Powszechnie generację osób urodzonych w latach 90. czy jeszcze później określa się jako millenialsów czy też generację Y. Ten termin jest dzisiaj na ustach całej branży, ponieważ choć osoby w tym wieku jeszcze nie dysponują może wielkimi środkami finansowymi, to jednak są priorytetem. Właśnie kończą studia czy też od jakiegoś czasu pracują, wciąż szukając swojego miejsca. Według danych transakcyjnych Allegro, millenialsi to obecnie niewiele ponad połowa wszystkich kupujących różne przedmioty przez nasz serwis (54-55 proc., w zależności od miesiąca).

Trzeba o nich już walczyć, licząc na stworzenie więzi z marką. Gdy zaczną zarabiać realne środki, mogą stać się wtedy kapitałem na przyszłość. Jednak sami handlowcy już widzą, że dotychczas sprawdzone modele postępowania z klientami z tą nową grupą niekoniecznie muszą się sprawdzić.

Również poświęcone nim badania pokazują, że faktycznie podejście do tej grupy ze strony firm wymaga sporych zmian w komunikacji marek. Z raportu amerykańskiego banku BofA Merrill Lynch wynika, że to pierwsze pokolenie w pełni cyfrowe, które wychowało się już otoczone gadżetami. Dlatego dzisiaj wykorzystują nowe technologie 2,5 raza szybciej niż starsze pokolenia. O wiele szybciej i lepiej adaptują się do zmian technologicznych w porównaniu do innych grup wiekowych.

Choć dopiero zaczynają karierę zawodową, to ekonomiści już zwracają uwagę, iż właśnie millenialsi będą motorem napędowym gospodarki, ponieważ najlepiej opanowują nowinki technologiczne. W ujęciu globalnym stanowią 11 proc. populacji, w Polsce ich udział wynosi 17 proc. W państwach Ameryki Południowej jest to ponad 20 proc., a z kolei w rozwiniętych państwach azjatyckich jak Korea Południowa czy Japonia to tylko 1-2 proc. populacji.

Ci konsumenci mają zupełnie inaczej ustawione priorytety. Choć brzmi to cokolwiek zaskakująco, to co drugi z nich wolałoby stracić węch niż swoje gadżety. Prawie 75 proc. z nich mówi, że nowe technologie ułatwiają życie, więcej niż połowa twierdzi, że ułatwiają im utrzymywanie kontaktów z przyjaciółmi i z rodziną. Nic więc dziwnego, że są zawsze online. Wiele rzeczy robią w biegu, w wolnej chwili, niemal cały czas sprawdzając mobilne treści. Dzięki temu prowadzą bardziej mobile życie, wykonując kilka czynności w tym samym czasie i bardziej efektywne wykorzystując czas.

Absolutnie kluczowym urządzeniem z ich perspektywy jest smartfon. 80 proc. z nich przyznaje, że pierwszą rzeczą, którą robią rano, jest sprawdzenie wiadomości na smartfonie, a 87 proc. nigdy z nim się nie rozstaje. 63 proc. millenialsów używa smartfonu do surfowania po Internecie, podczas gdy robi to tylko 15 proc. pokolenia urodzonych w latach 70. czy 80. W porównaniu do starszego pokolenia millenialsi pięć razy częściej używają smartfonów do grania w gry, a sześć razy do słuchania muzyki.

Widać też istną rewolucję w ich podejściu do zakupów. Co drugi konsument w tej grupie wiekowej używa smartfonu do wyszukiwania produktów online. Także młodzi Polacy są pozytywnie nastawieni do zakupów online, również w sektorze produktów spożywczych i innych kupowanych często i regularnie. Chętnie korzystałoby z nich 40 proc. polskich millenialsów, podobnie jak we Francji czy we Włoszech. Z kolei najbardziej pozytywne nastawienie mają młodzi Koreańczycy.

