Jak wskazują znawcy mody, kultowe już klapki z kolekcji Ipanema zaprojektowane przez samego Philippe Starcka to must have sezonu letniego i każda fashionistka powinna mieć je w swojej szafie, dlatego pojawiły się także w ofercie Oficjalnego sklepu Allegro

Wybór na te klapki padł też dlatego, że w sezonie letnim Polki najczęściej wybierają lekkie wygodne buty typu japonki lub sandały. – Zainteresowanie tego typu obuwiem widać szczególnie w miesiącach letnich, gdzie wzrost sprzedaży w czerwcu i lipcu jest aż o 100% większy niż w kwietniu i o 83% niż w maju – mówi Mariola Barzyk, Fashion Buyer Allegro. – Najlepiej sprzedającym się modelem z kolekcji Ipanema jest ten w kolorach bieli i czerni oraz limonkowym – wyjawia Mariola Barzyk z Allegro. 



Philippe Starck to urodzony w 1949 roku współczesny wszechstronny artysta o niebanalnym usposobieniu do życia. Projektowanie towarzyszyło Starckowi od dziecka – jest synem inżyniera lotnictwa i wielokrotnie przyznawał, że fakt ten miał na niego ogromny wpływ. 
Projektant jest absolwentem szkoły l’École Nissim de Camondo w Paryżu, pięcioletniej renomowanej szkoły designu powstałej w 1944 roku. Wcześnie rozpoczął pracę zawodową. Projekty Philippe’a bardzo szybko przyciągnęły uwagę Pierre’a Cardina, francuskiego projektanta mody włoskiego pochodzenia, który w 1950 roku założył własny dom mody. Jako zaledwie dwudziestoletni chłopak został dyrektorem artystycznym firmy Pierre Cardin i sprawował tę funkcję przez pięć lat. 

Wciąż pracując u Cardina, Starck założył swoją pierwszą firmę „Starck Product”, której nazwę zmienił później na „Ubik” po zainspirowaniu się powieścią science fiction autorstwa Philipa K. Dicka. Swoją firmę ukierunkował na masową produkcję, szukając sposobów na obniżenie kosztów, a za razem poprawienie jakości.

W 1983 roku sam prezydent François Mitterrand, za poleceniem ministra kultury Jacka Langa, wybrał Starcka do odnowienia prywatnych, prezydenckich apartamentów. W tym samym roku Philippe zaprojektował także Cafe Costes, miejsce spotkań młodych, umieszczone w centrum Paryża. To sprawiło, że zyskał światową sławę.

Firma Starcka zaczęła się prężnie rozwijać, produkcja rozszerzona została o meble, dekoracje, budki ze zdjęciami, akcesoria łazienkowe, ubrania czy nawet jedzenie. Budynki, które projektował, zachwycały tłumy. W 1989 roku stworzył w Japonii Nani Nani, budynek nieco przypominający biskupie nakrycie głowy, przekraczający swoją strukturą wszystko, co dotychczas było znane. Artysta wierzy bowiem, że każdy design musi być zgodny z naturą, musi się z nią łączyć, a nie ją wypierać.

Przez kolejne lata artysta zaprojektował takie dzieła jak słynny japoński Asahi Beer Hall, stojący w Tokio, uznawany dziś za najbardziej rozpoznawalną budowlę w kraju, czy École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs, francuską uczelnię sztuki i designu.


Na zdjęciu: Asahi Beer Hall,  Tokio


Jest twórcą wszechstronnym – projektuje zarówno budynki, jak i wnętrza hoteli, sklepów, kawiarni, nocnych klubów, meble, ubrania, zegarki, sprzęt AGD, szczoteczki do zębów, po przedmioty, jakich byśmy się nigdy nie spodziewali, np. motocykl Aprilla 6.5, jacht dla Steve’a Jobsa, butelkę wody mineralnej Vitte, a nawet… makaron! Jego zaprojektowane luksusowe wnętrza można podziwiać w hotelu Delano w Miami, restauracji Asia de Cuba w Nowym Jorku, czy restauracji w Hotelu Penisula w Hongkongu.

Najbardziej znany projekt Starcka to między innymi wyciskacz do cytryn Juicy Salif firmy Alessi, które Fabryka Form opisuje: „Dla jednych – kałamarnica, dla innych – trójnogi pająk. Dla wszystkich – ikona designu”. Co więcej, pomysł na ten produkt zrodził się w restauracji, gdzie Philippe Starck naszkicował na poplamionej serwetce wyciskarkę, która stała się odzwierciedleniem wizji marki Alessi. Juicy Salif jest dowodem na istnienie szerokiej przestrzeni estetycznej, w której może poruszać się designer, jeśli tylko dysponuje odpowiednią dozą kreatywności, a tej Starckowi zdecydowanie nie można odmówić.

