Marka Allegro już po raz siódmy została wyróżniona przez konsumentów i ekspertów badania Superbrands tytułami Superbrands, Business Superbrands oraz Created in Poland Superbrands w edycji konkursu 2015/2016 i tym samym po raz kolejny znalazła się wśród czołowych marek konsumenckich i biznesowych w Polsce.

– Te wszystkie nagrody wynikają z tego, że Rada Marek Superbrands docenia znaczenie marki Allegro na polskim rynku. Jest to tym większe wyróżnienie, ponieważ werdykt jest oparty na głosowaniu nie tylko ekspertów, ale konsumentów czy klientów marki – mówi Michał Bonarowski z Allegro. – Ważne jest, że wśród rozpoznawanych marek znalazło się wiele firm technologicznych jak Google, Apple czy właśnie Allegro, które jest jednym z największych serwisów technologicznym w tej części Europy – dodaje.

Nina Kowalewska-Motlik, prezes firmy New Communications, organizatora Superbrands w Polsce, przyznaje, że konkurs zmienił się od czasu pierwszej edycji i podkreśla, że przez ten czas pojawiło się na rynku wiele marek, zarówno tych polskich, jak i zagranicznych. – Nasza metodologia również coraz bardziej się rozwija, przez co realizujemy jedno z największych badań konsumenckich w kraju. 



Jak podkreśla Monika Kowalewska z New Communications, Superbrands to tytuł, którego nie można kupić. – Jedyny sposób, aby go zdobyć, to dbać o swoich klientów czy konsumentów – wyjaśnia.

Jakie kryteria trzeba spełnić i w jaki sposób można się znaleźć w tak zaszczytnym gronie? Na pierwszym etapie siłę kilku tysięcy marek ocenia grupa ponad 15 tys. konsumentów. Podczas drugiego etapu spośród kilkuset tak wyłonionych marek swoje typy anonimowo wskazuje 69 ekspertów branżowych. Na podstawie ich werdyktu marki uszeregowane są według parametru siły oddziaływania na konsumentów. 

– Dzięki temu jesteśmy w stanie wziąć pod lupę łącznie ponad 3 tys. marek – wyjaśnia Monika Kowalewska. – W Polsce przyznawane są trzy rodzaje wyróżnień: Business Superbrands – dla najsilniejszych marek B2B i korporacyjnych. O przyznaniu tych wyróżnień decydują polscy menedżerowie i eksperci marek Business Partners. Kryteria, które są brane pod uwagę podczas przyznawania tego tytułu, to pozycja rynkowa marki w Polsce, jakość produktów lub usług, jakość relacji B2B, innowacyjność oraz działania CSR. Tytuł Created in Poland Superbrands to wyróżnienie dla polskich marek. O przyznaniu tego tytułu decydują wyłącznie głosy konsumentów, a kryteria, według których tytuł jest przyznawany, to znajomość i rekomendacja marki. Trzecie wyróżnienie to Superbrands, wyróżnienie dla najsilniejszych marek konsumenckich w Polsce zarówno polskich, jak i zagranicznych. O ich przyznaniu decydują łącznie głosy konsumentów i
ekspertów Rady Marek Superbrands. Kryteria to znajomość i rekomendacja marki w opinii konsumentów oraz oceniana przez ekspertów wizerunkowa siła marki – wyjaśnia Monika Kowalewska.


– Firmy, aby zaistnieć na rynku, muszą być promowane właśnie w takich konkursach – uważa Maciej Tesławski, filozof marketingu. – To, co robią na co dzień, musi być przez kogoś uznane, a jeśli jest uznawane przez konsumentów, to tym silniejsze jest to wyróżnienie – podkreśla.

To także ukoronowanie wysiłku włożonego w rozwój brandu. – Pokazuje, że warto starać się, żeby marka rozwijała się i żeby była zauważana na rynku – mówi Waldemar Kletkiewicz, Senior Brand Manager Jan Niezbędny.

