trendy
10 sierpnia 2016, 13:57

Zakupy 60+, czyli jak seniorzy opanowują sieć 

Stereotyp babci w fotelu i dziadka z laską już dawno odszedł do lamusa. Dzisiaj seniorzy to ludzie aktywni, czerpiący z życia garściami. Mają smartfony, znają się na modzie, a zakupy robią w sieci. 

Pokolenie 65+ stanowi w Polsce 13,5 proc. społeczeństwa. Jest to więc spora grupa, która ma swoje potrzeby i wymagania. Żyjemy coraz dłużej. Według badań GUS życie 60-latków w 2014 roku wydłużyło się w stosunku do 1991 roku o 4,1 roku dla mężczyzn i 4,5 roku dla kobiet. To samo badanie ludności w wieku 60 lat wykazuje, że wśród 60-latków co trzeci ocenił swój stan zdrowia jako dobry lub bardzo dobry.

Coraz lepsza kondycja osób 60, 70, a nawet 80+, to zasługa także szerszego dostępu do wielu placówek i rozrywek dla nich przeznaczonych. Przykładem są Uniwersytety Trzeciego Wieku. W ciągu lat 2011–2015 przybylo 145 takich ośrodków. Spotkania w nich rozbudzają u seniorów chęć doksztalcania, samorozwój i sprzyjają nawiązywaniu kontaktów. Według danych UTW z całej Polski w roku 2014/2015 największą grupą wiekową, która stanowiła 59,7 proc. ogółu, były osoby z pokolenia 60–70-latków. 

Czytaj także: Aktywni seniorzy to nie mit

Początki Internetu fascynowały zwłaszcza młodych ludzi, teraz wiek nie odgrywa roli. Wręcz przeciwnie, to właśnie portale i platformy internetowe wychodzą naprzeciw wszystkim grupom wiekowym. Wśród nich są seniorzy. Oni wiedzą, że dzisiaj w znacznym stopniu żyje się w sieci i chcą w tym uczestniczyć. Internet zmienił myślenie wielu emerytów. Zamiast siedzieć bezczynnie w domu, zgłębiają tajniki www.



Forma komunikacji online przechodzi odrodzenie. Raport CBOS dotyczący internautów w 2015 roku podaje, że 21 proc. osób w wieku 65+ jest zarejestrowanych na portalach społecznościowych.

Dojrzałość jest w modzie. Firmy zdają sobie sprawę, że dojrzali ludzie to wymagający konsumenci, a oni szturmem opanowują Internet. Wystarczy spojrzeć na sukcesy wielu seniorów. Występują w reklamach, tworzą blogi, aktywnie uczestniczą na forach. Przykładem jest Helena Norowicz. Ma 82 lata i pokazuje, że piękno jest w modzie. Wie o tym również marka Bohoboco, która zatrudniła kobietę do kampanii reklamowej. Arystokratyczna uroda sprawdziła się i Norowicz osiągnęła sukces. Jak widać, wbrew pozorom moda nie zna granic i wieku. Aktywność w sieci to również… blogi. Tu rok urodzenia nie gra roli. Jeśli ma się do przekazania ideę, można to robić w każdym wieku. Także w kwestii wspomnianej już mody! 

Dużą wagę do wyglądu przykładają właśnie seniorzy. Badanie „Polska Strojna 2015. Zainteresowanie Modą i Zakupy Modowe Polaków 2015” zlecone przez Allegro wykazało, że jedną z najbardziej zaangażowanych w podążanie za modą grup są seniorzy 64+.  



Jan Adamski ma 63 lata i zajął się modą. Stawia na elegancję, komentuje ikony stylu, nie boi się pisać o trendach. Jego wpisy na blogu janadamski.eu czytają nie tylko dojrzali mężczyźni, ale także młodzież i kobiety. – Jednym z najpopularniejszych wpisów na blogu, który ma ponad 50 tys. odsłon, jest wpis o tym, jak ubrać się na studniówkę – mówi.  

Z kolei Krystyna Bałakier, autorka bloga balakier-style.pl, udowadnia, że po „50” można być babką z klasą. Pokazuje dodatki, stylizacje, metamorfozy i zachęca do internetowych zakupów. Jak zaczęła się jej przygoda z siecią? – Blog założyłam po roku istnienia mojej firmy stylizacyjnej, którą 7 lat temu otworzyłam już na emeryturze. Blog natomiast powstał po to, aby pokazać szerszemu gronu kobiet dojrzałych, jak można zmienić wizerunek w tym wieku. Wiedziałam, że jest taka potrzeba, bo na co dzień miałam do czynienia z klientkami, które nie potrafiły sobie z tym poradzić – opowiada.  

Raport CBOS z 2015 roku pokazuje, że z siecią bezprzewodową połączyło się wtedy aż 62 proc. osób 65+. Dane wykazały również, że seniorzy stanowią 28 proc. kupujących w sieci. Liczba osób starszych, spędzających czas na internetowym shoppingu, z roku na rok rośnie. Dane z badania „Polska Strojna 2015. Zainteresowanie Modą i Zakupy Modowe Polaków 2015” wykazują wyraźnie, że zakupu za pomocą kliknięcia myszką częściej dokonują panowie, i to w każdym wieku. Sklepy internetowe stają na równi z galeriami handlowymi.



Jak kupują starsze osoby? Dokładnie analizują produkt, cenę i metody płatności. Najczęściej e-zakupy dotyczą podstawowych sfer życia – medycyny, żywności oraz utrzymania porządku. Sklepy oferują internetowe koszyki, do których można wrzucić wszystko, począwszy od leków, skończywszy na ciężkich napojach i środkach chemicznych. Dodatkowo, dzięki płatnościom online, można zaszaleć i szybko zamówić prezent dla dzieci/wnucząt, opłacić rachunki, a także… umówić się do lekarza! Lista korzyści, jakie daje surfowanie po stronach www, jest ogromna. Spytaliśmy kilkunastu seniorów, co najczęściej zamawiają. Większość zgodnie wymieniła żywność i ciężkie produkty, takie jak proszki do prania oraz napoje. Przyznali też, że takie większe zakupy z darmową dostawą i wniesieniem nie tylko nie uszczuplają ich budżetu, ale dają im komfort życia. Dla wielu starszych osób zakupy w sieci to także dobra zabawa. Przeglądanie produktów na spokojnie pozwala im zastanowić się i wybrać najpotrzebniejsze rzeczy bez zbędnego stania przy sklepowych półkach.


Smartfony, Skype, e-zakupy to już nie obce słowa, a normalność. Większość seniorów chętnie korzysta z ułatwień XXI wieku. Wiadomo, Internet nie przekona każdego z nich, wielu wciąż pozostanie w sferze wolno toczącej się rzeczywistości, ale cieszy fakt, że świat idzie do przodu i ułatwia życie naszym bliskim.

Fot. Shutterstock.com
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%