W ciągu nadchodzących 5 lat dzięki rozwojowi e-commerce w Europie powstanie aż 200 tys. miejsc pracy. Takie są szacunki firmy logistycznej Prologis, która wykorzystała dane własne oraz jej partnerów, m.in. Goldman Sachs i Cushman & Wakefield. Nowe posady mają związek z planowanymi inwestycjami w centralach logistycznych, co ma być konsekwencją rozwoju e-commrece. W ciągu 5 lat wartość rynku e-commerce wzrośnie o 200 mld euro, co stworzy zapotrzebowanie na magazyny o pow. 15 mln metrów kwadratowych, co da tym samym nowe posady. Jednak ze względu na ich położenie z dala od dużych osiedli Prologis przewiduje, że firmy logistyczne będą miały kłopoty z rekrutacją specjalistów. Najwięcej magazynów powstanie w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech. Będę też powstawały w Holandii, Czechach i Polsce, ale w tych krajach wzrost zatrudnienia nie przekroczy 5-10 proc.

Z powodu braku kierowców brytyjskie e-sklepy będą miały kłopoty z terminowością dostarczania przesyłek, zaś ceny usług kurierskich wzrosną.
Na problem „wąskiego gardła”, jakim staje się nie tylko dla e-sklepów ale całego brytyjskiego przemysłu deficyt zawodowych kierowców zwraca The Telegraph. W Wielkiej Brytanii kierowców z prawem jazdy na auta ciężarowe jest 326 tys. Co roku przybywa 20 tys. kolejnych, co nie jest wstanie zaspokoić rosnącego popytu na usługi przewozowe na Wyspach. Według Freight Transport Association pilnie potrzeba 60 tys. kierowców, a ich brak spowoduje wzrost cen i odbije się na terminowości przesyłek. Problem będzie narastał, gdyż ponad połowa brytyjskich kierowców ma ponad 50 lat.

Szwedzka Ikea w ciągu 5-6 lat zwiększy swoje przychody z e-commerce z 1 mld do 5 mld dolarów rocznie. Taką prognozę przedstawił w wywiadzie dla CNBC prezes firmy Peter Agnefjäll. Poinformował, że obecnie Ikea pracuje nad swoją nową internetową stroną i zapleczem logistycznym. Mimo, że obecnie szwedzki koncern ma sklepy w 42 krajach rozsianych po całym świecie, jednak aż 80 proc. z 30 mld euro przychodów to zasługa klientów w Europie. Co roku Ikea zwiększa sprzedaż o ok. 10 proc., z czego część to zasługa rosnącej sprzedaży w sieci, którą firma prowadzi w 13 krajach.

Europejscy konsumenci zaledwie w ciągu roku podwoili wydatki na zakupy robione za pomocą urządzeń mobilnych i stanowią one już 25 proc. rynku detalicznego e-commerce na Kontynencie – wynika z badania przeprowadzonego przez Twenga Solutions. Eksperci tej firmy przeanalizowali dane pochodzące z 4000 sklepów w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Holandii oraz Polsce, a ich celem było wychwycenie najważniejszych trendów dotyczących zakupów mobilnych. Autorzy raportu podkreślają fakt, iż obecnie nasz kontynent ma najwyższy wskaźnik penetracji telefonii komórkowej na świecie – o ile w Europie Zachodniej wynosi on 129 proc., we Wschodniej aż 151 proc. (w Azji Wschodniej 92 proc., w USA 101 proc.), co wskazuje na drzemiący w tym segmencie e-commerce potencjał. Z udostępnionej przez Twenga Solutions infografiki wynika, że preferencje zakupowe konsumentów w poszczególnych krajach są dość podobne. O ile narzędzia, materiały budowlane i wyposażenie biurowe kupowane są za pośrednictwem komputera, domeną smartfonów i tabletów pozostają produkty, gdzie o zakupie bardziej decyduje obrazek niż jego szczegółowy opis (ubrania, biżuteria, zabawki). Polacy przez urządzenia mobilne kupują najchętniej materiały biurowe, artykuły dla dzieci oraz płacą przez nie za jedzenie. Bardzo ciekawy jest wykres pokazujący rozkład zakupów w ciągu doby. Największy ruch w interesie właściciele smarfonów i tabletów generują między godzinami 20-21. Wtedy ludzie mają najwięcej wolnego czasu, by sięgnąć po wygodny w użyciu w takich okolicznościach tablet.

Alibaba otworzy swoje przedstawicielstwa w Europie. Chiński gigant e-commerce ma mieć swoje biura we Włoszech, Francji i Niemczech. Według ujawnionych w ubiegłym tygodniu planów mają pełnić funkcję ambasad, a ich najważniejszą rolą ma być wprowadzanie ofert zachodnich producentów na chiński rynek. Alibaba docenia potencjał zakupowy chińskiej klasy średniej, której liczebność szacowana jest na 300 mln osób, a w ciągu dekad ma urosnąć do 500 mln. Są to konsumenci poszukujący produktów o wysokiej jakości, doceniający europejskie marki.

fot. Flickr/@sage_solar/CC BY 2.0

Paweł Wrabec

magazyn@allegro.pl
Jak pracownicy Allegro podjęli wyzwanie w kampanii „Kręć Kilometry”
Pierwsze skojarzenie związane z Allegro? Najbardziej znana w Polsce platforma handlowa. Za tą marką stoi zespół blisko 1700 wykwalifikowanych pracowników, ekspertów w swoich dziedzinach, którzy, wykorzystując nowoczesne technologie, starają się ułatwiać życie milionom Polaków. Raz w roku Allegro stawia przed nimi dodatkowe wyzwanie – takie związane z aktywnością i zdrową rywalizacją. Zobacz, jak można zachęcić pracowników do wspólnej zabawy, gdzie nagrodą jest nie tylko sprzęt elektroniczny, ale coś więcej...
Wystartowała Szkoła Pionierów PFR
3 września to początek roku szkolnego, również dla Szkoły Pionierów Polskiego Funduszu Rozwoju – edukacyjnego programu dla młodych przedsiębiorców, którego Allegro jest partnerem strategicznym. „Pierwszy dzwonek” zabrzmiał w siedzibie Allegro. Teraz przed uczestnikami miesiąc intensywnych zajęć, w tym wyjazd na uniwersytet w Cambridge.
Po raz kolejny Allegro zmienia rynek e-commerce w Polsce
Dziś wystartowała nowa usługa o nazwie Allegro Smart! Płacąc 49 złotych na rok, będzie można skorzystać nawet z 365 darmowych dostaw. Dzięki sieci ponad 15 tysięcy paczkomatów i punktów odbioru usługa Allegro Smart! dostępna jest dla klientów w całym kraju. Allegro Smart! to kolejny pionierski krok w historii Allegro, który zmienia reguły gry w polskim handlu elektronicznym.
Strefa Allegro – tegoroczny przebój Pol'and'Rock Festival
24. Pol’and’Rock był naprawdę wyjątkowy. Nie tylko dlatego, że był to debiut nowej nazwy wydarzenia, ale także ze względu na atmosferę, gości i artystów. Strefa Allegro także debiutowała w nowej odsłonie. Dlatego tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem „Dotknij Technologii”.