Najnowszy raport „Zawsze przyłączeni” (do pobrania na końcu tekstu - przyp. red.) przygotowany na zlecenie Allegro analizuje zachowania młodych konsumentów z grupy wiekowej 18-24 lata. To z jednej strony wartościowy przegląd najnowszych trendów zakupowych wśród Młodych Mobilnych, którzy nie rozstają się ze smartfonem, nawiązują za jego pomocą wartościowe kontakty i podejmują optymalne decyzje zakupowe, swobodnie łącząc dwa światy: online i offline. Z drugiej strony: praktyczne wskazówki dla całego rynku e-commerce, który, chcąc mieć sprzedażowe sukcesy, musi wyjść naprzeciw oczekiwaniom wymagających Młodych Mobilnych.  

Kim właściwie są ci Młodzi Mobilni? Wiemy, że mają około 18-24 lat i stanowią ponad 3 mln populacji Polski (źródło: GUS). Można usytuować ich między generacją Y a Z, a z pewnością w całości są pokoleniem C, czyli ciągle przyłączeni (ang. connected). Na Allegro stanowią 11,6 proc. spośród 12 mln wszystkich użytkowników. Z miesiąca na miesiąc kupują coraz więcej, głównie w kategoriach Odzież, Obuwie, Dodatki, a także Motoryzacja, Dom i ogród oraz Komputery.  



Facebook czy YouTube nie były dla nich nowościami, które należało przyswoić. Oni dorastali razem z nimi, przez co korzystanie z tych popularnych kanałów było w ich przypadku o wiele bardziej naturalne niż dla starszych użytkowników. Młodzi Mobilni zasypiają i budzą się z telefonem, chodzą z nim do ubikacji, by natychmiast sprawdzić zaległości, które pojawiły się podczas kilku godzin snu. Natychmiast odinstalowują aplikację, która z miejsca nie porwie ich serca.

Powiecie: Młodzi Mobilni nie mają stałych dochodów, więc jak mogą kupować? Korzystają z aplikacji zniżkowych takich jak Qpony, wielokrotnie zapisują się do newsletterów, uzyskując atrakcyjne rabaty. Nie mają też żadnych problemów z natychmiastową sprzedażą produktu, który właśnie im się znudził. Popatrzmy szczegółowo, co charakteryzuje Młodych Mobilnych:

1. Angażują się w nowości

Nieustanna zmiana to motor ich działania. Stanie w miejscu jest passé. Nowy produkt działa na nich jak magnes, ochoczo go testują, a jeśli ich przekona – z łatwością porzucą dawne przyzwyczajenia. 62,5 proc. z nich odinstalowuje w ciągu tygodnia przynajmniej jedną aplikację. Masz tylko jedną szansę, by ich zainteresować. Jeśli ją zmarnujesz, to stracisz ich bezpowrotnie. To jednak dopiero początek. Musisz nieustannie walczyć o ich uwagę aktualizacjami, nowymi funkcjami czy zmianą wyglądu – to dla nich zaleta, bo Internet wyssali z mlekiem matki.

2. Nie przejmują się prywatnością

Młodzi Mobilni nie mają oporów z umieszczaniem w Internecie danych osobowych i prywatnych informacji. Dzielą się ze znajomymi zdjęciami potraw, które właśnie spożywają. Nagrywają też „snapy”, czyli maksymalnie 10-sekundowe filmiki. Te krótkie formy mówią sporo o ich preferencjach. Ma być krótko, szybko i na temat.

3. Online/offline – Keine Grenzen

Młodzi Mobilni, jak żadna inna grupa, swobodnie przeskakują z offline'u do online'u i na odwrót. Oznacza to np. przeglądanie produktów w jednym kanale, a kupowanie w drugim. Wchodzą w aplikacje mobilne ulubionych marek, by kupić przykładowe botki. Idą do sklepu stacjonarnego, przymierzają wybrany model. Wcale jednak nie muszą go tam kupować. Mogą zrobić to komfortowo, w domu, swobodnie wybierając najtańszą opcję i nie będąc narażeni na tłumy kolejkowiczów. Korzystają z Messengera i SMS-ów, prowadząc efektywną, konkretną komunikację z wieloma znajomymi naraz, która jest ich zdaniem wydajniejsza pod względem spełniania konkretnych potrzeb.



4. Żyją realnie i wirtualnie naraz

Dla Młodych Mobilnych nie jest problemem korzystanie z uciech życia i jednoczesne natychmiastowe przenoszenie ich do komunikacji w Internecie. Rozmawiają ze znajomymi czy rodziną na żywo, jednocześnie wrzucają do sieci zdjęcie ulubionej potrawy czy dokumentujące spotkanie. Często jednak znikają w świecie wirtualnym, np. sprawdzając superoferty cenowe. Aż 28 proc. Młodych Mobilnych deklaruje, że korzysta ze smartfona w kawiarniach, restauracjach czy pubach.

5. Są zawsze online

Tytuł raportu Allegro nie bez powodu brzmi „Zawsze przyłączeni”. Młodzi Mobilni odczuwają potrzebę permanentnego połączenia z Internetem. Rozładowana bateria to dramat, odebranie im ważnej części życia, stracony czas, bo nie są „tak mobilni, jak by chcieli”. Bez telefonu są poirytowani, czują, że omijają ich bardzo ważne informacje. Korzystają z telefonu dużo częściej niż starsi. W przypadku Polaków w wieku 18-21 lat liczba godzin z telefonem na dobę to średnio 4,73 h. To duża różnica w porównaniu do użytkowników telefonów w wieku 31-35 lat – oni korzystają z nich zaledwie przez 3,34 h na dobę.



