Projektanci wychodzą z cienia

21 lipca 2016, 18:38

Tworzą dla firm takich jak Twitter, Google, Facebook, Dropbox lub w niezależnych studiach produkcyjnych pracujących dla gigantów. Są odpowiedzialni za to, jak wyglądają i funkcjonują aplikacje, których używamy na co dzień, za ich nadzór i szczegółowe rozwiązania, które nam, użytkownikom, ułatwiają życie. To grupa mniej znanych, a czasem anonimowych twórców, która wychodzi z cienia. Właśnie o nich jest dokument „Design Disruptors”, który dzięki Allegro miał swoją polską premierę 18 lipca.

Film „Design Disruptors” otwiera oczy na pracę osób, o których do tej pory zapominaliśmy albo przynajmniej nie zwracaliśmy szczególnej uwagi, a przecież ich rola jest dla konsumentów kluczowa.

W e-biznesie dużo mówi się o projektowaniu, ale rzadko docenia się osoby za nie odpowiedzialne. Tymczasem efekt końcowy to nie – jak nam się czasem wydaje – jedynie praca programistów, grafików, developerów i administratorów. To ludzie od designu tworzą przecież wizję interfejsu, ścieżki zakupowej, ogólny wygląd i funkcje aplikacji. Właśnie od tego zależy, czy każdy z nas będzie chciał z zakupów skorzystać. Takie wnioski mogą zaskoczyć szczególnie osoby zajmujące się „twardym” IT. 

Zdziwieni nie są jednak recenzenci filmu, którzy wielokrotnie podkreślali, że od początku istnienia branży nikt tak otwarcie nie przyznawał, że na czele cyfrowej rewolucji stoją tak naprawdę projektanci. Podobne zdanie ponad piętnastu przedstawicieli zespołów projektanckich odpowiedzialnych za sukces wielu internetowych gigantów może być początkiem rewolucji w postrzeganiu designu. W e-biznesie sukces odnoszą ci, którzy koncentrują się na odbiorcy: jego potrzebach, przyzwyczajeniach, modach, którym ulega, bodźcom płynącym z reklam itp. Dzięki badaniom, fokusom, ciągłej obserwacji gustów można zadowolić największą grupę klientów. W biznesie on-line nic nie jest dane raz na zawsze, bo wystarczy chwila nieuwagi i już konsumenci odwracają się plecami do niedostatecznie dostosowanego rozwiązania.



– InVision, firma, która wyprodukowała film, namówiła ponad 15 największych firm (m.in. Dropbox, Facebook, Twitter, Mailchimp, Google) i takie osoby jak John Maeda, Jason Mayden czy Julie Zhuo, aby opowiedziały, czym właściwie jest design i jak dużą rolę odgrywa w ówczesnym świecie. Oprócz premier na całym świecie organizowanych przez InVision, lokalne społeczności też mogą organizować seanse filmu – tłumaczy Konrad Synoradzki z Allegro. – Allegro od zawsze stawia na dobry design oraz użyteczność produktu, dlatego cieszę się, że mieliśmy możliwość przedstawienia tego filmu lokalnym pasjonatom w trzech miastach Polski: Warszawie, Poznaniu, Krakowie – mówi Synoradzki i dodaje, że na film mógł przyjść każdy. – Stworzyliśmy na fanpage'u Allegro otwarte wydarzenie, więc projekcję mógł obejrzeć każdy. Na prezentację dokumentu dotarły głównie osoby związane z designem zarówno produktowy, internetowym, jak i z branży IT – wyjawia.

Sponsorowanie projekcji „Design Disruptors” w Polsce to jednak nie tylko możliwość pokazania pasjonatom IT nowego, świeżego spojrzenia. Akcja ma też wymiar charytatywny – pieniądze z projekcji zasilą konto fundacji Worldstudio AIGA Scholarship, która funduje stypendia dla młodzieży studiującej design i sztukę.
Małgorzata Mitura
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%