na luzie
09 lipca 2016, 08:00

Superbohaterowie a sprawa polska

Wśród tysięcy twórców współpracujących z największymi gigantami branży: Marvelem, DC Comics oraz Image Comics jest również trójka Polaków. Szymon Kudrański, Piotr Kowalski i Katarzyna Niemczyk z powodzeniem rysują przygody Spawna, Hulka oraz agentki Mockingbird.

– Komiksy są na Allegro specyficzną kategorią, w której wysoki udział ma rynek wtórny, inaczej niż w pozostałych kategoriach działu Kultura i rozrywka. Bardzo popularne są komiksy z rynku światowego, szczególnie te niepozbawione polskiego akcentu: seria „Thorgal” oraz „Yans”, których współtwórcą był znakomity rysownik Grzegorz Rosiński. Natomiast wśród znanych tytułów Marvela króluje „Batman” oraz „Spiderman” – tłumaczy Jacek Weichert, menedżer kategorii Kultura i rozrywka Allegro.

Branża komiksowa za oceanem przeżywa od kilku lat dynamiczny rozkwit. Filmy o przygodach superbohaterów biją rekordy box office, a roczna sprzedaż komiksowych zeszytów warta jest już blisko miliard dolarów. Swój wkład do tego sukcesu wnieśli także nasi rodacy. 

Piotr Kowalski

Najstarszy z całej trójki, urodzony w Warszawie w 1973 roku Piotr Kowalski komiksem zainteresował się w podstawówce. Jeszcze jako uczeń liceum plastycznego publikował swoje rysunki w „Nowej Fantastyce”, a w 2001 roku zadebiutował autorską serią komiksową „Gail”, której cztery części opublikowało wydawnictwo Egmont. Dziś Kowalski wypowiada się o niej raczej chłodno, ale przyznaje, że była przełomem w jego karierze. „Gail” zaintrygował samego Grzegorza Rosińskiego, który zaprosił młodego rysownika do Szwajcarii i pomógł mu w nawiązaniu kontaktu z belgijskim wydawnictwem Le Lombard publikującym m.in. „Thorgala”. Na jego zamówienie stworzył, we współpracy ze scenarzystą Emmanuelem Herzetem, składający się z czterech albumów cykl „Wydział Lincoln”. Ten został przyjęty na tyle dobrze, że Kowalski zdecydował się w całości poświęcić rysowaniu komiksów.

Czytaj także: Thorgal, czyli polski wiking

– Traktuję komiks jako dziedzinę sztuki równorzędną z malarstwem i ze sztukami wizualnymi. Komiks to, w największym skrócie, dziedzina sztuki, będąca pomostem między filmem a literaturą – mówił o swojej pracy Piotr Kowalski w rozmowie z serwisem stopklatka.pl.





W 2011 roku artysta rozpoczął współpracę z wydawnictwem Boom Comics, ilustrując powieść graficzną „Malignant Man”, do której scenariusz napisał James Wan, współtwórca horroru „Piła”. Rok 2013 przyniósł kolejny przełom w karierze rysownika. Dla Image Comics Piotr Kowalski, wspólnie ze scenarzystą Joe’em Caseyem rozpoczął tworzenie serii „SEX” (w Polsce publikowanej przez Mucha Comics) oraz został pierwszym Polakiem w historii, który dostał możliwość narysowania przygód Hulka. Praca, jaką wykonał przy okazji czteroczęściowej miniserii „Marvel Knights. Hulk”, została oceniona na tyle wysoko, że rok później amerykański gigant zaprosił go do współpracy przy miniserii „Mroczna Wieża. Powołanie trójki” („The Dark Tower: The Drawing of the Three”) na podstawie bestsellerowego cyklu powieści Stephena Kinga.

Szymon Kudrański

Choć młodszy od Piotra Kowalskiego o 14 lat, to właśnie jemu, jako pierwszemu polskiemu rysownikowi, udało się zaistnieć za oceanem. Komiksy obecne były w jego życiu od dziecka. Dzięki marvelowskiej kolekcji swojego ojca obrazkową sztuką zainteresował się, jak sam przyznaje, jeszcze zanim nauczył się mówić. Jako 17-latek swoimi pracami próbował zainteresować rodzimych wydawców komiksowych, ale bez powodzenia. 

Czytaj także: Skąd wzięli się Superman, Batman i Wonder Woman?

Niedługo później portfolio Kudrańskiego trafiło do rąk Steve’a Nilesa, pisarza i scenarzysty odpowiedzialnego m.in. za głośną serię „30 dni nocy” (w Polsce opublikowanej przez nieistniejące już wydawnictwo Mandragora). Ten zaproponował młodemu artyście stworzenie 10-stronicowej historii do nowelowego zbioru „30 Days Of Night Annual 2004”, po którego premierze nazwisko rysownika stało się rozpoznawalne w branży.



