Zach Miko – model o zdecydowanie potężnej sylwetce, muzyk i aktor, znany między innymi z „Wilka z Wall Street”. – Każdy chce nosić świetne ciuchy i każdy chce wyglądać modnie. Musimy zacząć wprowadzać więcej opcji – tak decyzję o rozpoczęciu współpracy z modelami plus size tłumaczył Ivan Bart, prezes IMG. Ta wiadomość wywołała spory entuzjazm wśród blogerów i projektantów mody w większych rozmiarach, dla niektórych stała się symbolicznym otwarciem nowego rozdziału w modzie.

Bezkształtne worki – najczęstszy błąd

Chociaż wszystkie modowe blogerki, które pomagały w tworzeniu tego artykułu, wyraźnie podkreślają, że w modzie – niezależnie od rozmiaru – najważniejsza jest swoboda i dobre samopoczucie, to jednak nie mogłam ich nie zapytać o najczęstsze stylizacyjne błędy popełniane przez osoby plus size.

Agata Chachurska, prowadząca blog Gruba i szczęśliwa, uważa, że błędy osób wybierających niewłaściwe ubrania tak naprawdę są błędami… producentów odzieży. – Wiele pań popełnia błędy, bo często szyje się na jeden określony typ sylwetki, a przecież nie każda kobieta wygląda dobrze w wielkim, bezkształtnym worku! Czekam dnia, kiedy producenci zaczną myśleć, że kobiety plus size także mogą podkreślić talię i wybierać inny kolor odzieży niż skrajne ciemne bądź dla odmiany wściekle neonowe. W dobrze skrojonej, letniej, białej sukience panie o większych rozmiarach też mogą wyglądać zjawiskowo! – wyjaśnia.


Z kolei Martyna Nasiłowska, prowadząca blog XL-ka, zapytana o modowe błędy, odwołuje się do wypowiedzi czytelników, którzy chętnie podjęli ten właśnie temat: – Bardzo często pojawiały się opinie, by nie ukrywać ciała, ale eksponować kobiece atuty – na przykład biust. Było także dużo uwag dotyczących zbyt luźnych ubrań, które wcale nie są korzystne. Całkowicie luźne stroje poszerzają i dodają kilogramów, więc w każdej stylizacji powinno to być odpowiednio wyważone. Luźna góra i luźny dół stylizacji to według większości osób stanowczo zbyt wiele – tłumaczy blogerka.
  
Jakie błędy popełniają mężczyźni plus size? Na pewno niedopasowana do sylwetki długość ubrań, która wcale nie dodaje lekkości, lecz dodatkowo obciąża sylwetkę. Ciasne dekolty, małe włoskie kołnierzyki i wąskie krawaty, poprzeczne pasy na koszulkach i bluzach. Plus oczywiście kolorystyka, przy czym jednolicie ciemne ubranie wbrew pozorom wcale nie wyszczupla. To zdaniem autorów poradników modowych najczęstsze niedopatrzenia. Ale The Bigwig, prowadzący blog Casualism, zwraca również uwagę na męskie obuwie. To na cienkiej podeszwie, o wąskim fasonie, nie daje optycznego solidnego podparcia masywnej sylwetce i jeszcze bardziej „przyciągnie do ziemi”.

Moda nie kończy się na rozmiarze M

Dobry strój dodaje pewności siebie. Kilogramów czy centymetrów może nie odejmie, ale poprawi wizerunek i stosunek do własnej osoby – o tym właśnie przekonują blogerki. Kwietniowe targi Mody Plus Size ściągnęły do Poznania wielu producentów odzieży, stylistów, blogerki, modelki, a przede wszystkim mnóstwo klientek poszukujących ciekawych strojów w dużych rozmiarach.  

Celestyna Lendo-Zachariasz, menedżer kategorii Moda w Allegro, wskazuje również na pokazy zagraniczne: – W tym roku podczas Tygodnia Mody w Nowym Jorku w pokazie kolekcji początkującego amerykańskiego projektanta Christiana Siriano wystąpiły modelki plus size – mówi i dodaje, że coraz częściej popularne marki odzieżowe wprowadzają dedykowane kolekcje lub mają szeroką ofertę dla osób wysokich czy większych rozmiarach. – Jedną z nich jest Bon Prix, marka prowadząca oficjalny sklep na Allegro. Możemy wybierać spośród ponad 400 różnych okryć wierzchnich w rozmiarze XXL z oferty tej marki – wylicza. – Cała kategoria Moda Allegro również ma różnorodną ofertę dla osób o niestandardowych wymiarach. W najbardziej popularnej podkategorii odzieży damskiej, znajdziemy 16 tys. sukienek w rozmiarze XXL. Możemy też dokonać zwrotu towaru bez podawania przyczyn w przypadku, gdybyśmy chcieli go wymienić lub zrezygnować z zakupu – podpowiada Lendo-Zachariasz z Allegro.
 
Wydaje się, że moda męska trzyma się na razie o dwa kroki z tyłu, choć zapotrzebowanie na nią jest równie duże, bo wielu mężczyzn ma potężne sylwetki. Czekamy zatem na polskich modeli typu brawn, modowych blogerów, a przede wszystkim producentów gotowych zmierzyć się z wyzwaniem.

Powiązane artykuły

Inteligencja w salonie – telewizor to nie wszystko
Telewizor cały czas stanowi jeden z głównych elementów wyposażenia mieszkania i nic nie wskazuje, aby miało się to zmienić. Wymieniamy starsze modele na nowsze lub dokupujemy drugi odbiornik do kuchni czy dziecięcego pokoju.
10 najpopularniejszych książek blogerów i vlogerów na Allegro!
Książka „Finansowy ninja” Michała Szafrańskiego, najpopularniejszego blogera finansowego w Polsce, tylko w przedsprzedaży przyniosła jej autorowi ponad pół miliona złotych czystego zysku! Wydawnictwo Znak powołało do życia nową linię wydawniczą Flow Books specjalizującą się w publikacji książek napisanych przez influencerów. Czyżby „normalni” pisarze na naszych oczach odchodzili do lamusa?
Dużo szumu wokół sukcesu małych misiów
Genialne produkty, które zdobywają serca coraz większej liczby matek i ojców. Szumiące misie, czyli Szumiś oraz Whisbear, to hit ostatnich kilku lat. Są więcej niż tylko zwykłymi pluszowymi przytulankami – uspokajają niemowlęta, pomagają im w zasypianiu, a rodzicom pozwalają na większą swobodę w poruszaniu się po domu. Jak one to robią? Rozkładamy szumiące misie na czynniki pierwsze.
Kultowy i niedoceniany zdobywca Afryki
Regulaminy sportów motorowych lat 70., 80. i 90. stworzyły wiele legend, które trafiły do garaży kolekcjonerów i osiągają dziś astronomiczne ceny. Mowa o tak zwanych homologation specials, autach tworzonych zazwyczaj w liczbie kilkuset produkcyjnych sztuk, dla wprowadzenia tych modeli na trasy rywalizacji rajdowej bądź wyścigowej.