Na zdjęciu: Wyciskacz do cytryn Juicy Salif firmy Alessi 

Innym absolutnym hitem Starcka jest projekt krzesła Louis Ghost, wygodny mebel w stylu Ludwika XV wykonany z przezroczystego i kolorowego poliwęglanu, dziś przerabiany na tysiące sposobów przez znane domy meblowe. Model ten to idealne rozwiązanie do eleganckich nowoczesnych salonów oraz jadalni, nie dziwne więc, że na całym świecie sprzedało się już ponad milion kopii. Barokowy wzór odnowiony zgodnie z duchem czasu, bardzo smaczne połączenie historii z dniem dzisiejszym. W każdym miejscu będzie elementem elegancji i delikatnej ironii. O procesie twórczym projektant powiedział kiedyś „Ja nie pracuję, ja śnię”.

Na zdjęciu: projekt krzesła Louis Ghost

Od dnia premiery krzesła w Mediolanie 2002 roku, miłośnicy designu wychodzili ze skóry, by mieć je u siebie. Na stronie internetowej producenta dostępnych jest aż osiem wersji kolorystycznych tego słynnego mebla – w tym dwie nieprzezroczyste. Dumnym producentem fotela Louis Ghost jest Kartell – włoska firma, której początki sięgają 1949 roku. Jej założycielem był włoski inżynier chemii, Giulio Castelli – syn jednego z pionierów w dziedzinie tworzyw sztucznych. Philippe Starck świetnie dogaduje się z Kartellem – zarówno dla projektanta, jak i firmy bardzo ważna jest ekologia, dzięki czemu Louis Ghost jest meblem, który bez problemu można poddać recyklingowi.

Znany projektant współpracował także ze sportową marką Puma, z którą stworzył innowacyjne projekty butów typu slip-on. Zachowane w chłodnej kolorystyce i prostym designie obuwie było strzałem w dziesiątkę. W kolekcji królują szarości i pomarańcze, artysta po raz kolejny postawił na minimalizm i brak ozdobników. 

Teraz brazylijska marka produkująca kultowe obuwie zaprosiła do współpracy słynnego projektanta, który stworzył dla niej oryginalną kolekcję Ipanema with Starck. Klapki występują w czterech różnych, lecz minimalistycznych modelach w różnych wariantach kolorystycznych. Każdy, kto wcześniej zagłębiał się w projekty Starcka od razu odnajdzie w nich charakter projektanta. Są bardzo smukłe, niezwykle eleganckie i zaskakujące nieskomplikowaniem. Klapki opatrzone są tekstem „Less is more elegant”, co świetnie oddaje ich charakter. Każdy model ma swoją wyjątkową nazwę, jak „Chic at the beach” czy, „Native in the shade”. Styliści wróżyli marce niebywały sukces. I mieli rację, klapki zaprojektowane przez Starcka to absolutny must have tego sezonu.



Znający Starcka na pewno nie będą zdziwieni tym, że obuwie przez niego zaprojektowane jest przyjazne środowisku, buty powstają bowiem z tworzywa PCV, które nadaje się do wtórnego wykorzystania. Ponadto wykonane są z innowacyjnego materiału zwanego Melfex – miękkiego, elastycznego i odpornego, od spodu zaś znajduje się guma antypoślizgowa. Starck podkreśla także, że zależało mu na tym, by te designerskie buty mógł nosić każdy, stąd też ich przystępna cena. Klapki są produkowane w Brazylii, głównie na rynek amerykański i australijski. W Polsce możecie je kupić na Allegro.pl

Kolekcja Ipanema with Starck swoją premierę miała w Mediolanie, w 10 Corso Como i uczestniczyli w niej zarówno przedstawiciele branży modowej, jak i wnętrzarskiej. Japonki tej firmy są pełne egzotycznych kolorów, kobiecych wzorów i brazylijskiej energii. Słynne jak ich imienniczka plaża Ipanema oraz nie mniej popularne niż brazylijska piękność, modelka Gisele Bündchen będąca od lat twarzą marki.

Tym bardziej nie dziwi fakt, że Ipanema postanowiła zawiązać współpracę właśnie ze Starckiem, jego dzieła można oglądać zarówno w europejskich, jak i amerykańskich muzeach, takich jak francuskie muzeum narodowe Musée National d'Art Moderne, działające od 1947 roku, Musée des Arts Décoratifs, założone w 1905 roku, brooklyńskie MOMA, muzeum sztuki nowoczesnej mieszczące się na Manhattanie w Nowym Jorku, czy niemieckie Vitra Design Museum.

Ponadto projektant ma na swoim koncie między innymi niezwykle nietypowe, futurystyczne zegarki, godziny wyświetlane są na nich jako cyfry, minuty zaś jako czarne prostokąty. Trudno zresztą spodziewać się czegokolwiek innego po Starcku. Projektant od lat zmienia świat i otaczający go z każdej strony design. Widzi go piękniejszym, bardziej przyjaznym, radosnym. Tak też tworzy. Właśnie dlatego jest jednym z najbardziej znanych i cenionych projektantów na świecie, kreującym z potrzeby ciągłego zmieniania rzeczywistości, w której żyjemy.



