praca
18 listopada 2015, 07:00

Kręć Kilometry

Akcja społeczna Kręć Kilometry została nominowana do European Excellence Awards 2015. To odpowiednia okazja, aby opowiedzieć o całym przedsięwzięciu. Ile stojaków stoi dzięki Kręć Kilometry i ile kilometrów zostało przejechanych przez wszystkich uczestników akcji, opowiada Krzysztof Śpiewek, CSR manager w Allegro.


_magazyn.allegro: W tym roku już po raz czwarty odbyła się akcja społeczna Kręć Kilometry. Od czego się zaczęło?

Krzysztof Śpiewek: Zaczęło się w Poznaniu, od tego, że w 2008 roku przy Allegro powstała Fundacja All For Planet, której głównym obszarem działania jest ekologia. Po roku, pod koniec 2009 r., w ramach działań fundacji rozpoczęliśmy w Poznaniu renowację ścieżek rowerowych. I poszliśmy za ciosem – powstał pomysł zagospodarowania infrastruktury miejskiej stojakami rowerowymi. Ale stojakami niezwykłymi – designerskimi, projektowanymi specjalnie dla danego miejsca. Te niezwykłe projekty powstały w poznańskim stowarzyszeniu Noga Dzika. Dzięki tej akcji przy Instytucie Stomatologii w Poznaniu stoją stojaki w kształcie zębów, a pod supermarketami sieci Piotr i Paweł są stojaki w kształcie koszy wypełnionych zakupami. W dwóch kolorach – zielonym lub pomarańczowym. I w ten sposób rowery stały się mocnym filarem naszej działalności. Po kilku latach stwierdziliśmy w fundacji, że o naszej akcji powinna dowiedzieć się znacznie większa rzesza osób, dlatego w 2012 roku rozpoczęliśmy pierwszą edycję kampanii społecznej Kręć Kilometry Zaparkuj Klimatycznie. Postanowiliśmy decyzję o lokalizacji nowych stojaków oddać w ręce, a raczej „w nogi” rowerzystów z różnych zakątków Polski. To od ich aktywności zależy, gdzie pojawiają się nowe parkingi dla rowerów.

To jest główna idea? Budowa nowych parkingów dla rowerów?

I tak, i nie. Bo stojaki rowerowe są tylko nagrodą za przejechane na dwóch kółkach kilometrach. Celem nadrzędnym jest oczywiście aktywizacja Polaków i motywowanie do zdrowszego życia, do bycia bardziej „eko”. Zamiana samochodu na rower jest świetnym sposobem na poprawę swojej kondycji i zrobienie czegoś pożytecznego dla środowiska naturalnego. Rywalizacja o stojaki rowerowe dla swojego miasta czy nagrody indywidualne to tylko czynnik motywujący. Chociaż doświadczenie kilku lat pokazuje nam, że to był strzał w dziesiątkę. Widzimy ogromne zaangażowanie lokalnych społeczności w to, by stojaki Fundacji Allegro All For Planet pojawiły się w ich mieście. Powstają specjalne grupy na Facebooku, kolportowane są ulotki i plakaty, wszystko, by zachęcić ludzi do jeżdżenia na rowerze i zdobywania kilometrów dla danego miasta. To są inicjatywy i akcje oddolne, organizowane przez lokalnych rowerzystów.


Jak ta rywalizacja wygląda w praktyce?

Każda kampania zaczyna się wiosną, kiedy już można po zimie wsiąść na rower i trwa do końca września. Stworzyliśmy bezpłatną aplikację „Kręć Kilometry” na smartfony z systemem iOS i Android, która łączy w sobie funkcję licznika rowerowego oraz wszystkich innych aplikacji sportowych. Nasza aplikacja zawiera w sobie wyzwania konkursowe, do których można dołączać i zdobywać nagrody indywidualne. Ale w momencie logowania, wybierasz także miasto, na rzecz którego przekazujesz przejechane na rowerze kilometry. Dystans jest zliczany przez cały czas trwania akcji. Te miasta, które zdobędą najwięcej kilometrów, dostają nowe stojaki rowerowe od Fundacji.

Czyli wygrywają pewnie największe miasta, bo mają proporcjonalnie najwięcej rowerzystów?

Zaskoczę Cię, ale nie. W tym roku w gronie finalistów są między innymi Lubartów, Chrzanów, Hel, Kaźmierz i Jarocin. Wszystko zależy od motywacji mieszkańców, bo w kampanii może wziąć udział każdy. Wystarczy ściągnąć darmową aplikację na swój telefon i jak najwięcej jeździć na rowerze! A te przejechane kilometry dają też oczywiście szansę na atrakcyjne nagrody indywidualne.

Jakie to są nagrody?

Nagrody co roku się zmieniają - w tym roku było to około 400 nagród, w ubiegłym roku - ponad 800. Ale w tej kampanii chodzi o coś bardziej cennego niż nagrody – o zdrowie. I to jest najważniejsza wygrana tej akcji. Naszym głównym celem jest propagowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej Polaków. A przy okazji wygrywają polskie miasta, bo poprawia się infrastruktura rowerowa. W całej Polsce jest już 912 naszych stojaków, a za chwilę przybędzie kolejnych 100. Jesteśmy właśnie na etapie realizacji i uzgodnień dotyczących nowych lokalizacji. Pierwsze stojaki z tej edycji kampanii zostały już zamontowane w Jarocinie (galeria pod tekstem - przyp red.).

Przez te cztery lata, rowerzyści przejechali już prawie 6 milionów kilometrów! Dokładnie 5 903 600 km. Z roku na rok obserwujemy, że tych wykręcanych kilometrów jest coraz więcej – tylko w tegorocznej kampanii zostało wykręconych aż 3 700 000 km, rok temu – 1 500 000 km. Z roku na rok nie tylko coraz więcej osób dołącza do kampanii, ale także do nas wraca. To osoby, które pobrały aplikację, jeździły z nami i zakończyły różne wyzwania.