– Superbrands to bardzo ważne wyróżnienie. Dla pracowników, dla klientów, dla wszystkich, którzy znają markę, którzy też pracują na dobry jej wizerunek – mówi Małgorzata Growińska, dyrektor artystyczna Wittchen.

Od pięciu lat podczas gali Superbrands Instytut Adama Mickiewicza pod brandem Culture.pl przyznaje nagrodę specjalną, którą w tym roku otrzymali Mariusz Treliński, polski reżyser operowy, filmowy i teatralny, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, oraz Boris Kudlička, scenograf teatralny i filmowy. Nagrodę tę wręczał osobiście Paweł Potoroczyn, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.


„Jako tandem inscenizacyjny Mariusz Treliński i Boris Kudlička w najnowszym okresie historii opery, często określanym mianem »czasu inscenizatorów«, zbudowali rozpoznawalną, cenioną i nagradzaną na całym świecie spójną estetykę, własny język inscenizacyjny, który czyni z nich zjawisko wyjątkowe” – czytamy w uzasadnieniu kapituły konkursu.

– Artyści dziś oczywiście myślą o kreowaniu wizerunku, tylko dla mnie jest to kompletnie obce – wyznaje Mariusz Treliński. – Ja zawsze staram się być ukryty za swoimi utworami, staram się nie być ich twarzą, bo uważam, że dobry reżyser to ten ukryty w swoim dziele – mówi.

Po raz pierwszy w 10-letniej historii Superbrands w Polsce laureat Nagrody honorowej, przyznawanej za szczególne zasługi dla promocji dobrego wizerunku Polski w świecie, został wybrany głosami uczestników badania, zapytanych o „Polaka, który daje im najwięcej powodów do dumy”. Statuetkę Superbrands otrzymali dotychczas m.in. Lech Wałęsa, prof. Jerzy Buzek, prof. Leszek Balcerowicz, Andrzej Wajda i Robert Lewandowski. W tym roku powędrowała do rąk Agnieszki Radwańskiej, tenisistki. 

– Bardzo serdecznie chciałam wszystkim podziękować za tytuł Superbrands. Jest to moja pierwsza statuetka w tej kategorii, więc niezmiernie się cieszę – usłyszeliśmy z ekranu, bowiem Agnieszka Radwańska w czasie, gdy odbywała się gala, przygotowywała się we Francji do kolejnych rozgrywek.


– Marki, którym przyznano tytuł Superbrands, są perfekcyjne niczym tykający mechanizm zegarka. Mechanizm ten jest automatyczny, sprawdzony i niezawodny. Czy są to elementy sektora usługowego, spożywczego, budowlanego, czy trybiki energetyczne, elektroniczne czy medyczne, luksusowe turbiny czy finansowe koła, ich wspólna praca tworzy nie tylko silne związki z konsumentami, ale również silne PKB Polski – podsumowuje Nina Kowalewska-Motlik z New Communications.



Superbrands to jedyna na świecie niezależna organizacja promującą ideę brandingu poprzez identyfikację, nagradzanie i opisywanie drogi do sukcesu najsilniejszych marek. Powstała w 1994 roku w Wielkiej Brytanii. Obecnie działa w ponad 80 krajach na całym świecie.

Projekt Superbrands jest obecny w Polsce od 2004 roku. W każdej edycji wyłaniani są liderzy wśród marek biznesowych i konsumenckich. Tytuły Superbrands przyznawane są na podstawie wyników corocznych niezależnych badań rynku oraz głosów tzw. Rady Marek – niezależnego gremium ekspertów w dziedzinie marketingu, reklamy i brandingu. Dotychczas odbyło się dziewięć edycji projektu Superbrands Polska. Laureaci dołączyli do elitarnego Klubu Superbrands, a ich marki znalazły się w kolejnych wydaniach Albumu Superbrands. Wyłącznym przedstawicielem Superbrands w Polsce jest firma New Communications.

Fot. Katarzyna Rainka

Anna Gardyniak

magazyn@allegro.pl

Powiązane artykuły