– Internet należy do jednego z najbardziej przydatnych mediów w procesie zakupowym i jednego z najbardziej wiarygodnych, obok bliskich osób – mówi w rozmowie z _magazynem.Allegro Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska. Jak pokazują wyniki ponad 3-letnich badań zrealizowanych przez IAB Polska, żadne inne medium nie ma tak dużego wpływu na całą ścieżkę zakupową jak Internet.

– Z perspektywy kupujących Allegro jest dużym sklepem oferującym największy wybór towarów w polskiej sieci, co potwierdza się coraz częściej w badaniach konsumenckich. Perspektywa ta wyraża się w przykładowej opinii jednego z badanych: „Jeśli czegoś nie ma na Allegro, to znaczy, że tego nie można już nigdzie kupić”. – Stwierdzenie to – choć nieprawdziwe – doskonale obrazuje zmiany zachodzące w mentalności klientów w czasach, kiedy prawie każda informacja jest dostępna z poziomu smartfona – zauważa Paweł Klimiuk, dyrektor komunikacji korporacyjnej Allegro. – Dla coraz większego grona klientów to właśnie serwisy internetowe: newsowe, rozrywkowe, społecznościowe czy wreszcie e-commerce'owe są jedynym – dostępnym „na żądanie” – źródłem informacji, inspiracji i zakupów. Marki, które w tym ekosystemie nie funkcjonują, przestają istnieć w świadomości konsumentów. Internet, który stał się powszechny jak prąd czy gaz, dokonał fundamentalnej zmiany w umysłach – dodaje.


Raport „Customer Journey Online” pokazuje, że Internet jest obecny w całym procesie zakupowym dzisiejszych konsumentów. Często też znajduje się na początku całej ścieżki, jako pierwsze źródło informacji o marce czy produkcie, a także na jej końcu jako miejsce dokonania transakcji - czy to poprzez komputer, czy smartfon. Internet odgrywa kluczową rolę w podejmowaniu decyzji przez konsumentów wszystkich zawartych w raporcie 11 branż, lecz nie we wszystkich przypadkach znajduje to odzwierciedlenie w podziale budżetów reklamowych.

W wypadku szeroko pojętej branży e-handlu odsetek internautów podejmujących decyzje zakupowe na podstawie informacji znalezionych w Internecie wynosi 77 proc. Nie dziwi zatem dobór narzędzi marketingowych, z jakich korzystają specjaliści e-commerce.



– Coraz więcej producentów, właścicieli i dystrybutorów marek zdaje sobie sprawę, że ich produkty trafiają do dystrybucji online. Część z nich zauważa też, że w zestawieniach sprzedaży kanały internetowe zaczynają mieć coraz większy udział. Często jednak nie monitorują tego rynku, nie wiedzą, czego realnie szukają w sieci ich klienci, nie mają narzędzi do zarządzania rozproszoną dystrybucją itd. – twierdzi Paweł Klimiuk. – W raporcie „Customer Journey Online” prześledzić można, co dzieje się w sieci niemal z każdej perspektywy i jak radzą sobie z tym reklamodawcy – agencje i ich klienci. Zmienia się sposób korzystania z sieci. W ślad za tym idą oczekiwania klientów, którzy liczą na to, że wszystko dookoła nich będzie dostosowane do tych zmian. Jeśli tak nie jest, tracą zainteresowanie produktem czy usługą i porzucają je. Łatwość szukania ofert, ich porównywania, zdobywania opinii na ich temat, a finalnie dokonywania zakupów jest nieporównywalna z czymkolwiek, co znamy z przeszłości – dodaje.

Jak podkreślają eksperci, którzy współtworzyli raport, analityka zachowań konsumentów oraz efektywności różnych narzędzi marketingowych jest nieodzowna. – Marketing bez analityki to zmarnowane pieniądze. A dziś sama analityka ilościowa nie wystarczy. Trzeba iść w stronę analizy jakościowej – zauważył Zbigniew Nowicki, CEO Bluerank. – Liczy się szybkość, więc analityka musi być dobra, ale doraźna i otwierać pole na mikroeksperymenty. Branża zmienia się bardzo szybko, więc długie badania są ważne, ale tylko łączone badania są najskuteczniejsze – dodaje.

Jednakże analityka procesów zakupowych nie jest zadaniem banalnym. Na rynku jest w tej chwili dostępnych zarówno bardzo wiele różnych narzędzi marketingowych, jak i sposobów mierzenia ich efektywności. Często jednak ich rozwój nie podąża za zmianami w zachowaniach konsumentów.



– Tytuł raportu brzmi „Customer Journey Online”, ale dziś tak naprawdę coraz trudniej jest rozróżnić, co jest online, a co jest offline. Internet, zwłaszcza mobilny, odgrywa bardzo dużą rolę w całej ścieżce zakupowej klientów. Zalecałbym marketerom odchodzenie od tego podziału na online i offline – mówi _magazynowi.Allegro Krzysztof Sobieszek, dyrektor strategiczny ZenithOptimedia Group.

Mnogość nowych narzędzi i sposobów komunikacji z klientami nie powinna jednak przesłaniać marekterom i innym specjalistom zajmującym się projektowaniem ścieżek zakupowych podstawowych i ponadczasowych celów biznesowych. – Kluczowym zadaniem marketera jest przede wszystkim rozumienie klienta i jego potrzeb. Musi też zrozumieć cały proces podejmowania decyzji przez konsumenta. Na szczęście dysponujemy wieloma narzędziami, które to umożliwiają – zauważa w rozmowie z _magazynem.Allegro Małgorzata Olszewska, dyrektor strategiczna, Kazar Footwear.

Cały raport jest dostępny do pobrania poprzez stronę internetową IAB Polska.

fot. Flickr/Francesca Romana Correale/Cc BY-SA 2.0

Powiązane artykuły

NAJCIEKAWSZE TRENDY Z BADANIA POLSKA STROJNA 2016
Tegoroczne badanie „Polska Strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków” pokazuje, że nasze preferencje zakupowe zmieniają się bardzo szybko, a jednocześnie nie należymy do awangardy. Bywamy i nowocześni, i zachowawczy jednocześnie. Warto przyjrzeć się najważniejszym ustaleniom z tego badania. Poniżej przedstawiamy subiektywny wybór autorów raportu, choć oczywiście czytając raport, każdy możne znaleźć inne, ważne z własnej perspektywy zjawiska. 
Małe inżynierki
Pasje inżynierskie są dobre zarówno dla chłopców, jak i dziewczynek. Wszystko zależy od tego, jak rodzice i przyjaciele będą wspierać takie pasje. Zobaczcie, jak fajnie jest bawić się inżynierskimi zestawami z lalkami.
Naszyj to! Barwny powrót do lat 90.
Kochasz muzykę, kino, seriale? W tym sezonie wyrazisz to również... strojem. Naszywki i przypinki to niepozorne dodatki, które mogą całkowicie odmienić charakter nudnej, jesiennej stylizacji, dodając jej lekkości i młodzieżowego luzu. Niegdyś można je było znaleźć głównie na torbach i kurtkach zbuntowanych licealistów, teraz zagościły na pokazach najważniejszych domów mody.
10 hitów mody, które będziesz nosić też za rok
Projektanci wciąż zaskakują. Lansują nowe trendy albo powracają do tych sprzed lat w zupełnie nowej odsłonie. Co powinno się więc znaleźć w szafie kobiety? Jakie ubrania kupić teraz, by być modną w kolejnym sezonie, polecają modowi specjaliści, blogerki i vlogerki.