co nowego
Co nowego
09 lutego 2016, 21:04

Jak fotografować, by sprzedawać?

Profesjonalny aparat nie wystarczy, by zrobić dobre zdjęcie produktu. Przy tak dużej konkurencji na rynku trzeba wiedzieć, jak się nim posługiwać i znać podstawy postprodukcji zdjęć. Właśnie dlatego w Idea Hub odbyły się warsztaty fotograficzne, których głównym partnerem było Allegro.

Jedną z głównych zasad skutecznej sprzedaży online są dobre zdjęcia produktu. W jaki sposób używa się lampy w studiu fotograficznym i jak się ją konfiguruje? Do czego służy światło pilotujące oraz softbox? Jak odpowiednio oświetlić produkt i pokazywać go na zdjęciach? Na te oraz wiele innych ważnych pytań dostali odpowiedzi podczas praktycznych zajęć ze specjalistami uczestnicy warsztatów fotograficznych.



Warsztaty zostały zorganizowane przez GGC Fash&Tech WAWA, cykliczną inicjatywę zapoczątkowaną przez Kasię Golę, autorkę bloga GeekGoesChic.CoPartnerami cyklu spotkań, który ma na celu stworzenie przestrzeni dialogu pomiędzy branżą modową i nowymi technologiami, są Allegro i Google. Partnerem warsztatów jest Idea Hub. Warsztaty odbyły się 8 lutego 2016 r. w IdeaLab.

– Uczestniczymy w wielu różnych projektach, takich jak "Legendy polskie", raport "Polska Strojna 2015" czy warsztaty wearables i jesteśmy z tego bardzo zadowoleni. Opowiadamy o tym, jak możliwości stwarza rynek e-commerce i jak je wykorzystać, prowadząc np. własny start-up modowy, stosując strategię sprzedażową omnichannel. Allegro dawno przestało być bazarem. Dziś są na nim oferty od sprzedawców, którzy wystawiają faktury. Na Allegro kupimy dziś przede wszystkim rzeczy nowe – mówił Michał Bonarowski z Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Allegro.



– Moda dziś ładnie sprzedaje się dzięki zdjęciom. Te warsztaty są po to, by sprzedawać produkty dzięki dobrym zdjęciom. Allegro ma 14 mln użytkowników miesięcznie. To tak duża grupa, że trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to, jak jej dogodzić. Musimy jednak znaleźć sposób, by wyróżniać się zdjęciami – tłumaczył uczestnikom warsztatów Bonarowski.

Jak wyróżnić się zdjęciem z tłumu

Za kolejność ofert w serwisie Allegro odpowiada parametr „trafność”. Najwyżej znajdują się według niego produkty odpowiednio opisane i sfotografowane. Im lepiej produkt zostanie zaprezentowany, tym więcej osób go zobaczy. Im więcej dużych, dobrej jakości zdjęć, tym więcej osób kliknie w ofertę.

- Tło zdjęcia powinno być jasne, ponieważ uznaliśmy, że to bliższe fizjologii wzroku. Na zdjęciu powinno być jak najmniej napisów. Pamiętajmy, kupujący sprawdzają detale. Nie tylko dlatego, by zobaczyć, jakie gniazdka są na ścianie komputera. Jeśli detale są widoczne na zdjęciach, to dla kupującego znak, że sprzedający jest uczciwy. To prosty mechanizm psychologiczny  – wyjaśniał Michał Bonarowski podczas warsztatów.

W opisach produktu warto zaś podać nazwę marki, ale tylko wtedy, jeśli produkt jest rzeczywiście markowy. To sprawia, że klikalność takiego produktu rośnie o 50 procent. Najważniejsze to wyróżnić się wśród 500 tys. transakcji dziennie na Allegro.



Jak znaleźć złoty środek

Warsztaty fotograficzne poprowadził Robert Szaban, który prowadzi zajęcia z fotografii w Idea Hubie, nie tylko dla klientów IdeaBanku. Dlaczego dobra fotografia produktowa jest tak ważna?

– Konkurencja jest na tyle silna, że trzeba się wyróżniać. Nie jest sztuką kupić dobry aparat i po prostu zrobić zdjęcia – mówił Robert Szaban podczas rozmowy z _magazynem.Allegro. – Trzeba zwrócić uwagę na oświetlenie, ekspozycję i wiele innych niuansów, które mogą okazać się decydujące. Nie jest też celem dobrej fotografii produktowej pokazanie produktu piękniej niż wygląda on w rzeczywistości czy ukryć jego wady. Klient i tak te wady zobaczy i to obróci się przeciwko nam. Trzeba znaleźć złoty środek pomiędzy jakością zdjęcia a rzeczywistym wyglądem produktu. To trudne dla przeciętnego Kowalskiego w epoce kolorowych żurnali, gdzie zdjęcia są robione przez profesjonalnych fotografów i obrabiane przez profesjonalnych grafików. Dlatego właśnie organizowane są takie profesjonalne warsztaty – tłumaczył.



Nie przesadzać z wygładzaniem skóry

Za część, którą stanowiły zajęcia z Photoshopa, odpowiadała Magda Komorowska, graficzka z IdeaBanku. Podczas pracy nad zdjęciami produktów przybliżyła uczestnikom tajniki programu niezbędne do wykonania profesjonalnych zdjęć packshotowych.

– Najłatwiej pracować na surowej wersji zdjęcia, do której zawsze można wrócić, jeśli przegrzejemy czy prześwietlimy zdjęcie. Różdżką łatwo zaś szybko wyciąć postać. Dokładniej przytniemy za pomocą pióra, które jest mozolne, ale za to dobre do wycinania szczegółowych powierzchni. Lasso zaś służy do odjęcia tego, co wcześniej wycięliśmy. Praca nad detalami jest ważna szczególnie w przypadku zdjęć idących do druku, do Internetu wystarczy ich wielkość taka, jaką widzimy na ekranie komputera, można też wówczas spokojnie takie zdjęcie wyostrzyć. Nie ma co przesadzać z wygładzaniem detali takich jak pieprzyki na skórze przy zdjęciu postaci. Skóra łatwo może stracić naturalny wygląd – tłumaczyła Magda Komorowska podczas zajęć.


fot. Andrzej Wieser, GeekGoesChic.Co
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%