Polacy pokochali rowery. Wystarczy przytoczyć dane ZTM Warszawa z 2014 r., aby się o tym przekonać - według nich w ciągu dwóch lat poprzedzających badanie, ruch rowerowy wzrósł aż o 40 proc. Natomiast według badań z końca 2015 roku, liczba rowerzystów w Warszawie wzrosła w ciągu ostatnich pięciu lat aż trzykrotnie.

– Rower jest mniejszy i zwinniejszy niż samochód. Łatwo go zaparkować. W zatłoczonym mieście można szybciej nim dojechać, np. przez park. Jazda na rowerze to przyjemność, wycieczkowy klimat. Jeden rowerzysta więcej to jeden kierowca mniej i jeden samochód mniej w korku. Rower to minimum ruchu niezbędnego do zdrowego stylu życia. Polepsza nastrój i zapewnia miłe poczucie odprężenia – tłumaczy rosnącą popularność rowerów Michał Kalida z Warszawskiej Masy Krytycznej


Zadbaj o swój jednoślad

Choć coraz więcej z nas jeździ na rowerze przez cały rok, to większość na zimę zostawia ukochany jednoślad w piwnicy. Zapytaliśmy kilku rowerzystów, jak o niego dbają, by był całkowicie sprawny po kilkumiesięcznej przerwie.



Marek Kacprzak jest nie tylko prezenterem i dziennikarzem Polsat News, ale także m.in. zapalonym biegaczem i rowerzystą. – Jestem z tych, których można nazwać Zosią samosią. Właściwie wszystko przy rowerze robię sam. Od czyszczenia, przez smarowanie, na wymianie dętek skończywszy. Mam rower szosowy z włókna. Staram się czyścić go zwykłą wodą z lekkimi detergentami. W przypadku ramy bardziej przypomina to czyszczenie porcelany niż mycie samochodu –zdradza _magazynowi.Allegro.

Łukasz Przechodzeń prowadzi jeden z najpopularniejszych blogów rowerowych, Rowerowe Porady. – Przed smarowaniem łańcucha polecam go bardzo dokładnie wyczyścić benzyną ekstrakcyjną. Następnie nanieść na każde ogniwo kropelkę oleju do łańcucha rowerowego. Jest wiele firm, które produkują takie oleje. Nie są to tanie produkty, ale o niebo lepiej działające niż olej do piły czy olej roślinny, a z takimi pomysłami na smarowanie łańcucha już nieraz się spotykałem - radzi.

Czytaj także: Jej wysokość hulajnoga 

Kolejną przepytaną przez _magazyn.Allegro Zosią samosią jest Maciek Sobol, autor bloga blog narower.com. – Samemu można zrobić absolutnie wszystko. Trzeba mieć klucze i wiedzę. Multitool Crank Brothers MULTI17 lub MULTI19 to moje ulubione zestawy kluczy. Polecam smary do łańcucha Rohloff, Pedros, Shimano. Poza tym klucze polskiej firmy Bitul, a także inne zestawy kluczy: Lezyne, Park Tool, PRO. Linki rowerowe tylko nierdzewne. Środki do mycia roweru to pic na wodę. Wystarczy płyn do naczyń, do tego benzyna ekstrakcyjna zamiast odtłuszczaczy, a WD40 nie służy do smarowania roweru, a odrdzewiania - poleca Sobol.



– Wiosnę zaczynam od solidnego mycia roweru. Jeżdżę niemal przez całą zimę, więc mycie roweru wtedy mija się z celem. W tym roku wiem, że muszę solidnie wyczyścić i nasmarować łańcuch – mówi Maciek Kurek z miejskiego bloga rowerowego Statek Kosmiczny. – Widzę też, że końcówki linek hamulcowych są zardzewiałe, więc pójdą do wymiany. Zajrzę do łożysk w kołach i sprawdzę, czy nie wymagają smarowania. Te rzeczy można z powodzeniem wykonać we własnym zakresie, wspomagając się poradnikami z Internetu. Jeśli jednak komuś nie sprawia to przyjemności, jak mi, albo nie czuje się na siłach, lepiej pójść do serwisu - zaleca.

Kup części przez Internet

– Internet to całkiem niezłe źródło zaopatrzenia w części. W zeszłym roku, kupując na Allegro, wymieniłem niemal cały napęd w rowerze trekkingowym. Kupno z drugiej ręki to duża oszczędność. Przykładowo, za używaną przerzutkę tylną zapłaciłem około ⅓ ceny nowej. Osprzęt dobrej jakości przeważnie potrafi pracować bezawaryjnie przez lata, więc nie martwi mnie to, że ktoś używał jej przede mną. Grunt to solidne rozeznanie przed kliknięciem „Kup teraz”. Może się bowiem okazać, że upatrzona część nie jest kompatybilna z resztą osprzętu, który mamy w rowerze. Zwykle jednak można to sprawdzić na forach dyskusyjnych - podkreśla Kurek.

