– Można produkować bardzo różne formy kontentu i nie od razu muszą to być shorty albo długie filmy czy wielkie produkcje filmowe – wyjaśnia Anna Iller, branded content manager w Allegro. I dodaje, że można zacząć od bardzo podstawowych rzeczy, które wcale nie muszą być wysokobudżetowymi produkcjami. – Na przykład od komunikacji z użytkownikami czy to w formie pokazywania tego, co robimy, jak robimy, jakie są nasze produkty, czy to w formie poradnikowej lub eksperckiej – mówi.

Skąd się wziął pomysł na zorganizowanie spotkania dotyczącego właśnie content makretingu? Jak wyjaśnia Marcin Kuchno, organizator spotkań z cyklu „PR bez krawatów” i specjalista w agencji Flywheel PR, content marketing to ciekawy temat, o którym ostatnio dużo się mówi. – Dlatego zaprosiliśmy ekspertów w tej dziedzinie, aby nam opowiedzieli o swoich doświadczeniach z perspektywy teoretycznej, dziennikarskiej. A na przykładzie Allegro chcieliśmy pokazać konkretne realizacje perfekcyjnie zaplanowanego content marketingu. 



Content marketing swoim początkiem sięga końca XIX wieku. W tamtych czasach były to ulotki informacyjne czy pisma branżowe. – Mało kto wie, że prekursorem content marketingu był magazyn „The Furrow”, wydawany w 1895 roku przez producenta maszyn rolniczych, w którym zawarte były porady i informacje o tym, jak optymalizować działania na roli – opowiada Justyna Bakalarska, specjalistka ds. nowych mediów i wykładowca Collegium Civitas oraz autorka _magazynu.Allegro. – Dlatego nie można mówić, że content marketing to jest nowe podejście, ale obecnie mamy do dyspozycji nowe kanały i nowe możliwości – tłumaczy Bakalarska.  

Historię content marketingu już znamy, ale co trzeba zrobić, aby stworzyć dobry kontent? – Przede wszystkim musimy wiedzieć, do kogo kierujemy nasz content marketing – tłumaczy Monika Gorczyca, Business Director Havas Content King. – Przy każdym planowaniu kampanii wymyślam konkretną, docelową osobę, do której kampania jest skierowana – tzw. personę. Ta osoba ma imię, swoje zainteresowania, rodzinę – tłumaczy Gorczyca. I dodaje, że kluczem do skutecznego content marketingu jest również głęboka analiza tego, co dostarcza nam Internet. – Analiza tego, jak użytkownik porusza się w Internecie plus dobre przygotowanie i dobry plan – to jest tak naprawdę połowa sukcesu – wyjaśnia.

Aby nasze działania były skuteczne, oprócz wyżej wymienionych elementów ważny jest  dobry pomysł na content. Na przykład taki, jakim są „Legendy polskie” czy chociażby _magazyn.Allegro, który właśnie czytacie: zawierają ciekawe treści dobrze nastrajające odbiorców do świata.

Jednak wymyślenie dobrego pomysłu nie zawsze przychodzi z łatwością. – Ponad rok temu wysłaliśmy do różnych agencji prośbę z briefem o opracowanie strategii content marketingowej dla Allegro. Dostaliśmy naprawdę wiele odpowiedzi, ale cały czas to nie było to, o co nam chodziło – tłumaczy Anna Iller. – Propozycje dotyczyły głównie działalności Allegro, działań okołosprzedażowych lub marki jako takiej. A my chcieliśmy czegoś więcej. W końcu dotarła do nas agencja Platige Image, i mimo że ich pomysł też odbiegał od naszych oczekiwań, w ciągu kilku miesięcy wypracowaliśmy wspólnie to, co teraz możemy oglądać jako „Legendy polskie” – wspomina Iller.

Efekt wspólnej pracy Allegro i Platige Image przerósł najśmielsze oczekiwania, bo jak przyznaje Anna Iller, nikt w Allegro nie spodziewał się, że oba filmy – Twardowsky i Smok – zrobią aż tak ogromną furorę.

– Liczyliśmy, że nasze filmy z serii „Legend polskich” obejrzy maksymalnie milion osób. Tymczasem produkcje o Twardowskym i Smoku obejrzało ponad... sześć milionów użytkowników serwisu! – ujawnia Iller. Taki odzew nie pozostawił Allegro innego wyboru, jak tylko zająć się kontynuacją tego kontentu. Już teraz wiadomo, że w drugiej połowie roku zobaczymy trzy nowe odcinki z tej serii. Kontynuację Twadrowsky'ego i dwa nowe filmy: Bazyliszka i Jagę


Ale Allegro prowadzi jednocześnie kilka kampanii: Czego szukasz, a także charytatywną „Mafię w sieci”, w której Piotr Cyrwus, grając mafiosa, namawia do pomagania zwierzętom ze schroniska. Jak ma się to do działalności Allegro? – W naszym contencie ma liczyć się przede wszystkim wywoływanie uśmiechu wśród naszych klientów – mówi Iller. To właśnie pozytywne emocje wydają się być kluczem do sukcesu Allegro w wykorzystaniu content marketingu.

I chyba w tym kierunku będzie podążać komunikacja. – Chociażby ze względu na fakt, że tego obecnie oczekują nasi odbiorcy, a marki powinny za tymi oczekiwaniami podążać – podsumowuje spotkanie Justyna Bakalarska.


„PR bez krawatów” to seria cyklicznych spotkań ludzi zajmujących się szeroko pojętą komunikacją – public relations, marketingiem, brandingiem czy reklamą, organizowanych w warszawskiej klubokawiarni MiTo. Więcej na ten temat dowiesz się TU.



Fot. Kasia Szkoda
Bazyliszek żyje! Allegro przedstawia kolejną polską legendę
Wieki temu budził grozę wśród mieszkańców Warszawy, teraz powraca, by siać postrach w Internecie. „Operacja Bazyliszek” to kolejny film krótkometrażowy, który powstał w ramach projektu Legendy Polskie Allegro. W głównych rolach występują Paweł Domagała, Olaf Lubaszenko i Michalina Olszańska.
Diabelskie urodziny Marysi w teledysku „Jezu jak się cieszę”
Allegro przygotowało filmową wersję teledysku do kolejnego utworu ze ścieżki dźwiękowej projektu Legendy Polskie. Tym razem główną bohaterką historii jest kilkuletnia Marysia, która zamienia urodzinową imprezę w koszmar. Za scenariusz i reżyserię „Jezu jak się cieszę” odpowiada Kordian Kądziela, a w obsadzie znalazł się m.in. Piotr Machalica.
Legendy Polskie – premiera teledysku „Cichosza”
Teledysk do nowej aranżacji piosenki „Cichosza” w wykonaniu Krzysztofa Zalewskiego i Marcina Macuka to kolejna produkcja, która powstała w ramach projektu Legendy Polskie. W klipie pojawiają się postacie znane z poprzednich filmów – Rzepicha i Boruta - grani przez Michalinę Olszańską i Tomasza Drabka.
Legendy Polskie na Camerimage
„Operacja Bazyliszek” znalazła się wśród filmów, które można było obejrzeć w czasie Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE. Projekcja filmu z cyklu Legendy Polskie była też okazją do spotkania z twórcami i aktorami zaangażowanymi w projekt.