To jedyny sposób zdobywania kilometrów?

Organizujemy także mobilne strefy Kręć Kilometry, z którymi objeżdżamy Polskę. W tym roku byliśmy na Woodstocku, Festiwalu Off Camera w Krakowie, zawodach Iron Man w Gdyni, a także Bike Challenge w Poznaniu. Ale nasz pomysł i nasz potencjał wykorzystują duże korporacje do swoich wewnątrzfirmowych działań. Jak? W tym roku już po raz drugi firma Danone zorganizowała dla swoich pracowników właśnie takie wyzwanie: po wykręceniu przez pracowników określonej liczby kilometrów, na terenie parkingu przy fabryce mają stanąć nowe miejsca postojowe dla rowerów. W tym roku powiększyli pulę o kolejne stojaki.

Takie wyzwanie co roku jest ogłaszane także w Allegro. I z roku na rok do akcji dołącza coraz więcej pracowników. Podczas tegorocznej kampanii tylko sami pracownicy Allegro wykręcili ponad 57 tys. kilometrów, a zwycięzca przez ponad miesiąc wykręcił ponad 3700 km. Wielu kierowców nie pokonuje takiego dystansu samochodem!

Gdzie rowerzyści już korzystają ze stojaków Fundacji?

W całej Polsce stojaki są już zainstalowane w 31 miastach, gdzie są łącznie 1824 miejsca parkingowe dla rowerów, bo każdy stojak to miejsce parkingowe dla dwóch pojazdów. Przy projektowaniu stojaków jedną z głównych idei, jaka nam przyświecała, było bezpieczeństwo roweru. Aby sposób zapinania był na tyle bezpieczny, aby uniemożliwił kradzież roweru. Przy okazji edukujemy użytkowników stojaków, jak należy rower przypinać, aby uniknąć niemiłych niespodzianek.

Jakie hasło przyświecało w tym roku kampanii?

Każda edycja kampanii ma swój temat przewodni – zagadnienie, które jest dla nas istotne, o którym chcemy mówić, które chcemy pokazywać. W tym roku był to temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Powszechnie przyjęło się, że rowerzyści narzekają na kierowców i odwrotnie. My natomiast trochę przewrotnie chcieliśmy podkreślić, że rowerzysta również musi być rozsądny. Chcieliśmy stanąć po środku i zaznaczyć, że również od użytkowników „dwóch kółek” zależy kultura jazdy po polskich ulicach.


Rok temu z kolei promowaliśmy hasło „Rowerem do pracy”. Sprawdzaliśmy, czy pracownicy mogą przyjechać rowerem do pracy, czy mają gdzie go zaparkować, jak wygląda zaplecze sanitarne w firmach, czy są prysznice, czy jest się gdzie przebrać? Myślimy nawet nad stałym programem „Pracodawca przyjazny rowerzystom”. W Polsce jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia w tym zakresie. Firmą, która jest przyjazna pracownikom na rowerach, jest Allegro – przy każdej siedzibie są bezpieczne wiaty rowerowe ze stojakami fundacji, jest też odpowiednie zaplecze sanitarne.

Macie też swoje specjalne gadżety rowerowe.

W tym roku w związku w tematem przewodnim „Bezpieczny rowerzysta” wyprodukowaliśmy specjalną apteczkę rowerową (cały czas można ją nabyć na Allegro). Apteczka jest wyjątkowa – przydaje się nie tylko po wypadku, ale działa także prewencyjnie – zamontowana na rowerze pełni funkcję odblasku, który zwiększa widoczność rowerzysty w złych warunkach atmosferycznych czy po zmroku. Dobór składników tej apteczki został specjalnie opracowany przez specjalistów, którzy od 12 lat zajmują się ratownictwem medycznym. Ale jest też coś, co wyróżnia ją na tle innych apteczek rowerowych – koc termoizolacyjny, którego możemy użyć także podczas nagle zmieniających się warunków pogodowych.

Moda na rowery w Polsce chyba rośnie?

Tak, rower staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu – na ulicach widać całe rodziny, które aktywnie korzystają z tej formy transportu. I bardzo się z tego cieszymy, bo w tym obszarze, w którym postanowiliśmy działać, a w którym cały czas jest dużo do zrobienia, trend jest rosnący. Ludzie zauważają to, co robimy, też podążają tym tropem. Widać, że to, co robimy, ma wpływ na otoczenie i przynosi efekt. To jest nobilitujące, aby dalej działać w tym kierunku.


Wcześniej wspominałeś, że każdy może wziąć udział w akcji Kręć Kilometry. Jak zacząć?

Kolejna edycja Kręć Kilometry już niebawem – zaczynamy w kwietniu. Odkurzamy rower po zimie, ściągamy aplikację, umieszczamy telefon w kieszeni i jeździmy. Tu nie ma barier ani wymówek. Nie musimy mieć drogiego roweru wyczynowego czy sportowego. Widzimy, że w naszej kampanii udział biorą i wyczynowcy, i amatorzy, a także dzieci i seniorzy. Naprawdę nie trzeba wiele, żeby zrobić coś ważnego dla siebie, i przy okazji dla infrastruktury swojego miasta. A gdy motywacji brakuje, na stronie kreckilometry.pl można znaleźć cały cykl filmów motywujących, które pokazują, w jaki sposób przejść barierę wymówek. Filmy są przygotowane przez specjalistów, którzy pokazują, co należy zrobić, aby jednak na rower wsiąść. Serdecznie zachęcam!

Załączniki

Pobierz załączniki
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%