sprytne zakupy
Sprytne zakupy
15 lutego 2016, 09:00

Zakup smartfona na Allegro. Na co zwracać uwagę?

Nowoczesne telefony coraz częściej zmieniają właścicieli z pomocą Allegro, ale ponieważ taki zakup to zwykle spory wydatek, warto się do niego przygotować: dowiedzieć, jakie zasady panują w serwisie, na co zwracać uwagę, ale i na co uważać, by zakup nowego gadżetu był tylko powodem do radości.

Rodowód smartfona, czyli dystrybucja

Niezależnie od tego, czy polujemy na nowe czy używane urządzenie, warto zwrócić uwagę na jego pochodzenie. Odpowiednią informację znajdziemy zwykle w opisie oferty.

Opcje są trzy: dystrybucja polska, europejska lub "inna". W pierwszym przypadku sprzęt został pierwotnie zakupiony w Polsce, np. w sklepie z elektroniką lub u operatora. Ponieważ jest dystrybuowany w naszym kraju oficjalnie, to producent powinien zapewnić obsługę serwisową.

Dystrybucja europejska to zwykle sprzęt kupiony w sklepie na terenie Unii Europejskiej. Tutaj z gwarancją może być różnie - najczęściej, jeśli posiadamy pierwotny dowód zakupu z innego kraju i ważną, podbitą gwarancję, możemy liczyć na pomoc oficjalnego serwisu, szczególnie jeśli mowa o bardziej renomowanych producentach, o ile dany produkt jest też sprzedawany w Polsce oficjalnie.

Na Allegro możemy też trafić na urządzenia pochodzące ze Stanów Zjednoczonych, Chin czy Japonii. W takim wypadku zwykle musimy pogodzić się z brakiem gwarancji w Polsce - tylko nieliczni producenci (jak np. Apple) przyjmą w polskim serwisie urządzenie pierwotnie zakupione w USA.

Jeżeli przymierzamy się do zakupu egzotycznego sprzętu i chcemy mieć pewność, że gwarancja będzie u nas ważna i jakie będą jej warunki, najlepiej z takim pytaniem zgłosić się bezpośrednio do producenta, np. mailowo.

Gwarancja - producenta czy serwisowa?

W opisach ofert, często sami sprzedawcy - wedle swojej wiedzy - opisują warunki gwarancji sprzętu w Polsce. Tu opcje są dwie: gwarancja producenta lub serwisowa. 

W pierwszym przypadku za serwis odpowiada sam producent - gdy coś nam się popsuje, zgłaszamy się nie do sprzedawcy, a do oficjalnego punktu serwisowego. Najczęściej dotyczy to urządzeń pierwotnie zakupionych w Polsce lub z gwarancją międzynarodową.

"Gwarancja serwisowa" oznacza, że za serwis odpowiada sam sprzedawca - w przypadku usterki kontaktujemy się z nim, by we własnym zakresie usunął uszkodzenie. Często taki model serwisowania stosują działający na Allegro przedsiębiorcy, którzy sprowadzają niedostępną w Polsce elektronikę na własną rękę. W takim wypadku dobrze jest upewnić się, jakie są warunki oferowanego serwisu - zwykle sprzedawca wymienia je w treści ofert lub na stronie "O mnie".

Dokumentacja, czyli dowód zakupu

Wspomniany już wcześniej "pierwotny dowód zakupu" to np. paragon lub faktura ze sklepu albo od operatora. Ważne, by był to dokument wystawiony przez oficjalnego dystrybutora urządzenia, bo data na nim wyznacza rozpoczęcie okresu gwarancji i ten dokument jest często niezbędny w serwisie producenta.

Zdarza się, że sprzedający, którzy nie są oficjalnymi dystrybutorami sprzętu w Polsce, oferują własny paragon lub fakturę "VAT-marża". Nie jest to ten "pierwotny dowód" wymagany przez producenta. Trzeba mieć więc na uwadze, że data na takim dokumencie nie jest dla producenta wiążącym terminem rozpoczęcia gwarancji, chociaż ostateczna decyzja należy zawsze od dobrej woli obsługi serwisu.

