Od kilku dni w mediach wciąż przewija się temat danych opracowanych przez Krajowy Rejestr Długów na temat finansów sklepów internetowych oraz jakości oferowanych przez polski e-handel usług. Wynika z nich, iż jedynie jeden na trzech spośród klientów sklepów internetowych nie miał zastrzeżeń do procesu zakupowego online. Można też odnieść wrażenie, że branża jest w ruinie, ponieważ wiele internetowych sprzedawców znalazło się Krajowym Rejestrze Długów.

Czy faktycznie jest tak źle? Z raportu firmy Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej e-Commerce Polska wynika, że branża ma wręcz świetlane perspektywy rozwoju. – Badanie potwierdza, że zakupy w Internecie robimy coraz chętniej i przeznaczamy na nie coraz większe kwoty, które obecnie stanowią średnio 80 zł miesięcznie.  Aż 54 proc. polskich internautów kupuje produkty bądź usługi na polskich stronach internetowych: to o 9 pkt. proc. więcej niż w roku ubiegłym – mówi Patrycja Staniszewska, członek zarządu Izby. Dodatkowo ponad 40 proc. respondentów, jako czynnik wpływający na decyzję zakupową wskazało opinie o danym sklepie internetowym i pozytywne doświadczenia konsumentów.



Firma Boston Consulting Group już wcześniej podała, że w 2015 r. można spodziewać się wzrostu wydatków Polaków w segmencie handlu internetowego o ponad 19,3 proc., do 37 mld zł. Co więcej, zdaniem tej firmy doradczej w 2020 r. ich poziom powinien już przekroczyć 90 mld zł, co będzie stanowiło 10 proc. sprzedaży detalicznej. Takie udziały e-sprzedaż osiągnęła już choćby w Holandii, ale Polska wciąż nie może się pochwalić równie wysokim choćby odsetkiem osób korzystających z Internetu.

Jednakże z raportu IAB Polska i Allegro - „Customer Journey Online” - wynika, że Internet obok rodziny i najbliższych znajomych jest najbardziej wiarygodnym i użytecznym źródłem wiedzy, z którego korzystają Polacy, podejmując decyzje zakupowe. Żadne inne medium nie ma tak dużego wpływu na całą ścieżkę zakupową jak sieć.



Robiących zakupy online wciąż przybywa. Choć jedną transakcję ma na koncie ponad 70 proc. osób korzystających z Internetu. Zatem wciąż duża grupa tylko się przygląda, a nawet w grupie już kupujących wciąż przeważają osoby raczej sporadycznie kupujące w ten sposób. Z badania TNS dla Ceneo wynika, że najwięcej, bo 43 proc. z nich kupuje w sieci tylko kilka razy w roku, kolejne 19 proc. góra raz w miesiącu. Po drugiej stronie mamy jednak już 25 proc. osób, które zawierają po kilka transakcji miesięcznie, a 4 proc. nawet przynajmniej jedną tygodniowo.

Z niedawno opublikowanego w _magazynie.Allegro raportu „Zawsze przyłączeni” wynika również, iż wśród młodego pokolenia, czyli osób w wieku 18-24 lata, to już 11,6 proc. spośród 14 mln użytkowników Allegro. Z miesiąca na miesiąc kupują coraz więcej, głównie w kategoriach Odzież, Obuwie, Dodatki, a także Motoryzacja, Dom i ogród oraz Komputery. Są ciągle podłączeni do sieci, coraz częściej za pośrednictwem smartfonów. W grupie wiekowej 18-21 lat liczba godzin z telefonem na dobę to średnio 4,73, podczas gdy użytkownicy w wieku 31-35 lat korzystają z nich zaledwie przez 3,34 godziny na dobę.



Czyli już tworzy się grupa o znacznie bardziej otwartych na nowe technologie perspektywach, niewyobrażająca sobie życia bez sieci i e-sklepów. Nie warto zrażać ich już na wstępie. Problem niewypłacalności firm dotyka bez wyjątku wszystkich branż, a jakoś tak się składa, że szczególnie dużo uwagi poświęca się w tym kontekście właśnie e-handlowi. U progu kluczowego z ich punktu widzenia sezonu zakupów prezentów niepotrzebne straszenie konsumentów jest po prostu niepotrzebne.

Łukasz Piechota

magazyn@allegro.pl

Powiązane artykuły

NAJCIEKAWSZE TRENDY Z BADANIA POLSKA STROJNA 2016
Tegoroczne badanie „Polska Strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków” pokazuje, że nasze preferencje zakupowe zmieniają się bardzo szybko, a jednocześnie nie należymy do awangardy. Bywamy i nowocześni, i zachowawczy jednocześnie. Warto przyjrzeć się najważniejszym ustaleniom z tego badania. Poniżej przedstawiamy subiektywny wybór autorów raportu, choć oczywiście czytając raport, każdy możne znaleźć inne, ważne z własnej perspektywy zjawiska. 
Małe inżynierki
Pasje inżynierskie są dobre zarówno dla chłopców, jak i dziewczynek. Wszystko zależy od tego, jak rodzice i przyjaciele będą wspierać takie pasje. Zobaczcie, jak fajnie jest bawić się inżynierskimi zestawami z lalkami.
Naszyj to! Barwny powrót do lat 90.
Kochasz muzykę, kino, seriale? W tym sezonie wyrazisz to również... strojem. Naszywki i przypinki to niepozorne dodatki, które mogą całkowicie odmienić charakter nudnej, jesiennej stylizacji, dodając jej lekkości i młodzieżowego luzu. Niegdyś można je było znaleźć głównie na torbach i kurtkach zbuntowanych licealistów, teraz zagościły na pokazach najważniejszych domów mody.
10 hitów mody, które będziesz nosić też za rok
Projektanci wciąż zaskakują. Lansują nowe trendy albo powracają do tych sprzed lat w zupełnie nowej odsłonie. Co powinno się więc znaleźć w szafie kobiety? Jakie ubrania kupić teraz, by być modną w kolejnym sezonie, polecają modowi specjaliści, blogerki i vlogerki.