trendy
Wyniki raportu mShopper 2.0 [CZĘŚĆ DRUGA]
30 marca 2016, 07:47

Dlatego kupujemy na smartfonach i tabletach

M-kupujący cenią sobie wygodę oraz swobodę i właśnie dlatego robią zakupy na swoich urządzeniach mobilnych. Jest to również dla nich oszczędność czasu. Ważnym czynnikiem, o którym szczególnie powinni pamiętać przedsiębiorcy z branży e-commerce, jest prywatność.

Smartfony i tablety to najintymniejsze urządzenia, z jakich na co dzień korzystamy, więc cały proces zakupowy musi być projektowany ze świadomością, że użytkownicy swoje telefony traktują bardzo osobiście - to jedna z najważniejszych konkluzji raportu mShopper 2.0, który powstał na zlecenie Allegro.

Czytaj także: Polacy na zakupach mobilnych

Smartfony i tablety są również naszymi zakupowymi asystentami. Szukamy na nich opinii i informacji o interesujących nas produktach, polujemy na cenowe okazje, sprawdzamy dostępność towarów czy porównujemy ceny między sklepami e-commerce a tradycyjnymi.

Już dziś możemy powiedzieć, że mobile trafił pod strzechy, ponieważ prawie połowa kupujących przez Internet korzysta z urządzeń mobilnych przy zakupach, ale również dlatego, że nie jest to zjawisko ograniczone wyłącznie do największych polskich miast.

Największą dynamikę wśród m-kupujących widać na wsiach i w mniejszych miastach. Już 35 proc. mieszkańców wsi kupujących przez Internet robi zakupy na smartfonach, a na tabletach 17 proc. Rok temu kupujący przez smartfon stanowili jedynie 13 proc. klientów e-commerce z terenów wiejskich.

– Jeśli chodzi o wieś i małe miasta, to jest to naturalne zjawisko związane z dyfuzją innowacji, czyli w tym przypadku przenikaniem technologii do różnych grup społecznych. Duże ośrodki miejskie determinowały wzrost, a później kupowanie urządzeń mobilnych rozszerzało się dalej. Rynek mobilny kreuje liczba urządzeń, jakie są kupowane i charakter ich użytkowania. Zakupy mobilne są po prostu jedną z aplikacji. Smartfon czy tablet jest przede wszystkim nośnikiem systemu operacyjnego, a m-commerce to właśnie aplikacje – zauważa Jacek Kotarbiński, ekonomista, ekspert z zakresu marketingu strategicznego i innowacji.

Perspektywa dla m-commerce

W tym roku po raz pierwszy zadaliśmy osobom niekupującym mobilnie pytanie o to, czy zamierzają wypróbować zakupy mobilne jeszcze w 2016 roku. Okazuje się, że prawie 50% chce dać w tym roku zakupom mobilnym szansę. Najczęściej będą to mężczyźni, osoby w wieku 18-44 lata, aczkolwiek także osoby w grupie wiekowej 55+ oraz mieszkańcy małych i średnich miast. Najmniejszą chęć wypróbowania m-zakupów wyrażają Polacy w wieku 45-54 lata – tylko 22% w tej grupie chce kupować mobilnie, podczas gdy np. w najstarszej grupie wiekowej ta skłonność sięga 43% i jest zbliżona do wskazań młodszych grup wiekowych.

– Pokazuje to, jak bardzo musimy nadal pamiętać o pojawiających się nowych użytkownikach, dla których kontakt z zakupami mobilnymi, jak też doświadczeniem mobilnym jest zupełną nowością. Jeżeli ten kontakt nie będzie należał do przyjemnych, to raczej stracimy ich na pewien czas. Pamiętajmy, że ważną rolę w pierwszym kontakcie z m-commerce będzie odgrywać wiele czynników jednocześnie, takich jak wykorzystywany sprzęt, design sklepu, sposób płatności, dostawca itp. – komentuje Bartosz Witoń, senior product owner mobile solutions w Allegro.

Czytaj także: 5 rad, które pomogą ci sprawniej działać w e-commerce


– Prawie połowa niekupujących mobilnie deklaruje, że spróbuje zakupów mobilnych. To dużo. Ba, to jedna z najciekawszych danych, które publikuje raport mShopper, ponieważ oznacza, że polski mobile commerce znajduje się w punkcie przełomowym. Właśnie teraz konsumenci chcą powiedzieć „sprawdzam”, by określić się, czy będą z tej drogi korzystać, czy jest to coś, czego jednak nie będą potrzebować. Bardzo jestem ciekawa, jak ta liczba zmieni się za rok - zauważa z kolei Monika Mikowska, współwłaścicielka agencji mobee dick oraz autorka bloga jestem.mobi.

Raport „mShopper 2.0 – Polacy na zakupach mobilnych” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Allegro. To druga edycja raportu opublikowanego 26 lutego 2015 roku.

W ramach badania ilościowego zebrano opinie 3174 Polaków, w tym 1185 kupujących z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (smartfona bądź tabletu). Wykorzystano responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview) emitowane na stronach www oraz w wysyłce mailowej. Badanie przeprowadzono w dniach 6-16 lutego 2016 roku. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiada strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. W analizie wzięto pod uwagę tylko kompletne ankiety.

POBIERZ I PRZECZYTAJ CAŁY RAPORT mShopper 2.0 [PDF]

Załączniki

Mshopper 2.0 - infografika
pdf & 880 KB
Mshopper2.0polacynazakupach...
pdf & 16 MB
Pobierz załączniki
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%