Uber chce pozyskać od inwestorów kolejny miliard dolarów. Informacja wywołała spekulacje, że wycena spółki wzrośnie do poziomu 60, a nawet 70 mld dolarów, o czym doniósł dziennik The New York Times. Decyzja akcjonariuszy jest o tyle zaskakująca, że Uber kapitał podnosił trzy miesiące temu. Jednak tempo, w jakim rozwija się Uber (jeździ już w 300 miastach w 63 krajach), wymaga jeszcze większych inwestycji, a inwestorzy mu ufają, o czym świadczy najlepiej fakt, że w jego akcje zainwestowali już 8 mld dolarów. Firma imponuje im nie tylko tempem dotychczasowego rozwoju, ale również kusi przyszłymi zyskami w dziedzinach mających związek z jej core bussinesem. Chodzi o usługi świadczone w ramach UberPOOL (usługi quasi-taksówkarskie), UberEATS (dostawa posiłków) czy UberRUSH (usługi kurierskie, dowóz zakupów). Inwestorom podoba się też strategia międzynarodowej ekspansji – aż jedną trzecią przewozów Uber realizuje w Chinach.

Południowoafrykańki Naspers zostanie większościowym udziałowcem rosyjskiej spółki Avito. Za kontrolny pakiet jednego z największych na świecie serwisów ogłoszeniowych zapłaci 1,2 mld dol. Avito specjalizuje się w ogłoszeniach drobnych, a najwięcej z nich dotyczy obrotu nieruchomościami i handlu używanymi autami. Funkcjonuje podobnie jak amerykański Craiglist, przypomina też nasz olx.pl Naspers, które jest technologiczną, a zarazem medialną firmą (w RPA jest wydawcą gazet i właścicielem płatnej telewizji), coraz śmielej inwestuje w e-commerce na rynkach wschodzących. Jest właścicielem lub akcjonariuszem takich spółek jak Tencent Holdings Ltd. z Hongkongu (inwestor w jd.com - największym e-sklepie w Chinach) czy Mail.Ru Group Ltd. (największy rosyjski serwis darmowej poczty e-mail). Od 2008 roku Naspers jest właścicielem Allegro. Tegoroczne wpływy firmy z e-commerce wynoszą 2,3 mld dol. i stanowią już 36 proc. jego wszystkich przychodów. To o 54 proc. więcej niż przed rokiem.

W ciągu 2 lat Wall-Mart zainwestuje 2 mld dolarów w rozwój e-commerce. Jeśli ktoś twierdzi, że zakupy spożywcze przez Internet nie mają przyszłości, to powinien przyjrzeć się poczynaniom największego amerykańskiego detalisty. Obecnie Wall-Mart dostarcza zakupy spożywcze do domów Amerykanów w 13 miastach, a do końca roku będzie to robić w 7 kolejnych. W przyszłym roku na rozwiązania e-commerce firma przeznaczy 700 mln dol., a w 2017 kolejne 1,1 mld. W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży on-line wyniosły 12,3 mld dol., tj. o ponad 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Przeciętny klient Wall-Mart zostawia w jego kasie rocznie 1400 dol., ten, który robi zakupy na walmart.com, wydaje tylko 200 dol. Natomiast konsument, który korzysta z obydwu tych kanałów, aż 2500 dol. To dowód na to, że model click & colect jest bardzo dochodowy. 

Twitter w trzecim kwartale zyskał jedynie 4 mln nowych użytkowników. Stanowi to wzrost o 1,3 proc. w stosunku do kwartału poprzedniego. 256 mln użytkowników miesięcznie, czyli 80 proc. wszystkich, korzysta z tego serwisu społecznościowego za pomocą urządzeń mobilnych. To waśnie reklama mobilna jest głównym źródłem przychodów Twittera, na której w trzecim kwartale zarobił 441 mln dol., aż o 57 proc. więcej niż przed rokiem - stanowi to 86 proc, dochodów z reklam ogółem. Mimo to Twitter wciąż jest pod kreską – miał prawie 431 mln zł straty. By ją zmniejszyć, firma w tym miesiącu zwolniła 8 proc. załogi. By przyciągnąć nowych użytkowników, Twitter stara się, by jego platforma była łatwiejsza w użyciu, nie zapominając o potrzebach i oczekiwaniach reklamodawców. Od niedawna firmy, które zamieszczają na „ćwiekaczu” reklamę w formie wideo, płacą tylko za te odtworzone przez minimum 3 sekundy.

Paweł Wrabec

magazyn@allegro.pl
Charytatywna akcja „Obudź mnie” z igrzyskami olimpijskimi w tle
Kiedy jedni walczą o olimpijskie medale, inni toczą równie zaciętą walkę o powrót do życia. Platforma charytatywni.allegro.pl jest partnerem technologicznym akcji „Obudź mnie”, organizowanej przez Fundację „AKogo”? Licytując olimpijską pochodnię od Ewy Błaszczyk, dorzucając się do wirtualnej puszki czy wpłacając dowolną kwotę, można pomóc pacjentom przebywających w śpiączce.
Chęć pomagania mamy w DNA
Zaczęło się 18 lat temu, od pierwszych licytacji na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Dzisiaj to między innymi platforma charytatywni.allegro.pl, która pomogła już prawie 300 organizacjom pozarządowym, zbierając 27,5 miliona złotych na ponad 1300 celów charytatywnych. Okazją do podsumowania tych działań stał się II Kongres Szlachetnej Paczki w Krakowie, na którym Allegro odebrało dwie nagrody za swoje działania społeczne.
To nie koniec 26. Finału WOŚP, aukcje na Allegro wciąż trwają
WOŚP w trakcie 26. Finału zebrał ponad 81 mln zł. Ale licznik jeszcze się nie zatrzymał - ta kwota zostanie jeszcze uzupełniona o pieniądze m.in. z aukcji Allegro, które potrwają do połowy lutego. Już teraz wartość wylicytowanych przedmiotów to 6,6 mln zł, z których najdroższy - jak do tej pory - okazał się Polonez Filipa Chajzera.
Aukcje, Rzeczy od serca i Wirtualna Puszka – tak Internet gra dla WOŚP
Już 1,9 mln zł wskazuje licznik aukcji Allegro dla WOŚP. Gitara Slasha z Guns N’ Roses, polonez Filipa Chajzera czy wakacje na Dominikanie to jedne z najpopularniejszych aukcji. Ale internauci dopiero się rozkręcają przed niedzielnym Finałem.