6. Spędzają za dużo czasu z telefonem?

Sądzi tak zaledwie 19,6 proc. Młodych Mobilnych, podczas gdy 28,3 proc. z nich uważa, że nawet jeśli spędzają z telefonem dużo czasu, to jest to uzasadnione. Jeszcze więcej – niemal 40 proc. z nich, myśli, że spędza z telefonem „ani za dużo, ani za mało czasu”. Młodzi Mobilni wcale nie postrzegają takich aplikacji jak Facebook jako „złodziei czasu”, co jest udziałem starszych użytkowników mediów społecznościowych. Korzystanie z Facebooka czy Messengera za pomocą smartfona to zdaniem Młodych Mobilnych naturalne zachowania społeczne.

7. Korzystają z telefonu w biegu

Biegniesz do autobusu, ćwiczysz w siłowni, jedziesz samochodem? Żaden problem. Hasło „Zawsze przyłączeni” zobowiązuje! Korzystanie z telefonu na spotkaniu ze znajomymi może być sposobem na odłączenie się od grupy, ale i nawiązanie relacji z nią poprzez wspólne oglądanie filmu czy granie. Młodzi Mobilni podkreślają poranną aktywność w mediach społecznościowych, którą wykorzystują na nadrobienie nocnych zaległości czy jako „wspomagacz” budzika. W nocy mierzą efektywność snu za pomocą specjalnej aplikacji. Korzystanie ze smartfona to też sposób na nudę. Aż 34,5 proc. Młodych Mobilnych używa smartfona w szkole czy w pracy, a niemal 40 proc. w środkach transportu.

8. Telefon służy im do...

Czy hasło „Telefon służy do dzwonienia” to oczywista oczywistość? Nie dla Młodych Mobilnych! Tylko 44 proc. z nich wskazuje dzwonienie jako główną funkcję smartfona, to prawie o 20 proc. mniej niż w przypadku grupy wiekowej 25-35 lat. Najmłodsi użytkownicy telefonów częściej niż inni wskazują jako najważniejszą funkcję pisanie SMS-ów czy wiadomości tekstowych za pomocą np. Messengera.



9. Inaczej korzystają z aplikacji

Młodzi Mobilni częściej niż inni wybierają aplikacje, z których chcą korzystać w sklepach Play czy AppStore, posiłkując się opiniami znajomych. Są bardziej skłonni do wyszukiwania coraz to nowych aplikacji, poszukując nie tylko konkretnych funkcjonalności. Znacznie częściej niż starsi respondenci używają aplikacji do komunikacji czy społecznościowych, rzadziej natomiast – informacyjnych (mobilne wersje portali internetowych) czy tematycznych (np. Vogue czy National Geographic). Aplikacje społecznościowe przejmują u Młodych Mobilnych funkcje społeczne, które starsi realizują za pomocą m.in. dzwonienia.

10. Są wymagającymi klientami

Starsze pokolenia wyniosły z PRL-u model zachowania petenta, gotowego na ciosy. Dla Młodych Mobilnych to odległa przeszłość. To wymagający, świadomi swoich praw konsumenci. Potrafią pod byle pretekstem, zgodnym jednak z prawami konsumenta, porzucić produkt, gdy jego jakość nie jest wystarczająca, obsługa profesjonalna, a cena okazyjna. Możliwości spełnienia ich wszelkich oczekiwań szukają wszędzie, również w serwisach zagranicznych. Gdy wymaga tego potrzeba – błyskawicznie przełączają się z online'u na offline i odwrotnie. Z jednej strony potrafią oczekiwać natychmiastowej realizacji zamówienia ze względu na funkcjonalności produktu, z drugiej – potrafią czekać naprawdę długo, gdy zależy im na skorzystaniu z okazji cenowej, nie mają bowiem na ogół stałych dochodów. Z tego też powodu równie chętnie sprzedają produkty, które zazwyczaj nudzą im się bardzo szybko.



A Ty – jesteś jak Młody Mobilny? Czy może postrzegasz zakupy w bardziej tradycyjny sposób?

fot. Flickr/Sascha Kohlmann/CC BY-SA 2.0

Rafał Badowski

magazyn@allegro.pl
Moc innowacji, czyli nasz Impact w Krakowie
Jakie są wymagania współczesnych klientów? Czy czeka nas rewolucja w e-handlu? Jak lokalne firmy mogą stanąć w szranki z globalnymi konkurentami? To tylko niektóre tematy, które eksperci Allegro poruszali w trakcie konferencji Impact CEE – jednego z najciekawszych i inspirujących wydarzeń w Polsce. Allegro było w tym roku partnerem strategicznym spotkania.
Święto technologii 16 czerwca na Stadionie Narodowym
Bezpłatne warsztaty z programowania dla dzieci, tor testowy najnowszych gadżetów technologicznych i spotkania z ekspertami w tej dziedzinie. To Allegro Tech Days, czyli element kampanii społecznej Kręć Kilometry po technologię, jaką organizuje Fundacja Allegro All For Planet. Wielkie bezpłatne wydarzenie na PGE Narodowym w Warszawie odbędzie się w sobotę 16 czerwca.
I Ty możesz zostać Pionierem biznesu
Masz od 20 do 35 lat? Masz pomysł na biznes, ale jeszcze go nie realizujesz? Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Wraz z Polskim Funduszem Rozwoju zapraszamy do Szkoły Pionierów PFR na intensywne szkolenie zakończone wyjazdem do University of Cambridge.
Polacy polubili punkty odbioru przesyłek
Zaobserwowaliśmy silny wzrost popularności punktów odbioru przesyłek na Allegro. Klienci coraz chętniej zamawiają przesyłki do punktów odbioru, a Allegro we współpracy z wiodącymi operatorami logistycznymi zapewnia najlepsze warunki przesyłek. W tym roku powstanie sieć licząca 20 000 lokalizacji