„Czego szukasz?” – pyta wchodzących na główną stronę nasza wyszukiwarka. Codziennie klienci odpowiadają na to pytanie 80 milionów razy. To tak, jakby każdy Polak dwa razy na dobę wpisał coś w wyszukiwarce Allegro. Dużo, ale to nie wystarczy. Sprawdzamy więc, czy szukanie na Allegro jest efektywne. 

W kwietniu 2017 roku skontaktowaliśmy się z Baymard Institute, czołową agencją badawczą zajmującą się audytami użyteczności. Przeprowadza je, opierając się na zbiorze dobrych praktyk, które powstały na podstawie blisko 28 tysięcy godzin badań na różnych serwisach. Zamówiliśmy kompleksowy audyt naszej wyszukiwarki, który miał pokazać, jak Allegro wygląda w oczach obiektywnych, niezależnych ekspertów.

Raport potwierdził część naszych obserwacji, ale wskazał nam także inne kierunki rozwoju. W podsumowaniu znalazło się też porównanie użyteczności Allegro do 50 największych pod względem obrotów serwisów e-commerce w Stanach Zjednoczonych (ocenionych już przez Baymard Institute). W takim zestawieniu nasza wyszukiwarka znalazła się na 31. miejscu.

– Poprawianie doświadczenia klientów w wyszukiwaniu jest trudne. Przede wszystkim brakuje jednoznacznych miar jakości tego doświadczenia. Baymard Institute, ze swoim autorskim rozwiązaniem, pomógł nam policzyć coś pozornie niepoliczalnego. Ulokowanie naszej wyszukiwarki na 31. miejscu rankingu uzmysłowiło nam, że możemy i musimy jeszcze dużo poprawić – mówi Jarosław Żmudziński, szef obszaru Wyszukiwarki Allegro.

Przez ostatni rok poprawa użyteczności była głównym celem zespołu odpowiedzialnego za wyszukiwarkę. Zaprojektowaliśmy i dodaliśmy kilkanaście większych i mniejszych funkcjonalności, które odpowiadały na problemy naszych klientów. Punktacja, którą stosował Baymard, stała się jedną z naszych metryk, na którą zwracaliśmy uwagę przy codziennej pracy.

Rozwiązaliśmy kilka z najczęściej zgłaszanych i zaobserwowanych przez nas niedogodności dla użytkowników Allegro. Wyszukiwarka bierze pod uwagę nie tylko tytuł, ale także kategorie i parametry (np. „klocki LEGO dla dziewczynki”), a podczas wpisywania frazy podpowiadamy najlepiej dopasowane zapytania. Nasi klienci skarżyli się także na utrudniony dostęp do filtrów produktowych umożliwiających dopasowanie wyników do indywidualnych preferencji. W większości przypadków pojawiają się one teraz na pierwszej stronie po wyszukaniu.

– Działanie wyszukiwarki badamy podczas wprowadzania wszystkich nowych funkcji. Organizujemy też regularnie testy użyteczności, żeby poznawać problemy naszych klientów. Porównaliśmy wyniki audytu z naszymi badaniami, żeby zająć się w pierwszej kolejności tym, co rzeczywiście przeszkadza kupującym – podkreśla Michał Olszewski, lider zespołu UX w obszarze Wyszukiwarki Allegro.

W kwietniu 2018 roku zamówiliśmy kolejny audyt w Baymard Institute, chcąc sprawdzić postęp naszych prac. W raporcie uwzględniono nasze zmiany, co przełożyło się na znacznie wyższą ocenę użyteczności wyszukiwarki. Tym razem, w porównaniu do 50 najbardziej dochodowych serwisów e-commerce w USA, zajęliśmy 6. miejsce, wyprzedzając takie marki jak  Etsy, Rakuten, Best Buy czy Target. Pierwsze miejsca zajmują amerykańscy liderzy handlu elektronicznego i detalicznego.

– Zmiany w wyszukiwarce wpłynęły także na pozostałe nasze metryki zarówno finansowe, jak i zadowolenia klientów, których systematycznie prosimy o ocenę jakości wyszukiwań – tłumaczy Michał Olszewski.

– Odnieśliśmy wielki sukces. Niektóre funkcjonalności, jak np. podpowiedzi zapytań, uzyskały wysoką ocenę „State of the Art”. Nie zamierzamy jednak na tym poprzestać i wierzymy, że funkcje, które w najbliższym czasie udostępnimy naszym klientom, spotkają się z entuzjastycznym przyjęciem i przy okazji umożliwią nam wejście na podium rankingu Baymarda – mówi na koniec Jarosław Żmudziński.

Fot. Shutterstock.com

Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl
#CharytatywnaPyra wyrosła w Poznaniu
Allegro to Poznań, a Poznań to ziemniaki, dużo dobrych pyr. Co ma do tego Wykop? Ziemniaki wykopuje się z czeluści gleby, a właśnie o wykopywanie chodzi nam najbardziej… Szczególnie, gdy kopie się w szczytnym celu.
Co łączy Allegro i Yanosika?
Yanosik i Allegro to z pozoru dwie odrębne usługi. Nic bardziej mylnego. Od dzisiaj obie marki połączyły siły i stworzyły innowacyjne rozwiązanie, jakiego dotychczas próżno było szukać na terenie kraju. Co je połączyło? Okazuje się, że... sektor aut prywatnych.
Radzimy, jak rozwinąć firmę na Allegro. I Kongres FMCG&SPORT za nami
Najgorętsze trendy sprzedażowe na rynkach FMCG i sport? Jak Allegro wspiera sprzedawców? Właśnie o tym m.in. rozmawialiśmy 9 października podczas I Kongresu FMCG&SPORT. Spotkanie zorganizowaliśmy dla sprzedających na Allegro w kategoriach: Sport, Zdrowie, Uroda i Sup
Jak pracownicy Allegro podjęli wyzwanie w kampanii „Kręć Kilometry”
Pierwsze skojarzenie związane z Allegro? Najbardziej znana w Polsce platforma handlowa. Za tą marką stoi zespół blisko 1700 wykwalifikowanych pracowników, ekspertów w swoich dziedzinach, którzy, wykorzystując nowoczesne technologie, starają się ułatwiać życie milionom Polaków. Raz w roku Allegro stawia przed nimi dodatkowe wyzwanie – takie związane z aktywnością i zdrową rywalizacją. Zobacz, jak można zachęcić pracowników do wspólnej zabawy, gdzie nagrodą jest nie tylko sprzęt elektroniczny, ale coś więcej...