Tegoroczne trendy zakupowe na Allegro i badanie przygotowane przez Allegro i Mobile Institute pokazują, że bardzo lubimy prezenty i świętowanie walentynek. 

Raczej stawiamy na pewniaki, a eksperymenty przeważnie odkładamy na bok, dane z Allegro pokazują jednak, że Polacy często szukają bardziej niekonwencjonalnych prezentów walentynkowych i wybierają z szerokiej gamy ofert dostępnych na Allegro takie niezwykłe przedmioty, jak niezwykle drogie pierścionki zaręczynowe, klasyczne i nowoczesne obrazy, rzadkie książki antykwaryczne, akcesoria birofilskie, a nawet antyczne monety.

Nie lubimy mówić o sobie jako o romantykach, ale dane mówią co innego. Prawie co drugi Polak zrobi walentynkowe zakupy na Allegro. Na prezenty w tegorocznych walentynkach wydamy 120 zł.

W gorącym okresie walentynkowych zakupów na Allegro klienci mogą wybierać prezenty i inne związane z tym świętem przedmioty w szczególnie popularnych w tym czasie kategoriach, jak Moda, gdzie znajdą 11 milionów ofert,  Biżuteria i Zegarki - 2,4 mln, Uroda - 2,3 mln, Erotyka 1,6 mln, Perfumy i Wody toaletowe 355 tys., Supermarket 1,6 mln, Książki i Komiksy - 13,2 mln, Dziecko - 10 mln i oczywiście w wielu innych. Z roku na rok robimy na Allegro coraz więcej walentynkowych zakupów: jeszcze dziesięć lat temu robiliśmy walentynkowy zakup co cztery sekundy, a obecnie zbliżyliśmy się do jednej sztuki na dwie sekundy.

Walentynki mocno zadomowiły się w polskiej kulturze. Według badania z 2018 roku* wynika, że aż 83 procent Polaków kupi przynajmniej symboliczny prezent z tej okazji. Tymczasem zaledwie 20 lat temu tylko 42 procent Polaków obchodziło to święto. Przyjrzeliśmy się najpopularniejszym zakupom walentynkowym na Allegro, a także wraz z instytutem badawczym Mobile Institute** zapytaliśmy reprezentatywną grupę Polaków o ich zwyczaje walentynkowe. Czy jesteśmy romantyczni? Co lubimy dawać jako walentynkowe prezenty? Jak świętujemy tego dnia?

- Polacy coraz chętniej obchodzą walentynki i szukają prezentów i podobnie jak przy okazji codziennych zakupów poszukiwania zaczynają od sieci - mówi Dagmara Brzezińska-Marcu, dyrektor rynku Zdrowie i Uroda,  Supermarket, Dziecko i Sport. - Z naszego badania wynika, że już co trzeci Polak woli kupować w Internecie, bo tu jest jest więcej promocji i specjalnych ofert. Cieszymy się, że w tym roku aż 45% kupujących walentynkowe prezenty chce to zrobić na Allegro, bo - jak odpowiadają w badaniu -  znajdują tu atrakcyjne ceny, duży wybór i świetne warunki dostawy dzięki programowi Allegro Smart! - dodaje Dagmara Brzezińska-Marcu.

Oto walentynkowy portret Polaków:

Za ile i gdzie kupujemy?

Lubimy spontaniczne zakupy, bo określony budżet na Walentynki ma jedynie 17% obchodzących to święto. Na prezenty planujemy wydać przeważnie 100-150 zł. Jest to nieco wyżej lub tyle samo co w ubiegłym roku - tak mówi aż 76% badanych, którzy założyli budżet na walentynki. Dlaczego kupujemy w Internecie? Już co trzeci Polak mówi, że  w internecie jest więcej promocji i specjalnych ofert. Dedykowane walentynkowe zestawy prezentowe kupuje 27% obchodzących walentynki, dedykowane prezenty z napisem lub grawerem 38%, a co czwarty samodzielnie wykonuje prezenty walentynkowe. W tym roku na Allegro prezent zamierza kupić 45% kupujących walentynkowe prezenty. Na liście planowanych zakupów są: gadżety erotyczne (24%) oraz kosmetyki i perfumy (20%). Na Allegro kupujemy przede wszystkim ze względu na duży wybór (40%), atrakcyjne ceny (38%), oraz dostępność specyficznych produktów, które są trudno dostępne gdzie indziej (36%). 30% badanych wybiera zakupy na Allegro, bo mogą skorzystać z darmowej dostawy Allegro Smart!.
Tak jak w poprzednich latach, w tym również Polacy zakupią prezenty dość późno – na kilka dni przed walentynkami (44%) i w dniu Walentynek (18%). Mogą tak robić, bo zakupy z Allegro docierają do klientów zwykle średnio po 2,5 dnia, a do dyspozycji jest wiele wygodnych opcji bezpłatnej dostawy z Allegro Smart!, jak kurier czy dziesiątki tysięcy automatów paczkowych, punktów odbioru w sklepach Żabka czy placówkach Poczty Polskiej. Klienci Allegro mogą też na bieżąco śledzić, gdzie jest przesyłka i kiedy do nich dotrze.

