trendy
28 maja 2016, 08:00

Aktywni seniorzy to nie mit

Na przekór przemianom demograficznym świat wielbi młodość. Nie dziwi więc, że robimy wszystko, aby zachować ją jak najdłużej. Nie sprawią tego jednak żadne cudowne leki czy eliksiry, ale fizyczna i społeczna aktywność.

W bogatych krajach na całym świecie społeczeństwa starzeją się. Oznacza to, że odsetek ludzi po 60. roku życia jest większy niż 12 proc. całej populacji. W Polsce ludzie w wieku 65 lat i więcej stanowią 13,5 proc. społeczeństwa. Powodem takiego stanu rzeczy jest nie tylko niż demograficzny, ale w równym stopniu wzrost średniej długości życia spowodowany postępem medycyny, upowszechnieniem technologii ułatwiających codzienne funkcjonowanie oraz zmieniającym się stylem życia.

Mimo to panuje powszechne przekonanie, bardziej lub mniej świadome, że być starym po prostu nie wypada. Jednak poziom aktywności życiowej seniorów w znacznym stopniu zależny jest od stanu ich zdrowia. A niestety na pytanie: „Jak się czujesz?” kierowane do babci czy dziadka rzadko można usłyszeć pozytywną odpowiedź.

Jednak warto zauważyć, że w licznych raportach własny stan zdrowia gorzej postrzegają ludzie mieszkający w mieście niż na wsi. Mieszkańcy wsi do późnej starości aktywnie pracując w gospodarstwie, czują się zdrowo, mając poczucie użyteczności. Style życia seniorów są niezwykle zróżnicowane. Niektórzy żyją biernie, inni poświęcają się rodzinie i wychowywaniu wnuczków. Jednak coraz bardziej zauważalni stają się starsi aktywni ruchowo, społecznie czy edukacyjnie.

Zaktywizowani seniorzy

Na 400 działających obecnie w Polsce uniwersytetach trzeciego wieku w zajęciach uczestniczy ponad 90 tysięcy osób. Rozwój uniwersytetów wskazuje, że ich oferta spotkała się z zainteresowaniem seniorów. Wypełniły one lukę w zakresie potrzeb edukacyjnych, kulturalnych i towarzyskich sporej grupy osób poszukujących możliwości samorozwoju. Niestety, uniwersytety trzeciego wieku powstają głównie w miastach. Połowa z nich działa w ośrodkach miejskich do 50 tys. mieszkańców. To właśnie w mniejszych miastach oraz w Warszawie seniorzy mają dostęp do największej oferty zajęć dla seniorów, tam też najłatwiej zostać studentem uniwersytetu trzeciego wieku. Na wsi funkcjonuje tylko 11% wszystkich tego typu placówek.

Wiele także robią dla emerytów kluby sportowe prowadzące zajęcia dostosowane do różnych grup wiekowych. Coraz więcej seniorów korzysta z popularnych siłowni na świeżym powietrzu lub maszeruje dziarsko po parkach z kijkami nordic walking.

Inną formą aktywnego stylu życia seniorów jest inicjatywa Pauliny Braun „Dancingu międzypokoleniowego”, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród różnych grup wiekowych.

– Seniorzy, którzy pojawiają się na Dancingu, emanują pozytywną energią, zapałem, chęcią do życia i do romansów – mówi Paulina Braun. – Młodzi ludzie są tym bardzo zaskoczeni. Zwykle bowiem o starszych osobach myśli się bardzo stereotypowo. Media i społeczeństwo marginalizują starsze osoby. Uważa się, że seniorzy zwykle tylko narzekają, a czas spędzają w kolejkach do lekarza czy w kościele. Uznajemy, że nie da się z nimi o niczym innym porozmawiać jak tylko o chorobach czy wydarzeniach wojennych. Tymczasem podczas Dancingu te stereotypy upadają – mówi Braun w rozmowie z _magazynem.Allegro.

