Decydując się na kampanie reklamowe, marki wciąż najczęściej sięgają po tradycyjne nośniki reklamowe takie jak reklama telewizyjna, poprzez którą docierają nie tylko do młodych odbiorców, ale przede wszystkim do ich rodziców, którzy przez lata byli najważniejszymi decydentami zakupowymi. Ten trend ze względu na rozwój technologii zaczyna się zmieniać. Młodzi ludzie stają się coraz bardziej świadomi i samodzielni nie tylko w sferze komunikacji, ale także i konsumpcji.

Nastolatkowie kupują w sieci

Według wyników badań zrealizowanych w zeszłym roku przez Gemiusa, a zawartych w raporcie „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska” ponad połowa wszystkich badanych konsumentów w przeszłości robiła zakupy przez Internet. Największy odsetek twierdzących odpowiedzi pojawił się w grupie wiekowej między 25 a 34 lata z wynikiem 34 proc. Jednak młodsi nie pozostają daleko w tyle. Z tych samych badań wynika, że 26 proc. osób z przedziału wiekowego 15–24 lata robi zakupy w sieci. A że w Internecie spędza także znaczną część swojego życia, łatwo przechodząc z działań offline na online, to właśnie w sieci reklamodawcy powinni szukać ich znacznie częściej niż przed telewizorami. Zwłaszcza że młodzi oglądają jej coraz mniej.

Nowe kanały, nowe wyzwania

W badaniach ukazujących konsumpcję treści jasno widać, że to YouTube czy też Facebook są znacznie chętniej odwiedzane przez młodsze pokolenie niż stacje telewizyjne. I choć to właśnie te media królują wśród nastolatków, nie powinno się także zapominać o mniej sztampowych kanałach takich jak Snapchat, z którego aktywnie korzysta ponad połowa internautów w wieku 13-17 lat czy Instagram, najbardziej popularny wśród osób między 15. a 18. rokiem życia.

Nowe kanały komunikacji wymagają również nowych pomysłów na to, jak trafić do młodego konsumenta, który o ile w najmłodszych latach bezkrytycznie przyjmuje komunikaty marketingowe, w nastoletnim wieku jest już bardziej wymagający. Podążając za trendami i gustami rówieśników, stara się być i robić to, co w danej chwili jest modne. Także w sferze technologicznej. Młodzi są otwarci na nowe doświadczenia, narzędzia i komunikaty.

Postaw na wartościowy content

Idealnym dowodem na to jest sukces projektu „Legendy Polskie” zrealizowanego przez Allegro. Łączna liczba obejrzeń na Facebooku i YouTubie, zaledwie po trzech miesiącach od premiery pierwszych filmów, przekroczyła już 6 mln.

– Polskie legendy to bardzo żyzny grunt, na którym można coś na nowo zbudować i coś na nowo opowiedzieć. Nie zmieniając treści, ale opakowując to w zupełnie inną formę, formę z 2015 roku. Opowiadamy o przedsiębiorczości, odwadze, kreatywności, sile Polaków. To wszystko tkwi w starych baśniach, ale to także wybrzmiewa dziś, jednakże jest podane w sposób bardziej zrozumiały dla dzisiejszego odbiorcy – tłumaczy Marcin Dyczak, dyrektor marketingu Allegro.

– Ludzie są znudzeni nudnymi reklamami. W zasadzie jest jeszcze gorzej: są obojętni wobec nudnej komunikacji. Nie można ciągle w ten sam sposób mówić ciągle tego samego. Stąd pomysł na nową narrację. To nie są ani reklamy, ani twórczość artystyczna z obszarów kultury wysokiej. To hybryda. Wydaje nam się, że ciekawa i świeża – wyjaśnia w rozmowie opublikowanej na blogu Prowly „Mistrzowie Drugiego Planu” Anna Iller, Branded Content Manager w Allegro.

Takie niestandardowe formy komunikatów reklamowych to z całą pewnością przyszłość w komunikacji z młodym pokoleniem, które znacznie chętniej i na dłużej włączy się w działania zakupowe, w porównaniu ze starszymi, żyjący w pędzie i wśród dużej ilości obowiązków konsumentami. I to zaangażowanie warto wykorzystać, sięgając po narzędzia, które w atrakcyjny sposób prezentują produkty i zachęcają do podejmowania decyzji zakupowych.