Starck oprócz tego jest zwolennikiem dostępności w designie – uważa, że dobrze zaprojektowane przedmioty należą się każdemu i i powinny być produkowane masowo, w przystępnych cenach. Dotyczy to nie tylko oryginalnej kolekcji Ipanema with Starck, ale też przedmiotów zaprojektowanych dla gospodarstwa domowego lub do ogrodu. Co nie znaczy jednak, że Starck nie ma w swoim portfolio rzeczy ekskluzywnych i bardzo drogich (np. kryształowe świeczniki i żyrandole dla firmy Baccart).

Starck jest wybitnie utalentowanym artystą, Można się o tym przekonać, oglądając sześcioodcinkową, brytyjską serię „Design według Starcka”, której ideą jest, by wśród utalentowanych Brytyjczyków znaleźć projektanta na miarę XXI wieku. Starck, choć sympatyczny i wylewny, jest też bardzo wymagający i potrafi być złośliwy. Chce znaleźć prawdziwy talent, kogoś, kto będzie miał do zaoferowania coś wyjątkowego.

Za swoje projekty Starck został aż trzykrotnie odznaczony najbardziej prestiżową nagrodą w dziedzinie wzornictwa – Red Dot Award, nagrodą przyznawaną od 1955 roku przez Design Zentrum Nadrenia Północna-Westfalia w Essen, w Niemczech. Uznawana jest za jedną z najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie wzornictwa przemysłowego, z kilkoma tysiącami zgłoszeń każdego roku i jury złożonym z uznanych ekspertów, często nazywana jest nawet Oscarem designu.

Nie dziwi więc, że wielu projektantów stara się naśladować Starcka. Możliwe, że to właśnie nim inspirował się Hans J. Wegner, znany duński projektant mebli, który zaprojektował ponad 500 krzeseł, z których aż 100 weszło do masowej produkcji. Jego krzesło China chair, łudząco podobne jest do projektu Min Ming Starcka. Skandalu jednak nie było, może dlatego że koszt tego pierwszego to ponad 5000 euro, a drugiego 1000 euro.

Philipe Starck ma także na swoim koncie współpracę z LaCie, dla którego stworzył projekty obudów do dysków twardych. W 2008 roku stworzył piękny zestaw głośników ze stacją dokującą dla iPoda – Zikmu Parrot. To, co ważne w projektach Starcka, to ich użytkowość. Jego projekty są nie tylko ładne, ale także spełniające swoje zadanie. Produkty są wygodne i proste w użyciu. O tym dziś wielu designerów zapomina, tworząc jedynie modele konceptowe na pokaz, do muzeów. Prawdziwą sztuką są jednak projekty, które można bez zmian wcielić w życie i cenimy je za ich funkcjonalność, a podziwiamy za wygląd.

Na zdjęciu: Zestaw głośników ze stacją dokującą na iPoda Zikmu Parrot


Fot. DB Factory, wikipedia, materiały prasowe

Urszula Wiszowata

fashionbiznes.pl

magazyn@allegro.pl

Powiązane artykuły

NAJCIEKAWSZE TRENDY Z BADANIA POLSKA STROJNA 2016
Tegoroczne badanie „Polska Strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków” pokazuje, że nasze preferencje zakupowe zmieniają się bardzo szybko, a jednocześnie nie należymy do awangardy. Bywamy i nowocześni, i zachowawczy jednocześnie. Warto przyjrzeć się najważniejszym ustaleniom z tego badania. Poniżej przedstawiamy subiektywny wybór autorów raportu, choć oczywiście czytając raport, każdy możne znaleźć inne, ważne z własnej perspektywy zjawiska. 
Małe inżynierki
Pasje inżynierskie są dobre zarówno dla chłopców, jak i dziewczynek. Wszystko zależy od tego, jak rodzice i przyjaciele będą wspierać takie pasje. Zobaczcie, jak fajnie jest bawić się inżynierskimi zestawami z lalkami.
Naszyj to! Barwny powrót do lat 90.
Kochasz muzykę, kino, seriale? W tym sezonie wyrazisz to również... strojem. Naszywki i przypinki to niepozorne dodatki, które mogą całkowicie odmienić charakter nudnej, jesiennej stylizacji, dodając jej lekkości i młodzieżowego luzu. Niegdyś można je było znaleźć głównie na torbach i kurtkach zbuntowanych licealistów, teraz zagościły na pokazach najważniejszych domów mody.
10 hitów mody, które będziesz nosić też za rok
Projektanci wciąż zaskakują. Lansują nowe trendy albo powracają do tych sprzed lat w zupełnie nowej odsłonie. Co powinno się więc znaleźć w szafie kobiety? Jakie ubrania kupić teraz, by być modną w kolejnym sezonie, polecają modowi specjaliści, blogerki i vlogerki.