Właśnie skończyła się 7. edycja kampanii „Kręć Kilometry”. Ta była rekordowa, bowiem jej uczestnicy przejechali większy dystans, niż łącznie przez ostatnie 5 lat. Dokładnie 75 milionów kilometrów. Przez tych 7 edycji ogółem zebrało się ich aż 140 milionów. To tyle, ile wynosi w przybliżeniu odległość między Ziemią a Słońcem! Ale to też coś więcej – to ogromne zaangażowanie Polaków w ogólnopolską kampanię społeczną, w walkę o stojaki dla swojego miasta, to wiele wyrzeczeń i wysiłku podczas jazdy w słońcu, deszczu czy wietrze. To ogromna wiedza i niezliczona ilość danych, które zebraliśmy dzięki aplikacji KK. Właśnie dzięki nim mogła powstać rowerowa mapa Polski.

infografika_podsumowanie_900x400.png

Czy wiecie, że jeszcze w 2012 roku rzeczywistość rowerowa w Polsce była zupełnie inna niż dzisiaj? Dojazdy do pracy na rowerze były ekstrawagancją. O specjalnych parkingach dla rowerów można było pomarzyć, a gdy gdzieś jakiś się pojawił, nie spełniał żadnych norm bezpieczeństwa. Ówczesne tak zwane wyrwikółka nie pozwalały na przypięcie roweru za ramę i koło jednocześnie. Rzadko która firma miała zaplecze, gdzie można by było odświeżyć się po podróży. Gdy ktoś już kupował rower, był to najczęściej rower górski, z którego korzystał okazjonalnie, jeżdżąc na krótkie wycieczki za miasto. W 2012 roku niewiele osób miało jeszcze smartfony i korzystało z aplikacji mobilnych.

Fundacja Allegro All For Planet postanowiła to zmienić. Na początku tej drogi była nowoczesna technologia. Allegro stworzyło specjalną aplikację mobilną, która z jednej strony umożliwia „grywalizację” pomiędzy uczestnikami i ich miastami, a z drugiej – jest cennym źródłem wiedzy o zwyczajach rowerowych Polaków. Aplikacja jest niezbędna do tego, aby dołączyć do rywalizacji. To dzięki niej wiemy, ile każdy uczestnik przejechał kilometrów i które miasto ma najaktywniejszą grupę rowerzystów, którzy kręcą dla niego kilometry.

Kręć Kilometry 04.jpg

Po co to wszystko? Po to, aby nie tylko promować aktywny styl życia i jazdę na rowerze, ale także po to, by budować świadomość społeczną, by każdy z nas codziennie korzystał z technologii i dwóch kółek. Stąd pomysł na promocję hasła „Rowerem do pracy”. To było w 2014 roku. Przeprowadziliśmy wtedy badanie zarówno pracowników, jak i pracodawców, dzięki czemu dowiedzieliśmy się, że w 68% firm w ogóle nie myśli się o wprowadzaniu udogodnień dla rowerzystów, bo, zdaniem badanych, pracownicy nie zgłaszają takiej potrzeby, a samych rowerzystów nie ma zbyt wielu. Dzisiaj taki wynik byłby chyba nie do pomyślenia.

W kolejnej edycji kampanii społecznej promowaliśmy bezpieczeństwo rowerzystów. W kilku miastach zorganizowaliśmy między innymi pokazy pierwszej pomocy, które skoncentrowane były na potencjalnych urazach użytkowników rowerów. Jednocześnie zaprojektowaliśmy i wyprodukowaliśmy specjalną apteczkę dla rowerzystów. Wyposażona była w najbardziej potrzebne materiały opatrunkowe, a sama stanowiła dodatkowy element odblaskowy na rowerze. Wyposażyliśmy w nią kilka tysięcy rowerzystów.

Jak jeszcze mogliśmy dotrzeć z naszą kampanią społeczną „Kręć Kilometry” do jeszcze większej liczby osób? Festiwale, w tym ten największy, czyli Przystanek Woodstock w Kostrzynie nad Odrą. Tam organizowaliśmy strzeżony parking dla rowerów, umożliwiliśmy fastiwalowiczom rywalizację o stojaki dla miast, a także wspólnie z nimi pobiliśmy Rekord Guinnesa na rowerach.

