Wszystkie wpływy z biletów sprzedawanych na wydarzenia pod szyldem Bitspiration for Charity zostaną przekazane lokalnym centrom onkologicznym. W ramach tego projektu odbędą się cztery konferencje: w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Poznaniu. Wejściówki można nabywać na platformie charytatywni.allegro.pl. Partnerem merytorycznym wydarzeń jest allegro.tech - eksperci Allegro poprowadzą warsztaty w ramach Bitspiration for Charity Poznań.

Inicjatorem i organizatorem akcji jest Andrzej Targosz. Jego firma Proidea specjalizuje się w animacji społeczności startupowej w Polsce. Ich sztandarowym przedsięwzięciem jest międzynarodowa konferencja Bitspiration. Andrzej i jego współpracownicy postanowili rozszerzyć jej formułę o aspekt charytatywny. O tym, dlaczego zdecydowali się pomagać innym, Andrzej Targosz opowiada w krótkim wywiadzie dla _magazynu.Allegro.



Paweł Luty: Skąd wziął się pomysł, żeby środowisko startupowe zorganizowało imprezę charytatywną?

Andrzej Targosz: Środowisko startupowe w Polsce jest już dość duże i coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność. Jego działalność jest związana z dużymi pieniędzmi i inwestycjami, a na dodatek ma ogromny potencjał dalszego wzrostu. To środowisko zorganizowało się samo i po prostu przyszedł czas na to, aby swoimi doświadczeniami i zasobami podzielić się z innymi, podzielić się startupową kulturą z ludźmi, którzy są w potrzebie. Pomagając w ramach Bitspiration for Charity, skupiamy się na wsparciu lokalnych centrów onkologicznych, w których leczeni są najmłodsi pacjenci. To pierwszy powód. Drugi jest bardziej osobisty. Pięć lat temu sam zmagałem się z nowotworem i wiem, jak „ciekawa” i pouczająca była to historia. W moim wypadku wszystko skończyło się dobrze, wróciłem do normalnego życia, ale nie każdemu jest to dane. Chcę pokazać, że można zmagać się z chorobą i jednocześnie robić coś zawodowo.

Bitspiration for Charity to wydarzenie nastawione na pomoc potrzebującym, ale także ma aspekt edukacyjny - to cykl konferencji dla osób prowadzących własne firmy. Dobrze podsumowałem formułę projektu?

Jak najbardziej. Młodzi ludzie zafascynowani muzyką mają Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, a sportowcy i dziennikarze bale charytatywne. Środowisko startupowe do tej pory nie miało wydarzenia, które scalałoby je w ten sposób, pokazywałoby jego siłę. Poprzez Bitspiration for Charity chcemy pokazać, że polskie startupy to nie grupka kilku osób w Krakowie i kilku w Warszawie, lecz tysięcy osób w całym kraju, które robią coś ważnego. Jednocześnie chcemy zaszczepiać w polskich startupowcach chęć dzielenia się tym, co osiągnęli z potrzebującymi. Chcemy uczyć aktywnego angażowania środowiska wokół siebie. Wierzymy, że jeżeli startupowcy będą mobilizować swoje lokalne społeczności, to wszyscy na tym skorzystamy, robiąc coś dobrego.

W ramach Bitspiration for Charity podjęliście współpracę z platformą charytatywni.allegro.pl i allegro.tech. Dlaczego?

Ponieważ te cztery wydarzenia w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Gdańsku to dopiero początek inicjatywy. Chcemy pokazać cały system aukcji charytatywnych, który później w swojej działalności na rzecz potrzebujących będą mogły wykorzystywać inne osoby rozpoznawalne w swoich środowiskach. Aktorzy, dziennikarze czy sportowcy dostrzegli już tę wartość, natomiast poprzez pokazywanie dobrych przykładów chcemy uświadamiać np. osoby znane w środowisku startupowym, technologicznym, że one też mogą organizować zbiórki na cele charytatywne i wykorzystywać dla większego dobra swoją rozpoznawalność. Na razie skupiamy się na Polsce, ale w przyszłości ten model chcemy realizować w innych krajach, zwłaszcza Stanach Zjednoczonych, gdzie środowisko startupów jest największe i najbardziej prężne. 

Skoro Bitspiration for Charity ma dwa cele - charytatywny i edukacyjny - to na kontakt z jakimi zaproszonymi gośćmi mogą liczyć osoby, które kupią bilety na wydarzenia?

W organizację każdego z wydarzeń mocno zaangażowały się lokalne środowiska startupowe z danych miast, czyli na eventach pod szyldem Bitspiration for Charity będzie można spotkać aktywnych przedsiębiorców, czy to jako uczestników, czy prelegentów. Oprócz tego główne wystąpienie na każdej konferencji będzie miał zagraniczny gość, który pokaże, jak łączyć prowadzenie biznesu z działalnością charytatywną. W Krakowie wystąpi Bershan Shaw, która dwa razy wygrała z nowotworem, była asystentką Oprahy Winfrey, a teraz prowadzi własny startup i jeździ po świecie, motywując ludzi do działania. W Warszawie będzie to Jeff Burton, jeden ze współzałożycieli Electronic Arts, który opowie o umiędzynaradawianiu firm. Tyle na razie mogę zdradzić.

W którym momencie będziesz mógł powiedzieć, że Bitspiration for Charity odniosło sukces?

Nie zdarzyło się jeszcze nigdzie na świecie, że tak relatywnie małe i młode środowisko startupowe zjednoczyło się tak bardzo dla szczytnej idei. Przynajmniej ja o tym nie słyszałem. Dla mnie więc, już osiągnęliśmy sukces. Pokazujemy, że startupowcy skupiają się nie tylko na pozyskiwaniu kolejnych rund finansowania, ulepszaniu swoich produktów i usług, ale pomagają rozwiązywać problemy, które w pierwszej chwili nie są kojarzone jako te rozwiązywalne przez młode firmy internetowe czy technologiczne. Zasiewamy ziarna i liczmy na plony.

Powiązane artykuły