Prace nad samochodem rozpoczęto już w 1984 roku, a projekt nazwano New Sports car eXperimental. W pracach wzięli udział najlepsi inżynierowie Hondy, którzy doświadczenie zdobywali podczas prac nad silnikami zasilającymi mistrzowskie bolidy Formuły 1 – Williamsa i McLarena. Silniki Hondy w owym czasie zdominowały najbardziej elitarne zawody motorowe na świecie, napędzając zespoły sięgające po sześć kolejnych tytułów mistrzowskich z kolei 1986–1991. Wiele technologii z F1 przepłynęło wówczas do projektu NSX.
Nadwozie Hondy NSX budowane było według najlepszych wzorców, z wykorzystaniem tradycyjnej wiedzy i doświadczenia oraz najnowszych technologii. NSX jako pierwszy samochód na świecie otrzymał nadwozie stanowiące konstrukcję samonośną wykonane całkowicie z aluminium, co pomogło uzyskać niską masę 1270 kg. Wnętrze z kolei zbudowane zostało na wzór myśliwców F16, zapewniając świetną widoczność i wygodę podczas ekstremalnie szybkiej jazdy.

Silnik umieszczono centralnie, była to 24-zaworowa jednostka V6 o mocy 272 KM osiąganej przy 7100 obr./min. Zastosowano w niej układ VTEC, czyli system elektronicznie sterowanych zmiennych faz i skoków zaworów, wówczas nazywany ósmym cudem świata. Biorąc pod uwagę pojemność zaledwie 3 litrów – uzyskane 90 KM z jednego litra należało wówczas do najlepszych wyników jednostek napędowych na świecie, dorównując genialnym silnikom V8 Ferrari.

Nad dopracowaniem finalnej wersji pracował jeden z największych geniuszy kierownicy – legendarny Ayrton Senna, trzykrotny mistrz świata Formuły 1. W rezultacie powstał samochód, którzy pokochali miłośnicy szybkiej jazdy. Nie był to rekordzista pod względem mocy, jednak sprawdzał się znakomicie zarówno na zwykłych drogach, jak i podczas okazjonalnego użytku na torze wyścigowym. Był to godny rywal Ferrari 348 – nieco słabszy, lecz niwelujący tę różnicę dzięki doskonałemu wyważeniu i niższej masie. Co Honda straciła na prostej, była w stanie odrobić na zakrętach.

Od 1990 do 2005 pod marką Honda NSX oraz Acura NSX (to ten sam model przygotowany na rynek amerykański) zbudowano ok. 18 tys. sztuk. Dziś to coraz bardziej poszukiwane modele, zyskujące na wartości z roku na rok.

Egzemplarz z amerykańskiego rynku – Acurę NSX z 1992 roku – odnaleźć możemy również na Allegro. Samochód jest opłacony i zarejestrowany w Polsce. Swoją ekstremalnie niską sylwetką i czerwonym lakierem z pewnością odwróci na ulicy każdą głowę. Wprost trudno uwierzyć, że ta konstrukcja ma ponad ćwierć wieku, a wciąż prezentuje się świeżo, nie zdradzając swoich lat.

Prezentowany egzemplarz nie ustrzegł się kilku tuningowych modyfikacji. Brakuje w nim fabrycznych oznaczeń „Acura” oraz oryginalnych, 16-calowych felg.

Zmieniony został sterownik układu wtryskowego oraz wydech, dzięki czemu zapewne największa bolączka amerykańskiej specyfikacji – niższa moc – została zażegnana. Szczęśliwie samochód wyposażony został w skrzynię manualną – element niezbędny do właściwego wykorzystania możliwości dynamicznych samochodu. To z pewnością właściwy wybór dla każdego motomaniaka lubiącego szybką jazdę.

Adam Piotrowski jest autorem popularnego bloga i serwisu ogłoszeniowego Giełda klasyków, prezentującego godne polecenia samochody klasyczne i kolekcjonerskie.

Serdecznie dziękujemy za możliwość wykorzystania zdjęć firmie MULTISERWIS CIĘCIARA, www.multiserwis.org

Adam Piotrowski

www.gieldaklasykow.pl

magazyn@allegro.pl
Corvette – piękna i bestia
Chevrolet corvette to jeden z najbardziej kultowych amerykańskich modeli. Bez niej świat motoryzacji nie byłby tym, czym jest... Pełnym emocji tyglem, w którym odnaleźć możemy spełnienie marzeń, zrealizować poczucie wolności i zaspokoić manię szybkości.
Porsche 911 Turbo – po prostu idealne
Porsche 911 to samochód, którego miłośnikom motoryzacji nie trzeba przedstawiać. Narodził się w 1964 roku, lecz do dziś jest w produkcji, a wszystkie kolejne generacje zachowują charakterystyczny kształt i umieszczenie silnika za tylną osią. Od zawsze 911 wyróżniała się ponadprzeciętnymi osiągami, co szczególnie dotyczy fenomenalnych wersji Turbo, stale rozwijanych od 1975 roku.
Jaguar E-Type - kultowy klasyk, który przyspiesza bicie serca
Pierwsze samochody zrodziły się, by pomóc przemieszczać się z punktu A do punktu B. Lecz z czasem stały się czymś więcej - symbolem wolności i wysokiego statusu. Spełniały nie tylko funkcje użytkowe, lecz zaspokajały również potrzebę piękna. Jaguar E-Type jest jedną z tych maszyn, które w historii motoryzacji wywołały największe poruszenie...
Legenda motoryzacji za mniej niż 50 tysięcy?
Znamy je z kina, znamy również z ulic, z pikników samochodów zabytkowych czy militarnych. Wjadą wszędzie tam, gdzie zwykły samochód osobowy nie da rady. Mają swoje lata, lecz mają również duszę. Coś, czego nie uświadczymy w wielu nowszych pojazdach. Warto poznać smak przygody i zabytkowej motoryzacji, a Land Rover może nas w ten świat doskonale wprowadzić.