W kwietniu 2017 roku skontaktowaliśmy się z Baymard Institute, czołową agencją badawczą zajmującą się audytami użyteczności. Przeprowadza je, opierając się na zbiorze dobrych praktyk, które powstały na podstawie blisko 28 tysięcy godzin badań na różnych serwisach. Zamówiliśmy kompleksowy audyt naszej wyszukiwarki, który miał pokazać, jak Allegro wygląda w oczach obiektywnych, niezależnych ekspertów.

Raport potwierdził część naszych obserwacji, ale wskazał nam także inne kierunki rozwoju. W podsumowaniu znalazło się też porównanie użyteczności Allegro do 50 największych pod względem obrotów serwisów e-commerce w Stanach Zjednoczonych (ocenionych już przez Baymard Institute). W takim zestawieniu nasza wyszukiwarka znalazła się na 31. miejscu.

– Poprawianie doświadczenia klientów w wyszukiwaniu jest trudne. Przede wszystkim brakuje jednoznacznych miar jakości tego doświadczenia. Baymard Institute, ze swoim autorskim rozwiązaniem, pomógł nam policzyć coś pozornie niepoliczalnego. Ulokowanie naszej wyszukiwarki na 31. miejscu rankingu uzmysłowiło nam, że możemy i musimy jeszcze dużo poprawić – mówi Jarosław Żmudziński, szef obszaru Wyszukiwarki Allegro.

Przez ostatni rok poprawa użyteczności była głównym celem zespołu odpowiedzialnego za wyszukiwarkę. Zaprojektowaliśmy i dodaliśmy kilkanaście większych i mniejszych funkcjonalności, które odpowiadały na problemy naszych klientów. Punktacja, którą stosował Baymard, stała się jedną z naszych metryk, na którą zwracaliśmy uwagę przy codziennej pracy.

Rozwiązaliśmy kilka z najczęściej zgłaszanych i zaobserwowanych przez nas niedogodności dla użytkowników Allegro. Wyszukiwarka bierze pod uwagę nie tylko tytuł, ale także kategorie i parametry (np. „klocki LEGO dla dziewczynki”), a podczas wpisywania frazy podpowiadamy najlepiej dopasowane zapytania. Nasi klienci skarżyli się także na utrudniony dostęp do filtrów produktowych umożliwiających dopasowanie wyników do indywidualnych preferencji. W większości przypadków pojawiają się one teraz na pierwszej stronie po wyszukaniu.

– Działanie wyszukiwarki badamy podczas wprowadzania wszystkich nowych funkcji. Organizujemy też regularnie testy użyteczności, żeby poznawać problemy naszych klientów. Porównaliśmy wyniki audytu z naszymi badaniami, żeby zająć się w pierwszej kolejności tym, co rzeczywiście przeszkadza kupującym – podkreśla Michał Olszewski, lider zespołu UX w obszarze Wyszukiwarki Allegro.

W kwietniu 2018 roku zamówiliśmy kolejny audyt w Baymard Institute, chcąc sprawdzić postęp naszych prac. W raporcie uwzględniono nasze zmiany, co przełożyło się na znacznie wyższą ocenę użyteczności wyszukiwarki. Tym razem, w porównaniu do 50 najbardziej dochodowych serwisów e-commerce w USA, zajęliśmy 6. miejsce, wyprzedzając takie marki jak  Etsy, Rakuten, Best Buy czy Target. Pierwsze miejsca zajmują amerykańscy liderzy handlu elektronicznego i detalicznego.

– Zmiany w wyszukiwarce wpłynęły także na pozostałe nasze metryki zarówno finansowe, jak i zadowolenia klientów, których systematycznie prosimy o ocenę jakości wyszukiwań – tłumaczy Michał Olszewski.

– Odnieśliśmy wielki sukces. Niektóre funkcjonalności, jak np. podpowiedzi zapytań, uzyskały wysoką ocenę „State of the Art”. Nie zamierzamy jednak na tym poprzestać i wierzymy, że funkcje, które w najbliższym czasie udostępnimy naszym klientom, spotkają się z entuzjastycznym przyjęciem i przy okazji umożliwią nam wejście na podium rankingu Baymarda – mówi na koniec Jarosław Żmudziński.

Fot. Shutterstock.com

Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl
Legendy Polskie Allegro – będzie fabuła!
Na tę wiadomość czekali fani cyklu Legendy Polskie i twórczości Tomka Bagińskiego – na Festiwalu Pyrkon Allegro, Platige Image i Next Film potwierdzili rozpoczęcie prac nad pełnometrażowym filmem „Twardowsky 3.14”, opartym na wątkach i postaciach znanych z wcześniejszych produkcji. To nie koniec niespodzianek – na Allegro można już kupić gadżety związane z Legendami, w tym także wyjątkowe przeżycia, jak wizyta na planie czy udział w filmie.
Nowy prezes Allegro
Nowym prezesem zarządu największej polskiej internetowej platformy handlowej został Francois Nuyts, który dołączy do zespołu zarządzającego od 1 sierpnia br.
Trwa największa rowerowa rywalizacja polskich miast!
Ponad 6 milionów kilometrów w dwa tygodnie. Nocne jazdy, rajdy kobiet i wiele innych pomysłów na kręcenie kilometrów w największej w Polsce rowerowej rywalizacji miast. Trwa siódma kampania społeczna „Kręć Kilometry po technologie”. „To na pewno będzie największa w kraju rowerowa akcja motywacyjna” - mówi Krzysztof Śpiewek z Fundacji Allegro All For Planet, która jest organizatorem kampanii.
Dobra Aukcja pomoże pacjentom Fundacji Hospicjum Onkologiczne
W życiu, podobnie jak na murawie, warto walczyć do ostatniej minuty. Wiedzą o tym doskonale pracownicy warszawskiego Hospicjum św. Krzysztofa, którzy już od prawie 30 lat towarzyszą pacjentom w ostatnich chwilach ich życia. Udowadniają, że to czas, który można spędzić z godnością, bez bólu, w otoczeniu najbliższych. Wspólnie z Fundacją i Polskim Związkiem Piłki Nożnej rozpoczynamy wyjątkową akcję charytatywną „Dobra Aukcja” na ich rzecz.