Pokolenie 65+ stanowi w Polsce 13,5 proc. społeczeństwa. Jest to więc spora grupa, która ma swoje potrzeby i wymagania. Żyjemy coraz dłużej. Według badań GUS życie 60-latków w 2014 roku wydłużyło się w stosunku do 1991 roku o 4,1 roku dla mężczyzn i 4,5 roku dla kobiet. To samo badanie ludności w wieku 60 lat wykazuje, że wśród 60-latków co trzeci ocenił swój stan zdrowia jako dobry lub bardzo dobry.

Coraz lepsza kondycja osób 60, 70, a nawet 80+, to zasługa także szerszego dostępu do wielu placówek i rozrywek dla nich przeznaczonych. Przykładem są Uniwersytety Trzeciego Wieku. W ciągu lat 2011–2015 przybylo 145 takich ośrodków. Spotkania w nich rozbudzają u seniorów chęć doksztalcania, samorozwój i sprzyjają nawiązywaniu kontaktów. Według danych UTW z całej Polski w roku 2014/2015 największą grupą wiekową, która stanowiła 59,7 proc. ogółu, były osoby z pokolenia 60–70-latków. 


Początki Internetu fascynowały zwłaszcza młodych ludzi, teraz wiek nie odgrywa roli. Wręcz przeciwnie, to właśnie portale i platformy internetowe wychodzą naprzeciw wszystkim grupom wiekowym. Wśród nich są seniorzy. Oni wiedzą, że dzisiaj w znacznym stopniu żyje się w sieci i chcą w tym uczestniczyć. Internet zmienił myślenie wielu emerytów. Zamiast siedzieć bezczynnie w domu, zgłębiają tajniki www.



Forma komunikacji online przechodzi odrodzenie. Raport CBOS dotyczący internautów w 2015 roku podaje, że 21 proc. osób w wieku 65+ jest zarejestrowanych na portalach społecznościowych.

Dojrzałość jest w modzie. Firmy zdają sobie sprawę, że dojrzali ludzie to wymagający konsumenci, a oni szturmem opanowują Internet. Wystarczy spojrzeć na sukcesy wielu seniorów. Występują w reklamach, tworzą blogi, aktywnie uczestniczą na forach. Przykładem jest Helena Norowicz. Ma 82 lata i pokazuje, że piękno jest w modzie. Wie o tym również marka Bohoboco, która zatrudniła kobietę do kampanii reklamowej. Arystokratyczna uroda sprawdziła się i Norowicz osiągnęła sukces. Jak widać, wbrew pozorom moda nie zna granic i wieku. Aktywność w sieci to również… blogi. Tu rok urodzenia nie gra roli. Jeśli ma się do przekazania ideę, można to robić w każdym wieku. Także w kwestii wspomnianej już mody! 

Dużą wagę do wyglądu przykładają właśnie seniorzy. Badanie „Polska Strojna 2015. Zainteresowanie Modą i Zakupy Modowe Polaków 2015” zlecone przez Allegro wykazało, że jedną z najbardziej zaangażowanych w podążanie za modą grup są seniorzy 64+.  



Jan Adamski ma 63 lata i zajął się modą. Stawia na elegancję, komentuje ikony stylu, nie boi się pisać o trendach. Jego wpisy na blogu janadamski.eu czytają nie tylko dojrzali mężczyźni, ale także młodzież i kobiety. – Jednym z najpopularniejszych wpisów na blogu, który ma ponad 50 tys. odsłon, jest wpis o tym, jak ubrać się na studniówkę – mówi.  

Z kolei Krystyna Bałakier, autorka bloga balakier-style.pl, udowadnia, że po „50” można być babką z klasą. Pokazuje dodatki, stylizacje, metamorfozy i zachęca do internetowych zakupów. Jak zaczęła się jej przygoda z siecią? – Blog założyłam po roku istnienia mojej firmy stylizacyjnej, którą 7 lat temu otworzyłam już na emeryturze. Blog natomiast powstał po to, aby pokazać szerszemu gronu kobiet dojrzałych, jak można zmienić wizerunek w tym wieku. Wiedziałam, że jest taka potrzeba, bo na co dzień miałam do czynienia z klientkami, które nie potrafiły sobie z tym poradzić – opowiada.  

