praca
11/20/15, 15:35

Po co firmie nowoczesność?

Nie trzeba bać się technologii i nigdy nie jest za późno, aby zacząć z niej korzystać – to główny przekaz VII Konferencji Sieci Przedsiębiorczych Kobiet „Po co firmie nowoczesność? Moja firma w sieci”, której partnerem było allegro.tech.

Kompetencje cyfrowe, jak podstawowa znajomość komputera, Internetu i mediów społecznościowych, a nawet obsługa bardziej zaawansowanych programów komputerowych niezbędnych w firmie, nie są Polkom obce. Pod względem kompetencji cyfrowej Polki prezentują się lepiej niż Europejki i są zdecydowanie lepsze od polskich mężczyzn. – Problemem są bariery mentalne, panie często są bardzo krytyczne, jeśli chodzi o swoje kompetencje cyfrowe – wyjaśniła Renata Włoch z centrum nowych technologii DELab Uniwersytetu Warszawskiego.

– Kompetencje cyfrowe w firmach są niezbędne z kilku powodów – wasi klienci są już w sieci. Dużo osób funkcjonuje w środowisku cyfrowym i traktuje je jako swoje środowisko naturalne. Pamiętajmy o tym, że kiedy nasza firma nie ma kompetencji cyfrowych, to nasi konkurenci już je mają lub wkrótce będą mieć – dodała Renata Włoch. 

Jednym z podstawowych narzędzi, które pozwala zrozumieć potrzeby klientów aktywnych w sieci, jest analityka internetowa. To również jedna z najważniejszych kompetencji niezbędnych w prowadzeniu nowoczesnego biznesu. O to, w jaki sposób małe i średnie firmy mogą wykorzystać we własnym zakresie narzędzia analityczne i jak pomiędzy słupkami i tabelami znaleźć sposób na rozwój swojego biznesu, zapytaliśmy Martynę Zastrożną z Allegro – pasjonatkę marketingu internetowego i autorkę książki "Google Analytics dla marketingowców".


– Analityka internetowa nie jest i nie musi być trudna, nudna ani dla osób, które dobrze czują się w „cyferkach”, ale może być fajna i sexy. Może bowiem mówić nie o wspomnianych „cyferkach”, ale ludziach, którzy odwiedzają naszą stronę i coś na niej zobaczyli – albo im się spodobało, albo nie, może mieli jakieś oczekiwania, które nie zostały spełnione, lub przeciwnie – są zachwyceni. Z tego, jak zachowywali się na tej stronie, co robili, skąd przyszli, z jakich urządzeń korzystali, możemy czerpać wiedzę i wykorzystać ją do tego, aby więcej zarabiać. Możemy bowiem dzięki temu np. poprawić wygląd strony czy wybierać te działania marketingowe, które są faktycznie skuteczne – powiedziała Martyna Zastrożna z Allegro. – Małe i średnie firmy nie mają dużych budżetów, a każdą złotówkę oglądają ze wszystkich stron i ona musi się zwrócić. Dzięki takim danym wiedzą, co się zwraca, a co niekoniecznie i w co powinni przestać inwestować – dodała. 

Analityka internetowa to podstawa nowoczesnej firmy, ale nie jedyna. Ważną cechą jest też elastyczność w podejmowaniu decyzji i działań. – Zmiany technologiczne na świecie następują z dużym rozpędem i skokowo. Przez ostatnie sto lat nie zmieniło się tyle, co przez ostatnie kilka lat. Technologia i Internet zmieniają nasze życie, świat i nas jako ludzi oraz konsumentów. Nikt nie wie, jakie zmiany nastąpią za kilka lat. Na pewno będą dynamiczne i nieprzewidywalne. Jak twierdzą futurolodzy, kolejne dwadzieścia kilka lat zmieni ludzkość bardziej niż ostatnie trzysta – stwierdziła Agnieszka Hryniewicz-Bieniek z warszawskiego oddziału Google. Podkreśliła, że jedną z głównych zasad, aby odnieść sukces w nowej dynamicznej rzeczywistości, jest nieustanny rozwój. 

Czym jest rozwój w nowoczesnej firmie? Z jednej strony to poszukiwanie optymalnego modelu biznesowego i elastyczne dostosowywanie się do zmieniającej się rzeczywistości oraz aktywne jej kształtowanie, ale z drugiej - ciągłe pozyskiwanie nowych klientów. Jedną z dróg docierania do nowych klientów jest oczywiście reklama. Jaka? Jak twierdzi Przemysław Modrzewski z Google reklama jest skuteczna, gdy pojawi się w odpowiednim czasie, będzie miała odpowiedni przekaz i trafi do odpowiednich ludzi. Z kolei Dominika Nawrocka z Fat ROI wskazała, że w pozyskiwaniu internetowych klientów pomocne mogą być serwisy społecznościowe. – Używajmy też hasztagów i tego samego zdjęcia na wszystkich platformach, stosujmy share buttons, często publikujmy, bo jeden wpis na Facebooku żyje dobę, a jeden tweet kilka minut. Ponadto korzystajmy z obcych treści i trzymajmy się trendów. Nie bójmy się też dziennikarzy i blogerów, starajmy się ich inspirować, aby publikowali informacje na nasz temat – wytłumaczyła Nawrocka. Dodała, że warto też pomyśleć nad założeniem własnego bloga. 

Współcześni konsumenci oceniają nie tylko wizerunek marki, ale i osób, które za nią stoją. Dlatego też w konferencji wziął udział bloger Michał Szafrański (jakoszczedzacpieniadze.pl), który mówił o nowym mediach jako narzędziu budowy marki osobistej. Podkreślił, że mamy kontrolę nad tym, co robimy w sieci i jak jesteśmy postrzegani, ale nie da się być kimś innym w wirtualnym świecie niż w życiu codziennym. – Liczy się rozmowa, a nie technologia. Nie bój się technologii. Jeśli potrafisz rozmawiać, to i potrafisz komunikować się w Internecie i mediach społecznościowych. Nie bój się pokazywać siebie, daj się polubić bez narzucania się, bo biznes robimy z tymi, których lubimy. Bycie sobą jest twoją prawdziwą przewagą konkurencyjną, każda inna rola jest już zajęta – podsumował.
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%