Prawie 26 mln Polaków aktywnie korzysta z Internetu. Połowa z nich przynajmniej raz w życiu dokonała zakupów online, a dokładnie 48 proc. Przeciętny polski e-kupujący to osoba przed 34. rokiem życia, z wykształceniem średnim lub wyższym, mieszkająca w mieście, a także deklarująca dobrą sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego.



W sieci kupują głównie kobiety – mają przewagę nad mężczyznami w stosunku 52 do 48 proc. 56 proc. e-kupujących to osoby przed 34. rokiem życia, ale jedna trzecia internautów robiąca zakupy online to ludzie między 35. a 49. rokiem życia. 75 proc. klientów e-commerce to osoby mieszkające w miastach. Największą grupą e-kupujących są osoby z wykształceniem średnim – 42 proc. Aż 92 proc. osób deklarujących się jako kupujący przez Internet ocenia swoją sytuację materialną jako średnią lub dobrą.


– Porównując profil socjodemograficzny kupujących w sieci zauważymy, że zwiększyła się̨ liczba kupujących w starszych grupach wiekowych (35–49 i 50+) oraz w najmłodszej (15–24). To bardzo dobra wiadomość dla branży e-commerce. Z jednej strony najmłodsi coraz szybciej decydują się na rozpoczęcie przygody z e-commerce (mają odpowiednie narzędzia i wiedzę, a także inaczej patrzą na ewentualne zagrożenia), z drugiej przybywa osób starszych, niemających oporów przed kupowaniem w sieci, którą znają od wielu lat. Warto obserwować zwłaszcza zmiany w grupie najstarszych kupujących, bo tu będziemy notować wzrosty rok do roku. Dzisiejsi czterdziestolatkowie będą korzystać z Internetu za 5, 10 i 20 lat, niewątpliwie będą robili zakupy online, niewątpliwie będą również poszukiwali innych produktów niż dziś – zauważa Marek Molicki, regional manager w firmie Gemius, która przygotowała badanie.

Allegro jest najsilniejszą marką e-commerce. Aż 69 proc. ankietowanych deklaruje, że zna tę platformę. – Ta marka ma bardzo silną pozycję w świadomości wszystkich badanych osób. Allegro jako znana marka i kojarzona z produktami, dominuje także w wielu poszczególnych kategoriach produktów (np. odzież czy sprzęt RTV/ AGD). Jest ona zdecydowanym liderem serwisów e-handlu w świadomości internautów – stwierdzają autorzy raportu.

Polscy e-kupujący zdecydowanie wolą polskie marki od zagranicznych. Spośród wszystkich internautów 47 proc. robi zakupy w polskich e-sklepach, a w sklepach zagranicznych 10 proc. Przypomnijmy, ogółem w sieci kupuje 48 proc. użytkowników Internetu w Polsce. W porównaniu do ogółu internautów osoby dokonujące zakupów w polskich serwisach to częściej użytkownicy w wieku 15–24 lata (53 proc.), z wyższym wykształceniem (65 proc.), z większych miast oraz o wyższych dochodach w gospodarstwie domowym (powyżej 2000 zł).


Dlaczego kupujemy przez Internet? Ponieważ e-sklepy są dostępne przez całą dobę (84 proc.), można robić w nich zakupy bez ruszania się z domu (79 proc.) oraz są bardziej atrakcyjne cenowo w stosunku do sklepów tradycyjnych (75 proc.). 62 proc. ankietowanych deklaruje, że do regularnych zakupów online zachęcają ich niskie koszty dostawy.




E-kupujący mają także pewne zastrzeżenia wobec dokonywania zakupów w sieci. 35 proc. z nich uważa, że czas dostawy produktów jest zbyt długi, 34 proc. narzeka na to, że widzi w Internecie reklamy produktów, które już zakupili, a dla jednego na trzech klientów e-commerce koszty dostawy są zbyt wysokie. Z drugiej strony, do regularnych zakupów online zachęcają Polaków niższe ceny towarów niż w tradycyjnych punktach oraz programy lojalnościowe oferujące zniżki dla e-kupujących.

Przebadani przez Gemiusa internauci wykorzystują sieć przede wszystkim do korzystania z mediów społecznościowych, ale ważną informacją dla rynku e-commerce jest to, że aż 60 proc. użytkowników Internetu w Polsce deklaruje, że szuka online informacji i opinii o produktach oraz markach, którymi się interesuje. Taki sam odsetek ankietowanych porównuje ceny online. 45 proc. ankietowanych szuka w sieci sklepów, które chce odwiedzić.

Aż 79 proc. ankietowanych deklaruje, że preferowaną przez nich drogą dostawy kupionych przez Internet produktów jest dostarczenie paczki przez kuriera bezpośrednio do miejsca zamieszkania lub pracy. Ważnym czynnikiem decydującym o zakupach online jest opcja darmowej dostawy z możliwością bezpłatnego zwrotu zakupionego towaru – uważa tak 64 proc. Internautów. Również 64 proc. ankietowanych decyduje się na zakupy w sieci jeżeli otrzymają towar bezpośrednio do domu lub pracy za pośrednictwem poczty. Z paczkomatów chętnie korzysta 46 proc. Internautów, a w punktach fizycznych odbiera paczki co trzeci przebadany.