W 2010 roku Szymon Kudrański został zaproszony do współtworzenia serii „Spawn”, sztandarowego tytułu w katalogu wydawnictwa Image Comics. Zadebiutował „gościnnie” w 200. (jubileuszowym) numerze cyklu, a od kolejnego zeszytu stał się głównym rysownikiem serii. Dziś ma już na koncie ponad 50 części „Spawna”, opowieści o przygodach amerykańskiego komandosa, który po śmierci zawarł pakt z diabłem i, jako demon na usługach piekła, powrócił do naszego świata.

Czytaj także: To on stworzył Kick-Assa i Kingsmenów oraz zaczął wojnę domową w Marvelu

W 2011 roku Szymon Kudrański rozpoczął współpracę z DC Comics, stając się pierwszym Polakiem, któremu powierzono rysowanie przygód Batmana. Artysta stworzył kadry do miniserii „Penguin. Pain and Prejudice” ze scenariuszem Gregga Hurwitza. Jego rysunki znalazły się także w cyklach „Batman. Mroczny Rycerz” i „Batman. Detective Comics” oraz w zeszytach serii „Green Lantern” i „Green Arrow”.



Trzy lata później Kudrański trafił pod skrzydła Marvela. Dla nowego pracodawcy najpierw stworzył dwa ostatnie zeszyty 4-odcinkowej miniserii „All-New Captain America: Fear Him”. W 2015 roku narysowane przez niego kadry znalazły się w albumie „Avengers: Time Runs Out”, a w marcu tego roku stał się głównym rysownikiem serii „Daredevil/Punisher” poświęconej jednym z najbardziej rozpoznawalnych mieszkańców uniwersum Marvela.

Katarzyna Niemczyk

Studentka wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, prywatnie miłośniczka gier wideo, komiksów oraz dobrych animacji, w zeszłym roku została zaangażowana przez Marvela do rysowania serii „Mockingbird”. Jej bohaterką jest Bobbi Morse, doskonale wyszkolona agentka do zadań specjalnych i członkini drużyny Avengers, którą widzowie znają z serialu „Agenci T.A.R.C.Z.Y.”.

Czytaj także: Batman kontra Superman. Starcie gigantów

Do Marvela Niemczyk trafiła dzięki łowcy talentów C.B. Cebulskiemu, który w ubiegłym roku odwiedził łódzki Międzynarodowy Festiwal Komiksów i Gier. Dzięki pomocy rysownika i scenarzysty Sebastiana Skrobola (autora udanego „Quiet Little Melody. A Simple Fairytale”) portfolio artystki trafiło do jego rąk. Prace Katarzyny Niemczyk spodobały się nie tylko Cebulskiemu, ale przede wszystkim autorce scenariusza Chelsie Cain, która sama wybrała polską artystkę do rysownia „Mockingbird”. – Kate wspaniale rysuje piękne kobiety. To jej specjalność. Bobbi jest seksowna (...). Jest silna. Doskonale przygotowana fizycznie. A Katarzyna potrafi narysować kobietę w metalowym bikini i obcisłych pończochach w taki sposób, że patrząc na nią, nie mamy wątpliwości, że to ona kontroluje sytuację – chwaliła Cain polską rysowniczkę w wywiadzie na stronie marvel.com.



Pierwszy zeszyt serii „Mockingbird” miał swoją premierę w marcu tego roku i został entuzjastycznie przyjęty zarówno przez krytyków, jak i czytelników. Cykl liczy już cztery zeszyty (ostatni, opatrzony numerem 4. ukazał się 29 czerwca). W planach Katarzyna Niemczyk ma już autorski komiks. Miałaby to być opowieść łącząca w sobie elementy sf. oraz fantasy inspirowana zarówno cyklem „Star Trek”, jak i serią gier „Mass Effect”.

Czytaj także: Kriss de Valnor powraca!

Wszyscy twórcy zgodnie podkreślają, że współpraca z największymi wydawcami daje olbrzymią satysfakcję, ale też nie należy do najłatwiejszych. Pracować trzeba szybko, a dotrzymywanie terminów jest nawet ważniejsze niż jakość dostarczanych plansz. Rywalizacja jest ogromna. Jednak wydawcy cały czas poszukują nowych talentów. Mam nadzieję, że do trio Kowalski-Kudrański-Niemczyk wkrótce dołączą kolejni polscy twórcy.
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%