co nowego
30 października 2015, 09:52

e-Commerce na świecie44/2015

Wycena Ubera wciąż pnie się w górę. Naspers przejmuje serwis ogłoszeniowy w Rosji, a Twitter wciąż nie może pozbyć się zadyszki. Jak co tydzień zapraszamy do subiektywnego przeglądu wiadomości ze świata e-commerce i nowych technologii.

Uber chce pozyskać od inwestorów kolejny miliard dolarów. Informacja wywołała spekulacje, że wycena spółki wzrośnie do poziomu 60, a nawet 70 mld dolarów, o czym doniósł dziennik The New York Times. Decyzja akcjonariuszy jest o tyle zaskakująca, że Uber kapitał podnosił trzy miesiące temu. Jednak tempo, w jakim rozwija się Uber (jeździ już w 300 miastach w 63 krajach), wymaga jeszcze większych inwestycji, a inwestorzy mu ufają, o czym świadczy najlepiej fakt, że w jego akcje zainwestowali już 8 mld dolarów. Firma imponuje im nie tylko tempem dotychczasowego rozwoju, ale również kusi przyszłymi zyskami w dziedzinach mających związek z jej core bussinesem. Chodzi o usługi świadczone w ramach UberPOOL (usługi quasi-taksówkarskie), UberEATS (dostawa posiłków) czy UberRUSH (usługi kurierskie, dowóz zakupów). Inwestorom podoba się też strategia międzynarodowej ekspansji – aż jedną trzecią przewozów Uber realizuje w Chinach.

Południowoafrykańki Naspers zostanie większościowym udziałowcem rosyjskiej spółki Avito. Za kontrolny pakiet jednego z największych na świecie serwisów ogłoszeniowych zapłaci 1,2 mld dol. Avito specjalizuje się w ogłoszeniach drobnych, a najwięcej z nich dotyczy obrotu nieruchomościami i handlu używanymi autami. Funkcjonuje podobnie jak amerykański Craiglist, przypomina też nasz olx.pl Naspers, które jest technologiczną, a zarazem medialną firmą (w RPA jest wydawcą gazet i właścicielem płatnej telewizji), coraz śmielej inwestuje w e-commerce na rynkach wschodzących. Jest właścicielem lub akcjonariuszem takich spółek jak Tencent Holdings Ltd. z Hongkongu (inwestor w jd.com - największym e-sklepie w Chinach) czy Mail.Ru Group Ltd. (największy rosyjski serwis darmowej poczty e-mail). Od 2008 roku Naspers jest właścicielem Allegro. Tegoroczne wpływy firmy z e-commerce wynoszą 2,3 mld dol. i stanowią już 36 proc. jego wszystkich przychodów. To o 54 proc. więcej niż przed rokiem.

W ciągu 2 lat Wall-Mart zainwestuje 2 mld dolarów w rozwój e-commerce. Jeśli ktoś twierdzi, że zakupy spożywcze przez Internet nie mają przyszłości, to powinien przyjrzeć się poczynaniom największego amerykańskiego detalisty. Obecnie Wall-Mart dostarcza zakupy spożywcze do domów Amerykanów w 13 miastach, a do końca roku będzie to robić w 7 kolejnych. W przyszłym roku na rozwiązania e-commerce firma przeznaczy 700 mln dol., a w 2017 kolejne 1,1 mld. W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży on-line wyniosły 12,3 mld dol., tj. o ponad 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Przeciętny klient Wall-Mart zostawia w jego kasie rocznie 1400 dol., ten, który robi zakupy na walmart.com, wydaje tylko 200 dol. Natomiast konsument, który korzysta z obydwu tych kanałów, aż 2500 dol. To dowód na to, że model click & colect jest bardzo dochodowy. 

Twitter w trzecim kwartale zyskał jedynie 4 mln nowych użytkowników. Stanowi to wzrost o 1,3 proc. w stosunku do kwartału poprzedniego. 256 mln użytkowników miesięcznie, czyli 80 proc. wszystkich, korzysta z tego serwisu społecznościowego za pomocą urządzeń mobilnych. To waśnie reklama mobilna jest głównym źródłem przychodów Twittera, na której w trzecim kwartale zarobił 441 mln dol., aż o 57 proc. więcej niż przed rokiem - stanowi to 86 proc, dochodów z reklam ogółem. Mimo to Twitter wciąż jest pod kreską – miał prawie 431 mln zł straty. By ją zmniejszyć, firma w tym miesiącu zwolniła 8 proc. załogi. By przyciągnąć nowych użytkowników, Twitter stara się, by jego platforma była łatwiejsza w użyciu, nie zapominając o potrzebach i oczekiwaniach reklamodawców. Od niedawna firmy, które zamieszczają na „ćwiekaczu” reklamę w formie wideo, płacą tylko za te odtworzone przez minimum 3 sekundy.
Newsletter
Trwa generowanie pliku zip
0%