Najbardziej do zakupów online zachęca Polaków możliwość dokonania zapłaty za przedmioty w formie szybkiego przelewu poprzez system płatności taki jak PayU. Deklaruje to 59 proc. ankietowanych. Wciąż 39 proc. e-kupujących ceni sobie opcję zapłaty gotówką przy odbiorze towaru od kuriera, 35 proc. preferuje przesyłkę za pobraniem. Jeden na czterech ankietowanych deklaruje chęć dokonania transakcji tradycyjnym przelewem bankowym.


Dla połowy ankietowanych przy pierwszym kontakcie ze sprzedawca liczy się opinia jaką wyrażą o nim znajomi internauty lub osoby aktywne na wszelkiej maści forach internetowych. Dla jednego na trzech przebadanych kluczowa przy pierwszym kontakcie z e-sprzedawcą jest kwestia możliwości dokonania opłaty za towar przy odbiorze. Dla 28 proc. natomiast jasne i czytelne informacje dotyczące dokonywania zwrotów i reklamacji. Zaledwie jedna czwarta ankietowanych deklaruje, że sposób prezentacji oferty ma znaczenie.


W Internecie kupujemy przede wszystkim odzież i akcesoria modowe, takie jak obuwie czy biżuteria. Aż 72 proc. e-kupujących dokonuje w sieci zakupów modowych. Na drugim miejscu pod względem popularności wśród kategorii produktowych znalazły się dobra kultury – książki, filmy i płyty z muzyką. 68 proc. ankietowanych kupuje tego typu przedmioty w Internecie. 56 proc. przebadanych wykorzystuje e-commerce do zakupu sprzętu elektronicznego.

Dominację odzieży i obuwia jako głównej kategorii towarów sprzedawanych w sieci widać również, jeżeli spojrzy się na comiesięczne wydatki e-kupujących. Na ubrania, akcesoria i dodatki kupowane przez Internet wydajemy średnio 83 zł, a na obuwie 77 zł.



Wciąż najczęściej wykorzystywanym przez e-kupujących urządzeniem do zakupów online jest laptop. W ten sposób kupuje aż 81 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu znalazł się komputer stacjonarny z wynikiem 57 proc., a podium zamyka smartfon – na nim kupuje 41 proc. badanych.

– Warty pokreślenia jest wynik dotyczący wykorzystania smartfonów podczas e-zakupów. Otóż w tegorocznej edycji badania 41 proc. kupujących deklaruje korzystanie z tych urządzeń w procesie zakupowym. Jest to skok o 4 pkt. proc. w porównaniu do ubiegłorocznej edycji, w której na wykorzystanie smartfonów podczas zakupów internetowych wskazało 37 proc. ankietowanych. Jednoznacznie potwierdza to, że kanał mobilny nabiera fundamentalnego znaczenia dla branży retail i całego procesu zakupowego. Spełnia rolę personalnego asystenta zakupowego i tym samym staje się najbardziej skuteczną platformą komunikacji pomiędzy sklepem a klientem – zauważa Patrycja Sass-Staniszewska z Izba Gospodarki Elektronicznej „eCommerce Polska”.


Raport „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” powstał na podstawie badania zrealizowanego w maju 2016 roku na grupie 1500 internautow w wieku 15 i więcej lat.

Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl

Powiązane artykuły

NAJCIEKAWSZE TRENDY Z BADANIA POLSKA STROJNA 2016
Tegoroczne badanie „Polska Strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków” pokazuje, że nasze preferencje zakupowe zmieniają się bardzo szybko, a jednocześnie nie należymy do awangardy. Bywamy i nowocześni, i zachowawczy jednocześnie. Warto przyjrzeć się najważniejszym ustaleniom z tego badania. Poniżej przedstawiamy subiektywny wybór autorów raportu, choć oczywiście czytając raport, każdy możne znaleźć inne, ważne z własnej perspektywy zjawiska. 
Małe inżynierki
Pasje inżynierskie są dobre zarówno dla chłopców, jak i dziewczynek. Wszystko zależy od tego, jak rodzice i przyjaciele będą wspierać takie pasje. Zobaczcie, jak fajnie jest bawić się inżynierskimi zestawami z lalkami.
Naszyj to! Barwny powrót do lat 90.
Kochasz muzykę, kino, seriale? W tym sezonie wyrazisz to również... strojem. Naszywki i przypinki to niepozorne dodatki, które mogą całkowicie odmienić charakter nudnej, jesiennej stylizacji, dodając jej lekkości i młodzieżowego luzu. Niegdyś można je było znaleźć głównie na torbach i kurtkach zbuntowanych licealistów, teraz zagościły na pokazach najważniejszych domów mody.
10 hitów mody, które będziesz nosić też za rok
Projektanci wciąż zaskakują. Lansują nowe trendy albo powracają do tych sprzed lat w zupełnie nowej odsłonie. Co powinno się więc znaleźć w szafie kobiety? Jakie ubrania kupić teraz, by być modną w kolejnym sezonie, polecają modowi specjaliści, blogerki i vlogerki.