Linnar Viik – ojciec nowego wizerunku Estonii i pionier informatyzacji kraju. Z jego inicjatywy w konstytucji Estonii uznano prawo do dostępu do Internetu za jedno z podstawowych praw człowieka. W sektorze nowych technologii aktywny od początku lat 90. Obecnie szefuje startupowi Pocopay, które działa w branży finansowej.

Forum PayU Lab to spotkanie liderów biznesu, skoncentrowane na tematyce e-commerce, ale także innych formach internetowego biznesu. W wydarzeniu wezmą udział eksperci reprezentujący nowe technologie, branżę telekomunikacyjną, przedstawiciele sektorów energetycznych i ubezpieczeniowych. Więcej informacji.

_magazyn.Allegro: Jaki jest obecnie, Pana zdaniem, najważniejszy trend w e-commerce?

Linnar Viik: Trendy w e-commerce dobrze odzwierciedlają zmiany społeczno-ekonomiczne oraz zmieniające się zachowania konsumentów. Widać, że dbanie o jak najlepsze doświadczenia klientów to główny motywator innowacji w branży. Drugi czynnik wpływający na rozwój trendów to logistyka. Wydaje się, że mantrą e-commerce jest teraz niemal natychmiastowa dostawa.

Ważną kwestią, która dotyczy całej branży e-commerce, jest też handel transgraniczny i zapewnienie jednolitego doświadczenia dla klientów z różnych państw…

Zdecydowanie. Dla konsumenta nie jest istotne, czy sklep jest fiński czy polski, ale liczy się łatwość dokonywania zakupów i płatności. Oczywiście ważna jest też cena i dostępność towaru. A czy da się zbudować stabilny biznes, koncentrując się wyłącznie na lokalnym rynku? Cóż, to zależy od rynku. W Polsce wydaje się, że jest to jeszcze możliwe, ale zalecałbym jednak myśleć globalnie. Biznes powinno się tworzyć tam, gdzie jest popyt, a dzięki Internetowi można dużo łatwiej dotrzeć do miejsc, w których istnieje zapotrzebowanie na określone produkty.

Liczy Pan na to, że handel transgraniczny i międzynarodowa ekspansja europejskich firm e-commerce będzie łatwiejsza, gdy ziści się idea Jednolitego Rynku Cyfrowego?

Komisja Europejska uczyniła z Jednolitego Rynku Cyfrowego jeden ze swoich priorytetów. I bardzo dobrze. W ciągu najbliższych lat powinniśmy skupiać się na tym, że udział europejskich firm w globalnym rynku e-commerce systematycznie rósł, aby balansować ekspansję graczy z USA i Chin. Sądzę, że Jednolity Rynek Cyfrowy w tym pomoże.

Wspomnieliśmy o doświadczeniach konsumentów. Ma Pan doświadczenie nie tylko w tworzeniu rozwiązań płatniczych, z których można skorzystać w łatwy sposób, ale pomagał Pan stworzyć system e-usług dla obywateli w Estonii. Czy doświadczenia z tworzenia rozwiązań e-rządu można wykorzystać w e-commerce i odwrotnie?

Wszystkie usługi powinno się budować z myślą o końcowym użytkowniku i we współpracy z nim. Branża e-commerce i płatności online mają tutaj akurat lepsze rezultaty oraz bogatsze doświadczenia niż administracja publiczna, więc wiedza zdecydowanie powinna płynąć z biznesu do rządu. Firmy sprzedające w Internecie świetnie rozumieją potrzeby swoich użytkowników i potrafią projektować rozwiązania, które te potrzeby realizują.

Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl

Powiązane artykuły

NAJCIEKAWSZE TRENDY Z BADANIA POLSKA STROJNA 2016
Tegoroczne badanie „Polska Strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków” pokazuje, że nasze preferencje zakupowe zmieniają się bardzo szybko, a jednocześnie nie należymy do awangardy. Bywamy i nowocześni, i zachowawczy jednocześnie. Warto przyjrzeć się najważniejszym ustaleniom z tego badania. Poniżej przedstawiamy subiektywny wybór autorów raportu, choć oczywiście czytając raport, każdy możne znaleźć inne, ważne z własnej perspektywy zjawiska. 
Naszyj to! Barwny powrót do lat 90.
Kochasz muzykę, kino, seriale? W tym sezonie wyrazisz to również... strojem. Naszywki i przypinki to niepozorne dodatki, które mogą całkowicie odmienić charakter nudnej, jesiennej stylizacji, dodając jej lekkości i młodzieżowego luzu. Niegdyś można je było znaleźć głównie na torbach i kurtkach zbuntowanych licealistów, teraz zagościły na pokazach najważniejszych domów mody.
10 hitów mody, które będziesz nosić też za rok
Projektanci wciąż zaskakują. Lansują nowe trendy albo powracają do tych sprzed lat w zupełnie nowej odsłonie. Co powinno się więc znaleźć w szafie kobiety? Jakie ubrania kupić teraz, by być modną w kolejnym sezonie, polecają modowi specjaliści, blogerki i vlogerki.   
Ostre koło. Lubisz jazdę bez hamulców?
Te rowery fascynują. Kuszą wyglądem, oryginalnością. To nie tyle moda, co miejska subkultura wywodząca się ze środowiska kurierów, ale zataczająca coraz szersze kręgi. Hipsterzy porzucają dla nich swoje klasyczne cruisery. Ostre koła są jednym z obiektów pożądania millennialsów, dla których rower to nie tylko środek transportu, ale też ważny element stylu życia.