Wyniki badań przeprowadzonych w 2013 roku przez CBOS pokazały, że większość Polaków wyjeżdżających na wakacje sama organizowała sobie wyjazd. Specjaliści z Nielsen Polska potwierdzili ten trend dwa lata później. Wyniki ankiety pokazały, że 68 proc. wybiera wakacje w Polsce, a jeżeli odpoczywamy w kraju, najczęściej poruszamy się samochodem.

Policja w swoich danych statystycznych potwierdza wzmożony ruch samochodowy i autobusowy w okresie wakacyjnym. Dane opublikowane w ramach podsumowania akcji „Bezpieczne wakacje 2015” nie pozostawiają złudzeń, że nie wszyscy kierowcy odpowiednio zadbali o stan techniczny swoich samochodów. Tylko w okresie wakacyjnym funkcjonariusze drogówki zatrzymali w związku z niewłaściwym stanem technicznym 1492 dowody rejestracyjne. Sprawa jest poważna – niemieckie statystyki pokazują, że aż 10 proc. wszystkich wypadków spowodowanych jest przez niewłaściwy stan techniczny pojazdu.

Przygotowujemy samochód do podróży

Zanim zaczniemy dokładny przegląd techniczny, warto skorzystać z poradnika o myciu aut, zadbać o czystość samochodu i pozbyć się zbędnych rzeczy nagromadzonych w jego wnętrzu.



– Systematyczne przeglądy samochodu pozwolą nam nie tylko na wcześniejsze oszacowanie wydatków związanych z serwisem samochodu, ale również na ocenę stanu technicznego naszego pojazdu – wyjaśnia Robert Krotoski, menedżer kategorii Motoryzacja w Allegro. - Jeżeli odpowiednio zadbamy o nasz pojazd to niewątpliwie przedłużymy żywotność poszczególnych podzespołów – dodaje.

Niezwykle ważnym i niestety często pomijanym przez kierowców aspektem jest stan techniczny amortyzatorów. Warto przy tym pamiętać, że nie można dokładnie określić, po jakim czasie lub przebiegu należy ten element wymienić. Co więcej amortyzatory rzadko psują się nagle i gwałtownie – skuteczność tłumienia obniża się stopniowo, dlatego specjaliści zalecają regularne kontrole – przynajmniej co 20 tys. kilometrów.

– Stan techniczny amortyzatorów możemy sprawdzić sami. Zużyte powodują, że samochodem zaczyna nadmiernie bujać po pokonaniu nierówności. Dodatkowym symptomem jest zbyt częste aktywowanie się systemu ABS. Zły stan techniczny amortyzatorów to nie tylko gorsza trakcja, ale również zwiększenie drogi hamowania – wyjaśnia Robert Krotoski. – Testy pokazały, że jadący z prędkością 80 km/h samochód ze zużytymi amortyzatorami potrzebuje średnio o 7–8 metrów dłuższej drogi hamowania – dodaje.



Zły stan amortyzatorów wpływa ponadto na inne elementy zawieszenia. Warto więc skontrolować zużycie końcówek drążków kierowniczych, przegubów kulowych, elementów gumowo-metalowych i układu kierowniczego. Wszystko to wpływa na precyzję prowadzenia pojazdu.

Warto pamiętać, że amortyzatory wymienia się parami. Nawet, gdy uszkodzony jest tylko jeden. Specjaliści zalecają wymianę, gdy sprawność amortyzatora spadnie do 30 proc. lub gdy różnica pomiędzy poszczególnymi amortyzatorami wyniesie 15 proc.

Nie mniej ważny jest układ hamulcowy, a o jego wpływie na bezpieczeństwo nie trzeba chyba nikogo przekonywać. To jeden z najważniejszych, jeżeli nie najważniejszy system w naszym samochodzie.

Stan techniczny układu hamulcowego powinien być również regularnie kontrolowany. Jeżeli brakuje nam wiedzy z zakresu mechaniki, lepiej odwiedzić specjalistę. Odpowiedni przegląd powinien objąć nie tylko elementy mechaniczne, ale również hydrauliczne i elektryczne tego układu. Mechanik powinien ocenić grubość klocków hamulcowych - nadmiernie zużyte należy wymienić, oraz tarcz hamulcowych.



– Nie można również zapomnieć o płynie hamulcowym. On również z czasem traci swoje właściwości, co oznacza, że w ekstremalnej sytuacji hamulce w naszym samochodzie przestaną działać – wyjaśnia Robert Krotoski z Allegro. – Przyjmuje się, że raz na dwa lata lub nie rzadziej niż co 50 tys. km powinniśmy kontrolować stan płynu hamulcowego. Możemy to zrobić samodzielnie, wykorzystując w tym celu tester, którego ceny zaczynają się od kilkudziesięciu złotych. Urządzenie to zweryfikuje zawartość wody w płynie i za pomocą np. kolorowych diod poinformuje, czy wymiana jest już konieczna – dodaje.

Ponadto warto sprawdzić również przewody hamulcowe oraz układy ABS i ASR.
Warto pamiętać, że elementy zawieszenie i układu hamulcowego to zespół ściśle powiązanych ze sobą elementów. Zaniedbanie na jednej płaszczyźnie powoduje problemy również w kolejnych podzespołach. Wszystkie one odpowiadają za nasze bezpieczeństwo, dlatego należy o nie odpowiednio zadbać.

Fot. Pexels.com

Maksymilian Rokatański

magazyn@allegro.pl

Powiązane artykuły

Koenig-Specials. Wyjątkowy smak tuningu lat 80.
Lata 80. to czas, w którym pojęcie przepychu w motoryzacji było czymś nieznanym. To, czego nie odważyli się zaproponować producenci, wyjeżdżało z pracowni firm tuningowych. Firmy takie jak ABC Exclusive, AMG, Arden, Carat by Duchatelet, Gemballa, Koenig-Specials, Lorinser, Rinspeed, Sbarro, Strosek czy Treser proponowały daleko idące modyfikacje, czyniące samochody prawdziwymi dziełami sztuki, często zwielokrotniające cenę wyjściowych modeli. Poznajcie bliżej historię jednej z nich.
Święta pachną piernikami
Korzenny aromat unoszący się w całym domu, bursztynowy miód i tysiące pomysłów na dekoracje. Nadchodzi Boże Narodzenie, a więc pieczemy pierniki!
Niebezpieczne kobiety popkultury
Najnowszy film Patryka Vegi „Pitbull. Niebezpieczne kobiety” w ciągu 4 pierwszych dni wyświetlania obejrzało 835 000 widzów! Jednym z powodów tego sukcesu może być fakt, że reżyser tym razem postawił na kobiety. A te, szczególnie jeśli cieszą się złą sławą, przyciągają uwagę widzów jak magnes. Nawet przez kilkaset lat. Przedstawiamy sylwetki 9 kobiet, którym bycie „niebezpiecznymi” zapewniło nieśmiertelność. 
Wirtualni piłkarze – realne emocje
Piłka nożna to najpopularniejszy sport na świecie. Mistrzostwa świata, rozgrywki klubowe, liga mistrzów. Messi, Ronaldo czy Lewandowski. Camp Nou, Maracanã czy nasz Narodowy. Gwiazdy, stadiony, drużyny, wielkie pieniądze i jeszcze większe emocje. Czy da się je odtworzyć w domowym zaciszu?