– Internet należy do jednego z najbardziej przydatnych mediów w procesie zakupowym i jednego z najbardziej wiarygodnych, obok bliskich osób – mówi w rozmowie z _magazynem.Allegro Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska. Jak pokazują wyniki ponad 3-letnich badań zrealizowanych przez IAB Polska, żadne inne medium nie ma tak dużego wpływu na całą ścieżkę zakupową jak Internet.

– Z perspektywy kupujących Allegro jest dużym sklepem oferującym największy wybór towarów w polskiej sieci, co potwierdza się coraz częściej w badaniach konsumenckich. Perspektywa ta wyraża się w przykładowej opinii jednego z badanych: „Jeśli czegoś nie ma na Allegro, to znaczy, że tego nie można już nigdzie kupić”. – Stwierdzenie to – choć nieprawdziwe – doskonale obrazuje zmiany zachodzące w mentalności klientów w czasach, kiedy prawie każda informacja jest dostępna z poziomu smartfona – zauważa Paweł Klimiuk, dyrektor komunikacji korporacyjnej Allegro. – Dla coraz większego grona klientów to właśnie serwisy internetowe: newsowe, rozrywkowe, społecznościowe czy wreszcie e-commerce'owe są jedynym – dostępnym „na żądanie” – źródłem informacji, inspiracji i zakupów. Marki, które w tym ekosystemie nie funkcjonują, przestają istnieć w świadomości konsumentów. Internet, który stał się powszechny jak prąd czy gaz, dokonał fundamentalnej zmiany w umysłach – dodaje.


Raport „Customer Journey Online” pokazuje, że Internet jest obecny w całym procesie zakupowym dzisiejszych konsumentów. Często też znajduje się na początku całej ścieżki, jako pierwsze źródło informacji o marce czy produkcie, a także na jej końcu jako miejsce dokonania transakcji - czy to poprzez komputer, czy smartfon. Internet odgrywa kluczową rolę w podejmowaniu decyzji przez konsumentów wszystkich zawartych w raporcie 11 branż, lecz nie we wszystkich przypadkach znajduje to odzwierciedlenie w podziale budżetów reklamowych.

W wypadku szeroko pojętej branży e-handlu odsetek internautów podejmujących decyzje zakupowe na podstawie informacji znalezionych w Internecie wynosi 77 proc. Nie dziwi zatem dobór narzędzi marketingowych, z jakich korzystają specjaliści e-commerce.



– Coraz więcej producentów, właścicieli i dystrybutorów marek zdaje sobie sprawę, że ich produkty trafiają do dystrybucji online. Część z nich zauważa też, że w zestawieniach sprzedaży kanały internetowe zaczynają mieć coraz większy udział. Często jednak nie monitorują tego rynku, nie wiedzą, czego realnie szukają w sieci ich klienci, nie mają narzędzi do zarządzania rozproszoną dystrybucją itd. – twierdzi Paweł Klimiuk. – W raporcie „Customer Journey Online” prześledzić można, co dzieje się w sieci niemal z każdej perspektywy i jak radzą sobie z tym reklamodawcy – agencje i ich klienci. Zmienia się sposób korzystania z sieci. W ślad za tym idą oczekiwania klientów, którzy liczą na to, że wszystko dookoła nich będzie dostosowane do tych zmian. Jeśli tak nie jest, tracą zainteresowanie produktem czy usługą i porzucają je. Łatwość szukania ofert, ich porównywania, zdobywania opinii na ich temat, a finalnie dokonywania zakupów jest nieporównywalna z czymkolwiek, co znamy z przeszłości – dodaje.

Jak podkreślają eksperci, którzy współtworzyli raport, analityka zachowań konsumentów oraz efektywności różnych narzędzi marketingowych jest nieodzowna. – Marketing bez analityki to zmarnowane pieniądze. A dziś sama analityka ilościowa nie wystarczy. Trzeba iść w stronę analizy jakościowej – zauważył Zbigniew Nowicki, CEO Bluerank. – Liczy się szybkość, więc analityka musi być dobra, ale doraźna i otwierać pole na mikroeksperymenty. Branża zmienia się bardzo szybko, więc długie badania są ważne, ale tylko łączone badania są najskuteczniejsze – dodaje.

Jednakże analityka procesów zakupowych nie jest zadaniem banalnym. Na rynku jest w tej chwili dostępnych zarówno bardzo wiele różnych narzędzi marketingowych, jak i sposobów mierzenia ich efektywności. Często jednak ich rozwój nie podąża za zmianami w zachowaniach konsumentów.



– Tytuł raportu brzmi „Customer Journey Online”, ale dziś tak naprawdę coraz trudniej jest rozróżnić, co jest online, a co jest offline. Internet, zwłaszcza mobilny, odgrywa bardzo dużą rolę w całej ścieżce zakupowej klientów. Zalecałbym marketerom odchodzenie od tego podziału na online i offline – mówi _magazynowi.Allegro Krzysztof Sobieszek, dyrektor strategiczny ZenithOptimedia Group.

Mnogość nowych narzędzi i sposobów komunikacji z klientami nie powinna jednak przesłaniać marekterom i innym specjalistom zajmującym się projektowaniem ścieżek zakupowych podstawowych i ponadczasowych celów biznesowych. – Kluczowym zadaniem marketera jest przede wszystkim rozumienie klienta i jego potrzeb. Musi też zrozumieć cały proces podejmowania decyzji przez konsumenta. Na szczęście dysponujemy wieloma narzędziami, które to umożliwiają – zauważa w rozmowie z _magazynem.Allegro Małgorzata Olszewska, dyrektor strategiczna, Kazar Footwear.

Cały raport jest dostępny do pobrania poprzez stronę internetową IAB Polska.

fot. Flickr/Francesca Romana Correale/Cc BY-SA 2.0
Jak przez 7 lat kampania „Kręć Kilometry” połączyła jazdę na rowerze z nowoczesną technologią
Allegro poprzez kampanię „Kręć Kilometry” dzieli się z każdym tym, co ma najlepsze, czyli technologią i zachęca jednocześnie do zdrowego stylu życia. Tu są sami wygrani. Jak przez ten czas zmieniło się postrzeganie technologii dzięki tej kampanii społecznej?
Jak Xiaomi podbiło serca Polaków
Prawie półtora roku temu Xiaomi zadebiutowało z oficjalnym sklepem na Allegro. Był to pierwszy kanał sprzedaży autoryzowanego dystrybutora. Jakie produkty z logo MI Polacy kupują najchętniej?
Walentynki – Polacy romantyczni, ale praktyczni
Walentynki na dobre zadomowiły się w Polsce. Jak wynika z badania TNS Kantar, przeprowadzonego na zlecenie Allegro, zdecydowana większość Polaków, bo aż 83 proc., planuje podarować swojej drugiej połowie prezent z okazji Święta Zakochanych. Prawie połowa kupi czekoladki, 33 proc. kwiaty, a co siódma osoba zdecyduje się na upominek z kategorii erotyka. Na zakupy nie wydamy więcej niż 100 zł.
Zajrzeliśmy do domów klientów remontujących łazienki 
Jak zwykle wakacje – także w 2017 roku – to szczyt remontowy w polskich domach. Wiele osób ten czas poświęca na unowocześnianie łazienek. W tym roku był to jeden z głównych remontów, jakie robili Polacy. Sprawdziliśmy więc, co najczęściej wymieniamy w łazienkach i w jaki sposób je urządzamy.