Każdy, kto zakłada własną firmę, zaczyna od... realizacji marzenia. Grupa ludzi w garażu uruchamia serwis internetowy. Taka jest historia wielu dzisiejszych gigantów internetowych. To samo wydarzyło się naprawdę, kilkanaście lat temu w Poznaniu, kiedy powstawało Allegro. Dziś ten garaż i jeden komputer, w którym kiedyś były najpotrzebniejsze dane, rozszerzył się do kilku serwerowni, a sam dział IT zatrudnia kilkaset osób.

Podczas ostatniego śniadania w Poznańskim Parku Naukowo-Technologicznym Marcin Mazurek z grupy Allegro przekonywał, że w biznesie internetowym jednym z kluczowych elementów jest zaplanowanie i zbudowanie odpowiedniej infrastruktury IT. Potem z realizacją marzenia jest już tylko prościej. Marcin Mazurek z IT związany jest już 20 lat, a w samym Allegro zarządza dziś 140-osobowym zespołem.

- Dla Allegro pracuje w samym tylko Poznaniu 1400 osób, z tego ok. 500 osób to osoby w różny sposób związane z IT. Staram się ich ciągnąć do świata. W Polsce naprawdę potrafimy robić naprawdę fantastyczne rzeczy, zwłaszcza w obszarze open source, które warto pokazywać i którymi warto się chwalić – mówił do młodych przedsiębiorców, którzy dopiero wkraczają na rynek. W Allegro zarządza infrastrukturą i finansami IT. - Tak naprawdę interesuje mnie wszystko, co jest podłączone do prądu - tłumaczył.

Podczas śniadania w Poznańskim Parku Naukowo-Technologicznym Marcin Mazurek zdradzał sekrety działu IT, a także tłumaczył młodym przedsiębiorcom, jakie są najprostsze i najłatwiejsze sposoby, by zoptymalizować koszty związane z firmowym zapleczem IT. - Współczesna technologia daje wiele możliwości. Teraz nowe firmy mogą zbudować swoją infrastrukturę w oparciu o dostawców cloud, gdzie koszty początkowe są minimalne. Jeśli jednak chcemy mieć fizycznie istniejącą infrastrukturę IT, najlepiej korzystać z usług profesjonalnych serwerowni – mówił Mazurek.
Dyrektor Infrastruktury i Operacji IT Allegro przekonywał, że nawet dla dużych firm, takich jak Allegro, budowa własnej serwerowni rzadko ma sens. Jest to duże przedsięwzięcie nie tylko w momencie budowy i uruchamiania obiektu, ale także później podczas utrzymania.

Ilość różnych aspektów, które należy wziąć pod uwagę, wybierając serwerownię, jest zaskakująca i przytłaczająca. Począwszy od tak oczywistych jak lokalizacja, dostępność właściwego zasilania uwzględniającego wymagane zapotrzebowanie na moc i redundancję, a skończywszy na po prostu dobrej współpracy z obsługą techniczną. Na przykładzie Allegro, które miało serwerownie poza granicami Polski, zdradzał, że problemem mogą być bariery nie tylko językowe, ale też kulturowe, prawne, a także technologiczne. – Klienci Allegro natychmiast odczuwają każdą awarię, która ma miejsce w serwerowni. Kiedy Allegro przestaje działać, dowiaduje się o tym cała Polska, w kilka minut jesteśmy na czołówkach Onetu czy WP. Musimy więc na stałe monitorować wiele aspektów działania każdej z serwerowni i tak nimi zarządzać, aby minimalizować jakiekolwiek ryzyko awarii – mówił Marcin Mazurek.
Dyrektor działu infrastruktury IT dawał młodym przedsiębiorcom rady, by podczas negocjacji z serwerowniami wymagali szczegółowych informacji, by wiedzieli, jak są prowadzone łącza, trasy światłowodów do operatorów, jakie są parametry poszczególnych urządzeń. – W razie awarii wszystko jest ważne. Nawet infrastruktura dookoła serwerowni. Dobrze, gdyby również ubezpieczyciel także była odpowiedzialna za najdrobniejsze awarie związane z pogodą, zalaniem czy burzami. Tak naprawdę firma zawiera z zewnętrzną serwerownią związek na lata. I choć czasem do tego związku może dochodzić w wyniku zauroczenia, to dobrze jest wybadać i sprawdzić detale już na początku, by wiedzieć, co nas może czekać – mówił Mazurek

„Śniadania z…” to autorski projekt Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego, który służy zawiązaniu współpracy pomiędzy młodymi, rozwijającymi się firmami. To spotkania, podczas których przedsiębiorcy z różnych branż mogą wymienić się poglądami, nawiązać nowe kontakty, a także wymienić i pogłębić swoją wiedzę dotyczącą prowadzenia firmy.
- Chcemy tymi spotkaniami wspierać młodych przedsiębiorców, inspirować się nawzajem, a także zapewnić możliwość kontaktu firmom z Poznania – mówiła Ewa Kocińska, zastępca dyrektora PPN-T.
Fot. materiały prasowe

Marta Danielewicz

magazyn@allegro.pl

Powiązane artykuły