sprytne zakupy
Sprawdź, jakie zakupy na ciebie czekają!
11 lutego 2016, 09:00

Zakup używanego samochoduto nie wszystko...

Zakup samochodu używanego nie jest łatwym zadaniem. Wybór odpowiedniego modelu, potem poszukiwania idealnego egzemplarza. Podpisanie umowy i zarejestrowanie pojazdu to jeszcze nie koniec. Sprawdzamy, co powinno się wymienić w aucie zaraz po jego zakupie.

Wymiana oleju – zaniedbanie prowadzi do awarii!

Przede wszystkim nie można zapomnieć o wymianie oleju silnikowego i układu rozrządu. Ten pierwszy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w naszym samochodzie i warto pamiętać, że jego trwałość jest ograniczona. Olej po prostu się starzeje i z upływem czasu traci swoje właściwości. Niestety przy zakupie samochodu używanego nie jesteśmy w stanie sprawdzić, czy i kiedy odbyła się jego wymiana. Jedynym potwierdzeniem może być informacja wpisana w książkę serwisową lub umieszczona przez mechanika na etykietce w komorze silnika. Ale czy warto ryzykować?

Jak często należy wymieniać olej? Szczegółowe informacje można znaleźć w książce obsługi danego modelu. Czasem jest to 20 tys. km, innym razem 30 lub 15 tys. km.

- Przed zakupem należy przede wszystkim sprawdzić, jaki rodzaj oleju jest zalecany do naszego samochodu. Chodzi o lepkość oraz normy, które powinien spełniać. Cena oleju silnikowego jest uzależniona od jego parametrów, producenta i oczywiście wielkości opakowania. Średni koszt pięciolitrowego opakowania to około 80–90 zł. Aktualnie największą popularnością w serwisie Allegro cieszą się oleje niskolepkościowe 10W40. Przy wymianie nie można również zapomnieć o nowym filtrze oleju. Średni jego koszt to około 25 zł – wyjaśnia Robert Krotoski, menedżer kategorii Motoryzacja w serwisie Allegro.



Ile oleju należy wlać do silnika? I znów wszystko zależy od modelu samochodu, ale uproszczając, możemy przyjąć, że będzie to średnio od 4 do 6 litrów – przypominamy, że wszystkie informacje znajdują się w książce serwisowej.

Koszty wymiany oleju i filtra nie są wysokie, a zaniedbanie tych czynności może prowadzić do poważnej awarii, której usunięcie może nas kosztować nawet kilka tysięcy złotych!

Rozrząd - drugi po oleju

Napęd rozrządu to po oleju silnikowym kolejny element, o którym nie możemy zapomnieć. Warto pamiętać, że żaden mechanik nie jest w stanie stwierdzić, kiedy nastąpiła jego wymiana i czy nadszedł czas na kolejną. Awaria, która na skutek zaniedbania może się pojawić, kończy się najczęściej unieruchomieniem silnika, a naprawa wymaga między innymi kosztownych zabiegów regeneracji głowicy.

Interwały wymiany zależą od modelu oraz wersji silnikowej i są szczegółowo określane przez producentów. Jeżeli pompa cieczy chłodzącej napędzana jest paskiem, należy bezwzględnie wymienić pompę cieczy chłodzącej.



- Cena kompletu napędu rozrządu jest również uzależniona od modelu samochodu. Dla przykładu zestaw wraz z pompą wody do toyoty avensis kosztuje około 470 zł, a elementy pasujące do popularnego silnika 1,9 TDI kosztują około 400 zł. Sam pasek rozrządu nie jest drogi. Jego cena to średnio kilkadziesiąt złotych, a do starszych modeli można go nabyć już za około 20 zł, ale największą popularnością w serwisie Allegro cieszą się jednak całe zestawy przygotowane dedykowane konkretnemu rodzajowi silnika - wyjaśnia Robert Krotoski.