Po pojawieniu się opcji zakupów poprzez konkretne media społecznościowe poszerzył się również katalog możliwości korzystania z nowych formatów reklamowych. Takim jest chociażby mechanizm Facebook Canvas, który został przygotowany specjalnie dla reklamodawców z branży e-commerce. Świadome i nietuzinkowe wykorzystanie takich kanałów może przynieść naprawdę zadowalające efekty.

– Canvas pozwala „wejść w świat marki”, pozostając jednocześnie na samym Facebooku – mówi Adam Szałamacha, brand manager Allegro. – Dzięki temu mechanizmowi po raz pierwszy mogliśmy w pełni wykorzystać wszystkie zespoły w marketingu i osiągnąć pełną synergię w naszych działaniach brand managementu, content i performance marketingu. Potwierdziliśmy także tezę, że dzięki Facebookowi można dobudować zasięg do tradycyjnych mediów – dodaje.

– Allegro było jednym z pierwszych klientów na świecie, który przetestował kampanię na naszej nowej powierzchni Canvas. Wyniki były świetne i w związku z tym stworzyliśmy razem z Adamem Szałamachą globalne case study, którym chwalimy się na całym świecie – mówi _magazynowi.Allegro Sebastian Szmigielski, Agency Partner CEE w warszawskim biurze Facebooka. – Pokazaliśmy, jak Facebook i dobra kreacja wpływają na zmianę postrzegania marki i zapamiętywalność reklamy. Wykorzystaliśmy zewnętrzne badanie Nielsen Brand Effect, które pokazało, że mimo mocnej kampanii w telewizji oraz innych mediach, Facebookiem udało się zbudować dodatkowe 7 punktów proc. świadomości świątecznej kampanii „Allegro – czego szukasz?”. Dotarliśmy do ponad 5,5 mln osób. Widzowie spędzili na kontakcie z tą reklamą średnio 23 sekundy, co można porównać z dużą kampanią w telewizji za ułamek kosztów – podkreśla.

Tego typu możliwości będzie coraz więcej, tak jak i coraz większa będzie grupa młodych konsumentów świadomie korzystających z Internetu jako podstawowego medium biorącego udział przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Warto ich zaskoczyć.

Justyna Bakalarska

magazyn@allegro.pl

Powiązane artykuły

NAJCIEKAWSZE TRENDY Z BADANIA POLSKA STROJNA 2016
Tegoroczne badanie „Polska Strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków” pokazuje, że nasze preferencje zakupowe zmieniają się bardzo szybko, a jednocześnie nie należymy do awangardy. Bywamy i nowocześni, i zachowawczy jednocześnie. Warto przyjrzeć się najważniejszym ustaleniom z tego badania. Poniżej przedstawiamy subiektywny wybór autorów raportu, choć oczywiście czytając raport, każdy możne znaleźć inne, ważne z własnej perspektywy zjawiska. 
Małe inżynierki
Pasje inżynierskie są dobre zarówno dla chłopców, jak i dziewczynek. Wszystko zależy od tego, jak rodzice i przyjaciele będą wspierać takie pasje. Zobaczcie, jak fajnie jest bawić się inżynierskimi zestawami z lalkami.
Naszyj to! Barwny powrót do lat 90.
Kochasz muzykę, kino, seriale? W tym sezonie wyrazisz to również... strojem. Naszywki i przypinki to niepozorne dodatki, które mogą całkowicie odmienić charakter nudnej, jesiennej stylizacji, dodając jej lekkości i młodzieżowego luzu. Niegdyś można je było znaleźć głównie na torbach i kurtkach zbuntowanych licealistów, teraz zagościły na pokazach najważniejszych domów mody.
10 hitów mody, które będziesz nosić też za rok
Projektanci wciąż zaskakują. Lansują nowe trendy albo powracają do tych sprzed lat w zupełnie nowej odsłonie. Co powinno się więc znaleźć w szafie kobiety? Jakie ubrania kupić teraz, by być modną w kolejnym sezonie, polecają modowi specjaliści, blogerki i vlogerki.