1.jpg

Po kilku latach trwania kampanii zauważyliśmy, że zaczyna ona działać również integracyjnie. Zaobserwowaliśmy, że w wielu polskich miastach powstały lokalne grupy „Kręć Kilometry”, które walczyły o jak najlepszy wynik swojego miasta. Organizowały wspólne przejazdy, pikniki, a nawet imprezy sylwestrowe. W 2018 roku kampania wystartowała 1 maja, a pierwsze grupowe przejazdy zanotowaliśmy już kilka minut po północy.

2 Kręć Kilometry 2018.jpg

Cały czas jesteśmy ciekawi tego, co dla polskich rowerzystów jest najważniejsze, z czego cieszą się najbardziej, a co jest dla nich utrapieniem. Dlatego w 2016 roku wraz ze startem kampanii „Kręć Kilometry” wystartowało również największe badanie rowerzystów w Polsce, które trwało od maja do września 2016 roku i które miało na celu stworzenie obrazu kultury rowerowej w kraju, ze wszystkimi jej blaskami i cieniami, atrakcjami i barierami. Wzięło w nim udział ponad 25 tysięcy aktywnych rowerzystów.

Efektem naszego badania był raport, który kompleksowo pokazuje opinie polskich rowerzystów. Widzimy, że na ulicach miast przybywa z roku na rok użytkowników „dwóch kółek”. Jednocześnie poprawia się infrastruktura: powstają nowe ścieżki i parkingi rowerowe. Ale cały czas kluczowe pozostaje pytanie: co zrobić, by jeszcze więcej Polaków zostawiało samochody w garażu i na co dzień korzystało z roweru? – mówi Krzysztof Śpiewek, członek zarządu Fundacji Allegro All For Planet.

Raport pokazuje też, na co najczęściej narzekają rowerzyści w Polsce. Okazuje się, że największym problemem cyklistów jest brak stojaków rowerowych. Dużym zmartwieniem są także kradzieże rowerów, których obawiają się zwłaszcza mieszkańcy Dolnego Śląska i województwa zachodniopomorskiego.

W tym roku powstał nowy Raport „Rowerowa Polska 2018”, który pokazuje wiele ciekawych informacji o zwyczajach rowerowych w naszym kraju. Okazuje się, że najczęściej z roweru korzystamy nie w weekend, a we wtorek. Z tego może wynikać rosnąca popularność rowerów miejskich, z których korzystamy częściej niż z rowerów górskich czy trekkingowych. Najwięcej rowerzystów pokonuje w czasie jednego przejazdu średni dystans 9–10 kilometrów, natomiast weekendowe wycieczki są dłuższe (15–20 kilometrów). Jeździmy ze średnią prędkością około 16 km/h, natomiast w soboty ta średnia jest niższa (ok. 12 km/h). Być może wynika to z faktu, że w weekendowych wycieczkach towarzyszą nam dzieci albo częściej zatrzymujemy się w ciekawych przyrodniczo miejscach.

Nasze statystyki pokazują, że z roku na rok częściej wsiadamy na rower i pokonujemy dłuższe dystanse. A to tylko wycinek rowerowych danych, które udostępniamy pro publico bono. Chcemy naszą wiedzą podzielić się z urzędnikami, organizacjami społecznymi, dziennikarzami i aktywistami. Wszystkimi, którzy na co dzień mają wpływ na inwestycje i kształtowanie polityki rowerowej w polskich miastach. Dzięki portalowi www.rowerowapolska.pl mogą oni analizować lokalny ruch i podejmować lepsze decyzje – dodaje Krzysztof Śpiewek z Fundacji Allegro All For Planet.

Kampanii „Kręć Kilometry” nie byłoby bez technologii, bo to ona bowiem stoi u podstawy wszystkiego, co w Allegro i wokół niego się dzieje. Dlatego w ubiegłym roku po raz pierwszy za wykręcenie największej liczby kilometrów w kampanii „Kręć Kilometry” nagrodą było Allegro Tech Days – wydarzenie z warsztatami, pokazami, testami i 24-godzinnym hackathonem. Pierwsze odbyło się w lipcu 2017 roku w Poznaniu.