Innym występującym rozwiązaniem jest łańcuch rozrządu. Jest on znacznie trwalszy niż pasek, ale również podlega wymianie. W przeciwieństwie do tego pierwszego zerwanie łańcucha następuje dość rzadko, co nie znaczy, że nie należy pilnować jego wymiany. Koszt obsługi tego rozwiązania jest znacznie większy niż w przypadku paska, a powodem są nieco droższe części i wyższe koszty robocizny.

- W tym przypadku średnie ceny łańcucha rozrządu wynoszą około 300 zł za zestaw z napinaczem, ale zdarzają się modele i takie silniki, do których zakup łańcucha to koszt znacznie przewyższający kwotę na poziomie tysiąca złotych - dodaje Krotoski.

Filtry - niedrogie, ale bardzo istotne

W każdym samochodzie można znaleźć filtry paliwa, powietrza, kabiny i oleju. Ten ostatni podlega wymianie razem z olejem silnikowym. Kiedy wymieniać pozostałe?

Filtr paliwa chroni przez zabrudzeniami układ paliwowy. Natomiast filtr powietrza chroni jednostkę napędową przez zanieczyszczeniami, które mogą dostać się do silnika podczas pracy. Ich wymiana powinna następować co kilkanaście tysięcy kilometrów.



Kierowcy często zapominają o wymianie filtra kabinowego. Odpowiada on za jakość powietrza tłoczonego do wnętrza samochodu. Jego zużycie znacząco wpływa na zdrowie każdego podróżującego.

- W zależności od modelu koszt filtra paliwa wynosi około 20 do 30 zł, cena filtra powietrza i kabinowego również nie powinna przekroczyć kilkudziesięciu złotych. Wielu kupujących wybiera na Allegro zestawy, w skład których wchodzi filtr paliwa, kabiny i oleju. Ich cena to około 80 zł za komplet - dodaje Krotoski.

Zawieszenie i układ hamulcowy…

…odpowiadają za nasze bezpieczeństwo. Warto więc przy okazji pierwszej wizyty u mechanika dokonać kompleksowego przeglądu. Warto również sprawdzić, czy opony nie są już zużyte. Często zdarza się bowiem, że nieuczciwi handlarze zakładają stare ogumienie, a oryginalne sprzedają osobno.

Zużyte amortyzatory wpływają na pogorszenie się trakcji i znacznie wydłużają drogę hamowania. Ich wymiana powinna odbywać się co około 60 - 80 tys. km. Dodatkowo należy dokonać kontroli innych elementów zawieszenia. Mogące występować luzy na pewno nie poprawią komfortu i bezpieczeństwa.



- Ponieważ amortyzatory wymienia się parami, również na Allegro można najczęściej kupić zestawy składające się z dwóch amortyzatorów. Ich średnie ceny zaczynają się od około 150-200 zł za parę. Dobrej klasy amortyzatory mogą kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Mówimy oczywiście o swoistej klasie premium wśród tych produktów - wyjaśnia Robert Krotoski z Allegro.

Przy okazji warto zadbać o układ hamulcowy. Pomimo prostoty jego działania jest to stosunkowo skomplikowany układ. Tarcze, klocki hamulcowe, szczęki, bębny - to wszystko się zużywa. Do tego dochodzi starzenie się płynu hamulcowego oraz możliwe wycieki w układzie.

- Trwałość układu hamulcowego jest trudna do określenia np. w kilometrach lub latach eksploatacji. Należy więc regularnie go kontrolować i nie zapomnieć o nim podczas pierwszego przeglądu po zakupie. Ceny klocków hamulcowych to koszt na poziomie kilkudziesięciu złotych. Na Allegro można znaleźć również zestawy klocków z tarczami hamulcowymi. Ich cena, w zależności od modelu, to około 170 do 200 zł za zestaw. Starzenie dotyczy również płynu chłodniczego. Płyn słabej jakości lub jego niski poziom może spowodować poważną awarię. Płyn do chłodnic kosztuje około 30 zł za 5 litrów. Pamiętajmy przy tym, że wymiana płynu chłodniczego nie jest wymagana przez niektórych producentów - dodaje Krotoski.

fot. Pexels.com/Flickr/Anthony/CC BY-ND 2.0
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%