Święta to jeden z tych wyjątkowych momentów w roku, w którym sprawiamy radość swoim najbliższym, obdarowując ich. Chociaż zdarzają się też prezenty nietrafione... ale o tym za chwilę. Postanowiliśmy sprawdzić, jak owo obdarowywanie wygląda, ponieważ mieliśmy poczucie, że oznacza ono nie tylko słownikowe dawanie lub ofiarowywanie czegoś komuś, lecz chodzi tu o uczucia, o coś więcej niż wyłącznie „shopping”.

Zapytaliśmy o opinie 1667 Polaków, kobiety i mężczyzn, w różnym wieku i mieszkających w różnych miejscach Polski. Wyniki potwierdziły nasze przypuszczenia…



Gra w skojarzenia

Obdarowywanie to dla Polaków przede wszystkim dobre uczynki i wzajemna życzliwość. Związane są z nim też pewne rytuały - zakup prezentów, składanie życzeń, spotkania z bliskimi. Zgodnie z naszą intuicją obdarowywanie kojarzy się Polakom z dzieleniem się pozytywnymi uczuciami.  Kogo obdarowujemy najczęściej ? Naszych najbliższych, czyli rodziców, dzieci, rodzeństwo i nieco dalszą rodzinę. I sprawia nam to niesamowitą radość.



- Powodzi nam się obecnie znacznie lepiej niż w przeszłości, dobra materialne są też bardziej dostępne niż kiedyś - nie musimy już na ogół na nie „polować” ani stać w kolejkach. Być może z powodu tej właśnie dostępności dóbr materialnych dostrzegliśmy, że inne dobra mogą być od nich cenniejsze - podarowany komuś czas, życzliwość, uśmiech, przebaczenie - komentuje wyniki badania Ewa Kaczorkiewicz, psycholog i psychoterapeutka.

Prezent idealny

Postanowiliśmy dowiedzieć się, jakimi cechami charakteryzuje się prezent idealny. Przecież to właśnie takim podarunkiem każdy z nas chce obdarować najbliższych, a i samemu odpakować coś wyjątkowego.

- Zrobić komuś fajny, trafiony prezent to naprawdę sztuka. Szczególnie w świecie, w którym wszystko można kupić za rogiem czy na stacji benzynowej. Trzeba kogoś dobrze poznać i mieć otwartą głowę, żeby wiedzieć, z czego się tak naprawdę ucieszy. Zgadzam się z tym, że to nie cena sprawia, że prezent jest wyjątkowy, a raczej zaangażowanie obdarowującego - zauważa Maia Sobczak, psycholog, dietoterapeutka, pracuje, opierając się na najstarszej medycynie świata, założycielka QmamKasze.

Prezent idealny to zatem coś, co zostało zakupione lub stworzone w sposób przemyślany. Zaskoczenie obdarowywanego jest kluczowe. Perfekcyjny podarunek musi być unikatowy i szyty na miarę - dosłownie lub w przenośni. Podobno książki nie ocenia się po okładce, lecz prezent idealny musi być też wyjątkowo opakowany.

A co dla dziecka?

Cóż, nie to, czego sobie życzy. A właściwie nie zawsze. 62 proc. ankietowanych stwierdziło, że najmłodsi nie zawsze powinni dostawać to, czego oczekują na święta.



- Dla mnie 38% to bardzo dużo. A co, jeśli dziecko chce czegoś, na co nas absolutnie nie stać? Czegoś, co jest niebezpieczne lub szkodliwe? Zupełnie niedostosowane do jego wieku? Niezgodne z wartościami, które wyznajemy? Potrafię sobie wyobrazić wiele prezentów, których nie kupiłabym swoim dzieciom, nawet gdyby ich pragnęły - komentuje Ewa Kaczorkiewicz.

Co kupujemy najchętniej?

Wiemy już, jakimi cechami ma się charakteryzować prezent idealny oraz że dzieci nie powinny spodziewać się, że każda ich zachcianka zostanie spełniona. Pora przejść do konkretów. Oto czym najczęściej obdarowują się Polacy: kosmetyki, słodycze, perfumy, ubrania, książki lub e-booki oraz elektronika.



Czego pragniemy?

