Polskie małe i średnie firmy stanowią 94% wszystkich sprzedawców na Allegro. Zaprosiliśmy ich do dyskusji o rozwoju polskiego sektora e-commerce, w trakcie Kongresu 590, największej w Polsce konferencji skupiającej się wokół tematyki MŚP.

W tym roku do Jasionki koło Rzeszowa przyjechało około 4 tysięcy gości – przedstawiciele biznesu, samorządów oraz administracji publicznej – w tym prezydent oraz premier.

Co zrobić, żeby polskie małe i średnie przedsiębiorstwa miały lepszą szansę na rozwój? Jakiego wsparcia potrzebują i które bariery doskwierają im najbardziej? Nad tym zastanawialiśmy się wraz z praktykami biznesu podczas kilkudziesięciu paneli i spotkań. Allegro ma ważny głos w tej debacie. Mimo że sami etap małego przedsiębiorstwa mamy dawno za sobą, jesteśmy platformą, na której działalność prowadzi już 140 tysięcy kont firmowych.

Kongres 590 to takie miejsce, gdzie spotykamy się z naszymi partnerami. To przede wszystkim małe i średnie polskie przedsiębiorstwa, które już od wielu lat sprzedają na Allegro. To są firmy, które korzystają z takich narzędzi jak nasz program Super Sprzedawca, Allegro Smart! i wielu innych narzędzi promocyjnych czy reklamowych – powiedział Damian Zapłata, członek zarządu Allegro.

W Allegro tworzymy korzystne warunki dla rozwoju małych i średnich firm, które, podobnie jak my, widzą ogromny potencjał w rozwoju polskiego handlu internetowego. W Polsce tylko 9 na 100 zakupów ma miejsce online. W najbardziej rozwiniętych krajach, takich jak Wielka Brytania, jest ich prawie trzykrotnie więcej. Dzięki Allegro każdy, kto chce spróbować sił w handlu online, może bez żadnych kosztów otworzyć konto na naszej platformie i rozpocząć sprzedaż, docierając do wielomilionowej rzeszy klientów.

 Sukces na Allegro jest w zasięgu każdego sprzedawcy. Setki firm działają tu od wielu lat i generują obroty rzędu kilkudziesięciu milionów złotych rocznie. A zaczynali od sprzedaży ze swojego garażu, jako małe startupy. W zeszłym roku najlepsi sprzedawcy, którym udało się połączyć świetną jakość obsługi klienta z umiejętnym wykorzystaniem narzędzi Allegro, zwiększyli sprzedaż aż o 118% – dodaje Damian Zapłata.

Damian Zapłata (drugi od lewej) w trakcie panelu o roli MŚP w polskiej gospodarce podczas Kongresu 590.

Damian Zapłata (drugi od lewej) w trakcie panelu o roli MŚP w polskiej gospodarce podczas Kongresu 590.

Jedną z firm, które w zaledwie kilka lat zbudowały silną pozycję na Allegro, jest Natychmiastowo działające w kategorii Moda. Przedstawicielka firmy Paulina Skrobiszewska opowiedziała, jak wygląda prowadzenie działalności w bardzo konkurencyjnej kategorii Moda. – Nadal jesteśmy młodą firmą, działamy bardzo prężnie, ale w takich sytuacjach jak udział w Kongresie uczymy się wielu nowych rzeczy – dodała.

Wraz z zaproszonymi sprzedawcami spotkaliśmy się z Adamem Abramowiczem, rzecznikiem Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Rozmawialiśmy o tym, co jest największą bolączką polskich małych przedsiębiorców: niestabilność i zawiłość przepisów, czasochłonne procesy związane z prowadzeniem działalności czy rozwój potrzebnej infrastruktury. – Spotkałem tutaj główne prężne, młode osoby, które skutecznie prowadzą działalność gospodarczą. Przekazały mi swoje problemy i będziemy to teraz mogli przełożyć na zmianę przepisów prawnych. Zresztą ustaliliśmy, że będziemy się dalej spotykali – powiedział Adam Abramowicz po spotkaniu.

Iwona Studniczka, założycielka firmy Przepis na Zdrowie, przyznała, że nie była świadoma, że małe firmy mogą liczyć na tego typu wsparcie. – Zdarzało mi się być na różnych kongresach stricte branżowych, natomiast tu widzę dużo ciekawych tematów. Nie wiedziałam, że mogę się zgłosić chociażby do rzecznika – powiedziała.

Zakupy internetowe to obszar gospodarki, który rozwija się bardzo dynamicznie, ale jest również bardzo konkurencyjny. Polskie firmy konkurują nie tylko między sobą. Muszą stawić czoło również rywalom zza granicy. Oczywiście również dla nich otwierają się nowe możliwości i być może w przyszłości to handel internetowy stanie się kołem zamachowym polskiego eksportu. To wirtualne otwarcie granic powoduje tym większą potrzebę, żeby stworzyć odpowiednie regulacje dające wszystkim możliwość konkurowania na równych zasadach. Jedną z firm, które próbują swoich sił na arenie międzynarodowej, jest Agroma Sokółka zajmująca się sprzedażą części do maszyn oraz artykułów rolniczych.

Założyciel firmy, Paweł Bielawski, wcale nie uważa, że brakuje nam rozwiązań prawnych, które chroniłyby polskich przedsiębiorców. – Mój pomysł jest taki, żeby na jakiś czas wstrzymać się z tymi regulacjami, dać rynkowi trochę oddechu i czasu, żeby zapoznał się i wdrożył te regulacje, które są już dostępne i które działają – tłumaczy.

Choć liczba sprzedawców na Allegro systematycznie rośnie, to 17 milionów klientów odwiedzających serwis co miesiąc wciąż tworzy niepowtarzalne warunki do dalszego rozwoju firm handlujących na naszej platformie.

Agnieszka Czarnecka

magazyn@allegro.pl