A jak kupić nowy rower?

Od marca Allegro wprowadziło promocję na raty 0% przez PayU. Jest to doskonała okazja do tego, aby kupić nowy rower. Jak się do tego zabrać? Szukanie roweru w sieci przypomina trochę kupowanie butów w sklepie internetowym. Jak uważa Maciek Kurek, najważniejszy jest rozmiar. 



- Przymiarka przed zakupem odpada, dlatego dobrze jest zacząć od sprawdzenia, jaka wielkość ramy jest odpowiednia do naszego wzrostu. Tutaj pomocne są tabele i artykuły na ten temat dostępne w sieci - podpowiada Kurek. Według Macieja Sobola najpopularniejszym takim kalkulatorem jest CompetitiveCyclist.com. - Polecam też wpis na moim blogu - radzi Sobol.

Kolejna sprawa to wybór osprzętu. - Kierowanie się zasadą „im więcej przełożeń, tym lepiej” nie zawsze zdaje egzamin. Najpierw należy odpowiedzieć sobie na pytanie, w jakich warunkach najczęściej będziemy jeździć. To pozwoli uniknąć niepotrzebnych wydatków na rower z hamulcami tarczowymi lub amortyzatorem, które np. w jeździe miejskiej nie są tak potrzebne.  Lektura blogów i forów dyskusyjnych przed zakupem pozwala też zorientować się, które marki mają dobry stosunek jakości do ceny oraz które grupy osprzętu sprawdzają się w warunkach, w jakich zwykle używamy roweru. Gdybym dziś kupował nowy jednoślad, pewnie postawiłbym na jedną z takich marek. W kategorii rowerów miejskich w moim prywatnym rankingu pierwsze miejsce ex aequo zajmują dwaj holenderscy producenci - Gazelle i Batavus - radzi Maciej Kurek.  

- Jaki nowy rower bym kupił? Jeśli chodzi o trekkingowy, to moim ulubionym producentem jest bezapelacyjnie Diamant, który produkuje lekkie i wygodne jednoślady. Uwielbiam zwłaszcza model Elan Esprit Shimano Deore. Gdybym kupował szosówkę, polecam np. Romet Huragan 3.0. Romet to dla wielu z nas badziewne rowery – nic bardziej mylnego. Firma ma w swojej ofercie bardzo ciekawy rower z aluminiową ramą, karbonowym widelcem i bardzo dobrym osprzętem - uważa Sobol.


Fot. Flickr.com/William Murphy/CC BY-SA 2.0

Rafał Badowski

magazyn@allegro.pl
Allegro najbardziej rowerową firmą w Polsce
Wyścig Škoda Poznań Bike Challenge zgromadził na starcie ponad 6000 osób, a wśród nich największą firmową drużynę – zespół pracowników Allegro. W miasteczku zawodów pojawiła się też strefa Kręć Kilometry, a w niej m.in. rowero-blender, rowery na trenażerach i niezwykle oblegana strefa chillout.
300 wyjątkowych projektów stojaków dla polskich miast od Allegro
Aż 657 polskich miast walczyło rok temu o stojaki rowerowe w kampanii społecznej „Kręć Kilometry” Fundacji Allegro All For Planet. W tym roku potrajamy liczbę nagród! O ich lokalizacji zdecydują sami rowerzyści i przejechany przez nich dystans.
Kręć kilometry po technologię i rozpocznij rowerową rewolucję w Polsce
Fundacja Allegro All For Planet po raz 6. zaprasza do wzięcia udziału w największej w Polsce rywalizacji rowerowej i – od tego roku – także technologicznej. Nagrodą dla miast z największą liczbą przejechanych kilometrów są eventy technologiczne dla mieszkańców. W trakcie Allegro Tech Days będzie można np. zbudować robota z klocków lub przetestować jeden z innowacyjnych gadżetów dla rowerzystów. W tym samym czasie odbywać się będą 24-godzinne maratony kodowania – dzięki pracy programistów miasta otrzymają narzędzie, które pozwoli im budować infrastrukturę rowerową w Polsce.
Rowerem dookoła Polski
O samotnych wyprawach rowerem nie tylko wokół Polski rozmawiamy z Anitą Demianowicz, autorką bloga B*ANITA oraz organizatorką TRAMPki, czyli Spotkań Podróżujących Kobiet.