Ogromny wybór ofert, wygodny sposób płatności i przesyłka dostarczona często już następnego dnia. Tak w przeważającej większości wyglądają zakupy na Allegro. Co w przypadku, jeśli coś pójdzie nie tak i zostaniemy bez przedmiotu i pieniędzy? Po to powstał Program Ochrony Kupujących.

Nie z naszej winy transakcja może nie dojść do skutku, przez co zostajemy bez towaru i pieniędzy lub z przedmiotem niezgodnym z opisem czy wadliwym. Co wtedy? Allegro pomaga w rozwiązaniu sprawy i zwraca pieniądze za sprzedawcę. Tak działa Program Ochrony Kupujących (POK). Jeśli zapłacisz za przedmiot, ale go nie otrzymasz lub otrzymasz przedmiot, który znacząco odbiega od opisu, możesz odzyskać 100% jego wartości, nawet do 10 000 zł. Allegro zwraca również koszty przesyłki do kwoty 100 zł, pod warunkiem jednak, że transakcja została opłacona za pośrednictwem Allegro Finanse. Wniosek o rekompensatę można złożyć między czternastym a sto osiemdziesiątym dniem od dokonania zakupu.

Program Ochrony Kupujących jest jednym z istotnych mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo naszym klientom. Dzięki POK mamy gwarancję, że w tych niezwykle rzadkich przypadkach, kiedy zapłacimy za przedmiot i go nie otrzymamy lub otrzymamy istotnie odbiegający od opisu oferty, nie stracimy naszych pieniędzy – wyjaśnia Jarosław Dykrzak, kierownik Programu Ochrony Kupujących w Allegro. Do POK może wystąpić każdy klient. – Z programu wyłączone są  sytuacje, w których nie doszło do zawarcia wiążącej transakcji za pośrednictwem serwisu Allegro – mówi.

Jak działa Program Ochrony Kupujących?

Zrobiliście zakupy i nigdy nie dostaliście towaru lub towar znacznie się różni od tego, co było w opisie? W pierwszej kolejności zachęcamy do skorzystania z dyskusji, za pomocą której będziecie mogli rozwiązać problem bezpośrednio ze sprzedającym. W rozwiązaniu sprawy pomoże wam także pracownik Allegro, który włączy się do sprawy na waszą prośbę. Jeżeli rozwiązanie problemu się nie powiedzie, wówczas wystarczy wypełnić krótki formularz Programu Ochrony Kupujących. Pod koniec czerwca 2018 roku wprowadziliśmy dodatkowe ułatwienie: jeżeli nie otrzymaliście swojego zamówienia, o zgłoszenie sprawy na policję możecie poprosić serwis Allegro. Wystarczy, że zaznaczycie odpowiednie pole we wniosku o rekompensatę.

Oczywiście pozostawiamy możliwość samodzielnego zgłoszenia sprawy na policję. Co powinniście zrobić, aby złożyć zawiadomienie o przestępstwie? Wystarczy wypełnić krótki dokument opisujący przebieg zdarzenia. Tu znajdziecie jego wzór. Do zawiadomienia należy dołączyć także dokumenty potwierdzające zawarcie transakcji takie jak wydruk potwierdzenia zawarcia transakcji, wydruki prowadzonej korespondencji i potwierdzenie wpłaty. Po złożeniu zawiadomienia poproście o wydanie pisemnego potwierdzenia zgłoszenia sprawy i załączcie je do wniosku o rekompensatę.

Formularz możecie wypełnić w ciągu 180 dni od zawarcia transakcji. – Jeśli okaże się, że do ujawnienia problemu doszło później, to w uzasadnionych przypadkach taki termin może zostać wydłużony – mówi Jarosław Dykrzak.

W większości przypadków decyzję o wypłacie rekompensaty przekazujemy w ciągu 5 dni, a zwrot środków otrzymacie zazwyczaj w ciągu tygodnia od wypełnienia przez was wniosku o rekompensatę.

Jakie konsekwencje ponosi sprzedający?

W przypadku podjęcia przez Allegro decyzji o wypłacie rekompensaty z tytułu Programu Ochrony Kupujących sprzedający musi liczyć się z konsekwencjami swojego działania. – Najczęściej w takich przypadkach podejmujemy decyzję o blokadzie konta sprzedającego do chwili wyjaśnienia sprawy lub zwrotu wypłaconej rekompensaty – mówi Jarosław Dykrzak.

W momencie wypłaty rekompensaty w ramach Programu Ochrony Kupujących klient przenosi na Allegro wszelkie przysługujące mu wierzytelności względem sprzedającego z tytułu niewywiązania się przez niego ze zobowiązań wynikających z umowy zawartej w ramach transakcji stanowiącej przedmiot zgłoszenia. Co to oznacza w praktyce? Że Allegro będzie dochodziło zwrotu poniesionych kosztów wraz z kwotą rekompensaty od sprzedającego.

Pamiętajcie, że pracownicy Allegro wspomagają was na każdym etapie waszych zakupów. Jesteśmy do waszej dyspozycji nie tylko przez formularz kontaktowy, ale także na Facebooku i Messengerze, na WhatsAppie, a po dokonaniu zakupów wspieramy was w dyskusjach. Dobrze jest robić zakupy z myślą, że gdyby cokolwiek się stało, nasze pieniądze są zawsze bezpieczne.

Fot. Shutterstock.com

Redakcja

Magazyn Allegro

magazyn@allegro.pl