- Dla tej grupy klientów również serwisy e-commerce stały się źródłem informacji o produkcie, inspiracji i zakupów w trybie "on demand". To ja – konsument – decyduję, co, jak i kiedy oglądam lub kupuję. Nie chcę na nic czekać i dostosowywać się do narzuconego schematu lub harmonogramu. Chcę móc sprawdzić, co kupuję na dowolnym z moich ekranów. Bo to jest ta chwila i ten czas. Oczekuję również, że w tym trybie zapłacę, a towar zostanie niemal natychmiast dostarczony - mówi Paweł Klimiuk, rzecznik prasowy Allegro. - Marki, które w tym ekosystemie nie istnieją, przestają istnieć w świadomości konsumentów. To duże wyzwanie także dla sprzedawców - dodaje.

Młodzi Polacy coraz chętniej korzystają z płatności bezgotówkowych – dynamika rozwoju tego typu płatności w Polsce jest największa, po Chinach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. 43 proc. Polaków użyło płatności mobilnych, co daje im wysokie, drugie miejsce w Europie po Turcji. Średnia europejska wynosi bowiem jak do tej pory 33 proc.

Rynek m-commerce w Polsce rośnie w zawrotnym tempie ponad 60 procent rocznie. Nasz  rynek ma gigantyczny potencjał wzrostu, bo udział m-commerce w całym e-commerce to około 5 procent, podczas gdy w USA czy UK jest to już ok. 20 procent.

- Według naszych estymacji wartość transakcji dokonywanych za pomocą mobilnej wersji Allegro stanowi ok. 80 procent wartości całego polskiego m-commerce, a udział transakcji mobilnych w całym obrocie Allegro stale rośnie - komentuje Paweł Klimiuk. - W 2014 r. skróciliśmy czas potrzebny na dokonanie płatności z ok. 2 minut do kilkunastu sekund, a to dzięki integracji płatności kartami kredytowymi, które są połączone w systemie z kontem konsumenta. W ten sposób, będąc liderem rynku, odpowiadamy na trendy i potrzeby nowej generacji mobilnych konsumentów - podsumowuje Klimiuk.

fot. Flickr/Elizabeth Hahn/CC BY 2.0

Łukasz Piechota

magazyn@allegro.pl

Powiązane artykuły

NAJCIEKAWSZE TRENDY Z BADANIA POLSKA STROJNA 2016
Tegoroczne badanie „Polska Strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków” pokazuje, że nasze preferencje zakupowe zmieniają się bardzo szybko, a jednocześnie nie należymy do awangardy. Bywamy i nowocześni, i zachowawczy jednocześnie. Warto przyjrzeć się najważniejszym ustaleniom z tego badania. Poniżej przedstawiamy subiektywny wybór autorów raportu, choć oczywiście czytając raport, każdy możne znaleźć inne, ważne z własnej perspektywy zjawiska. 
Małe inżynierki
Pasje inżynierskie są dobre zarówno dla chłopców, jak i dziewczynek. Wszystko zależy od tego, jak rodzice i przyjaciele będą wspierać takie pasje. Zobaczcie, jak fajnie jest bawić się inżynierskimi zestawami z lalkami.
Naszyj to! Barwny powrót do lat 90.
Kochasz muzykę, kino, seriale? W tym sezonie wyrazisz to również... strojem. Naszywki i przypinki to niepozorne dodatki, które mogą całkowicie odmienić charakter nudnej, jesiennej stylizacji, dodając jej lekkości i młodzieżowego luzu. Niegdyś można je było znaleźć głównie na torbach i kurtkach zbuntowanych licealistów, teraz zagościły na pokazach najważniejszych domów mody.
10 hitów mody, które będziesz nosić też za rok
Projektanci wciąż zaskakują. Lansują nowe trendy albo powracają do tych sprzed lat w zupełnie nowej odsłonie. Co powinno się więc znaleźć w szafie kobiety? Jakie ubrania kupić teraz, by być modną w kolejnym sezonie, polecają modowi specjaliści, blogerki i vlogerki.