trendy
04 listopada 2015, 13:40

Polacy ufają Internetowi, robiąc zakupy

Internet obok rodziny i najbliższych znajomych jest najbardziej wiarygodnym i użytecznym źródłem wiedzy, z którego korzystają Polacy, podejmując decyzje zakupowe. To bardzo ważna konkluzja przygotowanego przez IAB Polska raportu „Customer Journey Online”, którego partnerem strategicznym jest Allegro.

– Internet należy do jednego z najbardziej przydatnych mediów w procesie zakupowym i jednego z najbardziej wiarygodnych, obok bliskich osób – mówi w rozmowie z _magazynem.Allegro Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska. Jak pokazują wyniki ponad 3-letnich badań zrealizowanych przez IAB Polska, żadne inne medium nie ma tak dużego wpływu na całą ścieżkę zakupową jak Internet.

– Z perspektywy kupujących Allegro jest dużym sklepem oferującym największy wybór towarów w polskiej sieci, co potwierdza się coraz częściej w badaniach konsumenckich. Perspektywa ta wyraża się w przykładowej opinii jednego z badanych: „Jeśli czegoś nie ma na Allegro, to znaczy, że tego nie można już nigdzie kupić”. – Stwierdzenie to – choć nieprawdziwe – doskonale obrazuje zmiany zachodzące w mentalności klientów w czasach, kiedy prawie każda informacja jest dostępna z poziomu smartfona – zauważa Paweł Klimiuk, dyrektor komunikacji korporacyjnej Allegro. – Dla coraz większego grona klientów to właśnie serwisy internetowe: newsowe, rozrywkowe, społecznościowe czy wreszcie e-commerce'owe są jedynym – dostępnym „na żądanie” – źródłem informacji, inspiracji i zakupów. Marki, które w tym ekosystemie nie funkcjonują, przestają istnieć w świadomości konsumentów. Internet, który stał się powszechny jak prąd czy gaz, dokonał fundamentalnej zmiany w umysłach – dodaje.


Raport „Customer Journey Online” pokazuje, że Internet jest obecny w całym procesie zakupowym dzisiejszych konsumentów. Często też znajduje się na początku całej ścieżki, jako pierwsze źródło informacji o marce czy produkcie, a także na jej końcu jako miejsce dokonania transakcji - czy to poprzez komputer, czy smartfon. Internet odgrywa kluczową rolę w podejmowaniu decyzji przez konsumentów wszystkich zawartych w raporcie 11 branż, lecz nie we wszystkich przypadkach znajduje to odzwierciedlenie w podziale budżetów reklamowych.

W wypadku szeroko pojętej branży e-handlu odsetek internautów podejmujących decyzje zakupowe na podstawie informacji znalezionych w Internecie wynosi 77 proc. Nie dziwi zatem dobór narzędzi marketingowych, z jakich korzystają specjaliści e-commerce.



– Coraz więcej producentów, właścicieli i dystrybutorów marek zdaje sobie sprawę, że ich produkty trafiają do dystrybucji online. Część z nich zauważa też, że w zestawieniach sprzedaży kanały internetowe zaczynają mieć coraz większy udział. Często jednak nie monitorują tego rynku, nie wiedzą, czego realnie szukają w sieci ich klienci, nie mają narzędzi do zarządzania rozproszoną dystrybucją itd. – twierdzi Paweł Klimiuk. – W raporcie „Customer Journey Online” prześledzić można, co dzieje się w sieci niemal z każdej perspektywy i jak radzą sobie z tym reklamodawcy – agencje i ich klienci. Zmienia się sposób korzystania z sieci. W ślad za tym idą oczekiwania klientów, którzy liczą na to, że wszystko dookoła nich będzie dostosowane do tych zmian. Jeśli tak nie jest, tracą zainteresowanie produktem czy usługą i porzucają je. Łatwość szukania ofert, ich porównywania, zdobywania opinii na ich temat, a finalnie dokonywania zakupów jest nieporównywalna z czymkolwiek, co znamy z przeszłości – dodaje.

Jak podkreślają eksperci, którzy współtworzyli raport, analityka zachowań konsumentów oraz efektywności różnych narzędzi marketingowych jest nieodzowna. – Marketing bez analityki to zmarnowane pieniądze. A dziś sama analityka ilościowa nie wystarczy. Trzeba iść w stronę analizy jakościowej – zauważył Zbigniew Nowicki, CEO Bluerank. – Liczy się szybkość, więc analityka musi być dobra, ale doraźna i otwierać pole na mikroeksperymenty. Branża zmienia się bardzo szybko, więc długie badania są ważne, ale tylko łączone badania są najskuteczniejsze – dodaje.

Jednakże analityka procesów zakupowych nie jest zadaniem banalnym. Na rynku jest w tej chwili dostępnych zarówno bardzo wiele różnych narzędzi marketingowych, jak i sposobów mierzenia ich efektywności. Często jednak ich rozwój nie podąża za zmianami w zachowaniach konsumentów.



– Tytuł raportu brzmi „Customer Journey Online”, ale dziś tak naprawdę coraz trudniej jest rozróżnić, co jest online, a co jest offline. Internet, zwłaszcza mobilny, odgrywa bardzo dużą rolę w całej ścieżce zakupowej klientów. Zalecałbym marketerom odchodzenie od tego podziału na online i offline – mówi _magazynowi.Allegro Krzysztof Sobieszek, dyrektor strategiczny ZenithOptimedia Group.

Mnogość nowych narzędzi i sposobów komunikacji z klientami nie powinna jednak przesłaniać marekterom i innym specjalistom zajmującym się projektowaniem ścieżek zakupowych podstawowych i ponadczasowych celów biznesowych. – Kluczowym zadaniem marketera jest przede wszystkim rozumienie klienta i jego potrzeb. Musi też zrozumieć cały proces podejmowania decyzji przez konsumenta. Na szczęście dysponujemy wieloma narzędziami, które to umożliwiają – zauważa w rozmowie z _magazynem.Allegro Małgorzata Olszewska, dyrektor strategiczna, Kazar Footwear.

Cały raport jest dostępny do pobrania poprzez stronę internetową IAB Polska.

fot. Flickr/Francesca Romana Correale/Cc BY-SA 2.0
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%