Jego legenda rodziła się w 1954 roku, kiedy debiutował dwuosobowy sportowy roadster, będący odpowiedzią na chevroleta corvette. Pierwszy ford thunderbird z miejsca stał się ogromnym hitem, już w pierwszym roku produkcji jego sprzedaż 23-krotnie przewyższyła sprzedaż corvette, osiągając 16 155 sztuk.

Model z 2002 roku jest realizacją mody na retro design, który odnajdziemy też w takich samochodach jak mini, VW new beetle czy nieco później – fiacie 500. Za Oceanem popularną realizacją historycznych kształtów w nowoczesnej formie był chrysler PT cruiser, jednak ford thunderbird w 2002 roku miał zupełnie inny rozmiar i klasę.

Jego sylwetkę opracował designer wewnętrznego studia stylistycznego Forda Tom Mays. Nie ma wątpliwości, że uważnie interpretował linie pierwszego T-Birda, tworząc współczesną wariancję na temat sławnego przodka. Okrągłe reflektory, grill w kratę, wlot powietrza na masce czy wreszcie charakterystyczne okrągłe boczne okienka w opcjonalnym hardtopie (twardym dachu, który można zdjąć i zostawić w garażu) to motywy, które doskonale sprawdziły się niemal po półwieczu.

Nowy ford thunderbird powstał na podstawie płyty podłogowej modelu lincoln LS, co pozwoliło obniżyć koszty opracowania modelu, produkcji i późniejszego serwisu. W Europie tę samą technologię możemy odnaleźć w jaguarze S-Type, co pozwala eksploatację samochodu utrzymać w rozsądnych kosztach.

Oczywiście, mówiąc o rozsądku nie należy zapominać, że to nie jest małolitrażowy samochód. Pod jego maską drzemie jednostka w jedynym słusznym układzie dla samochodów amerykańskich. To podobnie jak w pierwowzorze z lat 50. silnik V8. W nowoczesnym wydaniu ma pojemności 3,9 l, 250 KM i współpracuje z pięciobiegową skrzynią automatyczną. Osiągi gwarantuje prawdziwie współczesne, pierwsza setka pojawia się tu na liczniku już po nieco ponad 7 sekundach.

Jego retro image jest za Oceanem wyjątkowo ceniony. Egzemplarze z opcjonalnym hardtopem jako nowe kosztowały 39 750 USD, lecz ich wartość nigdy mocno nie spadła. Dziś według specjalistów z Hagerty stan 2. (doskonały, z drobnymi śladami eksploatacji) wyceniany jest na 19 600 USD, stan 3. (dobry) to 15 900 USD. Myśląc o sprowadzeniu takiego samochodu, należałoby do tych cen doliczyć transport, akcyzę i VAT, lecz dzięki Allegro nie będzie to konieczne. Sprzedający wystawił tu taki samochód w rozsądnej cenie. Na polskim rynku ford thunderbird nie pojawia się często i warto z okazji skorzystać.


W ciągu trzech lat produkcji powstało ich 70 tysięcy, w amerykańskiej rzeczywistości liczba znikoma. Sprzedawany egzemplarz pochodzi z początku produkcji, ma kolor czarny – jeden z dwóch początkowo dostępnych (obok białego). Do Polski sprowadzony został z Niemiec z uszkodzoną skrzynią biegów. Usterka została usunięta, samochód przeszedł pełen serwis i został przygotowany do drogi.

Co ciekawe, kupując taki wóz, z latami nie musimy na nim tracić. To przyjemność, która może być dobrą inwestycją. Ford thunderbird to model, który w przyszłości może nabierać kolekcjonerskiej wartości i zacząć drożeć. Jak na razie jednak z pewnością będzie cieszyć, szczególnie przy ciepłej pogodzie, kiedy można podróżować bez dachu i najlepiej wsłuchać się w dźwięk legendy, amerykańskiego silnika o układzie V8.

Adam Piotrowski jest autorem popularnego bloga i serwisu ogłoszeniowego Giełda klasyków, prezentującego godne polecenia samochody klasyczne i kolekcjonerskie.

Serdecznie dziękujemy firmie PJ-Trade za udostępnienie zdjęć samochodu.

Adam Piotrowski

www.gieldaklasykow.pl

magazyn@allegro.pl

Załączniki

Pobierz wszystkie

jpeg

ThunderBird_8.JPG 177 KB

jpeg

ThunderBird_19.JPG 209 KB

jpeg

ThunderBird_24.JPG 161 KB

jpeg

ThunderBird_31.JPG 236 KB

jpeg

ThunderBird_34.JPG 157 KB

jpeg

ThunderBird_37.JPG 171 KB

jpeg

ThunderBird_18.JPG 199 KB

jpeg

ThunderBird_32.JPG 219 KB

jpeg

ThunderBird_1.JPG 109 KB

jpeg

ThunderBird_21.JPG 169 KB

jpeg

ThunderBird_6.JPG 160 KB

jpeg

ThunderBird_10.JPG 227 KB

jpeg

ThunderBird_14.JPG 146 KB

jpeg

ThunderBird_22.JPG 177 KB

jpeg

ThunderBird_26.JPG 127 KB

jpeg

ThunderBird_35.JPG 186 KB

jpeg

ThunderBird_39.JPG 180 KB

jpeg

ThunderBird_7.JPG 170 KB

jpeg

ThunderBird_9.JPG 220 KB

jpeg

ThunderBird_13.JPG 179 KB

jpeg

ThunderBird_20.JPG 210 KB

jpeg

ThunderBird_28.JPG 110 KB

jpeg

ThunderBird_33.JPG 85,4 KB

jpeg

ThunderBird_41.JPG 201 KB

jpeg

ThunderBird_5.JPG 194 KB

jpeg

ThunderBird_3.JPG 156 KB

jpeg

ThunderBird_11.JPG 166 KB

jpeg

ThunderBird_15.JPG 178 KB

jpeg

ThunderBird_23.JPG 248 KB

jpeg

ThunderBird_27.JPG 177 KB

jpeg

ThunderBird_36.JPG 147 KB

jpeg

ThunderBird_40.JPG 211 KB

jpeg

ThunderBird_2.JPG 160 KB

jpeg

ThunderBird_12.JPG 176 KB

jpeg

ThunderBird_17.JPG 216 KB

jpeg

ThunderBird_25.JPG 194 KB

jpeg

ThunderBird_30.JPG 207 KB

jpeg

ThunderBird_38.JPG 211 KB

jpeg

ThunderBird_4.JPG 197 KB

Powiązane artykuły