Zgodne częstotliwości

Najnowsze smartfony działają poprawnie w każdej sieci (o ile są odblokowane - nie mają SIM-locka), a wyjątkiem są tylko urządzenia używające wyłącznie sieci CDMA, która w Europie nie jest wykorzystywana przez smartfony (a jest np. w USA).

Problemem mogą być jedynie szybkie sieci LTE, które w różnych krajach wykorzystują inne częstotliwości. Polscy operatorzy oferują LTE na częstotliwości 1800 MHz, dlatego należy upewnić się, czy egzotyczny smartfon, np. ze Stanów lub Chin, ją obsługuje, bo inaczej szybszy Internet będzie dla nas niedostępny.

Uwaga na blokady

W opisach ofert możemy czasami zauważyć zwroty "bez SIM-locka", "bez blokady iCloud". Blokada SIM-lock, używana coraz rzadziej, ogranicza możliwość działania smartfona do kart SIM jednego, konkretnego operatora i występuje zwykle w przypadku telefonów oferowanych w ramach abonamentu. Jeśli korzystamy z karty innego operatora, musimy sprawdzić, czy SIM-lock można dla danego urządzenia usunąć (najlepiej u samego operatora) i ile będzie to kosztowało - lub poszukać urządzenia "bez SIM-locka".

"Blokada iCloud" to zwrot występujący przy ofertach używanych smartfonów Apple - iPhone’ów. Jest to tak zwana blokada antykradzieżowa, która wymaga od użytkownika podania hasła przed uruchomieniem urządzenia. Blokady nie da się ominąć innym sposobem,  więc urządzenia, które w ofertach (zwykle bardzo tanie) oznaczone są jako "zablokowane z iCloud", zostały najprawdopodobniej znalezione lub - co gorsza - mogły być skradzione. Tego typu sprzęty nadają się już tylko na części zamienne.

Prawa kupującego

Zakup na Allegro to nic innego jak zawarcie umowy kupna-sprzedaży, trzeba jednak wiedzieć, że prawa i obowiązki obu stron umowy zależą od formy prawnej sprzedawcy.

Gwarantowana prawnie przy zakupach przez Internet możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni obowiązuje tylko, jeśli sprzedawca prowadzi za pomocą Allegro działalność gospodarczą, co można poznać po ikonie teczki obok nazwy sprzedawcy ("konto firma").

Oczywiście każdy sprzedawca - także osoba fizyczna - może wyznaczyć okres, w ciągu którego można zwrócić zakup, ale jest to wyłącznie jego dobra wola, chociaż jest wiążąca w momencie pojawienia się w opisie oferty. Zawsze warto dokładnie przeczytać opis i stronę "O mnie" sprzedającego, by poznać jego warunki.

Przy zakupach smartfonów należy też uważać na tzw. usługi pośrednictwa. Czasami zdarza się, że sprzedawca oferuje urządzenia z Chin, podkreślając, że sprzedaje jedynie usługę pośrednictwa w sprzedaży między kupującym a sklepem w Chinach i to na kupującym spoczywa cała odpowiedzialność za transakcję - w tym za np. pokrycie opłat celnych.

Często takie zachowanie wynika z niewiedzy sprzedających, ale jest ono niezgodne z polityką Allegro i taki zapis w ofert jest podstawą do zgłoszenia jej jako niezgodnej z regulaminem. Pamiętajcie, jeżeli jakaś oferta budzi wasze wątpliwości, to zawsze możecie to zgłosić, używając przycisku "Zgłoś naruszenie zasad", który znajduje się nad opisem oferty po prawej stronie.

Pytaj!

Najczęściej rozwiązaniem wszelkich wątpliwości jest po prostu kulturalne pytanie - czy to do sprzedawcy, czy producenta sprzętu. Jeśli mamy wątpliwości co do stanu używanego produktu - poprośmy sprzedającego o dodatkowe zdjęcia. Jeśli nie jesteśmy pewni, jakie akcesoria znajdują się w zestawie - również warto dopytać. Nie wiemy, czy egzotyczny smartfon będzie działał poprawnie w Polsce? Czy będzie serwisowany? Tutaj pomoże mail do dystrybutora. Wszystko po to, by nowy gadżet był właśnie tym, czego szukaliśmy i służył nam jak najdłużej.

Udanych zakupów!
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%