– Kiedyś podszedł do mnie jeden z młodych uczestników i stwierdził, że przed chwilą rozmawiał z 80-latkiem i jest w szoku, bo rozmawiał z nim jak z „ziomem”, o imprezie, o tym, co się dzieje, naprawdę potrafił z nim złapać wspólny język. Młodzi ludzie w takich sytuacjach są szczęśliwi, ale i zszokowani. Zależy mi na tym, aby ten temat przepracować. Wystarczy otworzyć się na drugiego człowieka. Takie spotkania otwierają głowę, pozwalają na nowo spojrzeć na siebie, na relacje, na rodzinę i w ogóle na życie – dodaje Paulina Braun.

Głośny film norweskiej reżyserki Gunhild Magnor „Optymistki” opowiadający o wyjątkowej drużynie siatkarek w wieku od 66 do 98 lat dowodzi też, że młode pokolenia wciąż spostrzegają aktywność fizyczną u ludzi po 60. roku życia jako zdumiewające zjawisko. Jednak większość myśli sobie w duchu: „marzy mi się taka starość” i co więcej, podświadomie zaczyna do tego dążyć.

– Dancing uczy odwagi i tolerancji oraz uświadamia młodym ludziom, że na starość trzeba się przygotować – tłumaczy Braun. – Trzeba pracować na to, aby mieć fajną starość, która nie jest wcale odległym tematem. Często nawet ludzie, którzy mają 30 czy 40 lat, zamykają się na nowości i zapominają o swoich pasjach, myśląc, że na coś są już za starzy. A co dopiero osoby starsze, które są w trudnym położeniu. W tym wieku tracą współmałżonków, mają problemy zdrowotne, coraz mniej przyjaciół. Ale jeśli się spotka nowych, otwartych ludzi, eksploruje się miasto, poznaje nowe technologie i na nowo nabiera się „zajawki na życie”, to zapomina się o tych problemach. Nie wolno wykluczać nikogo ze względu na wiek. Ja staram się zarazić wszystkich bakcylem na życie – stwierdza.



Każdy chce o siebie zadbać

Jeśli komuś bycie seniorem kojarzy się z marazmem i zaniedbaniem, to jest żyje w mylnym przeświadczeniu. Jak wynika z raportu „Polska Strojna 2015”, który powstał na zlecenie Allegro, zainteresowanie modą deklaruje najwięcej osób w wieku 64+. Odsetek zainteresowanych tą tematyką jest najwyższy w grupie 64+ spośród wszystkich grup wiekowych zarówno w wypadku kobiet, jak i mężczyzn. Co ciekawe, mężczyźni po 60. zainteresowani modą pilniej śledzą trendy niż ich rówieśniczki, które również starają się być na bieżąco z tym, co dzieje się w świecie mody.

Wygląd ma znaczenie dla seniorów. Dla 54 proc. osób w wieku 64+ jest on istotny. Seniorzy preferują stroje schludne i eleganckie. Aż 88 proc. seniorów deklaruje, że ma swoje ulubione kolory, których trzyma się na co dzień. To najwyższy odsetek ze wszystkich grup wiekowych. Osoby po 64. roku życia mają też najbardziej zrównoważone szafy spośród wszystkich grup wiekowych.

Seniorzy on-line


Kilkanaście lat temu widok starszej osoby ze smartfonem, iPadem czy laptopem wywoływał głębokie niedowierzanie. Według raportu Gemiusa, przez ostatnie lata liczba osób powyżej 55. roku życia, które korzystają z Internetu w Polsce, znacząco wzrosła.

– W 2014 roku z Internetu korzystało 26 proc. 60-latków, 5 proc. 70-latków oraz 2,1 proc. 80-latków – tłumaczy Marek Molicki, eksperta Gemiusa. – Rok później było to już 30 proc. osób w wieku 60 lat (wzrost o 4%), 15 proc. 70-latków (wzrost o 10%) oraz 5 proc. najstarszych badanych, czyli 80-latków (wzrost o 2,9%) – dodaje. Można więc uznać, że kolejne dojrzewające pokolenia będą całkowicie zaprzyjaźnione z nowymi technologiami, gdy stuknie im sześćdziesiątka. Przecież sam Bill Gates, ikona technologicznego postępu, w tym roku skończył już 61 lat.