Zacięta walka o eventy technologiczne Allegro Tech Days trwa!_1.jpg

Chcemy przybliżyć ludziom technologię. Pozwolić, by mogli jej dotknąć, nauczyć się jej. Stąd w ubiegłym roku w ramach kampanii społecznej „Kręć Kilometry po technologię” polskie miasta walczyły o wydarzenie, które nazwaliśmy Allegro Tech Days. To nasz wkład w wspieranie edukacji technologicznej społeczeństwa i promocję zdrowego trybu życia – tłumaczy Krzysztof Śpiewek, członek Zarządu Fundacji Allegro All For Planet.

Z perspektywy tych 7 edycji kampanii społecznej „Kręć Kilometry” widzimy, że mieliśmy rację, angażując się w rozwój trendu rowerowego. Widzimy, że idziemy dobrą drogą. Staliśmy się częścią mody na rowery. Między innymi dzięki naszej kampanii Polacy jeżdżą więcej i częściej. Bardziej świadomie dobierają rowery do swoich potrzeb, a na ulicach polskich miast można już zauważyć nawet rowery bagażowe. W tym czasie Fundacja postawiła łącznie ponad 1300 stojaków, w blisko różnych 200 lokalizacjach. Przez lata zmieniły się także realia infrastruktury rowerowej w miastach. Powstaje coraz więcej ścieżek i stojaków, a w dużych miastach także specjalne śluzy rowerowe na skrzyżowaniach czy kontrapasy. Dlatego też designerskie stojaki od Fundacji Allegro All For Planet stały się tylko pewnym uzupełnieniem kampanii. Dużo cenniejszym owocem stała się wiedza o rowerowych zwyczajach Polaków.

Kręć Kilometry 05.JPG

Każda aktywność to zbiór danych i parametrów, które mówią nam o potencjalnych potrzebach rowerzystów w różnych miastach. Dlatego powstał portal www.rowerowapolska.pl, który pro publico bono udostępnia zainteresowanym potrzebne dane statystyczne, które mogą zainteresować urzędników, działaczy społecznych, dziennikarzy czy aktywistów. Wiedza o aktywnościach rowerowych mieszkańców pozwoli lepiej i bardziej efektywnie prowadzić politykę transportową w miastach czy planować nowe inwestycje.

Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl
Czy jeździmy na rowerach? Częściej i więcej niż myślisz
Polacy pokochali rowery. Aż 78% cyklistów korzysta z tego środka transportu codziennie lub kilka razy w tygodniu, pokonując średnio 60 km tygodniowo, a najbardziej aktywnymi rowerzystami są mieszkańcy Opola. Jak wygląda „Rowerowa Polska”? Przeczytaj raport Fundacji Allegro All For Planet. 
Czego nie możecie przegapić na Pol’and’Rock Festival 2018?
Już za kilka dni Kostrzyn nad Odrą przyciągnie setki tysięcy ludzi, którzy wspólnie będą się bawić na najsłynniejszym polskim festiwalu. Pol’and’Rock, mimo że pod nową nazwą, od niemal ćwierć wieku jest obecny w sercach melomanów. Tegoroczna edycja zachęca bogactwem repertuaru koncertów, wykładów i warsztatów. Co ciekawego znajdziecie na polu festiwalowym i to nie tylko w specjalnej strefie Allegro? Przeczytacie dalej!
Święto technologii 16 czerwca na Stadionie Narodowym
Bezpłatne warsztaty z programowania dla dzieci, tor testowy najnowszych gadżetów technologicznych i spotkania z ekspertami w tej dziedzinie. To Allegro Tech Days, czyli element kampanii społecznej Kręć Kilometry po technologię, jaką organizuje Fundacja Allegro All For Planet. Wielkie bezpłatne wydarzenie na PGE Narodowym w Warszawie odbędzie się w sobotę 16 czerwca.
Trwa największa rowerowa rywalizacja polskich miast!
Ponad 6 milionów kilometrów w dwa tygodnie. Nocne jazdy, rajdy kobiet i wiele innych pomysłów na kręcenie kilometrów w największej w Polsce rowerowej rywalizacji miast. Trwa siódma kampania społeczna „Kręć Kilometry po technologie”. „To na pewno będzie największa w kraju rowerowa akcja motywacyjna” - mówi Krzysztof Śpiewek z Fundacji Allegro All For Planet, która jest organizatorem kampanii.