Nic więc dziwnego, że rynek wtórny multimediów kwitnie w najlepsze. Co rusz otwierają się punkty skupujące i sprzedające używki, a na Allegro w kategorii „używane” jest niejednokrotnie więcej ofert, niż tych z nowymi, zafoliowanymi boxami. Oczywiście nie jest to proceder popularny tylko u nas, bowiem w USA największym elektronicznym second handem jest chociażby GameStop z siecią ponad 6,5 tysiąca sklepów.

Skąd się wzięła taka popularność?


Najbardziej przyciągająca jest oczywiście cena – gry z drugiej ręki chodzą dwa razy taniej już w rok po premierze. Jednakże sprzedaż własnej kopii gry oznacza stratę dla producenta, który potencjalnie nie sprzeda nowego produktu. Firmy dobrze o tym wiedzą i niekoniecznie chcą z tym faktem żyć w zgodzie. Jeszcze przed premierą najnowszej generacji konsol na wszystkich graczy spadł mroczny cień polityki biznesowej Microsoftu, który to chciał ukrócić proceder odsprzedaży i przypisywać grę tylko do danego konta internetowego gracza, przez co dla każdego innego stawała się bezużyteczna.

Na całe szczęście ogrom wylanej nienawiści w Internecie spowodował, że pomysł szybko wyleciał im z głowy. Pudełkowe wersje ostatecznie należą do kupującego i może robić z nimi, co mu się tylko podoba. Czasem jednak można znaleźć w nich jednorazowe kody na dodatkową zawartość, co wskazuje na to, że korporacje nie poddały się bez walki. Czasem taki kod dotyczy jedynie unikatowego samochodu czy pancerza, ale czasem pozbawia sporej części rozgrywki – np. trybu multiplayer w grze The Last of Us.

Cyfrowy świat rządzi się swoimi prawami

O ile gry pudełkowe można jeszcze odsprzedać czy odkupić, to już ich wersje cyfrowe, zakupione za pośrednictwem wirtualnych sklepów, są zakute w kajdany licencji użytkownika. Zgodnie z warunkami użytkowania PlayStation Store oraz Xbox Live zabrania się sprzedaży, wymiany, a nawet udostępnienia konta gracza oraz jego zawartości. Treść umowy jest wyświetlana przy zakładaniu nowego konta, a użytkownik musi zaakceptować jej warunki by móc dokonywać zakupów i korzystać z funkcji sieciowych konsoli.

Z tego powodu należy wystrzegać się udostępniania danych do konta innym osobom w celu pobrania gry na swoją konsolę, a już w szczególności nie można z tego czerpać korzyści materialnej i wystawiać na Allegro. Natomiast wśród sprzedawców znajdują się tacy, co w zamian za kwotę będącą ułamkiem pełnoprawnej gry, „pożyczają” login oraz hasło dla jednorazowego pobrania.

Sony i Microsoft teoretycznie monitorują takie nielegalne działania użytkownika i w skrajnych przypadkach przekazują jego dane organom ścigania. Zazwyczaj jednak kończy się „tylko” na zbanowaniu konta i utracie wszelkich zawartych na nim danych. W takiej sytuacji to kupujący pozostaje na podwójnie przegranej pozycji – nie dość, że zapłacił za nielegalną grę, to jeszcze dostęp do niej został mu zablokowany.

Jak się chronić przed takimi praktykami?

Przede wszystkim dobrze czytać treść ofert i nigdy nie wybierać tych z wersją cyfrową gry, ponieważ zawsze będzie to nielegalne źródło, bez względu na ilość bzdur w treści zapewniających o bezpiecznym zakupie. Warto również zwrócić uwagę na cenę, która w przypadku „udostępnienia” do pobrania gry będzie ponad połowę niższa, nawet w kilka dni po premierze. Ostatnim krokiem jest oczywiście również możliwość zgłoszenia nadużycia i przekazania sprawy moderatorom, jako że oferta tego typu narusza regulamin Allegro.

Istnieje natomiast sposób sprzedawania gier cyfrowych, który jest uznawany za legalny, zarówno w świetle polskiego prawa, jak i przez regulaminy dystrybutorów. Pierwszym wyjątkiem jest autoryzowany dostawca, który ma błogosławieństwo legalnej sprzedaży, np. kluczy do gier na platformie Steam, spośród których każdy z nich jest oddzielną licencją na kopię gry, pozwalając ją aktywować na własnym koncie.

Drugim wyjątkiem są tzw. gifty, czyli możliwość sprezentowania znajomemu licencji poprzez zakup na swoim koncie, ale do wykorzystania na innym. O ile sprzedaż kluczy Steam przez firmy trzecie do dziś budzi kontrowersje prawne, to już obdarowywanie innych licencjami jest całkowicie legalne.

Jeżeli więc kiedykolwiek będziesz się zastanawiać nad tym, czy twoja gra przetrwa próbę czasu i masowe czystki nielegalnych kont, lepiej kup wersję cyfrową bezpośrednio od dystrybutora – albo skuś się na pudełko. Nie ma nic piękniejszego niż półka z grami, na której każda sztuka reprezentuje poświęcone godziny, litry potu i setki łez.

fot. Flickr/Jason Devaun/CC BY-ND 2.0


Linia akcesoriów fitness od Ewy Chodakowskiej dla klientów Allegro
Ewa Chodakowska, najbardziej znana trenerka fitness w Polsce, rozpoczęła współpracę z Allegro od zaprojektowania linii akcesoriów fitness do ćwiczeń. W ofercie znajdują się także kosmetyki i przekąski BeRaw. Wszystko z bezpłatną dostawą Allegro Smart!: kurierem lub do si...
Przedsprzedaż biletów na trasę koncertową Pezeta tylko z Allegro Smart!
Już 13 stycznia rusza przedsprzedaż biletów na ogólnopolską trasę koncertową Pezeta. To wyjątkowa okazja dla klientów Allegro Smart!, którzy jako pierwsi będą mogli zapewnić sobie miejsce na koncertach artysty.
Aukcje Allegro dla WOŚP na półmetku – przegląd najciekawszych ofert
Aukcje Allegro dla WOŚP grają już po raz 20. Od początku grudnia swoje przedmioty wystawiają znani i lubiani: sportowcy, muzycy, artyści, politycy, a także internauci. Dzięki temu na liczniku na stronie: aukcje.wosp.org.pl już teraz mamy prawie 2 miliony złotych. Zalicyt...
Czas na prawdziwe okazje w sieci – Polacy wyprzedają nietrafione prezenty
Allegro to nie tylko najlepsze miejsce na zakup świątecznych prezentów. Każdego roku klienci wykorzystują narzędzia, jakie oferuje im platforma, do łatwej i szybkiej sprzedaży nietrafionych podarunków – w ubiegłym roku na platformę trafiło ponad pół miliona tego typu ofe...