co nowego
Co nowego
24 lutego 2016, 14:00

Jak zbudować globalny startup modowy?

Niezależni polscy projektanci modowi coraz śmielej walczą na globalnych rynkach. Wieczór prezentacji startupów modowych pod patronatem Allegro miał jeden cel: odnalezienie kolejnych polskich talentów z pogranicza mody i nowych technologii. 

Pitching Night została zorganizowana przez GGC Fash&Tech WAWA, cykliczną inicjatywę zapoczątkowaną przez Kasię Golę, autorkę bloga GeekGoesChic.Co. Partnerami cyklu spotkań, który ma na celu stworzenie przestrzeni dialogu pomiędzy branżą modową i nowymi technologiami, są Allegro i Google. Wcześniej w ramach cyklu odbyło się kilkanaście spotkań typu meetup oraz warsztaty wearables i fotograficzne.



Podczas Pitching Night przed inwestorami i jurorami swoje produkty zaprezentowało 7 startupów na różnych etapach rozwoju. Były to:

1. Shoptrotter – aplikacja dla turystów i fanów mody



2. Modsly – aplikacja do projektowania odzieży bez wydawania nawet złotówki



3. Guidici – platforma z tzw. odzieżą etyczną



4. uBirds – czyli zmień swój klasyczny zegarek w smartwatcha



5. Loko – "Tinder dla branży modowej"



6. Sartolane – klasyczne męskie torby skórzane i akcesoria klasy premium



7. Bluebirds&Co. - wysokiej klasy odzież na zamówienie szyta w polskiej szwalni



Dotrzeć do klienta i myśleć globalnie 

Wśród mentorów Pitching Night byli Celestyna Zachariasz z Allegro, a także Michał Kramarz z Google. Szefowa kategorii Moda i Uroda w Allegro radziła startupom, aby nie bać się utartych ścieżek, ponieważ w każdym biznesie kluczowe jest dotarcie do klienta.

- Mocno interesujemy się wszystkimi nowymi projektami, w tym z branży modowej. Nawet dzisiejszego wieczoru pojawiły się projekty, które zaczynały sprzedaż swoich produktów od Allegro. Co druga transakcja w polskim Internecie w kategorii "Odzież, Obuwie, Dodatki" dokonywana jest właśnie na Allegro, więc jesteśmy miejscem, gdzie bardzo łatwo dotrzeć do użytkownika. Cieszymy się bardzo, że możemy wspierać początkujące biznesy - powiedziała Zachariasz.

Michał Kramarz z Google wskazał natomiast, że myślenie globalne w branży startupów to obowiązek. - Startupy w Polsce powinny przede wszystkim zdobywać doświadczenie. Jesteśmy młodą gospodarką i walka na światowych rynkach wcale nie jest prosta. Trzeba próbować do skutku i nie bać się tego, że można ponieść porażkę - radził przedsiębiorcom Michał Kramarz.

Lepiej później, ale dobrze

Cennych porad startupowcom udzielili mentorzy oraz inwestorzy. Podpowiadali, w jaki sposób zwiększyć szansę swoich produktów na rynku, unikając cudzych błędów.



Jeden z inwestorów, Małgorzata Walczak, w wypowiedzi dla _magazynu.Allegro podkreśliła znaczenie mierzenia sił na zamiary. - Startupy technologiczne, zajmujące się rozwiązaniami IT, mają niższe koszty prowadzenia biznesu niż tradycyjne firmy. Jednak w modzie naprawdę potrzebny jest kapitał na wyprodukowanie kolekcji, nie wspominając o jej promocji. Dlatego uważam, że kluczową sprawą jest dobra kalkulacja biznesplanu i przygotowanie do startu. Lepiej zrobić coś później, ale dobrze - zauważyła.

Wyjść z produktem do klientów

Na koniec pitchów publiczność głosowała na startupy, które ich zdaniem zaprezentowały się najlepiej. Najwięcej głosów otrzymały Shoptrotter i Loko.

Dzięki aplikacji Loko fani mody będą mieli znacznie łatwiejszy dostęp do ubrań z różnych sklepów internetowych. Będą mogli przeglądać też aplikację, np. podczas jazdy komunikacją miejską. - Clou naszego rozwiązania tkwi w zasadzie działania sprawdzonego już Tindera. Wierzymy, że nasi użytkownicy tak samo będą chcieli wyłapywać interesujące ich ubrania, jak chętnie wyłapują swoje potencjalne drugie połówki w Tinderze. Drugi atut Loko to część społecznościowa, w której będzie można wirtualnie dzielić się ubraniami - powiedział _magazynowi.Allegro Piotrek Mądry z Loko.



Loko należy do gronach tych startupów, którym udało się zdobyć inwestora. Większość młodych, technologicznych firm, które starają się zdobyć kapitał, ponosi porażkę. Jak się do tego zabrać? Oto co radzi CEO Loko.

- Najważniejsze to umieć sprzedać swój pomysł, wyjść z nim do klientów i zebrać od nich opinie. Sporo Polaków boi się to robić, gdyż obawia się skopiowania swojego pomysłu. Jednak większość startupów i tak upada, więc naprawdę nie bójmy się pytać nieznajomych, co sądzą o naszym pomyśle. Zbierzmy jak najwięcej opinii, by mieć wystarczająco dużo danych, by przekonać inwestora - radził Mądry.

- Startupy modowe to idealni partnerzy dla marek modowych, które mają globalne ambicje, ponieważ w porównaniu do tradycyjnych firm rozwijają się o wiele szybciej. Są więc bardzo potrzebne w całym ekosystemie modowym. Mogą dostarczać usług, które pomogą markom rozwijać swój biznes i szybko reagują na zmieniające się potrzeby klientów, mają technologiczny know-how, którego czasem tradycyjnym spółkom brakuje. Mam nadzieję, że to spotkanie zaowocuje współpracą pomiędzy obecnymi dziś inwestorami, przedsiębiorcami i innymi osobami z branży modowej. Chciałabym bardzo podziękować marce Allegro za wsparcie inicjatywy, która bez niej nie mogłaby się odbywać na tak wysokim poziomie - podsumowała Katarzyna Gola, organizatorka wydarzenia.
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%