Raport CBOS z 2015 roku pokazuje, że z siecią bezprzewodową połączyło się wtedy aż 62 proc. osób 65+. Dane wykazały również, że seniorzy stanowią 28 proc. kupujących w sieci. Liczba osób starszych, spędzających czas na internetowym shoppingu, z roku na rok rośnie. Dane z badania „Polska Strojna 2015. Zainteresowanie Modą i Zakupy Modowe Polaków 2015” wykazują wyraźnie, że zakupu za pomocą kliknięcia myszką częściej dokonują panowie, i to w każdym wieku. Sklepy internetowe stają na równi z galeriami handlowymi.



Jak kupują starsze osoby? Dokładnie analizują produkt, cenę i metody płatności. Najczęściej e-zakupy dotyczą podstawowych sfer życia – medycyny, żywności oraz utrzymania porządku. Sklepy oferują internetowe koszyki, do których można wrzucić wszystko, począwszy od leków, skończywszy na ciężkich napojach i środkach chemicznych. Dodatkowo, dzięki płatnościom online, można zaszaleć i szybko zamówić prezent dla dzieci/wnucząt, opłacić rachunki, a także… umówić się do lekarza! Lista korzyści, jakie daje surfowanie po stronach www, jest ogromna. Spytaliśmy kilkunastu seniorów, co najczęściej zamawiają. Większość zgodnie wymieniła żywność i ciężkie produkty, takie jak proszki do prania oraz napoje. Przyznali też, że takie większe zakupy z darmową dostawą i wniesieniem nie tylko nie uszczuplają ich budżetu, ale dają im komfort życia. Dla wielu starszych osób zakupy w sieci to także dobra zabawa. Przeglądanie produktów na spokojnie pozwala im zastanowić się i wybrać najpotrzebniejsze rzeczy bez zbędnego stania przy sklepowych półkach.


Smartfony, Skype, e-zakupy to już nie obce słowa, a normalność. Większość seniorów chętnie korzysta z ułatwień XXI wieku. Wiadomo, Internet nie przekona każdego z nich, wielu wciąż pozostanie w sferze wolno toczącej się rzeczywistości, ale cieszy fakt, że świat idzie do przodu i ułatwia życie naszym bliskim.

Fot. Shutterstock.com

Katarzyna Zawada

magazyn@allegro.pl
Seniorzy 70+. Telefon czy może smartfon?
Ze względu na zmiany demograficzne osoby powyżej 70. roku życia są coraz liczniejszą grupą, z którą producenci telefonów zaczynają się liczyć. To do nich dopasowują urządzenia. Sprawdźmy, które są najlepsze.
Walentynki – Polacy romantyczni, ale praktyczni
Walentynki na dobre zadomowiły się w Polsce. Jak wynika z badania TNS Kantar, przeprowadzonego na zlecenie Allegro, zdecydowana większość Polaków, bo aż 83 proc., planuje podarować swojej drugiej połowie prezent z okazji Święta Zakochanych. Prawie połowa kupi czekoladki, 33 proc. kwiaty, a co siódma osoba zdecyduje się na upominek z kategorii erotyka. Na zakupy nie wydamy więcej niż 100 zł.
Osobowość ukryta w sneakersach
W dawnych czasach eleganccy ludzie korzystali z usług renomowanych szewców, mistrzów paryskich, londyńskich i warszawskich. Później rynek zdominowali wielcy producenci, fabryki najlepszych marek. Dziś za marką kryć się musi coś więcej niż elegancja. Niektórzy twierdzą, że po butach można poznać człowieka, że wyraża jego osobowość.
Twoja lodówka też będzie smart
Inteligentny sprzęt gospodarstwa domowego nie jest już wizją rodem z filmów science-fiction. Co prawda dla większości z nas nie jest to też jeszcze codzienność. Lodówki, które są smart, są już w sprzedaży, a niedaleka przyszłość jest jeszcze ciekawsza.