Nietrafione prezenty - każdy z nas tego doświadczył. Niedługo na łamach _magazynu.Allegro pokażemy, jak sobie z nimi radzić, lecz na razie spójrzmy, jak oczekiwania obdarowywanych mają się do tego, co ofiarowują im najbliżsi. Duże dysproporcje widać wśród takich podarunków jak słodycze, kosmetyki, ubrania czy perfumy.



- Dopiero kiedy zdamy sobie sprawę, że pula rzeczy materialnych jest ograniczona, natomiast pomysłów na prezenty niematerialne może być nieskończenie wiele, otwiera się dla nas nowa przestrzeń. Oto nagle okazuje się, że nigdzie nie musimy iść, nie musimy nawet odpalać komputera. Wystarczy chwila zastanowienia nad tym, co sprawiłoby radość naszym bliskim. Wtedy, nawet jeśli zdecydujemy się na zakup, będzie to miało niewiele wspólnego z szaleńczą gonitwą po sklepach - zauważa Joanna Tomczak, psycholog, feministka, autorka bloga joannatomczak.tumblr.com.

Nasze pragnienia prezentowe na przestrzeni lat bardzo się zmieniły. Może dlatego nie zawsze prezenty okazują się trafione? 



Jak kupujemy prezenty?

Ponad 80 proc. Polaków wśród tradycji świątecznych wymienia kupowanie prezentów. Co ciekawe, do dokonywania tych szczególnych zakupów przyznaje się już tylko niecałe 70 proc. badanych. Zwykle są to zakupy spontaniczne, wynikające z uczuć, na które przeznaczamy kilkadziesiąt złotych (w przeliczeniu na jeden prezent).


Prezenty kupujemy zarówno offline, jak i online. W sumie w sieci zakupy świąteczne zrobi 62% Polaków kupujących prezenty. Co ważne, kupujemy w miejscach z renomą, sprawdzonych, z szerokim asortymentem.



Kto Polakom przynosi prezenty?

Odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna? Niekoniecznie.



To tylko część wyników badań zawartych w raporcie „Od serca czy z głowy. Jak Polacy obdarowują się na święta?”, który został przygotowany dla Allegro przez Mobile Institute. Cały raport oraz poniższą infografikę można pobrać z _magazynu.Allegro.


Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl

Powiązane artykuły

NAJCIEKAWSZE TRENDY Z BADANIA POLSKA STROJNA 2016
Tegoroczne badanie „Polska Strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków” pokazuje, że nasze preferencje zakupowe zmieniają się bardzo szybko, a jednocześnie nie należymy do awangardy. Bywamy i nowocześni, i zachowawczy jednocześnie. Warto przyjrzeć się najważniejszym ustaleniom z tego badania. Poniżej przedstawiamy subiektywny wybór autorów raportu, choć oczywiście czytając raport, każdy możne znaleźć inne, ważne z własnej perspektywy zjawiska. 
Naszyj to! Barwny powrót do lat 90.
Kochasz muzykę, kino, seriale? W tym sezonie wyrazisz to również... strojem. Naszywki i przypinki to niepozorne dodatki, które mogą całkowicie odmienić charakter nudnej, jesiennej stylizacji, dodając jej lekkości i młodzieżowego luzu. Niegdyś można je było znaleźć głównie na torbach i kurtkach zbuntowanych licealistów, teraz zagościły na pokazach najważniejszych domów mody.
10 hitów mody, które będziesz nosić też za rok
Projektanci wciąż zaskakują. Lansują nowe trendy albo powracają do tych sprzed lat w zupełnie nowej odsłonie. Co powinno się więc znaleźć w szafie kobiety? Jakie ubrania kupić teraz, by być modną w kolejnym sezonie, polecają modowi specjaliści, blogerki i vlogerki.   
Ostre koło. Lubisz jazdę bez hamulców?
Te rowery fascynują. Kuszą wyglądem, oryginalnością. To nie tyle moda, co miejska subkultura wywodząca się ze środowiska kurierów, ale zataczająca coraz szersze kręgi. Hipsterzy porzucają dla nich swoje klasyczne cruisery. Ostre koła są jednym z obiektów pożądania millennialsów, dla których rower to nie tylko środek transportu, ale też ważny element stylu życia.