Seniorzy są aktywni także na Allegro. Jak wynika z danych wewnętrznych serwisu, w większości są to mężczyźni – stanowią 60% kupujących w grupie wiekowej 55+. Seniorzy kupują więcej od średniej dla wszystkich grup wiekowych w takich kategoriach jak Kolekcje i sztuka, Antyki oraz Dom i ogród. Średnia miesięczna wartość transakcji w tej grupie wiekowej nie odbiega znacząco od ogólnej średniej Allegro. Widać natomiast, że osoby starsze jeszcze nie przesiadły się na mobile – podczas gdy co najmniej jednej transakcji w ostatnim roku poprzez aplikację mobilną dokonało 16,5 proc. wszystkich użytkowników Allegro, to dla grupy wiekowej 55+ wynosi on zaledwie 8,5 proc.

– Obecni 40-latkowie, którzy już od kilkunastu lat aktywnie używają Internetu, w perspektywie 20 i 30 lat zasilą grupę seniorów – tłumaczy Molicki. – Zakupy czy płatności za rachunki online będą wówczas dla nich zupełnie naturalne. Jednak zmiany w profilu demograficznym Polaków korzystających z sieci widać już dziś. Ponad 10 proc. osób w wieku 55+ korzysta z Facebooka, liczba użytkowników Twittera w tej grupie wiekowej to ponad 14 proc. Jeszcze bardziej interesująco wyglądają wyniki raportu „E-commerce w Polsce w 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”. Najmniejszym odsetkiem niekupujących w Internecie może pochwalić się właśnie grupa wiekowa 50+. Niewątpliwie osoby zarządzające sklepami online czy w ogóle handlem w sieci powinny poważnie zainteresować się starszymi klientami. Warto przypomnieć, że dla wielu seniorów lojalność to sprawa niezwykłej wagi, a dla sklepu nie ma cenniejszego klienta niż ten lojalny – dodaje ekspert.

Natomiast jak wynika z raportu „mShopper 2.0”, seniorzy są coraz bardziej mobilni. Odsetek osób w wieku 55+, które na co dzień korzystają ze smartfona, wzrósł z 29 proc. w 2015 roku do 34 proc. w roku 2016, a w wypadku tabletów nastąpił wzrost z 25 do 35 proc. Te urządzenia zastępują im laptopy i komputery – odsetek użytkowników laptopów/PC wśród osób 55+ spadł z poziomu 80 proc. w 2015 r. do 72 proc. w roku 2016.

Do czego seniorzy wykorzystują swoje urządzenia mobilne? Przede wszystkim do kontaktów z najbliższymi, poszukiwania informacji i fotografowania. Czy seniorzy to m-kupujący? W mniejszości. Nadal 95 proc. z nich zakupów online dokonuje via komputer, ale widać wzrosty w segmencie kupowania na urządzeniach mobilnych – wzrost z 7 do 8 proc. w smartfonach i z 6 do 7 proc. w tabletach. W wypadku laptopów/PC w 2016 roku nastąpił spadek z 96 proc. rok wcześniej.

Choć wydaje się, że nowe technologie wykluczają osoby starsze, to z drugiej strony jeśli seniorzy wiedzą, jak z nich korzystać, pozwalają one na walkę z wykluczeniem osób starszych w ogóle.

– Warto nauczyć swoją babcię czy dziadka korzystania z Internetu i tabletu czy przekonać do kursu online – przekonuje Paulina Braun. – Znam wielu seniorów, którzy niedawno nie korzystali jeszcze z Internetu, a teraz bez problemu działają na Facebooku. Dzięki temu mogą ze sobą korespondować, wiedzą, co się dzieje, gdzie warto pójść. Niektórzy seniorzy są tak dobrze zorientowani, gdzie, co i kiedy się dzieje, że gdy próbuję się z nimi umówić, to wyciągają kalendarz i ciężko jest im znaleźć wolny termin! Technologia zdecydowanie ułatwia życie. Warto przełamywać każde bariery, te technologiczne także – dodaje.
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%