Czerń, przebieranki i pierścionki

Jeśli zastanawialiście się nad tym, jaki kolor ma walentynkowa bielizna, to przeważnie jest to elegancka czerń, ale w czasie zakupów walentynkowych najsilniej - bo aż o ponad połowę - rośnie też sprzedaż bielizny czerwonej. W tym czasie beżowa traci popularność. W czasie tuż przed walentynkami naszybciej rośnie sprzedaż takich produktów, jak gry erotyczne, naszyjniki ślubne, bielizna typu bodystocking, halki, koszulki, kostiumy i frywolne przebrania, w tym także męska bielizna erotyczna. Tej ostatniej jednak nie kupujemy dużo - stanowi ona ledwie kilka procent całości tego asortymentu w tym czasie. Sprzedaż bielizny erotycznej rośnie wtedy bardzo szybko, bo aż o 49%. Co ciekawe: 11 lutego co roku przypada dzień, kiedy najczęściej szukamy pierścionków na Allegro!

Co lubimy dawać?

Najpopularniejszymi prezentami kupowanymi na Allegro dla pań są: kwiaty, perfumy i wody toaletowe, bielizna i biżuteria. Najpopularniejszymi prezentami dla panów zaś t-shirty, perfumy i wody toaletowe, portfele, bransoletki i skarpetki. Jest też prezent uniwersalny, wysoko w rankingu popularności: pluszowy miś. Takie zakupy robimy w tempie 2 - 3 misie na minutę. Lubimy też słodycze, w tym szczególnie czekoladę. Z badania Allegro i Mobile Institute wynika, że jeśli kupujemy słodycze, to przeważnie czekoladki (60%), a następnie czekoladę (37%) i ciasta (32%), dość popularne są też lody (30%).

Czy Polacy są romantyczni?

Jedynie 21% z badanych określa siebie jako romantycznych i to sporadycznie. 58% twierdzi, że daleko im do romantyzmu. To dość niezwykłe stwierdzenia, zważywszy, że nasze zachowania świadczą że bardzo dbamy o relacje i uczucia. Co jest bowiem najważniejsze w walentynkach? Aż 43% z nas mówi, że możliwość spędzenia czasu z bliską osobą, a 40%, że okazanie jej uczuć. O swoich ukochanych pamiętamy: 35% Polaków wysyła swoim bliskim walentynki, najczęściej w formie SMS-ów. Najczęściej adresatem takich walentynek jest partner lub partnerka. Polski model organizacji walentynek jest bardzo partnerski. 45% badanych jest zdania, że oboje partnerzy w równym stopniu powinni zająć się organizacją walentynek: kupić prezent, zaprosić na kolację, itp. walentynki lubimy przeżywać w parach, ale lubimy chwalić się znajomym i bliskim prezentami otrzymanymi z tej okazji. Robi to aż 78% Polaków!

Jak świętujemy?

Polacy świętują walentynki obdarowując się, a to często przy okazji bycia razem w domu lub w restauracji. 35% par w Polsce zamawia lub przyrządza kolację w domu, a przy wyborze restauracji kierujemy się tym, aby była blisko domu i była miejscem, gdzie para jeszcze nie była (20%) a także, żeby było to miejsce, z którym wiążą się wspólne dobre wspomnienia (20%) Najczęściej walentynki Polacy świętują przy winie (63%) i szampanie (32%), wino jest też wymieniane jako ulubiony drink walentynkowy, chociaż pojawia się też whisky z colą i mojito. Co 8 obchodzący walentynki Polak zamawia kolację z tej okazji, najczęściej jest to coś z kuchni francuskiej, włoskiej lub sushi, ¼ zamówi coś z ulubionej restauracji, ponad połowa skorzysta z dedykowanego menu walentynkowego zaproponowanego przez restaurację. Gdy przygotowujemy walentynkową kolację, zwykle polegamy na sprawdzonych przepisach – 31% osób przygotuje danie, które jest jego / jej specjalnością, ale 17% zrobi coś, co zawiera afrodyzjaki, np. czekoladę, wino czy kardamon, 24% będzie eksperymentować z zupełnie nowym daniem. Wśród potraw, które Polacy najchętniej zjedliby na walentynkową kolację są natomiast pizza i sushi.


*) Według badania TNS Kantar przeprowadzonego w 2018 roku dla Allegro **) Badanie Allegro i Mobile Institute na temat nawyków zakupów walentynkowych, styczeń 2020.

Michał Bonarowski

magazyn@allegro.pl